Villen allasprojekti
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Viestit: 2243
- Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
En halua lannistaa, mutta kaupasta saa ihan hyviä vaahdottajia.
Oma vaahdotinprojekti meni kyllä aivan kiville. Pääasiallinen syy epäonnistumiseen oli se, että tein becketvaahdottajan liian ohuesta - 160mm - putkesta ilman ala-laatikkoa. Putken sisälle tuli aivan liikaa turbulenssiä ja vaahdotin ei vain toiminut.
Vaahtohärpäkkeen tekeminen ei ole aivan suoraviivaista, mutta ihan hauskaa puuhaa

Oma vaahdotinprojekti meni kyllä aivan kiville. Pääasiallinen syy epäonnistumiseen oli se, että tein becketvaahdottajan liian ohuesta - 160mm - putkesta ilman ala-laatikkoa. Putken sisälle tuli aivan liikaa turbulenssiä ja vaahdotin ei vain toiminut.
Vaahtohärpäkkeen tekeminen ei ole aivan suoraviivaista, mutta ihan hauskaa puuhaa

Voipi olla että selailen ensiviikolla nettikauppoja etsien TOIMIVAA vaahdottajaa... mutta en suostu luovuttamaan ilman taistelua...Kimmo S kirjoitti:En halua lannistaa, mutta kaupasta saa ihan hyviä vaahdottajia.![]()
Oma vaahdotinprojekti meni kyllä aivan kiville. Pääasiallinen syy epäonnistumiseen oli se, että tein becketvaahdottajan liian ohuesta - 160mm - putkesta ilman ala-laatikkoa. Putken sisälle tuli aivan liikaa turbulenssiä ja vaahdotin ei vain toiminut.
Vaahtohärpäkkeen tekeminen ei ole aivan suoraviivaista, mutta ihan hauskaa puuhaa
TÄNÄÄN SAATTAA TULLA LASIT KOTIIN....

Vuorossa on myös pumppujen tilaus. Nostopumpuksi ala-altaasta pääaltaaseen ajattelin tuota AquaBeen UP3000 (3000l/h, max2,4m), tai UP 2000/1 (2000l/h, max3,0m). Vaahdottajan pyöritykseen joko AquaBeen UP2000 (2000l/h, max1,6m) tai UP3000. Nostokorkeutta ala-altaasta pääaltaaseen tulee ~1,6m, mutta vaahdottajassahan se on käytännössä 0. Mikä vaikuttaa järkevimmältä yhdistelmältä?
-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
Mulla on yksi up2000 pumppu, se on kyllä melko tehoton jos vertaa up2000/1 pumppuun, noihin pumppuihin pitää ostaa sellainen parin euron putkinippeli, nyt on vähän huonot yhteydet mutta aiemmissa keskusteluista löytyy kuvia . Coralreef.fi ssäkin taisi olla noita pumppuja ja melko edullisesti.. Suosi Suomalista kauppiasta.
Hanki sellainen (riittävän iso) pumppu joka kestää vastapainetta hyytymättä, pumppua voit aina kuristaa tarvittaessa mutta mikään ei ***ta enempää kuin huomata ettei tehot riitä vaan on ostettava uusi pumppu. Eli ei noita AB2000, AB3000 tms.Elmukelmu kirjoitti: Vaahdottajan pyöritykseen joko AquaBeen UP2000 (2000l/h, max1,6m) tai UP3000. Nostokorkeutta ala-altaasta pääaltaaseen tulee ~1,6m, mutta vaahdottajassahan se on käytännössä 0. Mikä vaikuttaa järkevimmältä yhdistelmältä?
Kokemuksen syvällä rintaäänellä t. Sami (KimmoS ja minä voimme kertoa miten EI kannata toimia rakentaessa vaahdottajaa, usko pois

-
- Advanced Member
- Viestit: 1065
- Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kemi
- Viesti:
Ainakin http://www.seame.com myy tuota, tosin tulevat muistaakseni ensi kuussa myyntiin. Tilasin kokeeksi tuolta 2 kpl Tunze Nanostream 6055 pumppuja, tulevat kans ensi kuussa myyntiin.Elmukelmu kirjoitti:Ei vielä ole.... Onko tietoa mistä tuon pumpun ja neulapyörän saa tilattua?
