Valaisin vuotaa sähköä kehykseen ja lampun koteloon
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Valaisin vuotaa sähköä kehykseen ja lampun koteloon
En löytänyt aiheesta keskustelua (vähän aikaa sitten luin kyllä maininnan asiasta jostain). Mutta mahtaako olla vaarallista se, että valaisin vuotaa(?) sähköä kehykseen ja lampun koteloon, koskettaessa tuntuu sellainen hrrrr. Pistoke on maadoitettu ja se on maadoitetussa ajastimessa, joka puolestaan maadoitetussa jatkoroikassa, joka puolestaan maadoittamattomassa pistorasiassa. Asunnossani on tasan kaksi maadoitettua pistoketta ja ne ovat keittiössä liian kaukana. Testasin irrottamalla ajastimen ja surina loppui, alkaen puolestaan heti kun kytkin johdon paikoilleen.
-
- Advanced Member
Harvemmin vaan tullut tuon mittaisia johtoja vastaan, toivottavasti parempi valikoima jossain sähköliikkeessä, ja tosiaan tarve vain sille, että saan kytkettyä tuon nykyisen jatkojohdon, jossa laitteet ovat kiinni, siihen uuteen. Eli tarve vain yhdelle pistokepaikalle.
Miksi tällaiset huomaa aina viikonloppuna, kun ei pääse hoitamaan saman tien alta pois...
Miksi tällaiset huomaa aina viikonloppuna, kun ei pääse hoitamaan saman tien alta pois...
Ei muuten ole sitten ihan sähköturvallisuusmääräysten mukaista johdottaa sähköjä viereisestä huoneesta, jossa on suojamaadoitus, huoneeseen jonka rasioissa ei sellaista ole. Vaikka ajatus ehkä alkujaan tuntuisi hyvältä, käytännössä on mahdollista että siinä rakentaa itselleen tai jollekin muulle huoneessa olevalle kivan ansan. Huomattavasti parempi ajatus olisi käyttää Mikkorin ehdottamaa vikavirtasuojaa. Se toimii ja suojaa vaikkei rasia olisikaan suojamaadoitettu. Muistaakseni olen joskus taannoin vikavirtasuojan toiminnasta kirjoittanutkin juttua, haku auttanee löytämisessä jos kiinnostaa.
coeliac disease
jees...itse olen noita valaisimia itse muutamia tehnyt. Ja tässä juuri myin yhden akvaarion tekemälläni valaisimella...ja sanoin, että hommaa siihen vikavirtasuojakytkimen. Jos tulee joku kämmi, et valaisin menee oikariin, niin vikavirtasuoja katkaisee sähköt alle sekunnissa. Joten se pelastaa hengen, jos jotain vakavaa meinaa sattua.
Näitä vikavirtasuojakytkimiä voi käyttää ihan samaan tapaa missä tahansa muissakin kodinkonekikotimissa...vatkaimissa, kahvinkeittimissä jne..
Ja niitä löytyy monista tavarataloista, rautakaupoista, tarjoustalosta itse olen ostanut. 10-40e olen niitä nähnyt myytävän.
Toi "hrrrr" mistä mainitsit niin saattaa johtua esim kuristimista ja kotelosta, joka hyvin resonoi. Esim Resun valaisimissa kuristimet on vaan lykätty kotelon sisään ilman mitään kiinnitystä, ja se pitää ihan paikallaan ollessaan häiritsevääkin hyrinää. Niihin kun laittaa pehmusteet alle, niin ei hyrise enää.
Ei tuo vaarallista sinun kohdallasi ole. Jos se sähköä johtaa valaisinkoteloon, niin se johtaa kunnolla kanssa...ja on kerta laakista 230V...ei se sillai pelkästään vuoda.
Näitä vikavirtasuojakytkimiä voi käyttää ihan samaan tapaa missä tahansa muissakin kodinkonekikotimissa...vatkaimissa, kahvinkeittimissä jne..
