Kilju resepti

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Calla
Junior Member
Junior Member

Kilju resepti

Viesti Kirjoittaja Calla »

Tarkoitus oli ihan pikaiseen poiketa hakemaan netistä kiljuresepti... Ja kuinka ollakaan törmäsin runsauden pulaan. Jaksaisko joku vielä jeesiä! [:I]

Eli mulla on 225l allas jossa levittimenä: Co2 natural system Ferplast. Tein ekan kiljun laitteen mukana tulleista aineksista ja nyt alkaa käyminen lopahtaa ja tarttis tehä omat litkut. Se pullo on vajaa litranen, joten en uskalla suorilta käsin soveltaa noita 1,5 litrasiin pulloihin tehtyjä reseptejä (en siis uskalla ees pienentää suhteessa ilman kokemuksia).

Eli jos jollain samainen vehje, niin millaisella reseptillä te kiljun teette? Tai vastaava(?) pullokoko?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mites tämä:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Jätät vain liivatteen pois. Ehkä ripaus ruokasoodaa lisäksi
Käytetyllä reseptillä ei kylläkään kiljua aikaiseksi saa, mutta hiilidioksidia toki. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Calla
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti:Mites tämä:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Jätät vain liivatteen pois. Ehkä ripaus ruokasoodaa lisäksi
Käytetyllä reseptillä ei kylläkään kiljua aikaiseksi saa, mutta hiilidioksidia toki. [;)]
Tässä just huomaa epävarmuuteni...noi sivut löysin aiemminkin ja rupesin miettimään tota määrää suhteutettuna siihen pieneen pulloon....

Miksi jätän liivatteen pois?!?!? Eiks se liivate hillitse sitä käymistä ja samalla hiivamömmön menoa letkuihin yms.

Sulla varmasti kaikki tarvittava tietous asiasta! Mulla se tietous puuttuu ja oikeat kysymyketkin hukassa! [;)]
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Minä olen kanssa jättänyt tuon liivatteen pois.Oma resepti on tämä.

1-2 ml Kuivahiivaa
10 ml Ruokasoodaa
2 dl Sokeria
8 dl vettä

Kaikki aineet reilusti kättä lämpöisempään veteen ja sekoitus.Aina lähtee käymään ja käy yhtä kauan tai kauemmin kuin liivatemössö.Jää liivatteen kanssa puljaaminen pois eikä tarvi pelätä tuleeko liian löysä tai kova hyytelö.
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Calla kirjoitti: Tässä just huomaa epävarmuuteni...noi sivut löysin aiemminkin ja rupesin miettimään tota määrää suhteutettuna siihen pieneen pulloon....
Jos pullosi on kerran vajaa litrainen ja resepti on 1,5 litraiseen, niin puolita vaan kaikki määrät. Jos liivatteen jättää pois, käy litku nopeammin loppuun, mutta toisaalta hiilidioksidiakin tulee ulos kovempaa tahtia eikä tartte hyytymisetn kanssa pelata.

Oikeasti ei noilla määrillä ole paljoa väliä, kunhan hiivaa ei laita montaa pussia kerralla. Itse olen viimeaikoina tehnyt noita pulloja ilman liivatetta tyylillä kannullinen vettä kuumaksi, kuppi sokeria sekaan ja kun liuos on käden lämpöistä pullo tavaraa puolilleen ja vähän hiivaa päälle. Aina on käynyt.
Calla
Junior Member
Junior Member

Repe Sorsa kirjoitti:Kaikki aineet reilusti kättä lämpöisempään veteen ja sekoitus.Aina lähtee käymään ja käy yhtä kauan tai kauemmin kuin liivatemössö.Jää liivatteen kanssa puljaaminen pois eikä tarvi pelätä tuleeko liian löysä tai kova hyytelö.
Mä luulin, et se liivate on joku ehdottomuus. Mitä muuta virkaa sillä liivatteella on kuin lisäravinne hiivalle?

Itelle tulee mieleen kaikkia kauhukuvia "Kaboomista" ja hiivamömmöstä akvaariossa! Onko mihinkään näistä peloista aihetta? Tai johonkin muuhun pelkoon? -Kiljupullohan mulla on sievästi akvaarion päällä, kun en uskalla sitä alakaappiinkaan laittaa takaiskuventtiilistä huolimatta... Älkääkä sanoko, et akvaario on mulle vikaharrastus, kun vettä näin kammoan! :mrgreen:
Polarit kirjoitti:Oikeasti ei noilla määrillä ole paljoa väliä, kunhan hiivaa ei laita montaa pussia kerralla. Itse olen viimeaikoina tehnyt noita pulloja ilman liivatetta tyylillä kannullinen vettä kuumaksi, kuppi sokeria sekaan ja kun liuos on käden lämpöistä pullo tavaraa puolilleen ja vähän hiivaa päälle. Aina on käynyt.
Heh, ehkä mäkin tästä rohkaistun, kun kokeilen hommaa käytännössä. Toi liivatteen kans kuumentelu ja jäähdyttely kyl kuulostaa hiton työläältä.
Repe Sorsa kirjoitti:Minä olen kanssa jättänyt tuon liivatteen pois.Oma resepti on tämä.

