Seuraava Sethin puheenvuoro saitilla käännetty pääpiirteittäin suomeksi:
http://www.applesnail.net/phpBB2/viewto ... c&start=15
Artikkelissa viitattiin seepraleväkotiloissa jatkuvasti sanalla snail- joka sanakirjojen mukaan on etana. Siksi tässä puhun etanoista enkä kotiloista kuten Suomessa on totuttu. Saa siis haukkua. Tarkoitukseni on kääntää artikkeli mahdollisimman totuudenmukaisesti alkuperäistä noudattaen, ettei tule asiavirheitä.
Pari sanaa jäi kääntämättä kun en yksinkertaisesti ymmärtänyt/ löytänyt suomennosta sanakirjasta. Muuten artikkeli käännetty lähes sanasta sanaan.
”Omissa kokeiluissa virheiden kautta olen huomannut että Seeprakotiloiden jälkikasvu pitää erityisesti elävästä ruoasta. Tämä on tyypillistä suurella osalla etana-sukuja. Levä on elävä organismi, joka on suhteellisen aktiivinen mikroskoopilla katsottuna sekä pikkuisen etanan silmin. Z.Nerite jälkikasvu kukoistaa erittäin hyvin kun he löytävät luonnonmukaista tai simuloitua syanidiä (cyanobacteria) ruoakseen paremmin tunnettuna vaahto tai vielä tarkemmin sinivihreä levä. Tosin tämä on enemmän rikkaruoho kuin oikea leväkukinto tämä näyttää olevan ideaali ruokalähde sekä munille, että toukka vaiheen etanoille. Munat imevät ravinteita.
Syanidilla (cyanobacteria) fossiili maine (?) ja se on itsessään tietemiehen unelma. Minä ehdottomasti ymmärrän että kaikki eivät, minä mukaan lukien, halua etana altaidensa muodostuvan kasaksi ällöllävää mönjää vai ja ainoastaan ruokkiakseen vauva etanoita. Puhumattakaan siitä, että iso määrä syanidiä pienessä tilassa tappaa kaiken elävän samassa tilassa. Joten täytyy kasvattaa sellaisia eläviä organismeja jotka tuottavat syanidiä ja eivät ole myrkyllisiä itsessään. Toisin sanoen haluamme Spirulinaa.
Kuulostaako sekavalta? Annapas niin selitän..
Syanidin myrkylliset aineet ovat Mycrocystins, Nodularin, ja Cylindrospermopsins(Cylins). Myös viisi muuta myrkkyä on syanidissä, mutta nämä kolme mainittua ovat niitä ongelmanaiheuttajia.
Spirulina on syanidi jossa ei ole näitä myrkkyjä. Se on terveellinen organismi, joka on sallitaan myös ihmisten käyttöön esim. energiapatukoiden raaka-aineena, jauheena terveyspirtelöihin, dieetti juomiin yms. Monet puutarhurit ja maanviljelijät käyttävät spirulinaa sen lehdille antaman lisähyödyn vuoksi.
Helpoin tapa ruokkia spirulinaa on ostaa nestemäinen ”spirulina merilevä” hyvin varustelluista eläinkaupoista tai jopa yliopistoista. Todennäköisimmin löydät tuotteen meripuolelta, koska se on pääruokalähde eläville vuokoille ja eksoottisille hummereille.
Jos et löydä nestemäistä, pöly kyllä käy. Mutta sprirulina pöly pitää liottaa LÄHDE vedessä. Ei pullotetussa vedessä. Puhdas ja terve jokivesi kyllä käy. Seokseen tulee laittaa niin paljon vettä, että jokainen sprirulina jyvä/pulveri/hiutale leviää ja irtoaa toisistaan, mutta ei muodosta kiinteätä liisteriä. Seos tulee olla tarpeeksi juoksevaa että sitä voi syöttää pienellä pipetillä.