Ja niitä löytyy monista tavarataloista, rautakaupoista, tarjoustalosta itse olen ostanut. 10-40e olen niitä nähnyt myytävän.
Toi "hrrrr" mistä mainitsit niin saattaa johtua esim kuristimista ja kotelosta, joka hyvin resonoi. Esim Resun valaisimissa kuristimet on vaan lykätty kotelon sisään ilman mitään kiinnitystä, ja se pitää ihan paikallaan ollessaan häiritsevääkin hyrinää. Niihin kun laittaa pehmusteet alle, niin ei hyrise enää.
Ei tuo vaarallista sinun kohdallasi ole. Jos se sähköä johtaa valaisinkoteloon, niin se johtaa kunnolla kanssa...ja on kerta laakista 230V...ei se sillai pelkästään vuoda.
Kuullostaa aika hurjalta ellet ole ammatiltasi sähkömies. Jos ostaja jättääkin vahingossa vikavirtasuojan pois ja delaa alle sekunnissa, sinä olet vastuussa.jupeko kirjoitti:jees...itse olen noita valaisimia itse muutamia tehnyt. Ja tässä juuri myin yhden akvaarion tekemälläni valaisimella...ja sanoin, että hommaa siihen vikavirtasuojakytkimen. Jos tulee joku kämmi, et valaisin menee oikariin, niin vikavirtasuoja katkaisee sähköt alle sekunnissa. Joten se pelastaa hengen, jos jotain vakavaa meinaa sattua.
Olen kyllä ammatiltani elektroniikan kanssa touhuuja ja työksenikin sitä tehnyt.
Pistorasioihin tai sähkökeskuksiin pistorasian syöttöjohdon alkuun voi lisätä sähköisen lisäsuojalaitteen eli vikavirtasuojakytkimen. Se kytkee vaarallisen jännitteen vikatilanteessa tai pistorasiaan liitetyn laitteen vaurioituessa niin nopeasti pois, että ihminen ei ehdi saada vikaantuneesta tai virheellisestä laitteesta vahingoittavaa sähköiskua.
Eli pelastaa hengen.
Tämä teksti linkistä: http://www.sahkoopas.com/sahkotietoa/sa ... ojakytkin/
Pistorasioihin tai sähkökeskuksiin pistorasian syöttöjohdon alkuun voi lisätä sähköisen lisäsuojalaitteen eli vikavirtasuojakytkimen. Se kytkee vaarallisen jännitteen vikatilanteessa tai pistorasiaan liitetyn laitteen vaurioituessa niin nopeasti pois, että ihminen ei ehdi saada vikaantuneesta tai virheellisestä laitteesta vahingoittavaa sähköiskua.
Eli pelastaa hengen.
Tämä teksti linkistä: http://www.sahkoopas.com/sahkotietoa/sa ... ojakytkin/
-
- Advanced Member
Tarkoitetaanko nyt ansalla kompastumisvaaraa vai sähköiskuvaaraa? Pitääkin tutustua tuohon vikavirtasuojaan, mieluiten kyllä sellainen kuin metrikaupalla johtoja lattialle kiemurtelemaan. Tuon siis oikeasti uskaltaa kytkeä maadoitetut johdot maadoittamattomaan pistorasiaan ja ongelma häviää saman tien? Ei huvittaisi antaa sähköiskua itselleni tai tuleville kaloille.cW kirjoitti:Ei muuten ole sitten ihan sähköturvallisuusmääräysten mukaista johdottaa sähköjä viereisestä huoneesta, jossa on suojamaadoitus, huoneeseen jonka rasioissa ei sellaista ole. Vaikka ajatus ehkä alkujaan tuntuisi hyvältä, käytännössä on mahdollista että siinä rakentaa itselleen tai jollekin muulle huoneessa olevalle kivan ansan. Huomattavasti parempi ajatus olisi käyttää Mikkorin ehdottamaa vikavirtasuojaa. Se toimii ja suojaa vaikkei rasia olisikaan suojamaadoitettu. Muistaakseni olen joskus taannoin vikavirtasuojan toiminnasta kirjoittanutkin juttua, haku auttanee löytämisessä jos kiinnostaa.
