Valaisin vuotaa sähköä kehykseen ja lampun koteloon

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Jatkojohdoissa ei ole vikaa (on vielä sellainen josta saa napista virrat pois), valaisimet "hurisee" vain silloin, kun ne on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan, jatkojohdolla tai ilman. Maadoitetun kanssa ei mitään ongelmia, oli jatkojohto tai ei. Minä en oikein vieläkään ymmärrä, että miten lampuissa voi olla vikaa, kun mitää hurinaa ei tunnu silloin, kun pistorasia on maadoitettu.

Tuolla Clas Ohlsonin valikoimissa näkyy ainakin pitkiä jatkojohtoja olevan.
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorma_L »

Malys kirjoitti:Jatkojohdoissa ei ole vikaa (on vielä sellainen josta saa napista virrat pois), valaisimet "hurisee" vain silloin, kun ne on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan, jatkojohdolla tai ilman. Maadoitetun kanssa ei mitään ongelmia, oli jatkojohto tai ei. Minä en oikein vieläkään ymmärrä, että miten lampuissa voi olla vikaa, kun mitää hurinaa ei tunnu silloin, kun pistorasia on maadoitettu.

Tuolla Clas Ohlsonin valikoimissa näkyy ainakin pitkiä jatkojohtoja olevan.
Jospa minäkin vähän hämmennän tätä soppaa. Koulutukseltani olen sähköinsinööri joten perusasioita voin kommentoida aika luottavaisin mielin.
Tässä on käytännössä pari vaihtoehtoa, jotka ei netin välityksellä selviä. Varmasti asiaan tulisi selvyys jos Malys voisi pyytää jonkun jolla on yleismittari, mittaamaan lampun eristysvastuksen tai kuoren jännitteen maata vasten kun se on käytössä. Oletan että kyseessä on metallikuorinen loistevalaisin.
Jos se on rikki, kuoressa voi olla vaarallinen jännite, joka muuttuu hengenvaaralliseksi vasta kun käyttäjä koskee hyvin maadoitettuun pisteeseen samanaikaisesti kun on lampussa kiinni (eli toinen käsi lampussa, toinen vesihanaan, lämpöpatteriin (sähkö tai vesi-) jne.)
Koska akvaarion lähellä olevat pistorasiat eivät ole maadoitettuja, tällaisia vaarallisia pisteitä ei taida lähistöllä olla. Yleensä lattiat eristävät melko hyvin, jolloin virtatietä "maihin" ei ole. Betonilattiat, erityisesti kosteat, johtavat (luovat virralle tien maihin) hyvin. Parketti johtaa huonosti, muovimatto taas ei lainkaan.
Mikään suora 230V vuoto runkoon ei varmasti ole kyseessä, koska käyttö maadoitetussa pistorasiassa aiheuttaisi sulakkeen palamisen tai vähintään savua/palaneen hajua.
Tiedän että joillakin ihmisillä on erityinen herkkyys virran tuntemiseen. Tässähän saattaa olla yksinkertaisesti kysymys kuristimen indusoimasta pienestä jännitteestä (vaarattomasta) laitteen runkoon. Valaisimen kuori voi olla sellainen että se toimii tahattomasti eräänlaisena muuntimena. Malys tuntee tämän. Joku toinen ehkä ei. Oletko Malys kokeillut miten tuntemukseen vaikuttaa jos laitat saappaat jalkaan ja toisen käden taskuun. (ei ole vitsi!)
Vikavirtasuojan toimintaraja on yleensä 30mA ja katkaisu on 20ms eli 1/50 sec. Korostan että tämä ei ole mikään vertaus, mutta navetassa lehmät lopettavat juomisen jos turpaan tulee 1-2 mA vuotovirta juoma-astiasta.
Kotioloissa laite olisi helppo tarkastaa ilman mittariakin (turvallisestikin), mutta vanhan A-luokan pätevyystutkinnon suorittaneena en valitettavasti voi kertoa miten.
Toivottavasti löydät jonkun apuun. Itse olen juuri nyt Kiinassa, joten en voi tulla auttamaan.
edit: poistin pari kirjoitusvirhettä ja selvensin ammattitermin
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Testailin kumipohjaiset kengät jalassa (kumppareita ei ole), tunsin edelleen sen hurinan vain sormissa, ei mitään poikkeavaa. Nyt jos olisi tarpeeksi pitkä johto, niin kokeilisin laittaa valon akvaarion päälle, virtaa maadoitetusta rasiasta ja sitten testiä, huriseeko kehykset vielä. Siitä tuli enemmänkin sellainen kihelmöinti muualle käsivarteen aikaisemmin, mutta ehkä vaikutusta sillä, että melko kauan sivelin metalliosia.

