Vinkki: Ruman lampun spraymaali

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

pusu
Junior Member
Junior Member

Vinkki: Ruman lampun spraymaali

Viesti Kirjoittaja pusu »

Ajattelin vaan laitttaa tänne, että sprayasin eilen toisen kerran 200 l altaan lampun spraymaalilla partsilla ja tulos oli hieno = kuin uusi ja siisiti :mrgreen: (maalanrinteipit itietysti suojaksi muoviosiin).

Eli jos jollain on likainen tai pinttyneen värinen akvaariovalaisin, niin ei kun esim. Clas Olssonille kipin kapin ja spraymaalihyllylle. Itse ostin Hammarlack Spraylack Silver-nimistä/ väristä lakkaa. Maksoi ainakin joskus maaliskuussa alle kympin.

Taidampa sprayta ton 52 litrasenkin lampun, joka on valkoinen. Tykkään että valaisimen väri rimmaa altaaiden alumiinikehyksien kanssa :roll: .
"Kala on kaveri, ei sapuskaa!"
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Olen suunnitelut aivan samaa, hyvä että löytyy onnistumisia! :mrgreen:
PimpBot9000
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: VINKKI Ruman lampun spraymaali

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

pusu kirjoitti:Ajattelin vaan laitttaa tänne, että sprayasin eilen toisen kerran 200 l altaan lampun spraymaalilla partsilla ja tulos oli hieno = kuin uusi ja siisiti :mrgreen: (maalanrinteipit itietysti suojaksi muoviosiin).
Piti vähän aikaa miettiä miksi ihmeessä joku maalaisi lampun?!? Tulkitsin tämän aluksi niin, että maalasit sen loisteputken. Tajusin sitten että maalasit sen valaisinkotelon.

Kielipoliisina tahdon huomauttaa että valaisin on se laite, lamppu on se valaisimen sisällä oleva osa, joka tuottaa sen valon. Tosin loisteputkesta kai ei lamppu sanaa yleensä käytetä.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
pusu
Junior Member
Junior Member

Valaisin tietenkin on se joka maalit sai pintaan 8-) .
111na
Elite Member
Elite Member

Re: VINKKI Ruman lampun spraymaali

Viesti Kirjoittaja 111na »

PimpBot9000 kirjoitti:Kielipoliisina tahdon huomauttaa että valaisin on se laite, lamppu on se valaisimen sisällä oleva osa, joka tuottaa sen valon. Tosin loisteputkesta kai ei lamppu sanaa yleensä käytetä.
Lamppu voi mielestäni tarkoittaa polttimoa tai valaisinta. Polttimo (se joka palaa) voi hyvin tarkoittaa myös loisteputkea. Väärinkäsityksen mahdollisuus liittyy varsinkin lampusta puhumiseen, joka on näistä ehkä eniten yleiskielen sana. Lamppu voi valaista, palaa tai olla päällä. Yölamppu palaa.

Pähkätä voi myös kuuluuko kynttilä polttimoihin tai voiko liekillä palava lyhty olla päällä. Kieleen muodostuu tapoja käyttää sanoja ja ne myös elävät.
pusu
Junior Member
Junior Member

Kuva pahvi se putket maalaa 8O ?

No oli se niin tai näin, eli millä nimellä oikeaoppisesti muka kutsutaan mitäkin... Niin kakille tuli kai selville että KOTELO-nimisen osan mä maalasin päältä ja kyl siit tuli hieno!

Mun akvakaveri näki tuloksen ja nyt sekin aikoo maalata omansa. Samoin toinen akvakamu... ja kysyi että jäikö sitä yli (ja jäihän sitä riittoisaa oli).

Tuli muuten mieleen, että olen nähnyt ison akvan, jossa on maalattu kaikki, paitsi lasit. Se oli yksi allas jonka ostoa mietin ja siinä oli mustalla maalattu, siis niin kehykset, valaisin ja lekaharkotkin ja jätepussi taustana takana. Se oli hieno. (ukko vaan sanoi, ei harkkoja, vaan säätötassujalusta oltava parketilla ja onhan se niin).

Eli siitä vaan maalaamaan akvat sisustukseen sopivaksi, esim vihreä vois olla vihna tai miksei makkariin punainen akva... hihii.