Altaan valaistukseen ajattelin käyttää 3x250W HQI/HIT valaisinta. Yksi mahdollisuus olisi ostaa noita teollisia valaisimia ja teettää/ tehdä pellistä niille koko akvaarion kattava kotelo. Tuolla on yksi mahdollisuus: http://www.elektro-valo.com/Default.aspx?id=317548
Valaisimen hinta olisi 82e/kpl +alv
Kumpaan kantaan mahtaa löytyä helpommin +10000K lamppuja; E27 vai E40?
Valaisimen hinta olisi 82e/kpl +alv
Kumpaan kantaan mahtaa löytyä helpommin +10000K lamppuja; E27 vai E40?
-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
Aika vähän siitä vielä löytyy tietoa. Veikkaisin että tuossa kuvassa oleva pumppu ei ole oikea 1255 Marine. Uskoisin että toi Marine malli on hieman pidempi ja siinä on jossain pieni venttiili mistä ilma johdetaan sisäänrakennettuun neulapyörään. Tilasin pumpun eilen ja voin postittaa kuvia kun saan sen kiinni tuohon vaahdottimeeni.jube kirjoitti:Siis mikäs toi härveli on. Onko muka oikeesti vaahdotin ja mitenkäs sen pitäis toimia.
-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
Vaihtoehdossa 1 kaikki vesi kiertää vaahdottajan läpi, mikä lienee suotavaa, mutta toisaalta dursosta tulevat isot ilmakuplat haittaavat vaahtopatsaan muodostumista.Elmukelmu kirjoitti:1: Johdattaa pääaltaasta (kaatokulmasta) durson kautta vesi suoraan skimmerin reaktiokammioon ja kierrättää siellä vettä kiertovesipumpun ja venturin kanssa ja valuttaa vesi sitten ala-altaaseen?
2: Valuttaa vesi ensin pääaltaasta ala-altaan ensimmäiseen kammioon josta vesi imetään kiertovesipumpulla venturin kautta skimmeriin, josta vesi valuu refuun?
Itse jotenkin tykkään enemmän 1. vaihtoehdosta, vaikka skimmeriin tuleekin tupla määrä läpivientejä...
Paras olisi varmasti käyttää jotain dursoa fiksumpaa ilmakuplavapaata (ja samalla äänetöntä) vaihtoehtoa.
Vielä siitä lasien liimauksesta. Kasaan ensinnäkin akvaarion suoraan vesivanerin päälle että on sitten helpompi siirrellä. Ajattelin edetä prosessissa niin että pienten sidontaliinojen, 90 asteen kulmien, puristimien, lautojen, yms avulla kasaan akvaarion lopulliseen ulkomuotoonsa siten että kaikkiin liimattaviin saumoihin jää se 3mm tyhjää tilaa. Seuraavaksi "tukin" pystysaumat ulkopuolelta maalarinteipillä. Pyrin virittämään akvaarion siten että koko sisäosa jäisi tyhjäksi jotta on enemmän tilaa heilua silikonin kanssa. Näihin avoimiin saumarakoihin sitten olisi tarkoitus pistoolin avulla pursottaa tavara. Kuulostaako kuinka idioottimaiselta? Silikonina tulen käyttämään Soudalin (mustaa) Silirub AQ:ta, siitäkin huolimatta että muistaakseni Danalla oli kovempi vetolujuus (vrt. Dana 2N/mm2 ----> Soudal 1,7N/mm2)
-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
