Omistatko Eheim 2028 Proffa II ? Käyttökokemuksia?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

tkujansu
Starting Member
Starting Member

Eheim 2028

Viesti Kirjoittaja tkujansu »

Suodatin vuotaa ja vuotaa ja vuotaa! :x Olen vaihtanut kannentiivisteen, mutta vuotaa silti. Vuoto on pientä tihkumista ja näyttää tulevan sähköjohdon kolosta. Sivussa oleva lokero täyttyy vedestä noin vuorokaudessa. Pumppu ei siis nyt mielestäni vuoda kannen tiivisteestä. Meillä on näitä pumppuja kaksi ja sen tiivisteen kanssa on aiemmin ollut hankaluuksia ja olen päätynyt rasvaamaan sitä aina ja vaihtamaan tiivisteen kokonaan parin vuoden välein.

Purin pumpusta kaikki liikkuvat osat ja löysin sisältä punaisen O-renkaan "männän" ympäriltä, jota voi painella saadakseen pumpun ilmattua ja starttaamaan. Minun järkeni mukaan tässä ylemmässä kotelossa ei pitäisi olla normaalisti vettä lainkaan. Käyttöohjeesta en löytänyt sille mitään varaosanumeroa. Saako niitä jostain? Onko kenenkään muun pumppu koskaan vuotanut tästä paikasta?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: Omistatko Eheim 2028 Proffa II ? Käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

(1) Minkä ikäinen suodattimesi on?
On se jo vähintään nelivuotias. Ehkä jo viisi, en muista.

(2) Voiteletko tiivisteet huollon yhteydessä?
Olisinkohan joskus..? En kai. Tiivisteiden uusinnan yhteydessä kyllä.

(3) Miten usein uusit tiivisteet?
Kun rupeavat vuotamaan ;)

(4) Onko suodattimesi vuotanut jos on niin minkä ikäisenä ensi kertaa?
On se kait kerran-pari, kun tiivisteet alkavat väsymään. Kerran on yksi suodatin vuotanut kun tiivisteeseen oli joutunut hieman hiekkaa. Vuoto on aina ollut kannen tiivisteen kohdalta ja sen huomaa aina huollon yhteydessä pienenä lirittelynä. Silloin suodatin laitetaan saaviin seisomaan ja haetaan uusi tiiviste. Laiska saa maksaa kun ei jaksa voidella.

(5) Ilmenikö vuoto sähkökatkon aikana vai huoltotöiden jälkeen?
Huoltotöiden jälkeen aina, ikinä ei sähkökatkoksen jälkeen.

Kerran ostin käytetyn 2228:n jota ei oltu avattu kolmeen vuoteen. Arvaten sen tiiviste ei kestänyt suodattimen avaamista. Veikkaan näiden sähkökatkosten jälkeisten lirimisten olevan juuri näitä "ei ulkosuodatinta koskaan pestä" -kansaa :roll:

Minä en pelkää noiden vuotavan, jos tuntuu pelottavalta niin laittaa suodattimen sitten jonkun sangon tai vastaavan sisään. Siinä onkin sitten varmistusta kerrakseen.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Eheim 2028

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Jj
Viimeksi muokannut Anna-Marjatta, 06:38, 27.09.2024. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tkujansu
Starting Member
Starting Member

Nyt alkoi tämän vehkeen sielunelämä kiinnostaa hieman enemmänkin. Mikä on tuon punaisen kontrollirenkaan ja pallon tarkoitus? Alla linkki Eheimin varaosanumeroihin ja kuviin. Tarkoitan osaa 7444410. Meillä pallo oli ruostunut olemattomiin, eikä jousta näy lainkaan. Toisessa linkissä on kuva kyseisestä varaosasta. Suodatin kuitenkin tuntuisi toimivan ilman näitä osiakin, vaikka vuotaa.

http://www.eheim.de/eheim/pdf/en/ersatz ... 20(GB).pdf

http://www.yatego.com/aquaristik-shop/p ... 776d83a3e0
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

tkujansu kirjoitti:Nyt alkoi tämän vehkeen sielunelämä kiinnostaa hieman enemmänkin. Mikä on tuon punaisen kontrollirenkaan ja pallon tarkoitus? Alla linkki Eheimin varaosanumeroihin ja kuviin. Tarkoitan osaa 7444410.

Se näyttää virtausvoimakkuuden ja varoittaa siten mahdollista häiriöistä ulkosuodattimessa.