Tuo valaisin on ihan kotimaista laatua, Turun akvaarion valmistama ja ollut käytössä noin 9 vuotta. En muista että olisin ennen huomannut tuota hurinaa valaisinta tai kehyksiä koskettaessa (ja siitä koskettamisesta tuli sellainen kihelmöivä tunne käteen hetken päästä), kuin vasta nyt.
Turvallisin vaihtoehto
Lampulla on jo ikää, miksi et luovu siitä ja hanki uutta / uudempaa?
Menetetty akvaristi on ikävä asia
Menetetty akvaristi on ikävä asia

Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Vähän on annettu minun mielestäni omituisia ohjeita. Jos valaisin on todettu vuotavan sähköä niin oikea tapa ei ole alkaa miettiä ensimmäiseksi jatkojohtoja maadoitettuihin pistorasioihin tai vikavirtasuojia.
Ensimmäiseksi pitää hoitaa valaisin kuntoon.Eli valaisin heti pois päältä ja tutkimuksiin miksi vuotaa. Jos sitä ei voi korjata niin uusi tilalle.
Sitten vasta jos asia tuntuu tarpeelliseelliselta niin jatkoroikat ja vikavirtasuojat.
Muistaakseni kuulin jostakin,että vikavirtasuojakaan ei ole mitenkään sataprosenttinen. Jos sähkö pääsee suoraan akvrsitin kautta läpi niin vikavirtakaan ei välttämättä reagoi.
En tiedä pitääkö paikkansa koska sähköjutut ei ole täysin oma juttu mutta ota nyt ainakin se lamppu ensimmäiseksi pois verkosta.
Ensimmäiseksi pitää hoitaa valaisin kuntoon.Eli valaisin heti pois päältä ja tutkimuksiin miksi vuotaa. Jos sitä ei voi korjata niin uusi tilalle.
Sitten vasta jos asia tuntuu tarpeelliseelliselta niin jatkoroikat ja vikavirtasuojat.
Muistaakseni kuulin jostakin,että vikavirtasuojakaan ei ole mitenkään sataprosenttinen. Jos sähkö pääsee suoraan akvrsitin kautta läpi niin vikavirtakaan ei välttämättä reagoi.
En tiedä pitääkö paikkansa koska sähköjutut ei ole täysin oma juttu mutta ota nyt ainakin se lamppu ensimmäiseksi pois verkosta.
Juuri sen takia se vikavirtasuoja on, ettei vahinkotapauksessa satu tekijälle mitään. Sen takia näitä vikavirtasuojaohjeita tänne varmastikin on tullut, että ns vastaisuuden varalle...jos valaisin esim tippuu veteen akvaarion huoltotoimissa, niin sähköt menee heti veks.
Vikavirtasuojia käytetään monissa firmoissa/ tehtaissa sähkölaitteiden takana vahinkotapauksia varten ja ne toimintatestataan aina määräajoin.
Ne on lähes 100% suojia kyllä.
Mutta tuo kysyjän valaisin pitäisi nähdä, jotta osaisi sanoa tarkemmin mikä sitä vaivaa.
Vikavirtasuojia käytetään monissa firmoissa/ tehtaissa sähkölaitteiden takana vahinkotapauksia varten ja ne toimintatestataan aina määräajoin.
Mutta tuo kysyjän valaisin pitäisi nähdä, jotta osaisi sanoa tarkemmin mikä sitä vaivaa.