Minä olen kasannut kaikki altaat about noin. Ilman liinoja, puristimia ja laudankappaleita tosin. Erona myös se, että saumojen ulkopuolella teippinä on ilmastointiteippiä eikä maalarinhuuhaata. Pitää paremmin, maalarinteippi ei välttämättä kestä paikallaan. Pohjan ja kasausvanerin (se helpottaa tosiaan) väliin voi laittaa vaikka leivinpaperia niin pohjasauma ei pamahda siihen vaneriin kiinni. Irroita teipit sitten vasta noin viikon kuivumisen jälkeen, muuten osa silikonista tahtoo tulla teipin mukana ulos saumasta.Elmukelmu kirjoitti:Vielä siitä lasien liimauksesta. Kasaan ensinnäkin akvaarion suoraan vesivanerin päälle että on sitten helpompi siirrellä. Ajattelin edetä prosessissa niin että pienten sidontaliinojen, 90 asteen kulmien, puristimien, lautojen, yms avulla kasaan akvaarion lopulliseen ulkomuotoonsa siten että kaikkiin liimattaviin saumoihin jää se 3mm tyhjää tilaa. Seuraavaksi "tukin" pystysaumat ulkopuolelta maalarinteipillä. Pyrin virittämään akvaarion siten että koko sisäosa jäisi tyhjäksi jotta on enemmän tilaa heilua silikonin kanssa. Näihin avoimiin saumarakoihin sitten olisi tarkoitus pistoolin avulla pursottaa tavara. Kuulostaako kuinka idioottimaiselta? Silikonina tulen käyttämään Soudalin (mustaa) Silirub AQ:ta, siitäkin huolimatta että muistaakseni Danalla oli kovempi vetolujuus (vrt. Dana 2N/mm2 ----> Soudal 1,7N/mm2)
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
En ole enää kunnolla kärryillä viimeisimmistä valaistuspuolen jutuista mutta muistelen, että HQI ja HIT ovat erilaisia valaisimia. Tuo linkkisi mukaiset valaisimet kaikki toimivat samoilla 'sisäkaluilla' eli elohopealamppu (HME), suurpainenatriumlappu (SPN) ja monimetallilappu (HIT). Mutta HIT polttimon löytyminen voi olla jo vaikeampaa kun pitäisi saada enemmän kuin 10.000K värilämpötila.Elmukelmu kirjoitti:Altaan valaistukseen ajattelin käyttää 3x250W HQI/HIT valaisinta. Yksi mahdollisuus olisi ostaa noita teollisia valaisimia ja teettää/ tehdä pellistä niille koko akvaarion kattava kotelo. Tuolla on yksi mahdollisuus: http://www.elektro-valo.com/Default.aspx?id=317548
Valaisimen hinta olisi 82e/kpl +alv
Kumpaan kantaan mahtaa löytyä helpommin +10000K lamppuja; E27 vai E40?
Tällä hetkellä akvaarionettikaupat myyvät vain HQI polttimoita.
HQI polttimoiden osalta käytössä on joko kaksipäisiä polttimoita tai E40 kantaisia yksipäisiä polttimoita - E27 on aika harvinainen.
Saurama: Oletko siis tukenut lasit vain ilmastointiteipillä? Ja hyvin on pysynyt? Ehkä se siis riittää minullekin... Mitä olet käyttänyt saumamittana? Itse olen harkitsemassa joko kovalevyä (d=3,2mm) tai alumiinilatan palasia (d=3mm). Eli latan palat saumoihin ja teippien avulla saumat kireelle. Palat pois ja silikonia tilalle. Huomenna tulee lasit... Mitenköhän saan tänään unta
Pari viikkoa sitten kasasin töissä fin-lavalle 800kg edestä laastisäkkejä. Viritin peltivanteilla ja kertakäyttölavoilla sellaisen jalustahäkkyrän ja laskin lavan siihen päälle... Ei se jalustahäkkyrä oikeastaan edes hidastanut kun 800kg tuli päälle... Silloin tajusin että kyllä olis pitänyt alusta saakka uskoa kokeneempia
.Nyt sitten, vedoten "sukulaisuus-velvoittaa-pykälään", sain enoni tekemään akvaariolle teräsjalustan. Jalusta tulee olemaan 90cm korkea ja se rakennetaan 50x50x5 kulmaraudasta, ristikkäistuilla. Ajattelin vielä vetää jalustan propuilla ja ruuveilla betoniseinään kiinni niin ei ainakaan pääse kaatumaan. Jalusta valmistuu parin viikon päästä, eli jos kaikki sujuu hyvin niin liimattu allas on jalustallaan ennen kuin marraskuu saa.