Mahdollinen syy häiriöön:
-Suodatusmassat ovat likaiset
-Imusiivilä tukossa
-letkut ovat luokilla tai likaiset
-suljinkahvan asento on väärin
-liian monia laitteita on yhdistetty letkujärjestelmään
-imupainike on jäykkä
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Onko kaikissa 2028 prof 2 samanlaiset hanat vai onko niitä samoilla hanamalleilla mitä prof 1?
Alkaa tuntua et oon joutunut huijatuksi. 2028 prof 2 luulin ostaneeni, mutta kun sitä tutkii, niin se on aivan prof 1 näköinen. Ja tehojakaan ei tunnu olevan. Ja kannessakaan ei lue kuin Eheim Professional. Meinaa hieman kiehuttaa... [}:)]

Hiemat asiaa tutkittuani totesin suodattimen olevan 2228. Voiko se oikeesti olla noin huono tehoinen? Ei jaksa pyörittää pintavettä vaikka tavan suihkuputki on. Hanat on auki ja täysillä, mut ei niin ei. Haukkasinpa taas palan paskaa. Olis pitäny hakee uus suosiolla, mut ku piti muka taas säästää.
Tekeekö tuolla oikeesti mitään?
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Samaan lopputulokseen pääsee classic sarjan suodattimien kanssa. Oon tainnu jossain jo mainitakki, et eheimin tehtaalta villi keksintö heittää muutama euro ylimäärästä kassaan:)
sv
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja sv »

(1) 1v
(2) Kyllä
(3) Tarvetta ei toistaiseksi
(4) Ei
(5) -
Riikka70
Junior Member
Junior Member

eheim

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

No miten sattuikaan, kun viime yön sähkökatkon jälkeen oli vanhempi 2028 alkanut vuotamaan :( ONNEKSI heräsin ajoissa, ja vettä oli valunut VAIN vajaa 100 l puulattioille :( Allas on 500 l.
Putsasin tänään koko masiinan, rasvasin kaikki tiivisteet, mutta ihan kokeena sammutin ja laitoin takasin, niin taas roiskautti tuosta edestä, eli nyt on tiiviste soseena.Ja muutenkin ton kanssa on ollut aina ongelmia, kun imukannen jousitus ei nouse :( joten nyt riitti ja tilasin uuden
moottoriyksikön Saksasta, joten sen aikaa tuo pönttö saa olla toiminassa isossa saavissa.

Nuorempi 2028 toimii moiteettomasti, ei mitään ongelmia ole ollut koskaan, on n. 1 vanha, ja tästä viisastuneena rasvasin tänään kaikki senkin tiivisteet ja katsoin että se pikkuputki on kiinni kannessa, eikä ylimmässä korissa kasausvaiheen jälkeen.
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Nyt on ensimmäinen huolto takana ja hienosuodatuslevy vaihdettuna. Kannen tiiviste vuosi yhden sulkijapainikkeen kohdalta kun olin täyttänyt suodattimen. Kannen avattuani huomasin että tiiviste oli mennyt vähän vinoon vaikka olin laittavani sen kunnolla. Korjasin tiivisteen asennon eikä mitään ongelmia enää ollut. Näköjään nuo kannen tiivisteet ovat todella tarkkoja siitä miten ne laitetaan paikoilleen.

Löysin sen pienen putken josta täällä on keskusteltu. Oli painunut ekan suodatinkorin sisään. Sai kyllä kiskoa kunnolla että irtosi! Jännä ettei ohjekirjassa ole kuin yksi maininta koko putkesta!
Pessimisti ei pety.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Omistatko Eheim 2028 Proffa II ? Käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

karihe kirjoitti:Eli
1) 4 vuotta vanha.
2) Kyllä voitelen valkovaseliinilla.
3) En ole uusinut vielä.
4) Ei ole vuotanut.
5) -

Olen pessyt suodattimen vasta kaksi kertaa kuluneen neljän vuoden aikana. Kumitiivisteet eivät koskaan ole ikuisia, joten joskus ne varmasti tulevat uusittaviksi.

