Avainten rohkeudesta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

mustaneon
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Avainten rohkeudesta

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Ostin pari kuukautta sillon yhden avainkirjoahvenen.
Se oli silloin n. 3.5-4cm pitkä.. Jotain vähän yli viikon ajan se uiskenteli vain akvaarion takaseinällä jossain piilossa ja heti kun akvan viereen tuli niin se jähmetty paikalleen ja yritti olla huomaamaton. :roll:
Kaksi viikkoa kului ja se uskalsi mennä pintaan syömään.. Nyt se asustaa tuolla jo kolmatta kk ja pituutta on tullut puolet lisää 8-) mutta se pelkää vieläkin kameraa.. Synnynnäinen nynny, vai?

Nonii, eilen löysin sitten Zeppeliinin Taitotassusta avainkirjoahvenia, sellasia parin sentin mittasia. Ne oli just tullu ja oli vielä pusseissa jossain laatikossa. Eli ei ollu kerennyt vielä mennä myyntialtaisiin. Ostin yhden, kun vihdoin löysin avaimen. 8-) Kun päästin avaimen sitten akvaarioon (mulla ei ole karanteenia [:I] ) se vähän aikaa makasi pohjassa liikkumatta ja värit oli ihan vaaleat (luulin että se oli sairas ja aioin soittaa taitotassuun) mutta sitten se lähti uimaan. Se tutki koko akvan, meni syömään, ui etulasin tuntumassa, antoi kuvata (ei pelännyt kameraa), puolusti omaa pohjatabua, yms. Siis ei pelännyt mitään?

Mun se vanhempi avain tuli sitten mahtailee sille ja pullisteli sitä leukaansa ja ajoi pois omalta reviiriltään mutta se mun uusi meni vain takasin sinne ja seuras sitä vanhempaa ja kolme kertaa isompaa.. Taitaa olla tyhmänrohkea.. Ja noista pitäisi tulla vielä pari. 8O Siis sukupuolista ei ole vielä tietoa mutta aika näyttää.

Eli kysymys kuuluu, miten tuo mun uusi avain ei ole yhtään arka? Johtuuko se luonteesta, vai rauhallisesta akvaariosta,(ei yhtään huippunopeaa kalaa tai vihaista) vai tulikohan sillä rohkea olo kun oli tuo vanha avain? Siksi tämä mietityttää, koska oon jo/vasta vuoden harrastanut akvaarioita ja kaikki mun muut kalat mitä oon ostanut on aluksi ollut jossain nurkassa piilossa.. Siis aluksi. Hämmästyin aika lailla. Mutta hyvä vaan kun on luonnetta :D
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Noilla voi olla yksilöllisiä luonne-erojakin. Ja huom. näiden luonne voi tulla esiin vasta ajan kuluessa.

Sinänsä huono ostos jos on 2 urosta samassa altaassa, voipi tulla riitasta menoa.
mustaneon
Member
Member

Avainten rohkeus

Niin, olen varautunut siihen, että joudun luopumaan tuosta uudesta, jos sattuu samaa sukupuolta. Ostin tuon juuri siksi että muodostuisi pari. Mitään tappeluja en kyllä ala katsomaan jos on kaksi urosta. varmaan ne on sitten luonne- eroja, onhan ne kirjoahvenia [;)]
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Niin ja kyllä noilla esim. oman lajin seura aktivoi ja karaiseen, samoin muuu kalaseura. Pelkät ihmiset lasin takana voi kauhistutttaa - seura vie mielenkiinnon vähän kalamaisempiin asioihin.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Mun avaimet on aina pelänny kameraa ja kavereitahan noi tarvii, yksinäiset masentuu ja pahassa lykyssä kuolevat.

Arkoja saattavat olla alkuun, mutta jos mikään ei ole missään vialla, rohkaistuvat kyllä.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Meillä sateenkaaret pelkäsivät aluksi kovasti - minua! Paha Isäntä, joka haaviaa osan parvesta jättäen vain parin jäljelle, joka sistustaa akvaarion mullin mallin jne. Siinä ei ruokinta painanu missään.

