Siniravuista

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Siniravuista

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Olen jo jonkin aikaa ihastellut näitä kauniin sinisiä rapuja, ja nyt kun tulee kolmas akva taloon, niiiiiiiiin..... ;)

Eli minkälaiset vesiarvot pitäisi olla? Sopiiko millisten kanssa samaan?
Akvasta tarkoitus tehdä kauniin sininen: tumman sinimusta pohja, sinisiä miljoonakaloja ja jos vain mahdollista niin sinisiä rapuja. :mrgreen:

Syövätkö nämä ravut levää?
Tai voiko rapusten lisäksi ottaa muutaman katinkultamonnin hoitamaan leväpuolen?
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

j.järven sivuilta löytyy hyvin tietoa näistä ravuista. eivät syö mun tietooni levää ollenkaan. mulla on tossa poikasia kasvamassa kovaa vauhtia ja kieltämättä kovin on leväinen allas kun joutuu ruokkii kovasti.

eivät kyllä käy muiden otukoiden kimppuun joten kattarit käy hyvin. mulla ovat ainakin sekaisin menneet loistavasti.

Tiger
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Meillä oli alkuun sinirapu hiukan äkäinen, en sitten tiedä miksi, mutta nyt rauhoittunut, eikä tee partamonnillekaan mitään, vaikka partamonni 'huvittelee' kiusaamalla sinirapua ja välillä jopa tunkee itsensä saksien avonaisten puoliskojen väliin. Ei napsi kasveja, ei tee kelleen mitään. Alkuun oli tosi herja, silppusi kaikki kasvit ja nipisteli kaloja. Muutto pienempään akvaan rauhoitti kaverin((300L -> 240L)).
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kävin katselemassa tietoa siniravuista. Taitaapi tuo pienemmäksikin jäävä "aito" sinirapu kasvaa aivan liian suureksi 80-litraiseen....? :|
Akvaliikkeessä kun näin niitä, niin pienimmät oli 1,5-senttisiä ja isoimmat ehkä 5-senttisiä. Näitä toki oletin aikuisiksi ja täysikasvuisiksi...
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Omien kokemusten perusteella ei tuo sinirapu niin hirmuisesti tilaa tarvitse, meidän Morokin((se sinirapu)) vaan oleilee kannon alla, ei se sieltä paljoa päätään pois työnnä. Mukava kolo tai kanto ravulle, niin miksei menisi? :)
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

niin jos yhdestä puhutaan niin 80 l varmaan riittää. ne on mulla aikuisena olleet just jotain 10-13 cm välillä. tosi persoonallisuuksia.

varsinkin katsojalla on hauskaa kun tiputtaa katkaravun akvaan ruoaksi. jo tulee ravulle kiire hakea makupala ;)

Tiger
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hiphei! Yksi sinirapu siis! :mrgreen:
Miten muuten, mahtaako sinne 80 litraan voida sitten enää ottaa mitään katinkultamonnia tms levänsyöjää pohjalle?

(Toim. huom: akvassa on suhteessa suuri pohjapinta-ala litramäärään nähden. Tarkkoja mittoja en vielä tiedä)
lintu
Starting Member
Starting Member

...

Viesti Kirjoittaja lintu »

Mulla on ollut nyt melko kauan sinirapu. Sen verran tiiän että ne on melko eloisia kavereita ,tykkää touhuilla ja etenkin kaivaa aamulla kun valot syttyy on hupaisaa katsella kun rapulainen on järjestänyt akvaarion uuteen uskoon :mrgreen:
Nyt se on tosin hieman asettunut eikä kaiva enää niinkään paljoa kun huomaa että että tämä raskas urakka menee hukkaan kun kuopat peitetään uudestaan aina veden vaihdon yhteydessä tai useammin. Eläin kaupassa sanottiin että siniravun on hyvä olla melko kovassa vedessä kuoren luonnin takia, mutta itse pidän tätä kaveria melko pehmeässä olen tosin hieman kovettanut vettä pääasia on että rapu viihtyy ja luo kuorensa onnistuneesti :D Akvaarion minimi koko on muistaakseni 100l itse ajattelin että ravun olisi mukavaa asustaa 140l akvaariossa niinpä hankin sen sellaiseen ja hyvinhän tuo viihtyy ! jos rapu on oikeissa oloissa niin on suorastaan ilo silmälle seurailla sen elämää kun se ei kyyhötä koko päivää ruukun tai kaarnan alla!!! oma rapuni tykkää : kiipeillä mattosuodattimessa, kaivaa, syödä ja tietenkin nukkua... Rapuni ei ole syönyt kasveja eikä yrittänyt pyydystää kaloja sillä aikaisemmin pieni killin poikanen eleli ravun saksien tuntumassa jos joku muu kala hätyytti sitä. ( tietenkin yksilöllistä).

PS: katinkultamonni voisi hyvinkin viihtyä rapulaisenkanssa.. minulla ravun kavereina elelee 6mustatetraa, 4 killikalaa, 2 partista ja rapu itse.
viellä muutama kala olisi kiva joukon jatkeeksi onko vinkkejä? (aina pieni (väljyys) on kiva) oma mielipiteeni. rapua ei kannata ottaa hetken mielijohteesta! :D :D :D
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kaivelin tämän vanhan keskustelun esiin...Minkälainen tuo sisustus pitäisi olla? Kasvit saavat kai olla rauhassa. Pitääkö olla piilopaikkoja ja kuinka paljon? 1 per yksilö? Tavallista kalanruokaa ja pakasteötököitä? Joku erikoisherkku?
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Huplis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Huplis »

Ei ole mun ravut koskeneet kasveihin, eikä välitä kaloistakaan tuon taivaallista. Tosin kalat ovat suuria ahvenia. Ahvenet eivät tunnu rapuja huomaavan.
Isoimmalla ravulla ja plekolla tulee toisinaan kiistaa ruoka-aikoina levätabuista tai kalan/katkaravun paloista.
Ovat syöneet kaikkea kalanruokaa mitä annan (raeruoka painuu pohjalle), pakasteseitä pieninä paloina sulatettuna ja suolattomia pakastekatkarapuja. Kyllä tuorekurkkukin on kelvannut.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Meille muutti tänään jo valmiiksi iso sinirapu. :D

Se ei ole tuolla altaassa vielä ollut kuin tunnin verran, mutta on jo ehtinyt yllättää vilkkaudella ja älykkyydellä: Ensimmäisenä yritettiin tunkea juovaokamonnin koloon, mutta vastus osoittautui turhan isoksi niin asetuttiin viehkeästi ison kiven taakse kurkistelemaan muun altaan elämää. Vähän ajan päästä rapu kiersi koko altaan järjestelmällisesti ja katsasti uuden kotinsa, sitten kipitti pohjalla lilluvan kurkunkuorenpalan luo ja raahasi sen kasvien alle syötäväksi. Ihana! :mrgreen:

Altaalla on kokoa 300 litraa, joten ajattelin hommata sille parin kunhan tuosta kotiutuu ja kasvattaa katkenneen viiksen tilalle uuden. Toinen saksikin on poikki, mutta se on kuulemma ollut pienestä saakka. Eläinkaupassa varoiteltiin, että voivat kiipeillä ulos altaasta sille päälle sattuessaan.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”