Suodattimeen olen ollut tyytyväinen, mutta pidän enemän Pro I- sekä Classic-malleista. Eheim-merkistä en suodattimien suhteen aio luopua.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Rise
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rise »

Itse en löytänyt maininnan mainintaa koko pikkuputkesta, mutta siellä se varmaan on, edes räjäytyskuvasta en bongannut kyseistä osaa, tosin kovin tarkkaan en kuvaa katsonut. Tämän foorumin kautta bongasin koko putken. Siellä se ensimmäisessä suodatinkorissa oli painuneena, pari vuotta on suodatin siten ollut vajaavaisena toiminnassa, kuten varmaan monella muullakin. Laatusuodattimelta silti vaikuttaa nuo Eheimit, kunhan ulkosuodattimia ja niiden tiivisteitä muistaa väliajoin rasvata.
Riikka70
Junior Member
Junior Member

eheim

Samoin, mä en ollut edes ennen noteeranut koko pikkuputkea, joten näiden vuosien aikana on se putsauksien aikana ollut siinä ekassa korissa kiinni. Luojan kiitos, mitään saastumista ei päässyt tapahtumaan, mutta kyllä järkytti se kirjoitus tuon pikkuputken väärin olemisesta.

Sanaakaan ei mainita käyttiksessä koko pikkuputkesta, joten kait se pitää sitten vaan "tietää" :| :|
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

karihe kirjoitti:Eli
(1) Ehkä 6v ellei enemmän.
Laitoin juuri kyssärin maahantuojalle, josko osaisi tarkemmin määrittää koska maahantuonti alkoi, koska en enää itse muista.
Tiedän varmuudella ostaneeni suomen maahantuonnin ensimmäiset messuilla esitellyt suodattimet. Ennen kuin niitä sai tavalliset kuolevaiset ;)
Ainakin kk ennen :mrgreen: :P

(2) En ole koskaan, ehkä ensi huollon yhteydessä...Kun sen laiminlyönnistä ilmeisesti koituu ongelmia? :mrgreen:
(3) En ole uusinut vielä, koska ei ole ollut tarvetta.
(4) Ei ole vuotanut koskaan.
(5) Ei mitään vuotoja vaikka olen suurimman ajan asunut omakotitaloudessa maaseudulla ja sähkö on pätkinyt aina silloin tällöin.

Kaikenkaikkiaan olen ollut äärettömän tyytyväinen. Suodatin on ollut kokoajan käynnissä 24/7 lukuun ottamatta kahta kuukautta muuton yhteydessä.
Avaan suodattimen kaksi kertaa vuodessa. Jouluksi ja juuri ennen kesälomille lähtöä. Molemmilla kerroilla vain todetakseni ettei olisi tarvinnut vieläkään...

Jotkut (jopa arvostamani lähteet) moittii proffa kakkosen marttatermospumppua, minulla se on toiminnut ongelmitta toistaiseksi. Ties mitä seitsemäs vuosi tuo tullessaan...Kannnattaa harkita tarkasti mihin rahansa lykkää. Minulle tuo vempele on moneen kertaan hintansa haukkunut.
Taudinkuvan pahetessa (_taas_ lisää litroja) harkitsen vahvasti uusien proffa kolmosien hankintaa...

Yanna
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Eikö siellä ohjekirjassa puhuta jostain muhvista? Huonosti lukaisin opuksen huoltoa tehdessäni, ja sieltä mieleen jäi tämä muhvi. Tiedä sitten tarkoittaako se sitä putkea vai ei..? :| En voi tarkistaakaan kun ohjekirja ei ole nyt saatavilla.
Pessimisti ei pety.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Mikäs pikkuputki nyt onkaan kyseessä? En huomannut sitä tästä ketjusta.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Teho kirjoitti:Mikäs pikkuputki nyt onkaan kyseessä? En huomannut sitä tästä ketjusta.
Noo, tämä ketjuhan se on tainut olla kyseessä, kun pikkuputkesta puhutaan:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
tkujansu
Starting Member
Starting Member

Re: eheim

Riikka70 kirjoitti: Putsasin tänään koko masiinan, rasvasin kaikki tiivisteet, mutta ihan kokeena sammutin ja laitoin takasin, niin taas roiskautti tuosta edestä, eli nyt on tiiviste soseena.Ja muutenkin ton kanssa on ollut aina ongelmia, kun imukannen jousitus ei nouse :( joten nyt riitti ja tilasin uuden
moottoriyksikön Saksasta
Meidän vuoto-ongelmamme on nyt ratkaistu tältä erää. Vein pöntön asinansa osaavaan huoltoon. Maksoi, mutta tuli taatusti halvemmaksi kuin varaosien vaihtaminen sokkona varmuuden voksi. Ainoa osa joka täytyi vaihtaa oli moottorin ympärillä oleva O-rengas, jonka olin survonut ilman vaseliinia rullalle. Imukansi oli ihan sikajäykkä. Sprayvaseliinia, joka huollon yhteydessä ja huolellisuutta, niin näiltäkin vuodoilta olisi säästytty. Eheimin käyttöohjeet ovat aika onnettomat, joten siksi näitä vuotoja noiden pumppujen kanssa tulee, kun ihmiset eivät osaa.