1-2 ml Kuivahiivaa
10 ml Ruokasoodaa
2 dl Sokeria
8 dl vettä

Kaikki aineet reilusti kättä lämpöisempään veteen ja sekoitus.Aina lähtee käymään ja käy yhtä kauan tai kauemmin kuin liivatemössö.Jää liivatteen kanssa puljaaminen pois eikä tarvi pelätä tuleeko liian löysä tai kova hyytelö.
Tätä reseptiä ajattelin kokeilla! Ootko laittanut pullon samantien kiinni letkuihin ja akvaarioon? Eli täytyykö antaa käymisen tasaantua yön yli tiskipöydällä tai jotain....?
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Ei se ihan noin mene kun sanotaan jos liivatteen jättää pois niin silloin käy nopeammin ja tulee enemmän hiilaria.Ruokasooda jarruttaa myös käymistä.Itse aikani puuljasin tuon liivatteen kanssa mutta kerran kun kokeilin tällä uudella reseptillä niin en ole enään vaivautunut hyytelöä tekemään.

Aluksi jätin pöydälle pullon jotta varmistuin että lähti käymään ja löysin oikean hiiva määrän.Nyt pistän suoraan käyttöön.Mulla on toinen pullo ennen akvaariota jossa on pelkkää vettä eli jos tulee pullosta mössö yli niin jää tohon toiseen pulloon eikä mene akvaarioon.Eikä tuo resepti ole minun keksimä vaan täältä Aqua-webistä löydetty.
Calla
Junior Member
Junior Member

Repe Sorsa kirjoitti:Aluksi jätin pöydälle pullon jotta varmistuin että lähti käymään ja löysin oikean hiiva määrän.Nyt pistän suoraan käyttöön.Mulla on toinen pullo ennen akvaariota jossa on pelkkää vettä eli jos tulee pullosta mössö yli niin jää tohon toiseen pulloon eikä mene akvaarioon.
Mulla se pesupullo/laskuri on vetoisuudeltaan vajaan desin, saattaa olla jopa vain 0,5dl. Eli onko riittävä stoppari mössöille? Letkutkin on tosi lyhyet, koska se pullo tosiaan jököttää siinä altaan päällä lampun vieressä...Juupa-juu, tais mennä viikonloppu ekan käymissatsin tarkkailuun! :mrgreen:
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Calla kirjoitti:Mulla se pesupullo/laskuri on vetoisuudeltaan vajaan desin, saattaa olla jopa vain 0,5dl. Eli onko riittävä stoppari mössöille? Letkutkin on tosi lyhyet, koska se pullo tosiaan jököttää siinä altaan päällä lampun vieressä...Juupa-juu, tais mennä viikonloppu ekan käymissatsin tarkkailuun! :mrgreen:
Mulla ei muuta kuin takaiskuventtiili letkussa. Ja jos hiivaa menee liikaa, niin kyllä tavara tulee ekan päivän aikana yli jos on tullakseen. Liivatteen hyvä puoli on tosiaan se, että silloin satsi kestää jop useamman kuukauden, kun pelkkä vesi-sokeri-hiiva käy parissa viikossa loppuun.
Calla
Junior Member
Junior Member

Kiitos kaikista vastauksista! :mrgreen:

Kokeilen nyt ekan satsin tekoa ilman liivatetta ja kera ruokasoodan. Katotaan jatkossa, jos joskus kokeilen sitä liivate -versioo.
Serafia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Mäkin tein eilen ekan liivatekiljuni. :mrgreen: Tuli vaan mieleen, että voiskohan niitä liivate-sokeri-litkuja tehä jääkaappiin valmiiks useemman ja sit kun ottaa käyttöön, niin heittää vaan hiivalitkut perään. Eihän sille sokerihyytelölle siellä kaapissa mitään tapahtuisi, jos olisi korkki vielä pullossa päällä. Veis vaan tilaa, mutt niinhän kunnon harrastus aina... :roll: :mrgreen: :mrgreen:
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Ei liity mihinkään, mutta luin, että "kilju repesi" moneen otteeseen.

Pitäisi ostaa itselle suppilo, niin ois vähän helpompi ainekset kaataa pulloon..
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Serafia kirjoitti:, että voiskohan niitä liivate-sokeri-litkuja tehä jääkaappiin valmiiks useemman ja sit kun ottaa käyttöön, niin heittää vaan hiivalitkut perään.:
Voit tehdä useamman kerralla, säilyy kyllä
Mistä näistä tietää..
warblow
Starting Member
Starting Member

?

