Millanen suodatin juwelin oman tilalle?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maria83-
Member
Member

Millanen suodatin juwelin oman tilalle?

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Milaanen suodatin siis juwelin akvaarion mukana tulleen tilalle? Kaks siäsuodatinta?? Millaset kannattas olla, merkkiä jne? Ja minkä hintaluokan suodattimet on..

Huomasin tuossa juuri että sinne suodatin kotelon ja lasin väliin on kertyny älyttömästi levää ja pari kierteiskotiloakin löysin, sellasia valkosia, mitähän kotiloita muuten mahtaa olla? Tuon lian kertymisen takia haluaisin sen parempaan ja toisekseen se ei oikein ime roskia sun muuta akvaariosta, vesi kyl kiertää hyvin mut mikään muu ei sit kierräkkään.. :D

Eli akvaariona on juwel rio 240 litraa.
240l Akvaario
Dixie
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Ilmeisesti 240l altaaseen?

Mulla on kummassakin 240l altaassa sisäsuodattimina Eheim 2048:t ja ulkosuodattimina on Eheim 2026 ja Ecco 2236. Ihan tyytyväinen olen ollut kummankin altaan suodattimiin :)
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
maria83-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja maria83- »

joo 240 litrasesta altaasta on kyse.
240l Akvaario
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Eheim 2048 n.85€
Eheim 2026 n.198€
Eheim ecco 2236 n.129€

Hinnat vaihtelevat kovasti, kannattaa vertailla eri liikkeitä. Muitakin suodatin vaihtoehtoja varmasti on.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

240-litrainen allas on yleisesti ottaen jo aika iso kahdella sisäsuodattimella pyöritettäväksi. Vaivattomampaa voisi olla käyttää joko mattosuodatinta tai riittävän kokoista ulkosuodatinta. Edullinen, luotettava ja hyvin riittävä kanisteri voisi olla esimerkiksi Eheim Classic 2217. Kunhan hankkii Plus-paketin, jossa on tuplahanat mukana tai sitten ko. venttiilit erikseen niin putsaus on hyvin helppoa. Jos raaskii pistää rahaa vähän enemmän kiinni, voi valita saman kokoluokan Eheim 2028 Proffan, hinta on vain lähes kaksinkertainen. Lisähinnalla saa käyttömukavuutta putsauskertoihin (aina jouluksi...?), ei suodatustehoa. Muitakin suodatinmerkkejä on toki olemassa, minulla vain ei ole kokemusta enkä siksi niitä osaa kommentoida tai suositella.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Juwelin omat suodattimet eivät ole niin susia kuin kaikki antavat ymmärtää; kannattaa antaa sille mahdollisuus! Suodattimeen saa esimerkiksi vaihdettua isomman roottorin, jolla virtaustehon saa mukavalle tasolle.

http://www.juwel-aquarium.de/en/impelle ... tm?cat=120
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mielipide: anna Juwelin oman tötsän olla, siihen tehokkaampi roottori ja toinen sisäsuodatin roskankerääjäksi, esim. tuo mainittu Eheim 2048 tai Eheim aquaball 2212 tai Hydor Crystal Duo R 20 II...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Zelda
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Imujon kirjoitti:Juwelin omat suodattimet eivät ole niin susia kuin kaikki antavat ymmärtää; kannattaa antaa sille mahdollisuus! Suodattimeen saa esimerkiksi vaihdettua isomman roottorin, jolla virtaustehon saa mukavalle tasolle.
Meillä saa Juwelin suodatin mahdollisuuden toteuttaa itseään... pumppu menee suihkulähdettä varten ulos ja siitä suodattimen ulkokuoristahan saa vaikka mitä... postilaatikon, hiekkamuotin muksuille, uudenvuoden pommin, piparkakkujen säilytyspurkin :mrgreen: Mielikuvitus vain rajana :D
Otatettiin koko hökötys uutuudeltaan pois ja Rio 400 suodatusta hoitelee pari Eheimin ulkosuodatinta. Eikä kaduta pätkääkään!
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Eheimin classic 2217 toimii aina 8-) riipuen kauppiaasta >120€.
Itse otin pois Rio 400 pois sen jumbon ja laitoin 2 tollasta 2217 , toimii loistavasti.
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Voisiko joku kertoa mikä siinä Juwelin omassa suodattimessa on niin huonoa? Itselläni on ollut Rekord 96, Rio 180 ja nyt Rio 400. Yhdestäkään en ole ottanut omaa suodatinta pois. Kahdessa pienemmässä oli vain omat suodattimet käytössä ja toimivat moitteettomasti. 400 litrasessa sekä oma että Fluval 404 ulkosuodatin hoitavat tehtävän moitteettomasti. En näe mitään syytä miksi Juwelin oma suodatin pitäisi korvata jollain toisella sisäsuodattimella.
Santte
Member
Member

Otappa pois ja laita eheimin powerline 2252 tilalle niin huomaat...
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Santte kirjoitti:Otappa pois ja laita eheimin powerline 2252 tilalle niin huomaat...
Perusteleppa että minkä huomaat? Isomman puhurin? Että olet haaskannut rahojasi ilman että olisi ollut välttämätöntä? Vai mitä?

