Seepraleväkotilon lisääntymisestä
Valvoja: Moderaattorit
Oletko lisännyt multaymppiä sinne akvaarioon? Kun ne murtovedessä toimivat pöpöt ovat ilmeisesti ihan eri sakkia kuin makeassa.
Ja siitä savesta, itse löttäsin sitä yhteen altaan nurkkaan juuri ja juuri pinnan yläpuolelle, ihan vain pieni osa on pinnan alla. Siitä pääsevät mussuttamaan jos haluavat ja vesi ei samennu. Saman teen sitten jahka saan kasattua sellaisen paistattelusaaren laavakivestä.
Ja siitä savesta, itse löttäsin sitä yhteen altaan nurkkaan juuri ja juuri pinnan yläpuolelle, ihan vain pieni osa on pinnan alla. Siitä pääsevät mussuttamaan jos haluavat ja vesi ei samennu. Saman teen sitten jahka saan kasattua sellaisen paistattelusaaren laavakivestä.
Voi olla, ettei hirvensarvisuola tai multa hirveästi auta murtovesialtaan kypsyttämisessä. Kyllä se nitriittitesti varmaan toimii, mulla oli sama ongelma mangroverapujen toukka-altaan veden kanssa kun suolapitoisuus oli tuo sama. Nitriittiä oli koko ajan kun vedessä oli suolaa eli elokuun lopusta muistaakseni marraskuun loppuun. Sitten kun suolaa ei enää ollut, ei esiintynyt nitriittiäkään. Vettä kun vaihdoin usein, toukat selvisivät hengissä. Jos vedenvaihtoväli venyi parillakin päivällä, nitriittiä oli jo 0.6 mg/l. Ja allas oli 100 litran vetoinen eli pienemmässä on varmaan vielä enemmän ongelmia nitriitin kanssa.
[/quote]Veteen voipi ehkä lisätä myös merivesipuolella myytäviä hivenainesekoituksia (trace elements??).
[/quote]Veteen voipi ehkä lisätä myös merivesipuolella myytäviä hivenainesekoituksia (trace elements??).
) ruoakseen paremmin tunnettuna vaahto tai vielä tarkemmin sinivihreä levä. Tosin tämä on enemmän rikkaruoho kuin oikea leväkukinto tämä näyttää olevan ideaali ruokalähde sekä munille, että toukka vaiheen etanoille. Munat imevät ravinteita.
Näitä taitaa olla jo hyvässä merisuolassa (esim. instant ocean, reef chrystals).
Ruoasta: Murtovesiakvaarion kypsymisvaiheeseen kuuluu ilmeisesti hieman samanlainen levävaihe kuin meriakvoissakin. Ruskeanvihreä, tiheä leväkasvusto valtaa altaan kaikki pinnat, jopa pohjahiekan. Tämä levä näytti maistuvan ainakin pienille ravuille, miksei siis leväkotiloillekin.
No, tuossa aiemmin tämä jo mainittiinkin. Tässä hourailen kuumeessa...
rain-: multaymppiä en lisännyt. (Ja asiasta viidenteen: tuolla www-nappulan takana on muutama kuva niistä sinulta ostetuista ompuista
)
Elikkäs elikkäs... Jos nyt sitten kokeilisin vaihdella vettä päivittäin, että saisin tuon nitriitin mahdollisimman alas ja laittaisin sitten munat altaaseen?? Käytössä minulla on Instant Ocean -suolaa eli hivenainepuolen pitäisi olla ok (jos sillä jotain merkitystä on). Piilevää (sitä ruskeaa) ja jonkin sortin viherlevääkin altaassa on jo runsaasti eli mahdollista sapuskaakin olisi jo tarjolla... Eli ei muuta kuin kokeilemaan
.
Ps: Mikäs teillä muilla on veden suolapitoisuus?

Elikkäs elikkäs... Jos nyt sitten kokeilisin vaihdella vettä päivittäin, että saisin tuon nitriitin mahdollisimman alas ja laittaisin sitten munat altaaseen?? Käytössä minulla on Instant Ocean -suolaa eli hivenainepuolen pitäisi olla ok (jos sillä jotain merkitystä on). Piilevää (sitä ruskeaa) ja jonkin sortin viherlevääkin altaassa on jo runsaasti eli mahdollista sapuskaakin olisi jo tarjolla... Eli ei muuta kuin kokeilemaan

Ps: Mikäs teillä muilla on veden suolapitoisuus?
