Taistot kutivat, nyt kaivataan ideoita
Valvoja: Moderaattorit
Niinpä!
Onneksi siellä muuttolaatikossa vielä polskuttelee muutama pikkuinen. Olisikohan niitä 8. Vähän vaikea havaita kaikkia pikkuruisia sieltä pintakasvien seasta. Toivotaan, että siellä nyt joku kasvaisi isoksi asti, mutta jos niin ei käy, niin sitten otetaan yritys uusiksi. 

Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Jep, uusiksi vaan jos ei nyt onnistu. Voit kudettaa taistot tuossa lootassa niin ei tarvitse sitten poikasia siirrellä.
Tosin voihan olla että niitä poikasia siellä on hengissä enemmänkin, itsekin luulin ukkotaistot kerenneen syödä suuren osan poikasista kun ei niitä pieniä huomannut. Nyt poikasia on arviolta sata ja minä pulassa niiden kanssa...
Täytyy toivoa että suuri osa poikasista on naaraita...
Tosin voihan olla että niitä poikasia siellä on hengissä enemmänkin, itsekin luulin ukkotaistot kerenneen syödä suuren osan poikasista kun ei niitä pieniä huomannut. Nyt poikasia on arviolta sata ja minä pulassa niiden kanssa...

Huonosti...Poppeli kirjoitti:Mitenkäs Naanulla nyt menee poikasten kanssa?Mitä syötät poikasille?

Eilen kalat möllöttelivät lähinnä pohjalla, vaikka aiemmin uivat vilkaasti pinnalla. Olin vaihtanut vettä joka päivä noin 10-20%. Pohjalla oli kamalasti roskia ja virittelin pienen suodattimen, jonka ulostuloaukon koitin tukkia, ettei virtaus olisi kova ja vielä sukkahousua ympärille. Silti aamulla suuri osa poikasista oli imeytynyt suodattimen imuun ja kuolleita olivat. Pohjalla makasi muutama kuollut ja pari elävää vielä sinnitteli.
En oikein tiedä, missä on vika. Tai no, lämmitin on ainakin surkea ja lämpötila sahaa koko ajan yöllä ja päivällä 25-30 asteessa.

Harmittaa ihan vietävästi. On mennyt paljon vaivaa ja köyhän opiskelijan pussista paljon rahaakin...

En edes tiedä miten olisin saanut poikasakvaarion pohjaa siivota. Sinne kertyi kamalasti roskaa. Onko ideoita vastaisuuden varalle?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kyllä pohjaa voi hyvin imuroida, mutta vasta sitten kun poikaset näkee. Alle kuukauden ikäisillä poikasilla se tarkoittaa sitä, että ennen siivousta ne syötetään kunnolla. Silloin niiden mahat ainakin näkyy vaikka poikasta muuten ei juuri erottaisikaan.Naanu kirjoitti:En edes tiedä miten olisin saanut poikasakvaarion pohjaa siivota. Sinne kertyi kamalasti roskaa. Onko ideoita vastaisuuden varalle?
Kotiloilla voi siivota pohjalta ylijäämäruoan. Isokiekkokotiloita löytyy ojista (silloin kun ne ei ole jäässä) ja ne on meillä hoitaneet siivoushommat esimerkillisesti.
Asettelin taidokkaasti sen poikasakvaarion sellaiseen paikkaan että lapposysteemin käyttämänen oli ihan mahdotonta. Muutenkaan ne moskat ei pohjalta lapon mukaan lähteneet vaan niitä olisi pitänyt sieltä kaapia. Mietin tässä että jos ensikerraksi laittaisi pohjalle hiekkaa pienen kerroksen. Saisi kasvitkin pysymään pohjassa.
Toisaalta, enpä tiedä. Turhauttaavaa vähän on tälläinen kun yrittää kaikkensa, mutta siltikään ei osaa ja menee pieleen.
Sitten kun ei ole edes kunnon välineita. Kivempihan sellainen lasinen pikkuakvaario olisi. Pitää säästää ne laitteet mitä ostin, ja sitten kun pääsen omaan kotiin, ostaa sellainen oikea lasinen poikasakvaario. Äiti kun ei anna tänne sellaista hankkia. Kaverit jo naureskeli, kun äiti ei anna ostaa kunnollista akvaariota, mutta kyllä muuttolaatikot kelpaa pöytää koristamaan. 
Toisaalta, enpä tiedä. Turhauttaavaa vähän on tälläinen kun yrittää kaikkensa, mutta siltikään ei osaa ja menee pieleen.