Sitten vaimo kommentoi, että sateenkaaret pelkää imuria, häipyvät heti kun laitteen pistää päälle. Sitten kerran tuli nauraen sanomaan että tuolla ne molemmat toljottaa lasissa hänen imurointiaan...
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Mulla noi avainlapset on pöljiä.
Niitä on toista sataa yhessä altaassa ja pelkäävät haavia ihan hirveesti.
Ootas kun laitan altaaseen käden, tulevat kauhealla rynnäköllä paikalle ja alkavat nyppiä sitä (pirskatti, sattuukin välillä :) ). Olen nimittäin ruokkinut niitä kädestä, joten ei ihme, että "hurjistuvat".

Tässä taannoin piti samaisesta altaasta pyydystää kaksi, siis vain kaksi kalaa. Altaassapa ei näkynytkään yhtään fisua. Kaikki olivat piiloutuneena kantojen alle. Kauhean sähläyksen jälkeen sain haaviini yhden, kunnes pönttöpää hoksasin, että kädellähän voisin yrittää pyytää kiinni. Onnistuihan se, ei ollut kuin nostaa pussiin :mrgreen:

Voi sitä onnistumisen iloa :D
mustaneon
Member
Member

Avaimet

Joo se mun vanhempi avain oli alussa tosi arka, mutta nyt se ei pelkää enää ihmisiä akvaarion ympärillä..
Mutta se mun uusi: ei pelkää mitään! Ei edes ihmisiä eikä kameraakaan.. 8-)

Ja ei sitä vanhempaa avaintakaan.. Mutta minkä kokoisena avaimet rupeaa pariutumaan? Kun se isompi ei ole yhtään kiinnostunut siitä pienemmästä..Ajaa sen vain pois ja se pieni pontevana seuraa sitä :)
On se söpön näköinen.. Ja kauheen rohkea, ei todellakaan lymyä missään nurkassa vaan ui ympäri allasta.. 8O
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Minkä kokoinen se sun pikkunen on?
Mulla ne alko sitten kutuhommiin, kun sukupuolet alko erottuun.
mustaneon
Member
Member

Avaimista

Se pienempi on jotain 2.5cm ja isompi on n.7
Eli millon sukupuolten pitäisi erottua ja onko mitään tarkkaa merkkiä?
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Pienemmän sukupuolta ei kyllä ihan varmana voi sanoa, mutta isommasta pitäs jo nähdä.
Mun käsittääkseni myös sukupuolten erottumisessa on yksilöllisiä eroja.
"Selkeällä" naaraalla saattaakin yhtäkkiä selkäevä venähtää ja se todetaankin sitten urokseksi. Sama partiksilla, joillain yksilöillä se parta kehittyy paljon myöhemmin kuin toisilla

Avaimissa uroksella selkäevä on selvästi pitempi kuin naaraalla. Ylettyy yli pyrstön, mikä on lyyran muotoinen. Naaraalla pyrstö on pyöreähkö.

Jos sillä pikkusella alkaa selkäevä olla runsaan mittainen, se voi hyvinkin olla uros, mutta tosiaan sitä ei voi sanoa varmasti.
mustaneon
Member
Member

Avainten tunnistus

No sillä mun isommalla avaimella selkäevä ulottuu selvästi yli pyrstön.
Alussa kun se tuli mulle n. 4 cm kokoisena, luulin sitä naaraaksi, koska selkäevä oli lyhyt. Yhtäkkiä se venähti ja nyt ulottuu yli pyrstön. Koiras vai naaras?

Sen pienemmän avaimen evistä on vielä mahdotonta nähdä, kumpi se on.
Ne evät on niin pienet ja melko läpikuultavat.

Mitä jos se mun isompi ei hyväksykkää sitä pienempää avainta kaverikseen? Pitääkö mun sitten vaihtaa se pienempi tai kannattaisko mun ostaa kaksi pienempää ja ne saisi vapaasti pariutua?