Kun seos on valmis, altaaseen voidaan tiputtaa 3-5 tippaa seosta per päivä munien havaitsemisen jälkeen. Voit myös lisätä 1-2 tippaa päivässä liquifry #1 poikasruokaa, joka on tarkoitettu munia tekeville kaloille (netistä löytyi linkki
http://shop.store.yahoo.com/pet-guys/-755349003530.html).
Tämä auttaa pitämään elossa sprirulinan sekä infusoria kukoistamaan kasvi-akvaarioissa.
Kuten sanoin, tämä ei ole välttämätöntä- mutta se ehdottomasti nopeuttaa kasvua.
Olen saanut kohtuullisia tuloksia sekä käyttämällä jokihiekkaa sekä leikkikenttähiekkaa akvaarioissa. Hiekat tulee olla ehdottomasti puhtaita. Mutta ei ole mahdotonta saada aikaan hyvää kuoriutumista ilman mitään katalysaattori (Substrate). Etanat kaivautuvat silloin tällöin hiekan alle ja jäävät makaamaan niin, että niistä näkee vielä korkeimman kohdan kuoresta. Se tuntuu olevan talvihorros vaihe. Jotkut etanani ovat olleet hiekan alla samassa kohdassa jopa kolmen päivän ajan. Tarkkaa tarkoitusta tälle horrokselle en tiedä koska yksilöt näyttävät menevän hiekan alle eri aikoihin ja eri vuodenaikoihin.
Itse ajattelen, että syy voisi olla magneettisten kenttien vaihtelu etanoiden vaihtaessa paikkaa, etanat menevät sekaisin eivätkä tunne vuodenaikojen vaihteluita. Vain pieni osa etanoistani on luonnosta kerättyjä ja tuotuja maahan. Suurin osa on vankeudessa syntyneitä, eivätkä nekään pysy mukana vuodenaikojen vaihtelussa Yhdysvalloissa. Tämä on vain minun hypoteesini ja en ole sataprosenttisen varma onko tämä oikea vai ei.
Kivet joita yleensä kutsutaan ”Texas Holey” kiviksi (ovat siis reikäisiä kalkkikiviä) ja ovat tuttuja ciclisteille. Olen käsin valinnut sellaiset kivet, joissa on näkyvästi rautaa (iron content) sekä paljon pieniä koloja, kraatereita missä munat ja toukat voivat lepäillä. Kraaterit myös antavat rauhallisia poukamia spirulinan kiinnittyä ja kasvaa niiden ensimmäisten päivien kasvulle. Käytän isoja kiviä jotka muodostavat sekä vedenalaisia pimeitä luolia että vedenyläpuolisia lekottelua ja lämmittely alueita.
Afrikan rannikon punainen savi sisältää 20 tunnettua ainesosaa. Pääainesosa on rauta. Tätä savea löytyy myös Cape Town ympäristöstä Etelä-Afrikasta sekä Niilin varrelta Kairosta (Egyptistä) Aswaniin (Egypti) asti juuri ennen kuin joki avautuu Nasser-järveksi. Sitä löytyy myös Suezin kanavalta.
Uros ja Naaras etanat (onko noi suomeksi uros ja naaras?) syövät tätä savea sekä veden ylä- että alapuolelta. En vielä ymmärrä miksi ne syövät tätä savea. Olen havainnoinut että naaras etana syö savea ennen munien laskua joten savi toiminee mineraali pakettina heille ennen stressaavaa lisääntymistä. Urokset syövät myös savea, mutta ulostavat sen 48 tunnin kuluessa joka tapauksessa. En ymmärrä miksi ne sitä syövät.
Kirjotan mielelläni lisää, vastaan kysymyksiin myöhemmin, sillä jälleen kerran minulla on kiire.
Jos keskeytin jonkun kokeilut, ole hyvä ja kerro minulle niin jatkan mielelläni sähköpostikeskustelua kiinnostuneiden kanssa.
Seth. "