Se kontrollirengas ja kuula, siinä läpinäkyvässä putkessa ovat meidän tapauksessamme ihan turhia osia, koska pumppu on sullottu niin ahtaaseen kaappiin, ettei niitä siellä pysty kuitenkaan katsomaan.

Lisäksi suosittelen lämpimästi meillä hyväksi havaittua muovikaukaloa pumpun alle ja sinne kosteusvahtia joka piippaa, jos pumppu vuotaa. Meilläkin nimittäin on puulattiat. Kosteusvahti on kätevä myös altaan täytössä, niin ei tarvitse silmä kovana vahtia vieressä.
Riikka70
Junior Member
Junior Member

eheim

Ainoa osa joka täytyi vaihtaa oli moottorin ympärillä oleva O-rengas, jonka olin survonut ilman vaseliinia rullalle

Tarkoitatko nyt sitä kannen tiivistettä,?? Mä en kyllä omasta mielestäni nähnyt mitään O-rengasta ? Ja vaikka mä avasin ruuvit siitä kannesta, niin kokonaan en saanut sitä masiinaa auki, kun se imukuppia ei nostanut pirukaan sieltä pohjasta enään:(

Ja yksi asia, mikä pännii tällä hetkellä, niin mistä pirusta saa noita tiivisteitä heti ? Kun jokainen akvaliike joutuu tilaamaan ne.
Onko mitään liikettä mikä myy suoraan "Käteen", voisin ajaa
pitkänkin matkan hakemaan, kun tällä hetkellä tuo pumppu on enemmän kun epäluotettava :twisted: :twisted:
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Riikka70 kirjoitti:Ainoa osa joka täytyi vaihtaa oli moottorin ympärillä oleva O-rengas, jonka olin survonut ilman vaseliinia rullalle

Tarkoitatko nyt sitä kannen tiivistettä,?? Mä en kyllä omasta mielestäni nähnyt mitään O-rengasta ? Ja vaikka mä avasin ruuvit siitä kannesta, niin kokonaan en saanut sitä masiinaa auki, kun se imukuppia ei nostanut pirukaan sieltä pohjasta enään:(

Ja yksi asia, mikä pännii tällä hetkellä, niin mistä pirusta saa noita tiivisteitä heti ? Kun jokainen akvaliike joutuu tilaamaan ne.
Onko mitään liikettä mikä myy suoraan "Käteen", voisin ajaa
pitkänkin matkan hakemaan, kun tällä hetkellä tuo pumppu on enemmän kun epäluotettava :twisted: :twisted:
Se löytyy sieltä pumpun sisältä jonne pääsee avaamalla ne sinetillä suojatut ruuvit. Kyselin akvaariokeskuksesta taanoin sitä o-rengasta varaosana ja sen kyllä saa mutta takuu umpeutuu kun ne ruuvit avaa. Toinen vaihtoehto on ostaa se pumppu yksikkö uusi mutta varmasti kalliimpi vaihtoehto.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
tkujansu
Starting Member
Starting Member

Riikka70 kirjoitti:Tarkoitatko nyt sitä kannen tiivistettä,?? Mä en kyllä omasta mielestäni nähnyt mitään O-rengasta ? Ja vaikka mä avasin ruuvit siitä kannesta, niin kokonaan en saanut sitä masiinaa auki, kun se imukuppia ei nostanut pirukaan sieltä pohjasta enään:(

Ja yksi asia, mikä pännii tällä hetkellä, niin mistä pirusta saa noita tiivisteitä heti ?
Kannentiiviste on asia erikseen, sekin voi vuotaa, mutta silloin vesi tihkuu moottorikannen raosta. Minulla täyttyivät ensin sivussa olevat lokerot ja vesi tuli johdon reiästä.

Avattuna kaikki mahdolliset ruuvit, 6 kpl pääsee käsiksi koneistoon ja lisäksi sen harmaan kannen alta vielä 3 ruuvia.
Se minun tarkoittamani O-rengas on noin 10 cm halkaisijaltaan ja punainen. Pumpun "koneisto" irtoaa kannesta painamalla sitä alaspäin ja tiiviste löytyy sieltä välistä. Sinne sylinterin rakoon spray vaseliinia, niin saat sen sovinnolla auki. Puhdistus ja huolellisesti asetellen uudelleen paikoilleen ja testaus kylpyhuoneessa [;)] (Varo pumpun keraamista akselia, se menee helposti katki.)