Pari viikkoa sitten kasasin töissä fin-lavalle 800kg edestä laastisäkkejä. Viritin peltivanteilla ja kertakäyttölavoilla sellaisen jalustahäkkyrän ja laskin lavan siihen päälle... Ei se jalustahäkkyrä oikeastaan edes hidastanut kun 800kg tuli päälle... Silloin tajusin että kyllä olis pitänyt alusta saakka uskoa kokeneempia
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
Mulla on ollut ihan vaan tulitikkuja tms, jotka ovat pienellä maalarinteipinpalalla lasissa kiinni. Ne ovat riittäneet sekä 2mm että 3mm saumoihin. Maalarinteippiä kandee sitten sen verran kyllä käyttää kasauksessa, että maskaa kaikki silikonisaumat sillä. Teippi poistetaan sitten heti silikoonauksen jälkeen ja tuloksena ovat siistit saumojen reunat.Elmukelmu kirjoitti:Saurama: Oletko siis tukenut lasit vain ilmastointiteipillä? Ja hyvin on pysynyt? Ehkä se siis riittää minullekin... Mitä olet käyttänyt saumamittana?
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Kaksi poistoa kaatokulman sisään. Toisen pää aika alhaalla kaatokulmassa, ja matkan varrella säädettävä kuristus. Sillä säädetään virtaus kohdilleen (eli kaatokulman vedenkorkeus reilusti putken pään yläpuolelle), jolloin ilmaa ei mene lainkaan.Idefix kirjoitti:Mitäs muita vaihtoehtoja on, jotka olisi äänettömiä?Jukka kirjoitti:Paras olisi varmasti käyttää jotain dursoa fiksumpaa ilmakuplavapaata (ja samalla äänetöntä) vaihtoehtoa.
Toinen linja kaatokulmassa paljon ylempänä. Sen voi vaikka jättää avoimeksi, jolloin sen hörinä ilmoittaa säätämistarpeesta

Ajattelin soveltaa jotain tällaista seuraavassa allasprojektissa, jossa hiljaisuus tulee olemaan tärkeä.
ReefCentralista kannattanee lukea käytännön sovelluksista.
Jos dursosta tulee paljon isoja kuplia vaahdottajan reaktiokammioon, se saattaa haitata vaahtopatsaan muodostumista. Ainakin itse olen ollut huomaavinani sellaista.Idefix kirjoitti:Mutta ei kai ne ilmakuplat paljoa haittaa koska dursosta vesi valuu ensin reaktiokammioon, jonka pohjalla oleva pumppu tuottaa vaahtopatsaan. Käsittääkseni dursokuplat olisi isompi ongelma jos vesi "valuisi" suoraan pumpun imusuuttimeen... vai ymmärsinkö oikein?
Hei, hyvä että heräsit nyt etkä vasta vedet sylissä. Akvaarion jalusta tuskin voi olla liian kestävä eli hyvä olla tarkkana vaikkei toi sun vertailumenetelmäsi olekaan kovin tieteellinen:) Miksi noin korkea jalusta? Voi olla hankala hoitaa allasta ilman jakkaraa.. Vielä sanoisin, että tämä on valitettavasti, väitettiin välillä mitä hyvänsä, kallis harrastus eikä varsinkaan alussa voi juuri säästää sillä muuten jatkosta tulee paljon kalliimpaa eikä yhtään hauskaa. Mutta kerro miten lasien kasaus menee. Onnea ja rautaisia hermoja!Elmukelmu kirjoitti: Pari viikkoa sitten kasasin töissä fin-lavalle 800kg edestä laastisäkkejä. Viritin peltivanteilla ja kertakäyttölavoilla sellaisen jalustahäkkyrän ja laskin lavan siihen päälle... Ei se jalustahäkkyrä oikeastaan edes hidastanut kun 800kg tuli päälle... Silloin tajusin että kyllä olis pitänyt alusta saakka uskoa kokeneempia.Nyt sitten, vedoten "sukulaisuus-velvoittaa-pykälään", sain enoni tekemään akvaariolle teräsjalustan. Jalusta tulee olemaan 90cm korkea ja se rakennetaan 50x50x5 kulmaraudasta, ristikkäistuilla. Ajattelin vielä vetää jalustan propuilla ja ruuveilla betoniseinään kiinni niin ei ainakaan pääse kaatumaan. Jalusta valmistuu parin viikon päästä, eli jos kaikki sujuu hyvin niin liimattu allas on jalustallaan ennen kuin marraskuu saa.