Ah, seuraan kiinnostuneena ja joskin asiasta hirmuisesti tietämättömänä näitä teidän kypsytyksiänne, itse joutunen tökkäämään suolavettä altaaseen ihan piakkoin jahka saan vain suurimman osan omenakotilolapsosista uusiin koteihin (OT: kappas, näyttävät kasvaneenkin jo valtavasti, hyviä kuvia lapsosista ja lapseensekaantujastaAenear kirjoitti:rain-: multaymppiä en lisännyt. (Ja asiasta viidenteen: tuolla www-nappulan takana on muutama kuva niistä sinulta ostetuista ompuista)

Nitriitti kyllä voi olla sitten ongelma, eli parempi pitää valmiiksi sekoitettua vaihtovettä jossain saavissa että on koko ajan vaihdettavaa jos ne toukat sitten kuoriutuvat.
No niin... nyt luovutin saven kanssa. Savivuori pysyi mukavasti kasassa ja kokonaisena sameamatta vettä KUNNES allas oli kypsynyt.. :/ Jonka jälkeen kuin salamana vesi sameni? En tajua miksi..
noh nyt on savivuori pois ja kunhan taas pikkualtaat on kypsiä niin lisään savea kivivuoren päälle veden pinnan yläpuolelle.
Tässä välissä kyselisin neuvoja tuohon murtoveteen.. saven teksti Järven sivuilla kertoili että 1 ruokalusikka litraan..Minulla ei ole ominaispainomittaria- tarvitaanko sitä?
Olen käsittänyt että murtovedessä suolapitoisuus pitäisi vaihdella. ELi pitääkö vai eikö? Tämä liene tapahtuu suolan määrää vaihtelemalla.
Siinäpä pulmia aluksi.
Tiger
noh nyt on savivuori pois ja kunhan taas pikkualtaat on kypsiä niin lisään savea kivivuoren päälle veden pinnan yläpuolelle.
Tässä välissä kyselisin neuvoja tuohon murtoveteen.. saven teksti Järven sivuilla kertoili että 1 ruokalusikka litraan..Minulla ei ole ominaispainomittaria- tarvitaanko sitä?
Olen käsittänyt että murtovedessä suolapitoisuus pitäisi vaihdella. ELi pitääkö vai eikö? Tämä liene tapahtuu suolan määrää vaihtelemalla.
Siinäpä pulmia aluksi.
Tiger
Hei,
Ominaispainomittari on hyvä olla olemassa mutta ei kai se ole välttämätön ainakaan siinä vaiheessa kun veden suolapitoisuus halutaan pitää vakiona. Jos vaihdat vettä usein eikä sitä ehti haihtua mittaus ruokalusikalla riittänee. Sitten kun alat laimentaa veden suolapitoisuutta, ominaispainomittari voisi olla ihan hyvä kapistus. Sen avulla pystyt laimentamaan veden turvallisemmin.
Murtoveden suolapitoisuus vaihtelee toki paljonkin. Joillakin alueilla (kuten Suomenlahden rannikolla) veden suolapitoisuus on hyvin alhainen ja vesi onkin laimeaa murtovettä. Kyllä varmaan jokin optimaalinen suolapitoisuus on määritelty noiden toukille jossain ja siitä kannattaa mielestäni lähteä liikkeelle. En usko, että suolapitoisuuden voimakkaat heilahtelut varsinkaan alussa ovat hyvä juttu. Toisaalta, kyllä mullakin heilahteli ja silti osa toukista selviytyi.
Tuossa Aenear kirjoittikin:
Tuosta nitriittiongelmasta pitäisi kyllä päästä eroon. Laitoin merivesipalstalle ilmoituksen, jossa kerroin halukkuudestani ostaa murtovesiympin joltain harrastajalta. Kukaan ei ole kuitenkaan tähän ilmoon vastannut. Harmi, että kaupoissa on niin harvoin murtovesiakvaariota nykyään. Varmaan jostain liikkeestä olisi voinut ostaa pienen kourallisen hiekkaa tarvittaessa. Mietin, että onkohan murtoveden pallokalojen harrastajilla ollut samanlaista nitriittiongelmaa altaan alkuvaiheessa?
Äh, kai tässä pitäisi sitten ottaa ihan tosissaan selvää murtoveden bakuista. Minäkin haluaisin nimittäin viljellä noita seepraleväkotiloita
.
Ominaispainomittari on hyvä olla olemassa mutta ei kai se ole välttämätön ainakaan siinä vaiheessa kun veden suolapitoisuus halutaan pitää vakiona. Jos vaihdat vettä usein eikä sitä ehti haihtua mittaus ruokalusikalla riittänee. Sitten kun alat laimentaa veden suolapitoisuutta, ominaispainomittari voisi olla ihan hyvä kapistus. Sen avulla pystyt laimentamaan veden turvallisemmin.