Täällä ei varmaankaan saa mainostaa, mutta minä löysin pika-apua Helsingin akvaariokeskuksesta ja kaikki tarvittavat osat heti. Toisen huoltoliikkeen löysin muistaakseni jostain Tikkurilasta. Kannentiivisteitä, niitä (isoja siis) olen saanut heti myös Leppävaariosta.

Vuotavan pumpun kanssa ei ole aikaa odotella postimyyntipaketteja, mutta vahingosta voi viisastua ja hankkia parit tiivisteet itselle varastoon. Myöskin Nurmijärvellä olevasta akvaariopuodin postimyyntivalikoimasta löysin kaikki osat, mutta en kerennyt kesellä heidän toimitusaikojaan.

Ai, että takuu meni. Kuinkas pitkä takuu noissa muuten on ja mitä se kattaa?
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

tkujansu kirjoitti:Vuotavan pumpun kanssa ei ole aikaa odotella postimyyntipaketteja, mutta vahingosta voi viisastua ja hankkia parit tiivisteet itselle varastoon. Myöskin Nurmijärvellä olevasta akvaariopuodin postimyyntivalikoimasta löysin kaikki osat, mutta en kerennyt kesellä heidän toimitusaikojaan.

Hyvä kun sait kuntoon omasi. Akvaariopuodin sivustolla on varastolista ja jos jotain tuotetta on, niin sen saa vaikka heti noutamalla. (myös viikonloppuisin) Muussa tapauksessa menee ainakin pari päivää tilauksesta. Pikkuhiljaa tilaan varastoon tavaraa, kannattaa seurata varastolistaa.
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

No jo on liuta tiivisteitä tähän iltapäivään. Itse hankin kyseisen suotimen 2k sitten ja tässä pohdin että tarviiko tosiaan varautua hankkimalla tiivisteitä varastoon. Ihmettelen sitä, miksi suotimen huoltoa varten pitää ruveta oikein ruuveja avaa ja sukeltaa oikeen konehuoneeseen, en muissa suotimissa tämmöistä ole tavannut. Voisiko nyt joku teistä kokeneemmista tehdä tiivistelmän mitä ja minkälaisia tiivisteitä kyseisetä suodattimesta löytyy joita pitää rasvailla tai vaihtaa ja kuinka usein se kannattaa tehdä, kiitos!
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Lunni kirjoitti:Voisiko nyt joku teistä kokeneemmista tehdä tiivistelmän mitä ja minkälaisia tiivisteitä kyseisetä suodattimesta löytyy joita pitää rasvailla tai vaihtaa ja kuinka usein se kannattaa tehdä, kiitos!
2026/2028 löytyy tiivisteitä enemmänkin mitä tässä aiheessa on mainittu, joten niistä en pahemmin kerro, ihan sen takia ettei kaikkien harrastajien pidä edes niitä availla ja rasvailla.

Joka kerta kun availee kyseisen suodattimen olisi hyvä puhdistaa kannentiiviste ja ravata se, sen lisäksi imupainikkeen tiivisteeseen olisi hyvä esim valkovasellinisray:lla (ohjevihkonen käteen) ja hanatiivisteitä voi myös putsailla ja rasvailla.

Kun putsaus ja rasvaus ei enää auta ja ulkosuodatin vuotaa, kannattaa vaihtaa kannentiiviste ja hanojen tiivisteet. Jos imupainikkeen tiivisteen haluaa vaihtaa, niin suosittelen sitä putiikkia jolla on valtuus tehdä sitä.

Jos vieläkin ulkosuodatin vuotaa, alan liike osaa neuvoa missä ongelma voisi olla.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Yanna kirjoitti:(1) Ehkä 6v ellei enemmän.
...
(2) En ole koskaan, ehkä ensi huollon yhteydessä...Kun sen laiminlyönnistä ilmeisesti koituu ongelmia? :mrgreen:
(3) En ole uusinut vielä, koska ei ole ollut tarvetta.
(4) Ei ole vuotanut koskaan.
Minä beesaan. En kyllä ole aivan varma näistä mallimerkinnöistä, onko tämä omani nyt sitten 2228 vai mikä, mutta samat tiivisteet niissä ymmärtääkseni on. Aion kyllä uusia tiivisteet seuraavalla kerralla kun avaan tuon eli heti kun muistan tuollaisen tiivistesetin ostaa. Ehkäpä alan ihan hurjaksi ja vaihdan letkutkin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”