Omana kommenttina tuosta jalustan korkeudesta. Hyvin makukohtainen asia josta voi olla hyvin eri mieltä. Itselläni on 100cm akvaarion alalaitaan ja itse allas on 70cm korkea. Ei tarvitse kyykistellä altaan edessä vaan voi katsella läheltäkin ihan pystyssä seisoen. Ensimmäinen jalusta oli 85 cm ja minusta hiukan liian matala ja siksi seuraavaa korotinkin.Fennorama kirjoitti: Miksi noin korkea jalusta? Voi olla hankala hoitaa allasta ilman jakkaraa.
Minun tapauksessani jakkaraa tarvitsisi vaikka jalustan korkeus olisi vain 60 cm jos pohjalle pitää ylettää ja hiukankin etureunaa kauemmaksi (altaan leveys on 80 cm).
Se keittiöjakkara kannattaa sitten olla puinen sillä putkijalkainen alkaa ruostua aika herkästi - kokemusta on.
nytnetulinytnetulinytnetulinytnetuli!! Eli lasit... On ne niin kauniita
Unohdin tilauksen yhteydessä pyytää että tekisivät sen läpiviennin dursolle. Kuinka korkealla pidätte vesirajan, eli kuinka paljon vedenpinnan ja altaan yläreunan välissä on "tyhjää" tilaa? Olen siis tekemässä Kaatokulman "boxiin" toiseen sivulasiin josta durson altaan ulkopuoleinen osa olisi tarkoitus piilottaa kaappiin. Mietin tässä mihin porautan läpiviennin. Toinen kysymys koskee tuota porauttamista. Onko helsingissä jotain halpaa paikka missä lasin voi porauttaa? Soitin viereiseen lasiliikkeeseen ja sanoivat että reiän hinta on 40e ja toimitusaika 2vk... just!
Saumojen puhdistukseen käy ilmeisesti myös asetoni? Sain töistä jämäpurkin ilmaiseksi...

Unohdin tilauksen yhteydessä pyytää että tekisivät sen läpiviennin dursolle. Kuinka korkealla pidätte vesirajan, eli kuinka paljon vedenpinnan ja altaan yläreunan välissä on "tyhjää" tilaa? Olen siis tekemässä Kaatokulman "boxiin" toiseen sivulasiin josta durson altaan ulkopuoleinen osa olisi tarkoitus piilottaa kaappiin. Mietin tässä mihin porautan läpiviennin. Toinen kysymys koskee tuota porauttamista. Onko helsingissä jotain halpaa paikka missä lasin voi porauttaa? Soitin viereiseen lasiliikkeeseen ja sanoivat että reiän hinta on 40e ja toimitusaika 2vk... just!
Saumojen puhdistukseen käy ilmeisesti myös asetoni? Sain töistä jämäpurkin ilmaiseksi...
-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
Hiukan makuasia ja tekniikasta riippuva. Itselläni allasta yläreunan tasalla kiertää panta ja vesi ylettyy tuon pannan alareunaan eli koska panta on 12 mm lasista niin altaan yläreunaan on tuo 12 mm.Elmukelmu kirjoitti: Kuinka korkealla pidätte vesirajan, eli kuinka paljon vedenpinnan ja altaan yläreunan välissä on "tyhjää" tilaa?
Mutta jos ottaa käyttöön waveboxin niin olisi tuolle veden vellomiselle oltava ainakin parisen senttiä varaa.
Mutta mikä tärkeintä, ylivuotoon on laitettava kampa jolla voit säädellä vedenkorkeutta altaassa. Ilman kampaakin tulee toimeen mutta eliöstöä menee ylivuodon puolelle ja sitten se on estettävä etteivät ne mene Dursoon. Jos ei halua kampaa niin siltikin kannattaa laittaa kammassa oleva alaosa kiinni ylivuotoon ja kamman tilalle lasikaistele jolloin sillä voi vedenpinnan korkeutta säädellä.