Murtoveden suolapitoisuus vaihtelee toki paljonkin. Joillakin alueilla (kuten Suomenlahden rannikolla) veden suolapitoisuus on hyvin alhainen ja vesi onkin laimeaa murtovettä. Kyllä varmaan jokin optimaalinen suolapitoisuus on määritelty noiden toukille jossain ja siitä kannattaa mielestäni lähteä liikkeelle. En usko, että suolapitoisuuden voimakkaat heilahtelut varsinkaan alussa ovat hyvä juttu. Toisaalta, kyllä mullakin heilahteli ja silti osa toukista selviytyi.
Tuossa Aenear kirjoittikin:
Jos kukaan ei ole lisännyt makeaa vettä altaaseen tai vaihtanut oikean suolapitoisuuden omaavaa vettä ja allas on ollut ilman hoitajaa esim. viikon, on hyvin mahdollista, että suolapitoisuus ja nitriitti nousevat liian korkeaksi ja poikaset eivät selviä tästä syystä.Suolapitoisuus on nyt n. 14 ppt (1.010 ominaispainona). Se on tosin voinut vaihdella, kun olen ollut reissussa eikä kukaan ole ollut lisäämässä vettä haihtuneen tilalle . Olisiko siinä toinen mahdollinen syy nitriitille? Toisaalta, vaihteleehan suolapitoisuus luonnossakin murtovesialueilla...
Tuosta nitriittiongelmasta pitäisi kyllä päästä eroon. Laitoin merivesipalstalle ilmoituksen, jossa kerroin halukkuudestani ostaa murtovesiympin joltain harrastajalta. Kukaan ei ole kuitenkaan tähän ilmoon vastannut. Harmi, että kaupoissa on niin harvoin murtovesiakvaariota nykyään. Varmaan jostain liikkeestä olisi voinut ostaa pienen kourallisen hiekkaa tarvittaessa. Mietin, että onkohan murtoveden pallokalojen harrastajilla ollut samanlaista nitriittiongelmaa altaan alkuvaiheessa?
Äh, kai tässä pitäisi sitten ottaa ihan tosissaan selvää murtoveden bakuista. Minäkin haluaisin nimittäin viljellä noita seepraleväkotiloita

snail = kotilo, slug = etana
tiger kirjoitti:Artikkelissa viitattiin seepraleväkotiloissa jatkuvasti sanalla snail- joka sanakirjojen mukaan on etana. Siksi tässä puhun etanoista enkä kotiloista kuten Suomessa on totuttu.
Tää nyt on jo mennyt aihe, mutta kun tänne eksyin, niin pakko huomauttaa väliin, että snail sanan oikea käännös on nimenomaan kotilo. Etana puolestaan on slug.jarvij kirjoitti:Kannattaa korjata termistöä ja sanastoa. Aina kun se johtaa täsmennykseen eikä tuota asiavirhettä. Englannista lienee hankalaa kääntää, kun samalla sanalla on lukuisia hyvinkin erilaisia merkityksiä. [...] Suomessa kuorelliset etanat ovat kotiloita.
Englannin kielessäkin tehdään siis ero kotiloiden ja etanoiden välillä, tämän näkee jo ihan tavallisista sanakirjoistakin (tarkoitan englanti-englanti sellaisia): snail (Cambridge Dictionary (Br.), YourDictionary.com (Am.)) on se jolla on kuori, usein kierteinen; slug (Cambridge Dictionary (Br.), YourDictionary.com (Am.)) on kuoreton tai sillä on vain alkeellinen kuori. Olen itsekin nähnyt tuota etanaa tarjottavan suomalaisissa sanakirjoissa käännöksenä molempiin, mutta ainakin itse olen monta kertaa joutunut korjatuksi englantia äidinkielenään puhuvien toimesta, kun olen käyttänyt termejä väärin englantia puhuessani (johtanut siis suomalaisten sanakirjojen perusteella, että snail = etana = slug eli sanoja voisi käyttää synonyymeinä. Ei voi!). Näin siis ihan normaalissa huolellisessa puhekielessä.
Mm. näistä käännösten epätarkkuuksista johtuen käytänkin itse nykyään hyvin pitkälle englanti-englanti sanakirjoja ja turvaudun suomi-englanti-suomeen vain kun en todellakaan ymmärrä.
Siitä, että jotkut englantia äidinkielenään puhuvat ihmiset käyttävät noita sekaisin puhekielessään, syyttäisin samaa ilmiötä kuin miksi suomessakin kotilosta tulee joidenkin suussa etana, koiraasta uros, jne. Mutta ei tästä enempää, terminillitykselle on jo omat ketjunsa...