-
- Senior Member
- Viesti:
Voi että
Osaan vain kuvitella miltä tuntuu, mulla kutu ei mennyt edes noin pitkälle ja harmitti kun kaikki meni myttyyn. Mitä minä olen kuullut, niin poikaset on tosi tarkkoja tuon lämmön kanssa, eli ensi kerralla koita saada se pysymään tasaisena. (Joo tiedän, helpommin sanottu kuin tehty jos ei ole toimiva lämmitin)
Pikku pipetillä/ruiskulla olen kuullut ihmisten puhdistavan poikasallasta! Kokeiles sillä. Hidasta hommaa ehkä, mutta eipä mene kalat pönttöön sitä kautta.

Pikku pipetillä/ruiskulla olen kuullut ihmisten puhdistavan poikasallasta! Kokeiles sillä. Hidasta hommaa ehkä, mutta eipä mene kalat pönttöön sitä kautta.
Vielä ne poikaset pääsi yllättämään ja muutama näkyi olevan hengissä. Vaihdoin poikasille vettä ja siirtelin tuota muovilootaa niin, että sain lapposysteemin sentään toimimaan.
Täytyy sellainen pillisuodatin sittenkin hankkia. Ei kai ne niin kovin kallita ole. Kotelosuodatin ei toiminut sitten ollenkaan, vaikka oli kuinka pikkuinen. Ei, kyllä tämä tästä vielä. Täytyy koittaa uudestaan, jos noista viimeisistä poikasistakaan ei mitään tule. Eipä tässä kai lannistua kannata, kun kerran on vasta ensimmäinen poikue.
Täytyy sellainen pillisuodatin sittenkin hankkia. Ei kai ne niin kovin kallita ole. Kotelosuodatin ei toiminut sitten ollenkaan, vaikka oli kuinka pikkuinen. Ei, kyllä tämä tästä vielä. Täytyy koittaa uudestaan, jos noista viimeisistä poikasistakaan ei mitään tule. Eipä tässä kai lannistua kannata, kun kerran on vasta ensimmäinen poikue.

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Niin kävi meilläkin ensimmäiselle poikueelle, suodatin söi ne. Mutta vaikka poikaset olivatkin olleet suodattimessa ja vaikka miten olin niitä onnistunut hoitamaan väärin, niin vaan muutama silti kasvoi aikuiseksi.
Kotelosuodatin ei sovi taistelukalalapsille jos sinne mitenkään vaan pääse änkeämään sisälle. Ei se virta niitä sinne pakota, vaan uteliaisuus.
Kotelosuodatin ei sovi taistelukalalapsille jos sinne mitenkään vaan pääse änkeämään sisälle. Ei se virta niitä sinne pakota, vaan uteliaisuus.