Kuka siis sanoo että aina akvat pitää olla samanvärisiä... Akvaario on sisustusta ja muuttaahan ihmiset kalusteita, verhoja, mattoja jne. (öhöööh, lue=mä tykkään ainakin muttaa sisutuksen värejä vuodenaikojen mukaan...).

No, se on eriasia kuka jaksaa maalata usein, mutta joku yleisväri, musta tai ruskea tms. vois olla kiva.

Mutta kaiketi metallinvärisen tarkoitus on se että katkaisee mahdollisimmaan vähän akvaa, kun kulmasta katselee.

ps. Löytääkö a-w:n akvakansa nyt kiljuen CLAS OLSSONIN maalihyllyt ja kohta myydään siellä "ei oota". Taidan mennä itseasiassa hakemaan sen toisen spraypurkin varalle, jo tänään :D !
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jaa-a, olen sanonut aiemminkni ja sanon jälleen, että kaikki kuviteltavissa olevat maalit kehyksiin ja valaisimiin kokeilleena en enää käyttäisi mitään muuta kuin kontaktimuovia. Maali ei pysy kovin hyvin ja vaaleammat sävyt tummuvat pahan näköisiksi muutamassa vuodessa. Laadukas kontaktimuovi on lähes ikuinen.
pusu
Junior Member
Junior Member

Ahaa, kiitti vinkistä, mutta pysyykö se kiinni kun on noi pojanepelit :roll: ...
Maisu
Elite Member
Elite Member

Miten lapset voisivat tuhota valaisimen pinnassa olevan kontaktimuovin jotenkin helpommin kuin maalipinnan? Puukolla? Silloin on jotain muuta kyllä jo pahasti pielessä ja ensisijainen huoli olisi lasten hengissä säilyminen eikä valaisimen ulkonäkö. Maalipintaahan on paljon helpompi vaurioittaa, meilläkin on maalla vaikka kuinka paljon sellaisia huonekaluja joiden maaliin olen lapsena teroittanut kynsiäni. Kontaktimuovillahan reunat saa nätisti päädyn muovipalikoiden alle piiloon eikä mitään repimiseen innostavaa aloituskohtaa jää näkyviin.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Varmaan pusu tarkoitti tilannetta että lapset hoksaa että kontaktimuovin saa jostain reunasta irtoamaan ja se on menoa se. Yksi mikä itseäni huolettaa lasten kanssa että koska keksivät jalustan ja akvaarion välissä olevan styroxin ja nyppivät siitä palleroita... millä ihmeellä sen voisi suojata lapsenkestäväksi ja mielellään nätiksi? Joku listaviritelmä tuli itselle mieleen. Pomppaa vähän aiheesta sivuun, sorry, koittakaa kestää...
Maisu
Elite Member
Elite Member

Fisumamma kirjoitti:Varmaan pusu tarkoitti tilannetta että lapset hoksaa että kontaktimuovin saa jostain reunasta irtoamaan ja se on menoa se.
Niin. Juurihan minä pääsin sanomasta että ne reunat tulevat piiloon päädyn muovikappaleiden alle, eikä niihin pääse käsiksi ilman aseistusta (ruuvimeisseli tai puukko). Etu- ja takareunojen kontaktimuovit kääntyvät normaalin mallisessa valaisimessa pellin mukaisesti valaisimen alle ja jälleen ollaan siinä että jos lapset retuuttavat veden läheisyydessä olevia valaisimia niin omatoimisesti että saavat ne kumolleen niin huolissaan kannattaa olla lasten hengestä, ei valaisimen ulkonäöstä.

Ei siinä mitään, toivotaan että maalit pysyvät paikallaan. Maalihilettä on nimittäin kohtuullisen *****maista keräillä joka viikko akvaariosta, kokemusta on siitäkin. Varsinkin jos tai kun ei tiedä sen myrkyllisyydestä kaloille.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

maisu kirjoitti:
Fisumamma kirjoitti:Varmaan pusu tarkoitti tilannetta että lapset hoksaa että kontaktimuovin saa jostain reunasta irtoamaan ja se on menoa se.
Niin. Juurihan minä pääsin sanomasta että ne reunat tulevat piiloon päädyn muovikappaleiden alle, eikä niihin pääse käsiksi ilman aseistusta (ruuvimeisseli tai puukko). Etu- ja takareunojen kontaktimuovit kääntyvät normaalin mallisessa valaisimessa pellin mukaisesti valaisimen alle ja jälleen ollaan siinä että jos lapset retuuttavat veden läheisyydessä olevia valaisimia niin omatoimisesti että saavat ne kumolleen niin huolissaan kannattaa olla lasten hengestä, ei valaisimen ulkonäöstä.