-----------------

Tässä nyt kuva siitä isommasta avaimesta:
http://img206.imageshack.us/my.php?image=img0020ux.jpg
Muoks. Ei se kuva tullu.. En vissii osannu liittää! :frown:
Yritän uudestaan.

http://img111.imageshack.us/my.php?image=img00207.jpg

Shit!
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Jospa oottelisit vielä. Kokoeroa kun on vielä noinkin paljon, saattaa hyväksyminen kestää tovin.

Onko sulla siellä paljon kasveja suojapaikoiksi?
Jos isompi äityy ilkeileen,olis pikkuiselle piiloja.

Se sun iso saattaa hyvinkin olla koiras.

Itse aikoinani ostin heti alkuun 5 avainta. Niistä sitten kolme pääsi/joutui takaisin kauppaan
mustaneon
Member
Member

Avaimista

Joo kyllä mä odotan.!
Ja on siellä ihan paljon niitä piilopaikkoja, 1iso ja 1 pienempi kanto ja kiviä revvirinrajoiksi ja sitten vielä 2 kasvipuskaa. Ja kasveja on tulossa lisää. Ei tuo ainakaan vielä niin pahalta näytä tuon isomman äksyily ja tuo pieni on tosi rohkee mut osaa kyl mennä karkuun tosipaikan tullen.

Niin ja on siellä vielä 1 kookos mut ei ne siitä kovin diggaa..
Aioin ennen tuon pienemmän tuoloa ostaa jonkun toisenkin ahvenparin/haaremin mut nyt kun on tuo pieni avain tullut niin alkaa het näyttää niin täydeltä et en kyllä aio ottaa mitään muuta.. Vaikka teoriassa noitten avainten pitäs mahtua pienempäänkin. :roll:
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Minkä kokonen se sun allas on?

Noista avaimistahan tosiaan tulee yllättävänkin isoja.
mustaneon
Member
Member

Avaimet

Se on 240 litraa..
Ja muina kaloina on 13 mustaneontetraa
3 banjoa (2 tai 3 en tiiä ku ei niitä paljoa näe)
5 täplämonnista
Ja partis.

En tykkää hirveen täydestä akvasta. Meniskö tuonne teoriassa vielä 1 ahvenpari/haaremi? Vaikka en ole kyllä laittamassa mutta kiinnostaa?
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Yksi pariskunta ja muita kaloja lisäksi, olis aika ideaali tilanne.
Saattaa muutoinkin mennä, mutta varmimmin noin.

Ihan mukavat oltavat sun kaloillas
mustaneon
Member
Member

Kalat

Vuorimies: Tarkoitatko, että akvaariooni olisi hyvä laittaa noita kaloja mitä mulla nyt on niin lisää? Vai noin on hyvä?
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

heh, tulipas sanottua hyvin epäselvästi.

Meinasin, että yksi avainpariskunta olis hyvä ja sitten just niin kuin sulla on, eli muita kalalajeja lisäksi.
Ei kahta pariskuntaa, tulee mitä todennäköisimmin kahnauksia.
Jos on haaremi, niin ne "ylimääräiset" ovat kyllä hyvin sorretussa asemassa sitten kun kutupari on löytynyt.

Itse ostin aikoinani saman kokoiseen altaaseen heti kättelyssä viisi avainta, joista kolmesta jouduin myöhemmin, alahuuli väpättäen, luopumaan [;)]

Kyllä sulle varmaan vielä joitain kaloja mahtuis tuonne.
Noita tetroja laittaisin ehkä jokusen lisää, sulla kun ei tuolla "yläilmoissa" muita kaloja ole, avainten lisäksi siis. Parit täplämonnisetkin laittaisin lisää.
Se on kyllä aika paljon makuasia laittaako lisää vaiko ei. Sulla ihan hyvä tilanne
mustaneon
Member
Member

kalat

Niin, täplämonnisia aoin ostaa pari kpl lisää 8-) Muita kaloja en halua..
ja kyllä 1 pari ahvenia saa riittää, haluan pitää rauhallisen ilmapiirin mun akvassa, tulievästä (joka mulla oli ihan vasta) koitui harmia jo ihan tarpeeksi.. Mutta kiitos vastauksista kaikille! ja erityisesti vuorimiehelle..
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Tossa aiemmin "valehtelin", että uroksen pyrstö on lyyran muotoinen. Itse kuvittelin lyyran jotenkin nurinkurin siihen pyrstöön.
Lyyrapyrstöisen mustamollin pyrstö on ihan erilainen kuin avainuroksen.