Muistin äsken, että olen tuntenut aina stereoiden metallipinnasta (ja monesta muusta sähkölaitteesta myös, etenkin lampuista) hyvin heikon hurinan. Vuosien varrella laite on ollut niin maadoitetussa kuin maadoittomassakin pistorasiassa. Laitteessa sellainen kapea euro(?)pistotulppa. Harmi kun en tästä kaupungista tunne ketään, jolla mittareita olisi. Pitänee varmaan viikolla käydä jossain sähköliikkeessä kysymässä, että voisivatko auttaa. Ja laittaa joku toinen koekaniiniksi myös testaamaan, tunteeko muut sitä hurinaa. :P Ainakin yhdessä akvaarioliikkeessä täällä Kuopiossa yhden käytössä olevan kalusteakvaarion valaisin + kehykset hurisi samalla tavalla kuin omani.
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorma_L »

Malys kirjoitti:Testailin kumipohjaiset kengät jalassa (kumppareita ei ole), tunsin edelleen sen hurinan vain sormissa, ei mitään poikkeavaa. Nyt jos olisi tarpeeksi pitkä johto, niin kokeilisin laittaa valon akvaarion päälle, virtaa maadoitetusta rasiasta ja sitten testiä, huriseeko kehykset vielä. Siitä tuli enemmänkin sellainen kihelmöinti muualle käsivarteen aikaisemmin, mutta ehkä vaikutusta sillä, että melko kauan sivelin metalliosia.

Muistin äsken, että olen tuntenut aina stereoiden metallipinnasta (ja monesta muusta sähkölaitteesta myös, etenkin lampuista) hyvin heikon hurinan. Vuosien varrella laite on ollut niin maadoitetussa kuin maadoittomassakin pistorasiassa. Laitteessa sellainen kapea euro(?)pistotulppa. Harmi kun en tästä kaupungista tunne ketään, jolla mittareita olisi. Pitänee varmaan viikolla käydä jossain sähköliikkeessä kysymässä, että voisivatko auttaa. Ja laittaa joku toinen koekaniiniksi myös testaamaan, tunteeko muut sitä hurinaa. :P Ainakin yhdessä akvaarioliikkeessä täällä Kuopiossa yhden käytössä olevan kalusteakvaarion valaisin + kehykset hurisi samalla tavalla kuin omani.
Toivotaan että löydät ratkaisun. Normaalisti kumipohjaiset kengät eristävät niin hyvin että ei pitäisi tuntua enää missään vaikka vähän vikaa laitteessa olisikin. Voi olla ihan jokin muu selitys kuin sähkövika.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Toivotaan, tässä alkaa olla pää aika sekaisin eri vaihtoehdoista.

Testailin äsken lisää. Makuuhuoneen työvalo (europistoke ja valkoinen mötikkä tossa johdon välissä, oisko muuntaja) hurisi hyvin selkeästi siitä putkesta, jossa menee sähköjohto. Samanlainen hurina, mutta hyvin heikkona (tosin tuo on jatkojohdossa, jossa kaksi muuta laitetta) tuntuu muuntajallisesta työvalosta tässä koneen luona, johto menee myöskin metalliputken sisällä. Nuo kaikki laitteet ovat maadottamattomissa pistorasioissa.
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

Sähköasentaja voi myös käydä vaihtamassa tuohon maadoitetun pistorasian, joka ns. nollataan.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Jatkojohdon henkinen elämä.

Viesti Kirjoittaja RPekka »

111na kirjoitti:Itse komponenteista kokoamalla saisi minkälaisen haluaa, mutta valmiinakin saa monenlaista.
Juu ja itse kokoamalla hinta pompsahtaa aika hurjaksi. Itse olen ostanut noita 3 metrisiä kolmeen haaroittavia jatkojohtoja, katkaissut johdon puolen metrin päästä rasiasta ja laittanut siihen uuden tulpan. Syy tähän on ollut että olen tarvinnut valaisimeen uuden maadoitetun johdon ja tulppa+johto on hyvin vähän halvempi kuin valmis jatkojohto. Puolimetrinen haaroitusjohto on sitten taas erittäin kätevä esimerkiksi kytkettäessä useampia valaisimia samaan ajastimeen.
Malys kirjoitti:Muistin äsken, että olen tuntenut aina stereoiden metallipinnasta (ja monesta muusta sähkölaitteesta myös, etenkin lampuista) hyvin heikon hurinan. Vuosien varrella laite on ollut niin maadoitetussa kuin maadoittomassakin pistorasiassa. Laitteessa sellainen kapea euro(?)pistotulppa.
Joko nuo stereot ja lamputkin ovat viallisia tai sitten tunnet jotain muuta hurinaa kuin sähkövirtaa. Vain kaksoiseristetyssä laitteessa on tuo euro-pistotulppa eikä sen kuoreen saa tulla minkäänlaista jännitettä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

