- Jbl tikku 3
- Tetra tikku 10
- Jbl tippa 3
- Tetra tippa 9
Valvoja: Moderaattorit
Testi on otettu omasta altaasta. Jbl:ssä ilmoitetaan että vesi muuttuu punaisesta vihreäksi mutta itselläni 2 ensimmäitä tippaa punertavia ja 3:s tippa keltainen. Kokeilin kyllä josko muuttuisi vihreäksi mutta lopetin 30:n tipan jälkeen. Voisiko olla vanha testi vaikka mitään parasta ennen leimoja ei löydy. Ostin testin viikko sitten. Pitää ilmeisesti vaihtaa kaikki testit samaan merkkiin ja luottaa niihin.Ellei sitten ole kaivosta tai muusta vastaavasta otettu testi.

Noin minäkin luulen että kun väri katoaa, on lukeman paikka. Sain sillä tavalla (Tetran GH-testillä) täysin saman arvon kuin vesilaitos ilmoittaa. (Muistaakseni 4 astetta.) Nyttemmin kun olen muuttanut, vesi on hyvin pehmeää ja on turha yrittääkään mittailla - ei siitä saa testillä tietenkään selvää (GH 1-2), eikä ole tarvettakaan.tappajatäti kirjoitti:Värin muuttumisen näkee tarkemmin, ja mun käsittääkseni se hetki, kun väri alkaa muuttua, näyttää oikean arvon, mutta tuollakaan keinolla ei alhaisilla arvoilla saa myrkynvihreää vaan on luotettava siihen punaisen katoamiseen, joka on kuitenkin aina selvä.
Tarkista nyt vielä ohjeet ja mittauksesi tippojen osalta. Matalissa kovuuksissa indikaattoriväri on hyvin hailakkaa ja vaikealukuista. (Liuskatestejä en noteeraa.)vege kirjoitti:Miten on mahdollista että Jbl ilmoittaa veden kovuudeksi 3dh ja tetra 9dh vai mitä en nyt ymmärrä.
Tuuli leukaa vaan heiluttaa. En ole kuullutkaan. Esimerkiksi luotettavampaa nitraattitestiä ei taida helposti löytyä. Liuskatestejä en noteeraa lainkaan.Teemu Salonen kirjoitti:Nuo tetran testit kun on tunnettuja epätarkoista arvoistaan...

Ok. Mulle ku tuo kaivomaailma on ihan utopiaa..Täytyyki kysellä mikä kaivo toi on.. tai olisko tosiaan sitten sellanen "pintakaivo" jos pehmeää vettä. Mutsin mies kun alkoi miettiä altaanlaittoa tuonne tolla vedellä niin olisko tosta vedestä järkevää mitata muitakin arvoja...? Putket kuulemma ainakin muovia eikä rautaa tai kuparia ku kyselin..Teemu Salonen kirjoitti:Porakaivot antaa yleensä kovaa vettä. Nk. pintakaivot (Mun ihan ite keksimä nimi) Taas antaa sellasta vettä, mitä se pohjavesi sattuu olemaan. Suomessa yleensä hyvinkin pehmeää oli sitte turvepohjasta tai soramontun vettä.

Joo no täytyy testaa viel noilla keinoin.. tuo täys nolla eli samantien vihreeks ekalla tipalla vaan tosiaan mietityttää...Fisutar10 kirjoitti:Kyllähän kaivon paikalla on merkitystä. Sen vesi seurannee pohjaveden ja sitä ympäröivän kallioperän ominaisuuksia.
http://www.tsvesi.fi/veden-laatu/veden-kovuus/
Uskoisin sen olevan lähempänä neljää kuin nollaa. Joskus hiuksia halottu siitä, ettei arvoa 0 voi testi näyttää. Mutta jos nyt näytti JBL lähes nolla, niin uskoisin Tetraa. Onko testit tuoreita? JBL:nhän pitäisi olla pätevä testi sekin. Voihan sitä kokeilla tekemällä samasta vedestä kovetusaineella liuoksen (niin että samat arvot) ja antaako vielä saman arvon kaikki testit....
Myös tuplana vesi ja tippoja menee tuplaten. Jako kahdella ==> GH-arvo. Voi olla hieman tarkempi kuin 5 ml testaus.