Sanonpas nyt selkeämmin.
Avainuroksen pyrstö on suippeneva.

Myös naaraan selkäevä voi ulottua yli pyrstön, mutta tuossa vaiheessa sukupuolet erottaa pyrstöstä, useinmiten, ei aina. Vaikeita tapauksia [;)]

Mitenkäs ne avaimesi jakselevat nyt?
mustaneon
Member
Member

vuorimies kirjoitti:

Avainuroksen pyrstö on suippeneva.

Myös naaraan selkäevä voi ulottua yli pyrstön, mutta tuossa vaiheessa sukupuolet erottaa pyrstöstä, useinmiten, ei aina. Vaikeita tapauksia [;)]

Mitenkäs ne avaimesi jakselevat nyt?
Kiitos, avaimet jaksaa hyvin, se pikkuinenkin syö oikein kunnolla, ja rohkeutta löytyy [;)] Tuntuu, että se on tuota isompaa rohkeampi. Isompi menee helpommin piiloon ja pelkää kättä akvaariossakin enemmän..

Öö.. Tarkoitatko , että avainuroksen pyrstö on suipompi, siis kapenee loppua kohden (vaikea selittää) Ja naaraalla se paksunee yleensä?
Tämä on vaikeempaa kun luulin tämä sukupuolten erottaminen..

Mutta 1 juttu ihmetyttää. Voiko kala kyllästyä johonkin ruokaan?
Siis jos saa sitä aina. Kun en ole pitkään aikaan antanut mitään pakasteruokaa esim. torvimatoja. Oon antanut vain kastematoja ja pakastettuja katkarapuja. Sekä tietenkin niitä hiuteleita ja tabuja.
Siis: tabuja oon antanut nyt joka päivä, mutta jostain syystä ne ei mastu oikeen isommalle avaimelle. Kaipaako se enemmän vaihtelua ruokaan?
Aion tehdä räkmixiä, kunhan äiti käy ostaa aineet. Muu ruoka kyllä maistuu mut ei tabut. Ne on Novo Fectejä.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Joo, vaikeaa se osaa joskus olla :)

Avain naaraalla pyrstö on siis pyöreä ,eli näin ). Uroksella toi pyrstö menee vähän niin kuin näin )>
Noi kuvaa siis niinku sitä pyrstön ulkoreunaa

Selvensikö toi merkkikieli yhtään vai menikö enemmän metsään :)

Kait ne kalatkin voi kyllästyä johonkin ruokaan, varsinkin, jos ovat saaneet välillä parempaakin, niin ns. tavalliset eivät enää kelpaakaan.
Räkmix on ainakin mun kaloille uponnut aina. Samaten pakastesurviaiset. Niihin ne on aivan hulluna, tuntuvat, että syövät samalla kädenkin :mrgreen:

Kysypäs taas, jos selitin epäselvästi, yritän sit taas selkeyttää [;)]
mustaneon
Member
Member

Avaimet

Joo, kyllä sä nyt ihan selvästi selitit [;)]
Mun isomman avaimen pyrstö on kyllä pöyreä niinku näin: )
Mutta selkäevä ulottuu yli pyrstön. Vaikeaa!
Pitää kait toivoa, että se pienempi olisi koiras kun onniin temperamenttia ja tuo nyhverö olisi naaras.. 8-)

Tosiaan, kyllä tuo isompi näyttää olevan kyllästynyt noihin tabuihin, pitää äkkiä tehdä sitä Räkmixiä..!
Kiitos nyt vaan hyvistä neuvoista, vuorimies :)
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Voi se sun isompi silti olla uros. Se pyrstö kun muotoutuu sitten joskus :roll:
Noin nuorella se pyrstön muoto ei vielä välttämättä ole se lopullinen.
Vaikeaahan tämä, mutta eiköhän se aika näytä kuka kukin on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”