-
- Advanced Member
Ongelmana raha, uudet valaisimet maksavat sen verran paljon. :/ Voiko vika oikeasti olla itse valaisimessa? Kokeilin toista valaisinta, saman valmistajan, ikää en tiedä, ostin pari vuotta sitten käytettynä, mutta veikkaan samaa ikäluokkaa. Sekin hurisi (tuntuu siis silloin kun vedän sormella lampun koteloa tai akvaarion kehystä pitkin) maadoittamattomaan kytkettynä, mutta maadoitettuun en huomannut mitään. Minä en siis ole mitannut millään laitteilla sitä, että vuotaako sitä sähkö oikeasti vai ei. Olen vain päätellyt siitä, että tuntuu hurina silloin, kun valaisin on kytkettynä pistorasiaan, se hurisee myös silloin, kun valaisin on lattialla. Sähköalan tuntemusta mulla on sen verran, että osaan sulakkeen vaihtaa.
Tämä talo on rakennettu 1966-1967 ja pistorasiat yms. ovat kaikki alkuperäisiä.
Tämä talo on rakennettu 1966-1967 ja pistorasiat yms. ovat kaikki alkuperäisiä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Voi olla molemmissa tai sitten jossain muussa laitteessa. Oletko kokeillut valaisinta samassa jatkojohdossa kaikki muut laitteet irroitettuna? Entä ajastimen kanssa? Entä jatkojohdon maadoituskorvaa ilman valasinta?Malys kirjoitti:Voiko vika oikeasti olla itse valaisimessa? Kokeilin toista valaisinta,
Olisi hyvinkin suositeltavaa löytää maavuodon aiheuttava laite ja poistaa se järjestelmästä ennen kuin onnistut maadoittamaan tuon vuotovirran lävitsesi lämpöpatteriin tai vesiputkeen. Maadoitettua jatkojohtoa ei sitten saa missään tapauksessa vetää toiseen huoneeseen koska toisen samanlailla rikkinäisen järjestelmän (vaikka tietokone) maavuotovirta saattaisi maadoittua tietokoneen kuoresta lävitsesi valaisimen kuoreen.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
- Advanced Member
Testasin äsken valaisinta seuraavissa yhdistelmissä: maadoitettu jatkojohto+maadoittamaton pistorasia=hurisee, sama yhdistelmä ilman muita laitteita=hurisee, sama yhdistelmä ajastimen kanssa, ei muita laitteita=hurisee. Sama jatkojohto+maadoitettu pistorasia=ei hurise, sama yhdistelmä+ajastin=ei hurise. Sama tuon toisen lampun kohdalla, hurisee silloin kuin tuo toinenkin. Olen valaisimia kokeillut myös toisella maadoitetulla jatkojohdolla ja maadoitetulla pistorasialla, ei hurise. Tuohon maadoittamattomaan rasiaan ei ole kytketty mitään muita laitteita kuin akvaromppeet.
Tuossa akvaarion pöytä on puuta, ympärillä ei ole pattereita, vesijohtoja ja lähin sähkölaite sen verran kaukana, että vahingossa osuminen ei ole mitenkään mahdollista. Enkä kyllä koskaan akvaarion sisältöön koske ellen ole sammuttanut kaikkia laitteita (no joskus on jäänyt ulkosuodatin päälle). Leikinkö siltikin hengelläni?
Tuossa akvaarion pöytä on puuta, ympärillä ei ole pattereita, vesijohtoja ja lähin sähkölaite sen verran kaukana, että vahingossa osuminen ei ole mitenkään mahdollista. Enkä kyllä koskaan akvaarion sisältöön koske ellen ole sammuttanut kaikkia laitteita (no joskus on jäänyt ulkosuodatin päälle). Leikinkö siltikin hengelläni?
Vaara!
Kyllä leikit hengelläsi. Jo kulkiessasi tuotat jonkin verran sähköä kitkakosketuksen kautta, joten "salamailmiö" voi iskeä.Malys kirjoitti:Tuossa akvaarion pöytä on puuta, ympärillä ei ole pattereita, vesijohtoja ja lähin sähkölaite sen verran kaukana, että vahingossa osuminen ei ole mitenkään mahdollista. Enkä kyllä koskaan akvaarion sisältöön koske ellen ole sammuttanut kaikkia laitteita (no joskus on jäänyt ulkosuodatin päälle). Leikinkö siltikin hengelläni?
