Piikkisilmien lisääntyminen, allas täynnä poikasia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Haras
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Piikkisilmien lisääntyminen, allas täynnä poikasia?

Viesti Kirjoittaja Haras »

Meillä on 400litrainen seura-allas (plekoja, kuparitetroja, hunajarihmoja, helmirihmoja, monnisia, piikkisilmiä, partis), josta viime siivouksen yhteydessä siivosimme rehottavat liian pitkiksi päässeet kasvit pois, jotka olivat jo muodostaneet aikamoisen "pintakasviston". Tässä pintakasvistossa olikin elämää, joten siirsimme koko rykelmän poikasaltaaseemme.

Toki, poikasaltaassa on nyt sitten pienen pieniä kalasia, liekö sitten hunajarihmoja, mutta muutama päivä siirron jälkeen koko poikasaltaan lasit olivat täynnä myös erikokoisia matosia. Nyt vajaa pari viikkoa siirrosta matosia on edelleen tolkuttoman paljon, lähemmäs sata(?), ja isoimmat niistä ovat saaneet jo rusehtavaa väriäkin pintaansa. Pienimmät ovat ihan pikkiriikkisiä, kuin langan pätkiä ja valkoisia väriltään.

Yritin etsiä netistä piikkisilmien lisääntymisestä kuvia, lähinnä siis poikasista kuvia. Onko tuo koko poppoo piikkisilmiä vai tuleeko jollekin mieleen jotain muuta? Olemme niin aloittelevia harrastelijoita, että jo taannoinen seeprakalojen ja monnisten hurja lisääntyminen extempore oli meille vallan mukava ylläri, puhumattakaan nyt tästä todennäköisestä hunajarihmojen innostumisesta. Piikkisilmien lisääntyminen ei ollut käynyt meillä tähän mennessä mielessäkään, mutta nyt toiveet varovasti nousevat :)

Onko jollain piikkisilmien poikasista kuvia? Siis ihan pienen pienistä vaaleista? Ja onko piikkisilmien poikasille tavanomaista kiinnittyä lasiin? Osa poikasista siirtyy päiväksi pintakasvipöheikköön, osa jää kiinni lasiin. Ja osa tuntuu ottavan uimaharjoituksia avovedessä..

Kaikista vinkeistä ja linkeistä ollaan kiitollisia :)
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Mites noille matosille kävi?
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Haras
Starting Member
Starting Member

Edelleen on allas matosia täynnä, kokoerot ovat kyllä huikeita. Ruokkiminen tuottaa päänvaivaa, tuntuu että kaikki sapuska on liian isoa ja tujua, mutta näköjään jostain saavat ruokaa itselleen hankittua tai sitten annettua ruokaa syötyä kun kuitenkin kasvavat.

Saa nähdä mitä tästä tuleepi :) Mielenkiinnolla seurailemme tilannetta.
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Kuva, kuva :mrgreen:
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

En ole koskaan nähnyt pieniä piikkarien poikasia, tai edes kuullut siitä miltä ne näyttävät. Mutta nuo "vaalea" ja "kiinni laseissa" eivät kyllä kuulosta yhtään piikkisilmiltä. Samoin tuo, että ne sikisivät pintakasvipöheiköstä, ei tunnu sopivan tälle pohjakalalle. En siis usko, että ne ovat piikkisilmiä, mutta odotan kyllä kiinnotuneena niiden kasvua!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Itse olen käsittänyt, että useimmiten piikkisilmät kutevat juuri lähelle pintaa. Ainoan kerran kun itse olen nähnyt piikkisilmän mätimunia, olivat ne pintakasvipöheikössä (no, uskoisin, että ne olivat niitä, piikkisilmät olivat siellä kohdilla juuri vastikään pyörineet innoissaan ja munat olivat pieniä ja vihreitä, mutta koska heitin ne pois luullen jonkun ällö-ötökän muniksi, en voi toki varmuudella sanoa, että olivat piikkisilmän mätimunia). Mutta koska tuo kututapahtuma kuitenkin on aika harvinainen, niin eipä sitä tiedä mikä nyt sitten on niille normaalia ja mikä ei.

Omasta mielestäni tuo kuvaus ei kyllä myöskään kuulosta piikkisilmän poikasilta. Ehkä eniten tulee mieleen laakamadot, mutta ne eivät kyllä ui. Täälläkin odotellaan kiinnostuneina mitä jatkossa tapahtuu. Iso piikkisilmäpoikue olisi huima juttu. :)
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Minulla piikkikset lisääntyivät jokunen vuosi sitten (http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=23791). Ne kutivat altaan päädyssä olevaan suodatinmattoon, joka oli kasvatettu ihan umpeen jaavansaniaista. Toisin sanoen näin vain aktiivista kiemurtelua matossa, mutta en mitään sen tarkempaa. Altaassa poikasia ei koskaan näkynyt, mutta muutossa löytyi ulkosuodattimesta kymmeniä pieniä "ruskeita langanpätkiä". Niistä taisi vain viisi selvitä eteenpäin, reissaaminen ei tehnyt hyvää sentin mittaisille kavereille.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minä olen nähnyt sattumalta omien piikkisilmien kutevan ja kyllä ne kutivat lähelle pintaa kasvien joukkoon. Olen tainnut kirjoittaakin tänne siitä. Yhden poikasen näin elossa muutama viikko kutemisen jälkeen kuva on myös täällä, mutta nyt en ole nähnyt pikkuista sen jälkeen kun vaihdoin soran hiekaksi. :D
Haras
Starting Member
Starting Member

Meidän piikkisilmät tuntuvat asustelevan ihan vakituisesti isossa jaavansaniaispöheikössä joka on isoon kantoon juurtunut kiinni. Tuo on muutenkin meidän kalaston lempipöheikkö; plekot ovat eri puolin kantoa kiinni, piikkisilmät saniaisen seassa ja hunajarihmat kutevat minkä ehtivät myös tuohon pöheikköön. Olisihan tuossa altaassa muitakin kantoja ja puskia, mutta ne eivät kelpaa..

Olen aivan hämilläni tuon pikkualtaamme elämästä. Suurin osa hunajarihmojen (?) poikasista on kadonnut, yksi iso ja muutama ihan pientä löytyy vielä. Piikkisilmiä (?) löytyy monen eri kokoista, suurimmat 2-2,5senttisiä jo raidallisia tapauksia, pienimmät n.0,5cm pitkiä ja valkoisia. Näitä valkoisia tuntuu olevan kamalan paljon, mutta kyllä raidallisiakin jo löytyy koko ajan enemmän.

Olen kaikki mahdolliset linkit kahlannut läpi, josko nuo valkoiset eivät olisikaan kaikki piikkisilmiä vaan jotain muuta, mutta en ole vielä samanlaisiin törmännyt.. Tosin näin pienistä piikkisilmistäkään en ole kuvia vielä nähnyt. Laakamadot eivät oikein kuvien perusteella vastanneet näitä, nämä kun ovat pitkiä ja kapeita, ja tosiaan uivat.

Tänne tarvitaan selvästikin joku rautainen ammattilainen allasta katsomaan, ei meikäläisestä ole kaloja tunnistamaan vielä pitkään aikaan. Hyvä että omassa altaassa uiskentelevat muistaa, tosin plekojen nimet menevät aina vaan sekaisin.. Ehkäpä sitten jonain päivänä :)
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Kuvaa kuvaa, kiinnostaa!
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kuva tosiaan kertoisi enemmän.
Kameran voinee lainata tutulta jollei itsellään juuri satu olemaan. :)
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Mitä pienokaisille kuuluu? (piiloupitus)
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”