-
- Junior Member
Saatat yllättyä, mutta kyllä vain näyttäisi siltä, että Neritina natalensis -lajin kotilolla on toukkavaihe.Akvakotilo kirjoitti:Huomauttaisin vielä että näillä ei ole mitään toukkavaihetta vaan ovat ihan kuorellisia koko elämänsä ajan. Ehkä vähän pilkunviilausta mutta kuitenkin...
Tuollainen toukkavaihe (larval stage) on yleinen eritoten merivetisillä kotiloilla ja Neritina-suvusta löytyy aika reippaastikin merivetisiä/murtovetisiä. Sitten on myös toki niitä, jotka lisääntyvät makeassa vedessä, ilmeisesti Neritina reclivata on yksi näistä, silläki kuitenkin on tuo toukkavaihe. Periaatteessa ei voida olla varmoja, että N. natalensis tarvitsisi välttämättä murtovettä, saattaa riittää että vesi on kovaa ja emäksistä. Jonkun pitäisi ottaa asiakseen tuon testaamisen.
Kotilot ovat melkoisen kiehtovia otuksia, eikö totta.

Re: Seepraleväkotilon lisääntymisestä
Moi kaikille!
Olen tässä nyt lukenut ja huomannut, että seeprakotiloiden kasvatus on aika vakavaa puuhaa - josta itse en tiedä yhtään mitään.
Ostin yhden seepraleväkotilon kesäkuun lopulla. Elokuun alussa löytyi ensimmäinen pieni kotilo, jonka toisaalta ajattelin olevan tavallinen pieni kotilo, joita saattaa kasvien mukana tulla, toisaalta seepraleväkotilon poikanen. Tänään akvaariota siivotessani löysin kannon alta parikymmentä pientä kotiloa. Akvaarion sora on tummaa 2-3mm, jossa aina vällä on nyt näkynyt styroks-palloja muistuttavia munan tapaisia.
Kasveja ja kannon olen ostanut viimeksi toukokuun alussa ja ihmettelen sitä, että jos kotilot ovat niiden mukana tulleet, miksi en ole aikaisemmin huomannut niitä.
60 l
28C
pH 6,4
KH 6
GH >7
NO2 0
NO3 25
Perhoskirjoahvenpariskunta, 7 rubiinitetraa, 6 kuparitetraa. (tiedän, että kaloja on liikaa - isompi akvaario odottaa korjausta)
Olen käyttänyt Sera Morenaa ja Jungle Plant Carea
Vettä vaihtaessani vähintään kerran viikossa käytän Tetra AquaSafea.
Levää oli paljon kun hankin kotilon, sen jälkeen en ole joutunut laseja puhdistamaan sisäpuolelta.
Kysymykseni nyt on, että onko mitenkään mahdollista, että kotilot ovat seeprakotiloita? ... ja jos eivät ole, mitä kotiloille kannattaa tehdä? Jäävätkö ne pieniksi vai kasvavatko jonkun näköisiksi?
Olen tässä nyt lukenut ja huomannut, että seeprakotiloiden kasvatus on aika vakavaa puuhaa - josta itse en tiedä yhtään mitään.
Ostin yhden seepraleväkotilon kesäkuun lopulla. Elokuun alussa löytyi ensimmäinen pieni kotilo, jonka toisaalta ajattelin olevan tavallinen pieni kotilo, joita saattaa kasvien mukana tulla, toisaalta seepraleväkotilon poikanen. Tänään akvaariota siivotessani löysin kannon alta parikymmentä pientä kotiloa. Akvaarion sora on tummaa 2-3mm, jossa aina vällä on nyt näkynyt styroks-palloja muistuttavia munan tapaisia.
Kasveja ja kannon olen ostanut viimeksi toukokuun alussa ja ihmettelen sitä, että jos kotilot ovat niiden mukana tulleet, miksi en ole aikaisemmin huomannut niitä.
60 l
28C
pH 6,4
KH 6
GH >7
NO2 0
NO3 25
Perhoskirjoahvenpariskunta, 7 rubiinitetraa, 6 kuparitetraa. (tiedän, että kaloja on liikaa - isompi akvaario odottaa korjausta)
Olen käyttänyt Sera Morenaa ja Jungle Plant Carea
Vettä vaihtaessani vähintään kerran viikossa käytän Tetra AquaSafea.
Levää oli paljon kun hankin kotilon, sen jälkeen en ole joutunut laseja puhdistamaan sisäpuolelta.
Kysymykseni nyt on, että onko mitenkään mahdollista, että kotilot ovat seeprakotiloita? ... ja jos eivät ole, mitä kotiloille kannattaa tehdä? Jäävätkö ne pieniksi vai kasvavatko jonkun näköisiksi?