Tetra Depot CO2-levitin
Valvoja: Moderaattorit
Tetra Depot CO2-levitin
Tämmöinen tuli sitten tuttavalta minun käsiini ja nyt mietiskelen, että ajaako tuo saman asian kiljupullon kanssa, kuin Tunzen-levitin? Tuo tetra itsessään on liian pieni tuohon minun pyttyyni (n.240l), joten kiljupulloa on alettava tässä väkertämään. Tunzenin jo kyllä tilasin, ennen kuin tiesin tetrasta mitään... Eli perunkos sitten sen tunzen ja koetan tuon tetran ja kiljun kanssa?
"Älä hättäile, istu mättäälle. Kyllä se pipo löytyy:)!"
Re: Tetra Depot CO2-levitin
Tetran levitin ei riitä 240-litraiseen. Hyvä jos 100-litraiseen. 50-litraisessa mainio.Katya83 kirjoitti:Tämmöinen tuli sitten tuttavalta minun käsiini ja nyt mietiskelen, että ajaako tuo saman asian kiljupullon kanssa, kuin Tunzen-levitin? Tuo tetra itsessään on liian pieni tuohon minun pyttyyni (n.240l), joten kiljupulloa on alettava tässä väkertämään. Tunzenin jo kyllä tilasin, ennen kuin tiesin tetrasta mitään... Eli perunkos sitten sen tunzen ja koetan tuon tetran ja kiljun kanssa?

Tätä mä just ihmettelen. Kun siinä Tetran levittimen paketissa sanotaan, että se käy alle sataan litraan, niin että mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Siis, Nallu, kasvaako sun kasvit rehevästi ja kupliiko ne happea tuon levittimen avulla siinä 200-litrasessa? Mitkä sun pöntön vesiarvot on? Onkohan sulla valmiiksi jo hiilaria siellä vedessä?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Ei kupli, ei. Paitsi joskus kun vaihdan vettä. Miksi ylipäätään pitäisi kuplia? Hiilidioksidia olen laittanut 200-litraiseen n. 4 vuotta. Aluksi jouduin täyttämään levittimen 3-4 kertaa päivässä. Nyt riittää enää kaksi. Enempää hiilidioksidia kasvit eivät tunnu imevän. Ja kyllä, kasvit kasvavat hyvin. Ph on 7 ja kh 2. Tähän päivään asti olen käyttänyt Tetran hiilidioksidipulloja, mutta viikonloppuna uskaltaudun (toivottavasti) kokeilemaan kiljupöntön "rakentamista".
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Käsittääkseni kupliminen kuvastaa kasvien yhteytystehokkuutta ja samalla siis kasvutehoa. Yhteyttämisen tuloksenahan syntyy happea ilmaan (tai tässä tapauksessa veteen) ja sokereita kasvin omaksi ravinnoksi hiilidioksidista ja vedestä valon avulla. Eli mitä enemmän kasvit tuottavat happea eli kuplivat sitä paremmin ne myöskin kasvavat ja yhteyttävät ja käyttävät ravinteita vedestä. Ravinteita tarvitaan kasvisolujen rakennusosasiksi.
Siispä, kun kasvit kuplivat, ainakin tietää että ne toimivat hyvin ja kaikki on ok.
Siispä, kun kasvit kuplivat, ainakin tietää että ne toimivat hyvin ja kaikki on ok.
Yhteyttäessään kasvit tuottavat myös happea oman hengityksensä tarpeisiin. Kun yhteyttäminen on niin nopeaa (paljon ja sopivassa suhteessa ravinteita, hiilaria ja valoa), että happea tulee yli oman tarpeen, se kuplii veteen. Tuon kuplimisen voisi siten ajatella merkkinä "maksimaalisesta" kasvusta, mutta monille vähempikin riittää...
Be merrier with a terrier!
Kaiku kirjoitti:Yhteyttäessään kasvit tuottavat myös happea oman hengityksensä tarpeisiin. Kun yhteyttäminen on niin nopeaa (paljon ja sopivassa suhteessa ravinteita, hiilaria ja valoa), että happea tulee yli oman tarpeen, se kuplii veteen.
Kyllä kasvit tuottavat happea yli oman tarpeensa vaikkei kuplia tulekaan. Tuo kupliminen kun riippuu myös siitä, paljonko vedessä on happea liuenneena. Vasta kun happea on niin paljon ettei sitä enää liukene, se kuplii pois.