Hiilidioksidilevittimen kalvon korvaaja

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Hiilidioksidilevittimen kalvon korvaaja

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mulla on Tetran hiilidioksidilevitin käytössä. Joudun vaihtamaan siihen kalvon aika usein, kun se levättyy umpeen. Olisiko jotain halvempaa ratkaisua tuohon kalvoksi?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Mulla oli joskus sukkahousuista pingotettu kalvo kumilangalla kiinni.... :)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Joku riittävän tiheä verkko luultavasti toimisi, kuten tylli. Itselläni oli tyllistä tuo kalvo ja toimi ihan hyvin, kuplat pysyivät levittiminen sisällä, mutta kuitenkin varmaan liukenivat veteen, kokeile. :D
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Itse olen saanut noiden Tetran levittimien kalvot putsattua hyvin pulloharjalla juoksevan veden alla. Kannattaa kokeilla. Putsauksen jälkeen ovat kuin uudet.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Joskus lueskelin että niitä on uusittu kahvinkeittimen kestosuodattimista.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Olen myös pessyt, mutta eipä ole isoa hyötyä.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Sen kalvon saa liotettua puhtaaksi asetonissa. :D Itse olen antanut olla viikonkin lillumassa, kun on vaihtokalvo ollut apuna. Tukkoon menee alta aikayksikön, tosiaan :(

Nyt kun olen kiinnittänyt levittimeen kiljusysteemin, niin se ei olekaan levättynyt - olisiko siitä syystä että kiljupullo pitää levittimen täynnä koko ajan ja kalvon alla tarpeeksi painetta? (Tai sitten vain kuvittelen sen enää mitään läpäisevän... :P!!)
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Kysyn samaisesta levittimestä lainaten tätä aikaisempaa keskustelua.
Onko sillä mitään merkitystä loppupeleissä, että kuinka lähellä pintaa levittimen yläosa on? Koska tuo altaani on ainoastaa sen 24cm korkea, niin sain sen nyt niinsyvälle, että veden pintaan on matkaa noin 5cm.
Jostain muistan lukeneeni, että levitimen pitäisi olla 20 cm pinnan alapuolella.
Onko muita hyviä hiilari ehdotuksia pieneen altaaseen? Kiljua en lähde tekemään, kun en saanut sitä onnistumaan viimeeksi vaikka kuinka monet litkut tein. En osaa tehdä kiljua :roll:
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla pienissä altaissa kiljuhiilarin on nykyään korvannut nestemäinen hiilari (EasyCarbo, toinen vastaava on Flourish Excel). Toimisi myös kaasumaisen rinnalla. Tietysti siinä sitten pitää muistaa lisätä sitä (yleensä) päivittäin.
sinitarra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

appura kirjoitti:Kysyn samaisesta levittimestä lainaten tätä aikaisempaa keskustelua.
Onko sillä mitään merkitystä loppupeleissä, että kuinka lähellä pintaa levittimen yläosa on? Koska tuo altaani on ainoastaa sen 24cm korkea, niin sain sen nyt niinsyvälle, että veden pintaan on matkaa noin 5cm.
Jostain muistan lukeneeni, että levitimen pitäisi olla 20 cm pinnan alapuolella.
:
Samaa olen miettinyt minäkin kun pikkyu akva on 26cm korkee...
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Danny kirjoitti:Sen kalvon saa liotettua puhtaaksi asetonissa. :D Itse olen antanut olla viikonkin lillumassa, kun on vaihtokalvo ollut apuna. Tukkoon menee alta aikayksikön, tosiaan :(
Ja tähän lisäyksenä, että muistakaa ja tietäkää, että asetoni haihtuu ilmaan melkoisen nopeasti. Itse kannellista täyttelin aika moneen kertaan, ennenkuin tajusin, että liuotetaan se kalvo umpinaisessa purkissa. :mrgreen: Tattis, Dannylle vinkistä kuitenni, silloin aikoja aikoja sitten...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Veikkonen kirjoitti:
Danny kirjoitti:Sen kalvon saa liotettua puhtaaksi asetonissa. :D Itse olen antanut olla viikonkin lillumassa, kun on vaihtokalvo ollut apuna. Tukkoon menee alta aikayksikön, tosiaan :(
Ja tähän lisäyksenä, että muistakaa ja tietäkää, että asetoni haihtuu ilmaan melkoisen nopeasti.
Myöskin asetonin käsittely saisi tapahtua hyvin ilmastetussa tilassa, eli pullosta toiseen lorotelu esim. parvekkeella. Erityisesti ei siis huonoilmaisessa huoneessa tarkasti kaataen 10 cm päässä nenänalusesta. Nimim. Liiman sulatus itrti metalliosista, lopun työpäivää oli aika "keveä" olo [:I]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pepita
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pepita »

Mutta omassani on tuo kalvo todella pahan näköinen(tummunut ym.), mutta aina kun painan lisää hiilaria levittimeen, niin kyllä se sieltä häviää. Eikö se sitten taas tarkoita, että kalvo ei ole tukkeutunut?
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mutta missä ajassa se häviää? Kyllähän se hiilari liukenee veteen myös alakautta... ;) Ja kyllä se varmasti likaisen kalvonkin läpi menee, mutta hitaammin. Kannattaa kokeilla putsausta ihan huvikseen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”