Juwelin suodattimet ovat ihan hyviä, niissä on suhteessa kokoonsa melko suuri suodatusmassa, virtaustakin saa tehostettua ostamalla sen uuden roottorin tai sitten laittamalla jonkin toisen sisäsuodattimen kaveriksi.
Jotkut väittävät että ko. suodatin on ruma, tästä asiasta en voisi oikein olla enempää erimieltä. Se kätkee oivallisesti lämmittimen ja johdotkin sisäänsä ja ei ole ainakaan minusta sen hankalampi "maastouttaa" kasveilla kuin ns. tavallinen sisäsuodatinkaan.
Musta hiekka ja musta "kallio"-tausta niin suodatin oikein tuntuu hukkuvan altaaseen.
Putsaus on erittäin helppoa.

En oikeasti jaksa ymmärtää miksi toimiva tuote pitäisi irroittaa. Juwelit ovat kehittyneet muutamassa vuodessa paljon ja itse ainakin olin valmis antamaan ko. merkille tilaisuuden. Hyvä että annoin, ei tullut maksettua lisää hintaa kauppiaan suostuksen ja tietyn tuotemerkin nimen ja hyvän maineen takia. Nykypäiväinen Eheimin hehkuttaminen tuntuu naurettavalta, en kiistä mitenkään ettei ko. merkki olisi hyvän maineensa ansainnut ja tuottaisi toimivaa tavaraa. Minun korvissani vain menee nykypäivänä usein todella pahasti yliarvostuksen puolelle ja unohdetaan kuinka paljon tekniikka nykyään kehittyy ihan parissa vuodessa, ja että monet merkit ovat kehittyneet todella paljon. Mm. juurikin Juwel, Tetra, Fluval, Hydor...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Santte
Member
Member

Onhan noi merkit menny eteen päin ja hyvä näin.
Eheimin powerline 2252 3 tai 4 modulilla on vain aivan uskomattoman tehokas , vesi liikkuu , kerää roskat tehokaasti(juuri tätä ei ainakaan minulla juwelin jumbo tehnyt) ja huolto välit hyviä ei mene tukkoon ei sitten millään.
Toisaalta nuo juwelin suodattimet yrittävät olla sisälle tulevia ulkosuodattimia taas kun eheim ihan vaan tavallisia sisäsuodatimia.
Itse korvasin tuon juwelin jumbon ulkosuodatimella ja hyvä näin ero nimittäin mielestäni suuri.
tämä perustuu minun kokemuksiin näistä suodattimista.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

crisse_83 kirjoitti:En oikeasti jaksa ymmärtää miksi toimiva tuote pitäisi irroittaa.
Itse poistin Jumbon akvaarion nurkasta, koska ulkosuodattimen kokoinen pönttö kuuluu mielestäni akvaarion ulkopuolelle. Toimivuutta en edes kokeillut, mutta uskon että toimii siinä missä mikä tahansa muukin suodatin.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jep, puhuriahan tuolla 2252:lla saa aikaiseksi ja voihan sitä kuristaa jos tarve vaatii-> Esim. kalasto joka kaipaa tyventä "kuohuvan kosken" sijaan.
Juwelin suodattimia itse en ole henk. kohtaisesti saanut tukkoon, en kertaakaan.
Tuolla roottorin vaihdolla saa juurikin "ihmeitä" aikaan tuolle Juwelin omalle suodattimelle, ainakin oman kokemuksen mukaan.
Lisäisin sellaisen pointin juurikin että haluttu kalasto ratkaisee paljoltikin suodatusta. Tarvitseehan toki plekoallas aivan erilaisen suodatuksen kuin taistelukala-allas.
Kaizu kirjoitti:
crisse_83 kirjoitti:En oikeasti jaksa ymmärtää miksi toimiva tuote pitäisi irroittaa.
Itse poistin Jumbon akvaarion nurkasta, koska ulkosuodattimen kokoinen pönttö kuuluu mielestäni akvaarion ulkopuolelle. Toimivuutta en edes kokeillut, mutta uskon että toimii siinä missä mikä tahansa muukin suodatin.
Uintitilaahan tuo siis pienensi jonkin verran, ei sinänsä vesitilavuutta paljoakaan ja kun ajatellaan että ulkosuodattimen lisäksi tilalle tulee tuollainen normi sisäsuodatin (ja se lämmitin kotelon ulkopuolelle...) niin tuloshan on likipitäen uintitilavuuden kannalta +/-0.
Mielipideasia minusta tämäkin kuten tuo "rumuus".