RPekka kirjoitti:
111na kirjoitti:Itse komponenteista kokoamalla saisi minkälaisen haluaa, mutta valmiinakin saa monenlaista.
Juu ja itse kokoamalla hinta pompsahtaa aika hurjaksi.
Noh, hurjuus riippuu siitä paljonko hintaa on. Esimerkiksi, katselin tuossa Rautian hyllyssä seinään pinta-asennettavaa kahden pistokkeen pistorasiaa, 19,50 ja sama Hong Kongissa 4,70. Tarjoustalo on myös edullinen paikka mm. metreittäin ostettavalle johdolle. Erikoisliikkeet taas kilpailevat usein antamalla alennusta, kunhan esittää olevansa hintatietoinen.

Mutta totta on että valmiita johtoja saa yleensä halvemmalla.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Tässä alkaa tulla vainoharhaiseksi, että ei kait kaikki, johon kosken, voi olla viallisia. En tiedä, jotain tunnen hyvin selvästi ja se tuntuu samalta kuin akvaarionkin kohdalla. Näitä tuntemuksia ollut muissakin tiloissa kuin tässä kämpässä.

Mutta no, käyn viikolla sähköliikkeessä visiitillä ja jos onnistuu, vien lampun näytille.
Hri-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hri- »

Katselin kaloja ylhäältäpäin ja osu huuli valaisimen kuoreen(innoissaa kun tiirailin) , niin kuulu sellasta pientä hurinaa ja tälli tuli, tosin hyvin mieto. Olisko syytä olla huolissaan?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

En osaa sanoa, mutta ihan kivoja räpsähdyksiä saa muistakin esineistä kuin sähkölaitteista toisinaan. Sähkömies mittarillaan kuitenkin näkee varsinaiset vuodot hyvin, pienetkin.

Vuodot eivät ole harvinaisia ja oman lukunsa muodostaa vanhat talot. Minulla kävi kerran niin että hellan valo paloi hämärästi vaikkei levy ollut päällä. Kun käänsin töpselin seinässä toisinpäin, se sammui. Edit. Ai niin, aivan sama juttu oli tyystin toisessa vanhassa talossa ja hellassa ihan hiljattain.
m.n
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja m.n »

Täytyy kirjoittaa tästä asiasta sen verran, että itse tunnen kaikissa neljässä akvaariovalaisimessani (jotka kaikki eri merkkisiä) "värinän" ja juurikin sellaisen kihelmöivän sähköisen tunteen. Saman tuntee myös akvaarion kehyksissä. Viidennessä akvaariossa on tavallinen kattoon tarkoitettu loisteputkivalaisin ja se on ainoa jossa ko. tunnetta ei tule. Olen aina pitänyt tuota "sähkön" tunnetta normaalina ilmiönä. Loisteputkivalaisimia minulla on ollut akvaariossa yli 10 vuoden ajan.
ayhis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ayhis »

Ei tarvitse olla vanha talo, kun voi olla sähköongelmia. Kun voi olla sähköjohdot (nolla-, maadoitus- ja jännitekaapeli) kytketty väärin ja väärästä paikasta.
Asuin Espoon Kivenlahdessa opiskelija-asunnossa kerrostalossa, joka oli rakennettu noin 1982. Kun muutettiin sinne, niin käänsin päävirtakytkimen pois päältä, kun aloin asentamaan kattovalaisinta. Kas kummaa...huoneen telkkari pysyi päällä ja ja pöytävalaisin eri pistokkeesta. Eivät huoltomiehet uskoneet, ennenkuin itse totesivat. Asensivat kattolampun sokeripalan ja lampun siihen, eikä sen jälkeen sähkömiehiä koskaan näkynyt...eli ongelma (hengenvaara) jäi seuraavalle opiskelijalle.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Pikkasen sivuttaa aihetta mutta viimme kerralla kun vettä vaihdoin niin tuli vähän sähellettyä ja olisi voinut pahasti päättyä. Putsailin altaan pohjasta roskia niin valaisin tipahti mukaan sinne. Kyllä siinä siinä äkkiä nostettiin ylös ja vaikka toinen pää valalaisimesta (120cm 2x30W) upposi täysin, en minä enkä kalat saatu sähköterapiaa. Harkitsen vahvasti valaisimen kiinnittämistä takana olevaan seinään. Sähkömieskin vielä olen, olishan se se kohtalon ivaa jos sähkön avulla tyhjää olisi potkaissut :D