Ei siinä mitään, toivotaan että maalit pysyvät paikallaan. Maalihilettä on nimittäin kohtuullisen *****maista keräillä joka viikko akvaariosta, kokemusta on siitäkin. Varsinkin jos tai kun ei tiedä sen myrkyllisyydestä kaloille.
Anteeksi, Maisu [:I] Ei mennyt kuin osa viestistäs jakeluun...
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Itse veikkaisin, että jos kontaktimuoviin saa naarmun aikaiseksi, niin se on helpompi repiä kokonaan irti kuin että maalissa olisi naarmu. [;)]
pusu
Junior Member
Junior Member

Meillä on kyllä raaputettu cyprokit ja styroksit ja avuksi laitoin ilmostointiteippiä päälle, etteivät revi. Mutta ruma oli sekin ja siirryn paksuihn Etolan retkipatjoihin. Ei mee hermot enää :roll: .

Ja mä en kyl ymmärrä miten lapset vois kiinnostuu lampun raaputtamisesta, enemmän niitä kiinnostaa tarrat tms. Kyllä etevä pojankloppi keinot keksii miten saada kontakitmuovi irti lampun alta.
Ja onhan akvan päällä lasi, eli miten se maali muka sinne akvaan tippuu?

Mä olen kyllä Maisun hyvistä vinkeistä huolimatta spraymaalin kannalla. Ihan hyvikseni kokeilin raaputtaa kynnellä valaisimen (tuliko se sama nyt oiken? Hihii) pintaa ja ei irronnut mitään.

Mutta makunsa kullakin, kukin päällystää tyylillään [;)]...
111na
Elite Member
Elite Member

Maalilla on mahdollisuus pysyä, kun tekee pohjatyöt. Maalaukseen kuuluu pinnan puhdistus ja hionta sekä oikeanlainen maali maalattavan pinnan ja käyttöolosuhteiden mukaan valittuna. Maalin levitys on pienin osa maalaustyötä. (:))

Maalin voi myös lakata, jos pinnan ominaisuudet eivät riitä sellaisenaan.

Alumiinin maalauksessa on omat erityiset vaikeutensa.
Maisu
Elite Member
Elite Member

111na kirjoitti:Maalilla on mahdollisuus pysyä, kun tekee pohjatyöt. Maalaukseen kuuluu pinnan puhdistus ja hionta sekä oikeanlainen maali maalattavan pinnan ja käyttöolosuhteiden mukaan valittuna. Maalin levitys on pienin osa maalaustyötä. (:))

Maalin voi myös lakata, jos pinnan ominaisuudet eivät riitä sellaisenaan.

Alumiinin maalauksessa on omat erityiset vaikeutensa.
Ok, "maalilla on mahdollisuus pysyä", siitä voimme olla yksimielisiä. :D Vaan kumpi lienee loppupeleissä helpompaa ja lapsiystävällisempää; nuo mainitut työvaiheet eli siis puhdistusaineen katku, alumiinipöly, maalinkäryt, (mahdollisesti ensimmäisen maalipinnan tasoitushiontapöly, uusintamaalauksen maalinkäry) ja lakan haju vai täysin sisäsiistin kontaktimuovin levittäminen kertaheitolla?

Tehkää toki ihan kuinka haluatte. En ymmärrä miksi en olisi saanut mainita valaisinten maalaamisen heikoista puolista kun ne hyvin tiedän ja fiksumpi ja kestävämpikin menetelmä on olemassa.
111na
Elite Member
Elite Member

Maali pysyy, mutta tämä vaatii jonkin verran tietoa ja taitoa - mm. maalin valinnassa maalattavan pinnan mukaan. Maali on myös erittäin kestävää parhaimmillaan. Koitappa raaputtaa auton pintaa kynsillä. =)

Ei ole juuri rumempaa kuin hilseilevä maalipinta. Tai no on, mutta akvaarion päällä se ei ole ihan paikallaan!
pusu
Junior Member
Junior Member

Ei ollut tarkoitus herättää kiiistelyä kumpi on parempi, vaan kertoa oma vinkki ja Maisukin kertoi omansa. Mikä on tosi kiva.

