Kuuvalojen palamisaika?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Beginner
Starting Member
Starting Member

Kuuvalojen palamisaika?

Viesti Kirjoittaja Beginner »

Hei

En löytänyt haulla varsinaisesti vastausta asiaan, jota olen miettinyt, joten kysytäänpä nyt:

Tekisi mieleni laittaa akvaarioon siniset/sinivalkoiset ledivalot kuutamovaloiksi. Kuinka kauan valoja voi polttaa? ts. pitäisikö olla päällä vain esim. tunnin tai kaksi ennen/jälkeen loisteputken vai miten?

Mielelläni pitäisin ledivaloja päällä vaikka koko yön, koska olisi kiva katsella pimeässä hieman hohtavaa akvaariota. Tarvivatko kalat yöllä täydellisen pimeyden tai onko ledivaloista jotain muuta haittaa?

Tarkoitus tosiaan saada vain hieman tunnelmallista hehkua akvaarioon, ei mitään varsinaista valaistusta..
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minä pidän "aina" päällä, päivälläkin kun en viitsi irroitella johtoja ja illalla taas laittaa takaisin. Ensimmäinen yönä, oli alkuun vähän hankalaa kaloilla mutta kyllä ne siitä raihoittuivat "nukkumaan".
Isenhard
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Isenhard »

Minulla kanssa kokoajan päällä, pitää sen verran himmeällä ja tarkkailee kaloja miten suhtautuvat pidemmällä ajalla... luulisin että käsikopelolla on mentävä tässäkin asiassa :D
3 allasta
lättänä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lättänä »

Meillä kuunvalo palaa sen aikaa mitä ei itse valot pala, ajastimilla molemmat.
Päivällä loisteputkilla parin tunnin seisoki ja sillon ei pala leditkään.
Sitä en tidä onko se oikein vai väärin. Ei nuo kalat siitä ole ainakaan häiriintyneet.
Memmi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Memmi »

Voikos akvaariossa olla pelkästään kuunvalo eikä ollenkaan "tavallista" valoa? Miten kasvit pärjää? En ole koskaan livenä nähnyt kuunvaloja.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ei kasvit pärjää kuuvaloilla pelkästään. Kyseessä on muutama ledi joka luo pienen sinertävän valkoisen kajastuksen altaaseen. Itsekään ei erota paljoa altaasta, mutta se luo mukavan tunnelman. Meillä kuuvalot ovat koko ajan päällä, ledit kuitenkin "elävät" aaaaikas kauan eikä kolmen ledin valoja erota altaasta päiväsaikaan kun kaksi 70W monimetallia kajahtaa päälle eikä edes illalla kun halogeni luo lämpimän iltavalon altaasen 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on myös aina päällä.
juupeli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja juupeli »

Mistä noita kuuvaloja saa? Olen aloittanut vähänaikaa sitten tuon akvaarioharrastuksen ja nuo valot kuullostavat mielenkiintoisilta.
200L
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

juupeli kirjoitti:Mistä noita kuuvaloja saa? Olen aloittanut vähänaikaa sitten tuon akvaarioharrastuksen ja nuo valot kuullostavat mielenkiintoisilta.
Ainakin henene on näitä tehnyt ja myynyt täällä ja ilmeisesti myös Ikeasta saa hankittua.
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kysäiseppä tuolta Henene:tä jos hällä sattuu olemaan niitä vielä myynnissä

Linkki: HENKKA
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
MKL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MKL »

Minä tekaisin hätäpäissäni lehtikaloille yövalon sinisestä jouluvalosarjasta - oli niin mukavan näköinen iltaisin, että sai jäädä paikoilleen. Sähköturvallisuudesta en mene takuuseen, mutta oli ainakin halpa, nopea ja yksinkertainen viritelmä. Taitaa myös olla himmeämpi kuin "oikeat" kuuvalot, ainakin kuvista päätellen.
Life's way too short to stay on topic.
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Kannattaa välttä Clas Olssonin ledejä, jos itse rakentaa. Meillä eivät ole osoittautuneet pitkäikäisiksi ne.
Meillä on myös aina kuutamo kun muut valot ovat poissa, mutta ohjelmoivathan jotkut noihin oikean kuunkierron ynnä muuta hienoutta...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”