Nyrkkisääntö on: Sähkö + Vesi = Ei hyvää seuraa
"A day without sunshine is like, you know, night."
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

m.n kirjoitti:Täytyy kirjoittaa tästä asiasta sen verran, että itse tunnen kaikissa neljässä akvaariovalaisimessani (jotka kaikki eri merkkisiä) "värinän" ja juurikin sellaisen kihelmöivän sähköisen tunteen. Saman tuntee myös akvaarion kehyksissä. Viidennessä akvaariossa on tavallinen kattoon tarkoitettu loisteputkivalaisin ja se on ainoa jossa ko. tunnetta ei tule. Olen aina pitänyt tuota "sähkön" tunnetta normaalina ilmiönä. Loisteputkivalaisimia minulla on ollut akvaariossa yli 10 vuoden ajan.
Olen tehnyt saman ilmiön jos loisteputkivalaisin on asennennettu ei maadotettuun rasiaan. Tämä sama ilmiö ilmenee myös tietokoneissa jos koskee takakannen ruuveihin ja kun johto ei ole maadotetussa rasiassa.

Vuoto on kuitenkin niin pientä ettei esimerkisi ylitä mitenkään kipukynnystä.
Riku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Riku »

Malys kirjoitti:Arvelin itsekin, että tuo maadoittamaton pistorasia se heikoin lenkki. Tän asunnon pistorasiat on kyllä surkeat.. Pitänee käydä maanantaina hakemassa pitempää johtoa, 6 metrille olisi tarve. En ole hirveänä sähköliikkeissä käynyt, tekevätkö johtoja asiakkaan mittojen mukaan?
Älä missään nimessä vedä johtoja toisesta huoneesta. Vanhat maadoittamattomat pistorasiat voidaan muuttaa joissakin tapauksissa maadoitetuksi. Kysy jostaikin sähköasennuksia tekevästä liikkeestä jos tämmöinen muutos olis mahdollista.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Jos huoneen muut pistorasiat on nollaluokan rasioita, ei saa samaan tilaan saatikka samaan ryhmään asentaa madoitettua pistorasiaa. Jos yhden vaihtaa, tarvitsee vaihtaa kaikki. Mittautat lampun sähköliikkeessä tai joku asiansa osaava tulee kotiisi mittaamaan. Vasta sitten kannattaa miettiä mitä tarvitsee tehdä. Sillä, jos aiot laittaa maadoitetut pistorasiat tarvitsee vaihtaa myöskin johdotukset. Sillä nollaluokan pistorasioissahan ei ole maajohtoa. Mitään linkkejä ei ainakaan minun tietääkseni laillisesti saa rasian sisällä tehdä. Tämäkin, kun on mahdollista.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

.. Mutta joko kokeilit vaihtaa sen töpselin toisin päin rasiaan?

Itse olen usein törmännyt mystiseen 125V vuotovirtaan eri laitteiden kuorien välillä. Laitteet eivät ole olleet kytkettynä maadoitettuun rasiaan.
Mm. television Scartin ja tietokoneen TV-out liittimen välillä tällainen on ollut ainakin kahdessa asuinpaikassani. Samoin kahden eri huoneessa olevan tietokoneen verkkokorttien välillä on ollut kyseinen jännite.
Siinä on sitten jäänyt johdot kytkemättä kiinni siinävaiheessa, kun on välistä tällin saanut sormille. Enpä tiedä, miten tuommoset laitteet olisivat suhtautuneet moiseen jännitteeseen..
Mystisin taisi olla täydet 230V hellan levyn ja väärin nollatun liesituulettimen välillä, joka sitten johti sairaalaan.

Ja tuosta pistorasioiden nollauksesta huoneessa, jossa ei maadotettuja rasioita ole. Se ei kuulemma enää ole laillista tekemistä, vaikka sitä ilmeisen paljon suoritetaankin. Uudet johdot pitäisi kuulemma vetää, jos haluaa vaihdattaa maadoitetut pistorasiat.