Kumpikin tapa on varmaan hyvä, eli "Eikun Pinotexia (tai kontaktia) pintaan, niin vanhakin näyttää nuoremmalta" 8-) !
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jep, ainoa vika kontaktimuovilla päällystetyssä valaisinkotelossa on....että se näyttää ihan kontaktimuovilla päällystetyltä. Fiiliksen voi maksimoida käyttämällä puukuvioista kontaktimuovia, josta mieleen muistuu heti ensimmäisen "ison" akvaarioni valaisinkotelo vuodelta 1984, joka oli kustomoitu puukuvioisella kontaktimuovilla..yöks [;)]
/jari
pusu
Junior Member
Junior Member

HAH HAH :mrgreen: . Tai vaikka jollain kuvioidulla kontaktilla. Miten olis esim. Nallepuhit akvaariolampussa... Hmmm, ainakin meidän tenavien mieleen, mutta se siitä akvaarion tyylikkyydestä. Marimekon unikko lamppu taas vois olla mun mieleen...
Poikkee aiheesta mutta tulipa mieleen, kun olen nähnyt lasten koulukirjoissa mm. Nallepuh kontaktia.

MUTTA miten se muovi käyttäytyy lämpimässä kotelossa? Sillä ainakin mun Giant valaisimet lämpiävät ulkopuoltakin jonkin verran. Eikö se muovi sula?
Maisu
Elite Member
Elite Member

Kuten sanottu niin vaaleasävyinen maali kyllä tummuu kuumuudessa mutta laadukas kontaktimuovi ei vaihda väriä. Meillä ei ole kukaan alkanut osoitella valkoisia valaisimiani (6 kpl) ja bongailla mitkä niistä on pinnoitettu kontaktimuovilla ja mitkä eivät, ja itse huomaan eron vain siinä että uudelleen päällystetyt on paljon helpompi pitää puhtaina kuin röpelöinen alkuperäispinta. Joukkoon mahtuu tietysti se yksi pakollinen ei-ihan-niin-selvinpäin päällystetty yksilö jonka voisi joskus laittaa uudestaankin. :D
pusu
Junior Member
Junior Member

Just tota mä pelkäsikin, että kämmään ne (selvinpäinkin oon tosi mokatapaus, hihiii) ja kissojen ja koirankarvat jää tietty kontaktin väliin :| .
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

maisu kirjoitti:Kuten sanottu niin vaaleasävyinen maali kyllä tummuu kuumuudessa
Riippuu tuokin vähän maaleista, ei sitä ole pakko maalata huonoimmalla spraymaalilla mitä halpakaupasta löytyy. Valkoiseksi maalattuja loisteputkikoteloita on maailma väärällään, itseasiassa muun väriset lienevät poikkeuksia. Toki nuo giantin valaisimet voi olla järkevintä pinnoittaa kontaktimuovilla, niiden alkuperäinen muovipinnoite on aika karua maalattavaa...
/jari
pusu
Junior Member
Junior Member

Mikäs tehdasvalmisteiset valaisimet ovat sitten kestäviä maalipinnaltaan?

Mä tykkään jokatapuksessa enemmän alumiinin/metallin värisistä valaisinkoteloista :roll: .
Maisu
Elite Member
Elite Member

Siis noissa kattoon tarkoitetuissa tehdasvalmisteisissahan on aina vakiona heijastin joka ohjaa lämmön pois kotelosta, lisäksi niiden ilmastointi on aivan eri luokkaa kansilasien päälle sijoitetun akvaariovalaisimen kanssa. Aika erikoinen valaisin pitäisi pusulla olla jos se lämpenisi kontaktimuovilla päällystettynä niin paljon että epäilyttäisi sulaako muovi mutta kuitenkaan ei voi missään nimessä lämmetä maalattuna tarpeeksi paljon jotta maalin väri pääsisi muuttumaan. Vähän jotain logiikanpoikasta näihin juttuihin, pliis. :D

Kuten taisin ihan ensimmäisessä viestissäni jo sanoakin, olen kokeillut useita erilaisia maaleja, en kuitenkaan halvimpia ja huonoimpia kuten JJVi antaa ymmärtää. Kaikki käyttämäni maalit ovat olleet ihan normaaleja rakennustarvikeliikkeiden myymiä merkkimaaleja ja ominaisuuksiltaan (90-luvun alkupuolen) parhaimpia tähän tarkoitukseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”