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Joo näin se on vikavirtasuoja on sitä varten,että vahinkotapauksessa virta menee poikki. Mutta pitää muistaa,että ensisijainen tehtävä on huolehtia,että laitteet on kunnossa. On hyvin vaarallista tai joidenkin tiukkapipojen mukaan edesvastuutonta suositella korvaamaan puutteellisesti toimivat sähkölaitteet vikavirta suojakytkimellä.jupeko kirjoitti:Juuri sen takia se vikavirtasuoja on, ettei vahinkotapauksessa satu tekijälle mitään. Sen takia näitä vikavirtasuojaohjeita tänne varmastikin on tullut, että ns vastaisuuden varalle...jos valaisin esim tippuu veteen akvaarion huoltotoimissa, niin sähköt menee heti veks.
Lohdullista tuo lähes 100%. Sekin vaan silloin kun se vikavirtasuoja on toiminnassa tai se toimii suunitellulla tavalla. Mitä sitten kun joku jostakin syystä mistä hyvänsä päättää ottaa sen pois käytöstä ja se valaisimen korjaaminen unohtui kerran sinne ostettiin se vikavirtasuoja. Siinä sitä onkin sitten sataa prosenttia.
Toinen mahdollisuus on jonka mahdollisuutta en tiedä on jos henkilö joutuu suoraan esim. vesijohdon ja sähkölaitteen väliin jolloin virta menee suoraan läpi,että havaitseeko vikavirtasuojakytkin jännite-eron ja tajuaa lyödä virran poikki.
Ja sitten on vielä semmoinenkin mahdollisuus jotta mahtoikohan se kiinan-poika siellä vikavirtasuojatehtaalla ihan sataprosenttisella varmuudella saada se sen sulle myydyn vehkeen kasattua ihan niinkuin pitää ja mahtaakohan tuotantolinjan loppupäässä olla laadunvalvontaa joka tarkistaa,että kaikki paketoidut laitteet tosiaankin toimii.
Siinä sitä on lähes 100 prosenttia kerrakseen. Toki onhan mahdollisuus menettää henkensä akvaariovalaisimen virtavuodon vuoksi tilastollisesti melko epätodennäköistä mutta silti on sekin mahdollista.
No toisaalta henki se vaan on ja kaikesta selviää rahalla.Vakuutusyhtiöistä kyllä saa tietoa mitä henki suomessa maksaa mutta sanoisin jotta paljon halvempaa on laittaa se valaisin kuntoon tai hankkia uusi.
Joo, se nyt luulisi olevan sanomattakin selvää, että rikkinäinen sähkölaite joko korjataan ja heitetään menemään. Kukaan ei ole mielestäni täällä kehoittanut laittamaan viallisen laitteen perään vikavirtasuojaa.joppe kirjoitti:On hyvin vaarallista tai joidenkin tiukkapipojen mukaan edesvastuutonta suositella korvaamaan puutteellisesti toimivat sähkölaitteet vikavirta suojakytkimellä.
Siinä sitä on lähes 100 prosenttia kerrakseen. Toki onhan mahdollisuus menettää henkensä akvaariovalaisimen virtavuodon vuoksi tilastollisesti melko epätodennäköistä mutta silti on sekin mahdollista.
Ja vikavirtasuojakytkimessä on se testinappi, josta saa testattua sen toiminnan. Eli lyö sen oikariin ja sähköt pitäisi silloin mennä poikki.
Ja ne laitteet on FI merkittyjä laitteita, jotka ovat luotettavia. Eli se siitä kiinailmiöstäsi.