Viesti Kirjoittaja warblow »

Repe Sorsa kirjoitti:Minä olen kanssa jättänyt tuon liivatteen pois.Oma resepti on tämä.

1-2 ml Kuivahiivaa
10 ml Ruokasoodaa
2 dl Sokeria
8 dl vettä

Millä ihmeen injektioneulalla mittaat noita 1-2ml kuivahiivaa???
janne anttila
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Normaali kaupoista saatava mittalusikkasarja on kätevä. Pienin mitta sarjassa on maustemitta 1 ml ja suurin 1 desilitra. Kaikkiaan sarjassa on 5 lusikkaa.

Siis hieman toista mitallista tai yksi kukkurallinen. Se on niin helppoa. [;)]

Minulla se on: Maustis. Valmistaja muoviyhtymä oy. Helsinki.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Pistin R. Sorsan reseptin mukaan hiilarit pöhisemään, aiemmat kokeilut on olleet susia, liivate on ollut liian paksua tai liian löysää tai jotain, eikä käymistä ole tapahtunut. Mun "kello" (joka on oikeastaan munakuppi) herättää altaan ainokaisessa asukkaassa, taistelukala Artussa, suurta ihmetystä. Jotain erilaista joskus senkin reppanan elämään....
"Mä luin jostain..."
stingray
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: tay

Viesti Kirjoittaja stingray »

Pitänee kokeilla tolla reseptillä,edellinen liivatelitku ei toiminut. Liian viileä ilmasto kai?? Kuinka pian pitäisi tällä ohjeella alkaa käymään ja tulemaan kuplia että tiedän toimiiko meillä vai ei?
Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
jaasarto
Starting Member
Starting Member

Re: Kilju resepti

Viesti Kirjoittaja jaasarto »

Tekniikan miehenä rakensin kiljupömpelit ja kokeilin aiemmin tässä ketjussa mainittua reseptiä eli:

1-2 ml Kuivahiivaa
10 ml Ruokasoodaa
2 dl Sokeria
8 dl vettä

Lähti pikkaisen vaisusti käymään. Kupla tuli ensin noin 6-7 sekunnin välein mutta nyt on hidastunut entisestään. Liekö liian matala lämpötila, vääränlainen hiiva, liian vähän hiivaa vai mikä?

Levittemeksi laitoin letkun päähän tupakan filtterin. Sen läpi pukkaa ihan kivasti pieniä kuplapurskeita jos ei työnnä letkunpäätä liian syvälle. Vedenpaine ilmeisesti toimii vastapaineena eikä heikonpuoleinen käyminen jaksa tuottaa riittävästi kaasua jatkuvaan purskeeseen. Kai tuosta pienellä säätämisellä saa kuitenkin ihan toimivat systeemit... toivotaan ainakin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^Itse käytin muinoin tuota:). Hyvin toimi. Mukana liivatetta hidastamaan nopeaa käymistä.
http://millia.aqua-web.org/tekstit/jutu ... iilari.htm
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jaasarto
Starting Member
Starting Member

Pitää varmaan koittaa seuraavaan satsiin lisätä hieman hiivan määrää. :)

Se mikä nyt kiinnostaa on CO2:n liukeneminen veteen. Jostain artikkelista luin että kuplat olisi hyvä saada pidettyä veden alla mahdollisimman kauan, etteivät saman tien karkaa pintaan. Toisaalta youtubessa oli video jossa mukissa oli PH7 vettä ja siihen puhallettiin pillillä ilmaa. Vesi happamoitui PH5:een ihan siis pillillä puhaltamalla ts. CO2:ta liukeni veteen. Mitä olette mieltä?
jaasarto
Starting Member
Starting Member

Tuollainen tuli tehtyä:
https://youtu.be/AjmYkjFVBBc
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Oma reseptini:
1,2l vettä(sen verran lämmintä että kuivahiiva lähtee käymään)
n.3ml kuivahiivaa
n.10ml soodaa
3dl sokeria

Tämä seos 2l Lidlin limpparipulloon, lisäksi käytössä 0,5l pesupullo.
Mulla tää käy noin 2vko ja on käytössä 180l seura akvaariossa.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
jaasarto
Starting Member
Starting Member

Itse asiassa tuo kokeilemani resepti on meille aika hyvä. Hiivan määrää voisi jopa hieman pienentää. Ph nimittäin tippui 6,5 :een. KH on nyt 2. Vaihdoin yhden kannon samalla uuteen joten ehkä silläkin on pientä merkitystä. Onneksi tuo ph on pysynyt samana eikä ole laskenut enää enempää. Olen sitä päivittäin seurannut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”