Repe Sorsa kirjoitti:Kaikki aineet reilusti kättä lämpöisempään veteen ja sekoitus.Aina lähtee käymään ja käy yhtä kauan tai kauemmin kuin liivatemössö.Jää liivatteen kanssa puljaaminen pois eikä tarvi pelätä tuleeko liian löysä tai kova hyytelö.
Mä luulin, et se liivate on joku ehdottomuus. Mitä muuta virkaa sillä liivatteella on kuin lisäravinne hiivalle?
Itelle tulee mieleen kaikkia kauhukuvia "Kaboomista" ja hiivamömmöstä akvaariossa! Onko mihinkään näistä peloista aihetta? Tai johonkin muuhun pelkoon? -Kiljupullohan mulla on sievästi akvaarion päällä, kun en uskalla sitä alakaappiinkaan laittaa takaiskuventtiilistä huolimatta... Älkääkä sanoko, et akvaario on mulle vikaharrastus, kun vettä näin kammoan!
Polarit kirjoitti:Oikeasti ei noilla määrillä ole paljoa väliä, kunhan hiivaa ei laita montaa pussia kerralla. Itse olen viimeaikoina tehnyt noita pulloja ilman liivatetta tyylillä kannullinen vettä kuumaksi, kuppi sokeria sekaan ja kun liuos on käden lämpöistä pullo tavaraa puolilleen ja vähän hiivaa päälle. Aina on käynyt.
Heh, ehkä mäkin tästä rohkaistun, kun kokeilen hommaa käytännössä. Toi liivatteen kans kuumentelu ja jäähdyttely kyl kuulostaa hiton työläältä.
Repe Sorsa kirjoitti:Minä olen kanssa jättänyt tuon liivatteen pois.Oma resepti on tämä.
1-2 ml Kuivahiivaa
10 ml Ruokasoodaa
2 dl Sokeria
8 dl vettä
Kaikki aineet reilusti kättä lämpöisempään veteen ja sekoitus.Aina lähtee käymään ja käy yhtä kauan tai kauemmin kuin liivatemössö.Jää liivatteen kanssa puljaaminen pois eikä tarvi pelätä tuleeko liian löysä tai kova hyytelö.
Tätä reseptiä ajattelin kokeilla! Ootko laittanut pullon samantien kiinni letkuihin ja akvaarioon? Eli täytyykö antaa käymisen tasaantua yön yli tiskipöydällä tai jotain....?