Jokainen siis taplatkoon tyylillään ja esittäköön mielipiteensä kunhan vain perustelee sen suosituksensa edes jotenkin.
Zelda
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Kun on kokeillut Juwelin suodatinta ja sen jälkeen vaikka Eheimiltä jotain ulkosuodatinta tai 2252:sta niin tietää eron. Tuskin kukaan huvikseen Juwelista on uudenvuoden pommia tekemässä [;)]
Minä en kuunaan päivänä ottaisi sitä laatikkoa altaaseeni, pidän ulkosuodattimista ja tämähän on vain minun mielipide.
vege
Member
Member

Elikkä vielä ei ole tullut yhtään hyvää syytä miksi Juwelin oma suodatin pitäisi ottaa pois. Nyt on kypsymässä Giantin 140 litranen ja suodattimena Eheim Aguaball joka on pyörittänyt pinnassa olevia roskia pari päivää. Mielenkiitoista katsoa kuinka kauan nämä roskat pyörivät ennenkuin suodatin hoitaa tehtävänsä. Tuleepahan tämä Eheimkin nyt testattua, kun sitä niin kovasti kehutaan.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Juweleita on tullu tossa vuosien varrella muutama kymmenen myytyä. Yhtään asiakasta ei ole vielä katsonut tarpeelliseksi poistaa sitä.

Muutama asiakas on hakenut sisäsuodattimen kaveriksi lähinnä sellaisissa tilanteissa jossa altaassa on suttaavia kaloja.
Samoin muuta isompi roottori on mennyt kaupaksi.

Täydellistä suodatinta ei kukaan vielä ole keksinytkään, mutta kyllä juwelit sinnä kärkipäähän nousee.
jorge13
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

itsellä Juwel Rio 400 altaassa on lisänä Eheimin ulkosuodatin 2028, ja toistaiseksi olen ollut tyytyväinen siihen pönttösisäsuodattimeen.
Sinne pönttöön saa piiloon mukavasti mahdutettua esim. turvepusseja, zeoliittipusseja yms. Mitä milloinkin tarve vaatii.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

vege kirjoitti:Elikkä vielä ei ole tullut yhtään hyvää syytä miksi Juwelin oma suodatin pitäisi ottaa pois.
Paitsi se, että se vie aivan turhaan tilaa altaasta.
vege kirjoitti:Nyt on kypsymässä Giantin 140 litranen ja suodattimena Eheim Aguaball joka on pyörittänyt pinnassa olevia roskia pari päivää. Mielenkiitoista katsoa kuinka kauan nämä roskat pyörivät ennenkuin suodatin hoitaa tehtävänsä. Tuleepahan tämä Eheimkin nyt testattua, kun sitä niin kovasti kehutaan.
Itse en ole Aquaballia kokeillut, enkä tule kokeilemaankaan. Taitaa olla vain Eheimin tuote, joka on tarkoitettu niille, jotka eivät halua maksaa suodattimesta "liikaa".
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
vege
Member
Member

Itse en ole Aquaballia kokeillut, enkä tule kokeilemaankaan. Taitaa olla vain Eheimin tuote, joka on tarkoitettu niille, jotka eivät halua maksaa suodattimesta "liikaa".
Tuli akvaariopaketin mukana. Siinä olet oikeassa, jos olisin maksanut vähän enemmän olisin saanut Juwelin altaan.
SEEPRARIPSIMONNI
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SEEPRARIPSIMONNI »

Itselläni ollut juvelin suodatin ja olen100% tyytyväine pitkä huolto väli verrattuna esim.ehein 2252 joka on samassa altaassa.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ne zeoliitit ja turpeet (missäpäin suomea tarvitaan turvetta) voi laittaa myös juweliin.
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Olen kokeilllut Juwel Rio 125 altaaseen seuraavia yhdistelmiä:

1) Juwelin oma pönttö ja aquaball: En ollut tyytyväinen. Roskat kyllä kerääntyvät pois, mutta kaksi suodatinta näytti typerältä noin pienessä altaassa ja virtausta tuntui olevan liiankin paljon.

2) Eheim Professional 2222: Ei hyvä. Heikompi virtaus kuin Juwelin omassa pöntössä, ja lisäksi vihreät letkut ovat rumia ja niitä on vaikea tunkea Rion pienehköistä letkuaukoista.

3) Juwelin oma pönttö suuremmalla roottorilla: Täydellinen! Virtausta on sopivasti ja roskat kerääntyvät hyvin. Juwelin pömpeli myös maastoutuu kauniimmin taustaan kuin joku myrkynvihreä härveli.

Eli toistan saman minkä aiemmin: Juwelin pöntöissä ei ole mielestäni mitään vikaa, ja varsinkin biologisesti ne ovat ihan ylivertoja verrattuna muihin sisäsuodattimiin. Uintitilaakaan ne eivät itseasiassa vie paljookaan enempää kuin muut suodatinsysteemit. Jos kalasto vaatii kovempaa virtausta niin ulkosuodattimen hankinta voi olla aiheellista, mutta muutoin en näe mitään järkeä vaihtaa toimivaa suodatinta pois.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Teemu Salonen kirjoitti:(missäpäin suomea tarvitaan turvetta)
Sielläpäin missä kasvatellaan pehmeämmän ja "tummemman" veden kaloja kuten esim. suklaarihmoja ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”