Edit: Ainiin, pointtini oli se, että sähkö on vaarallinen asia. Tarkistuta se valaisimesi jossain varmuuden välttämiseksi, vaikka siinä ei loppujen lopuksi sitten vikaa olisikaan.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Sitten minulle voisi vääntää rautalangasta, miksi ei saa vetää toisesta huoneesta maadoitettua virtaa (selitykseksi ei riitä, että se on vaarallista, miksi se on vaarallista)? Asuntoni ei ole järin suuri, mutta kuitenkin sen verran suuri, että joutuisin kurottelemaan pitkästi, ennenkuin yltäisin johonkin muuhun sähkölaitteeseen kuin akvaarion, patterit ovat toiselle puolella huonetta ja lähimpään vesiputkeen on 4 metriä matkaa. Kukaan muu kuin minä ei noihin laitteisiin koske ja lapset pysyvät oven ulkopuolella, tähän asuntoon pennut eivät pääse.

En vaihtanut pistorasiaa toisinpäin, koska epäilen edelleen, että se ei auttaisi mitään (eikä pistoke pysy kuin tietyllä tavalla paikoillaan, jos se on toisinpäin, ei tule kosketusta kunnolla ja virta pätkii, siksi tuo pistorasia ei ole ollut käytössä eikä ole nytkään). Kaikki sirinät ja surinat ja hurinat ovat loppuneet niin valaisimesta kuin altaan kehyksistä, kun laitoin maadoitettua sähköä.
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

Väittäisin että metallirunkoinen akvaariokäyttöön tehty loisteputkivalaisin pitää aina olla suojamaadoitutettu ja se pitää kytkeä aina suojamaadoitettuun pistorasiaan.

Vanhanmalliseen maadoittamattomaan pistorasiaan saa kytkeä nykyään ainoastaan euro-pistokkeita (pieni, "litteä" pistoke).

Tietääkseni nollaus menee näin: Pistorasian nollaus ei ole uusissa asennuksissa sallittu. Nollaus sallitaan ainoastaan, mikäli pistorasia vaihdetaan vanhasta maadoittamattomasta uuteen maadoitettuun.

HUOM! Nollaus on äärimmäisen helppo tapa päästä hengestään, sillä mikäli nollajohtimen (sininen) matka mittaritauluun katkeaa jossain välissä, jännite purkautuu metallirunkoisen laitteen runkoon. Tämän vuoksi nykyään käytetään 3-johdinjärjestelmää (PEN), jossa maadoitukseen on käytössä erillinen johdin (keltavihreä).

Ja vielä sekin, että sähköasennuksia (lukuunottamatta pienjännitteisen laitteen pistotulpan vaihtamista ja sulakkeen vaihtoa) saa tehdä ainoastaan sähköalan valtuutettu ammattilainen.

Siinä "isällisiä" neuvoja kerrakseen!

Mikäs sen pahan nyt tappaisikaan - paitsi sähkö. [;)]

EDIT: Nykyään muuten taas urakoinnissakin sattuu ja tapahtuu. Eräs etelänaapuristamme ollut, edullinen sähköurakoitsija oli urakoinut vaiheet erään uudisrakennuskohteen tiskipöytiin. Lisäksi pistorasioissa värit oli arvottu mielen mukaan. Asiat oli kuitenkin huomattu *yllätys yllätys* käyttöönottotarkastuksessa.

Poistettu väri - Lisa -
----
><////o>
Kyari
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kyari »

ayhis kirjoitti:Ei tarvitse olla vanha talo, kun voi olla sähköongelmia.
Eikä edes kovin vanhakaan. Edelliset asukkaat ovat saattaneet tehdä omia virityksiään.
Tämä ei liity verkkosähköön, mutta eräässä talossa ihmeteltiin kun televisioon ei saatu kuvaa. Paljastui että eräät olivat muuttaessaan pois vieneet jopa radio- ja tv-pistokkeetkin ja samalla katkaisseet loppupäästä tv-kuvan.
Tessu- kirjoitti:Väittäisin että metallirunkoinen akvaariokäyttöön tehty loisteputkivalaisin pitää aina olla suojamaadoitutettu ja se pitää kytkeä aina suojamaadoitettuun pistorasiaan.
Pistokkeesta sen tietysti näkee, ellei joku ole vaihtanut sitä.
Mites nämä nykyaikaiset T5-valaisimet, niitä on varmaankin metallikuorisia ?
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Tessu- kirjoitti: EDIT: Nykyään muuten taas urakoinnissakin sattuu ja tapahtuu. Eräs etelänaapuristamme ollut, edullinen sähköurakoitsija oli urakoinut vaiheet erään uudisrakennuskohteen tiskipöytiin. Lisäksi pistorasioissa värit oli arvottu mielen mukaan. Asiat oli kuitenkin huomattu *yllätys yllätys* käyttöönottotarkastuksessa.

Ja tietysti sähkötarkastuspöytäkirja esitettin tarkastuksessa, että ok on kaikki.
Mistä näistä tietää..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”