Jatkanpa minäkin tähän samaan ketjuun. Kuinka ihmeessä saatte taiston poikaset pysymään hengissä? meillä kun tuo taisto uros ei suostu kutemaan missään erillisessä laatikossa/altaassa vaan ainoastaan tuolla omassa altaassaan, kaksi kertaa olen poiminut poikaset talteen siinä vaiheessa kun lähtevät liikkeelle, ensimmäisellä kerralla kuolivat kolmantena päivänä ja nyt viikon ikäisinä. Vettä vaihdan 10L muoviastiaan päivittäin n. 20%, ja uuden veden lisään aina sieltä akvaariosta missä ovat syntyneet, veden lämpötila 26 astetta ja laatikossa kansi jossa pari isompaa reikää, suodatinta siellä ei ole. Elikkä onko ainut keino päästä asiassa eteenpäin se suodattimen virittäminen sinne vai mistä tämä asia on kiinni? Kaikki sanovat että se on niin helppoa, mutta kertokaa nyt kokeneemmat kasvattajat että mitä oikein teen väärin?
-
- Advanced Member
Tuon minäkin haluaisin tietää, kaikki meni niin hyvin sain iskän pesineen siirrettyä. Poikaset elivätkin pari viikkoa ja alkoivat vaan tippuun, lopulta oli neljä ja yks päivä ei mitään eloa enään. Kaikkein sinnikkäimmät sissit sinniteli kolmeviikkoiseksi, ajattelin että noi kyllä jää henkiin. Nyt en voi kudettaa noita taistoja, eli pinnalta karsin kasvit rankalla kädellä ja virtausta riittää, kun on ehkä muuto edessä, siillä sais ainakin poikaset, taas, hengiltä. Opiskelin kyllä koko kevään Millia:n sivuilla, tosi hyvät pitää kehaista, mutta silti tyrin jotain.
-
- Junior Member
Mun taistoukkelissa on joku onkelma, kaveri väkersi valtavan ison ja komean kuplapesän ja naaras pörräsi komeissa kuturaidoissa siinä vieressä, ja mitä tekee ukko? ajaa naaraan pois ja vahtii kupliansa, sama jatkui kaksi päivää, nyt vaihdoin toisen naaraan kehiin ja sama.
Miten saan sen tajuamaan että suvun jatkamiseen tarvitaan muutakin kuin kuplia?
Miten saan sen tajuamaan että suvun jatkamiseen tarvitaan muutakin kuin kuplia?
Jos mailmassa ei olisi ollenkaan vettä, emme koskaan oppisi uimaan ja hukkuisimme kaikki.
(-lapsen suusta-)
(-lapsen suusta-)
Tuhkasiipi, kuulostaa ihan normaalilta kutupuuhalta, anna naaraan olla koiraan kanssa rauhassa, kutemiseen voi kestää hetken aikaa.
Ja tuolla mun aiemmin kirjoittelemallani tavalla (tämä kyseinen ketju) olen saanut muutaman tuosta poikueesta säilymään.
Ja tuolla mun aiemmin kirjoittelemallani tavalla (tämä kyseinen ketju) olen saanut muutaman tuosta poikueesta säilymään.

-
- Junior Member
-
- Junior Member
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minun Betta persephone -vauvani näyttävät selvinneen jopa siitä että siirsin mätimunat sellaisenaan lusikalla kippaamalla toiseen altaaseen, kun lopetin pariskunnan loputtomat kutupuuhat ja siirsin kalat mustasta vedestä (boolikulhosta...) kirkkaaseen veteen jonka pH on n. 6.5. Tänään huomasin lomalta palattuani poikasten joukossa niin pieniä naamatauluja että niiden on pakko olla näitä viimeisiä mätimunina löydettyjä. Tämän lajin kohdalla tapoin muutaman kymmenen ensimmäistä kakaraa koska en saanut niitä syömään tai edes etsimään ruokaa artemiaa tarjoamalla, mutta pakastettu bosmiden ja elävät mikromadot sitävastoin kelpaavat hyvin. Suosittelen kokeilemaan tuota bosmideniä jos seuraavakin kutu päättyy joukkokuolemaan.
Ja arvannette mitä se pariskunta tekeekään siellä pH 6.5:ssä? -Kyllä vain, sekstaavat.
Ja arvannette mitä se pariskunta tekeekään siellä pH 6.5:ssä? -Kyllä vain, sekstaavat.