Joo niin luulisi joo mutta katsopa taaksepäin. Ei ole ihan niin selvää.Kovin tuossa mietittiin vikavirtoja,maadotuksia ym.mutta vähemmän valaisimen korjaamista.jupeko kirjoitti:Joo, se nyt luulisi olevan sanomattakin selvää, että rikkinäinen sähkölaite joko korjataan ja heitetään menemään. Kukaan ei ole mielestäni täällä kehoittanut laittamaan viallisen laitteen perään vikavirtasuojaa.joppe kirjoitti:On hyvin vaarallista tai joidenkin tiukkapipojen mukaan edesvastuutonta suositella korvaamaan puutteellisesti toimivat sähkölaitteet vikavirta suojakytkimellä.
Ja vikavirtasuojakytkimessä on se testinappi, josta saa testattua sen toiminnan. Eli lyö sen oikariin ja sähköt pitäisi silloin mennä poikki.
Ja ne laitteet on FI merkittyjä laitteita, jotka ovat luotettavia. Eli se siitä kiinailmiöstäsi.
Joo testinappi löytyy mutta osaako tai ymmärtääkö kaikki käyttäjät testata sen?
FI merkki on vaan yleinen sähköturvallisuus merkki ei mikään takuu,että kaikki linjalta tulevat laitteet olisivat sataprosenttisia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Eli jos nyt ymmärsin oikein niin tuo jatkojohto on se viallinen osa? Kun nyt kuitenkin joudut uuden jatkojohdon ostamaan niin suosittelen ostamaan sellaisen jossa on virtakatkaisija jolloin saat sähköt poikki kaikista laitteista vedenvaihdon ja muun säädön ajaksi. Maksaa alle kympin.Malys kirjoitti:Sama jatkojohto+maadoitettu pistorasia=ei hurise, sama yhdistelmä+ajastin=ei hurise. Sama tuon toisen lampun kohdalla, hurisee silloin kuin tuo toinenkin. Olen valaisimia kokeillut myös toisella maadoitetulla jatkojohdolla ja maadoitetulla pistorasialla, ei hurise. Tuohon maadoittamattomaan rasiaan ei ole kytketty mitään muita laitteita kuin akvaromppeet. <leiks> Enkä kyllä koskaan akvaarion sisältöön koske ellen ole sammuttanut kaikkia laitteita (no joskus on jäänyt ulkosuodatin päälle). Leikinkö siltikin hengelläni?
Noista vikavirtasuojista:
Meilläkin oli aluksi käytössä vikavirtasuoja mutta onneksi poltin olohuoneen sulakkeen ollessamme kotona ja näin paljastui että mahdollisen sähkökatkoksen jälkeen suoja olisi jäänyt häiriötilaan. Allas olisi siis jäänyt sähköttömäksi jo 0.1 sekunnin pituisen sähkökatkon jäljiltä.
Tuli semmoinen lisäkokemus mieleen että meillä tuo Giantin 15W valaisin jäi himmeästi kiilumaan vaikka ajastin oli virran katkaissut. Ongelmaan auttoi ajastimen kääntäminen toisin päin eli siten että katkaisija on kuumassa johdossa. Nollajohdon reaktanssi maajohtoon oli riittävän pieni jotta virta putken läpi jatkoi kulkuaan. Sähköturvallisuus tuossa ei maadoitetun rasian ansiosta kärsinyt mutta oli kovin häiritsevää kun sammutettu valaisin jatkoi valaisuaan.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Tuolla jossain edellä taidettiin ihmetellä ettei 6 metrin jatkojohtoa olisi kaupan, mutta kyllä niitäkin taitaa olla. Ostin juuri maadoitetun sellaisen, jossa on vain yhden töpselin paikka. Ellei se sitten ollut viiden metrin. Joka tapauksessa sellainen on kätevä ja lisäksi vaikkapa tuo Pekan mainitsema katkaisijalla varustettu monen pistokkeen jako lyhyellä johdolla.
Itse komponenteista kokoamalla saisi minkälaisen haluaa, mutta valmiinakin saa monenlaista.
Itse komponenteista kokoamalla saisi minkälaisen haluaa, mutta valmiinakin saa monenlaista.