Tetra Depot CO2-levitin

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Katya83
Starting Member
Starting Member

Tetra Depot CO2-levitin

Viesti Kirjoittaja Katya83 »

Tämmöinen tuli sitten tuttavalta minun käsiini ja nyt mietiskelen, että ajaako tuo saman asian kiljupullon kanssa, kuin Tunzen-levitin? Tuo tetra itsessään on liian pieni tuohon minun pyttyyni (n.240l), joten kiljupulloa on alettava tässä väkertämään. Tunzenin jo kyllä tilasin, ennen kuin tiesin tetrasta mitään... Eli perunkos sitten sen tunzen ja koetan tuon tetran ja kiljun kanssa?
"Älä hättäile, istu mättäälle. Kyllä se pipo löytyy:)!"
akirpap
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Tetra Depot CO2-levitin

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Katya83 kirjoitti:Tämmöinen tuli sitten tuttavalta minun käsiini ja nyt mietiskelen, että ajaako tuo saman asian kiljupullon kanssa, kuin Tunzen-levitin? Tuo tetra itsessään on liian pieni tuohon minun pyttyyni (n.240l), joten kiljupulloa on alettava tässä väkertämään. Tunzenin jo kyllä tilasin, ennen kuin tiesin tetrasta mitään... Eli perunkos sitten sen tunzen ja koetan tuon tetran ja kiljun kanssa?
Tetran levitin ei riitä 240-litraiseen. Hyvä jos 100-litraiseen. 50-litraisessa mainio. :mrgreen:
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Kyllä täällä vaan on Tetran levitin 200-litraisessa. Riittää aivan mainiosti.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
LilChick
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja LilChick »

Tätä mä just ihmettelen. Kun siinä Tetran levittimen paketissa sanotaan, että se käy alle sataan litraan, niin että mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Siis, Nallu, kasvaako sun kasvit rehevästi ja kupliiko ne happea tuon levittimen avulla siinä 200-litrasessa? Mitkä sun pöntön vesiarvot on? Onkohan sulla valmiiksi jo hiilaria siellä vedessä?
akirpap
Member
Member

Kullekin ihmiselle se riittävä on eri asia. Minulle riittävä on kasvien reipas kupliminen ja pH:n lasku alle 7, 6.5 on pysynyt aika hyvin. Tietysti täytyy huolehtia myös valosta ja muista ravinteista.
Katya83
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katya83 »

Minulla tuota kuplimista ei ainakaan näy... Joten annanpa sen toisen levittimen tulla postissa ja säästelen tuon sitten... hmm... Tulevaisuuden altaaseen :D
"Älä hättäile, istu mättäälle. Kyllä se pipo löytyy:)!"
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Ei kupli, ei. Paitsi joskus kun vaihdan vettä. Miksi ylipäätään pitäisi kuplia? Hiilidioksidia olen laittanut 200-litraiseen n. 4 vuotta. Aluksi jouduin täyttämään levittimen 3-4 kertaa päivässä. Nyt riittää enää kaksi. Enempää hiilidioksidia kasvit eivät tunnu imevän. Ja kyllä, kasvit kasvavat hyvin. Ph on 7 ja kh 2. Tähän päivään asti olen käyttänyt Tetran hiilidioksidipulloja, mutta viikonloppuna uskaltaudun (toivottavasti) kokeilemaan kiljupöntön "rakentamista".
LilChick
Starting Member
Starting Member

Käsittääkseni kupliminen kuvastaa kasvien yhteytystehokkuutta ja samalla siis kasvutehoa. Yhteyttämisen tuloksenahan syntyy happea ilmaan (tai tässä tapauksessa veteen) ja sokereita kasvin omaksi ravinnoksi hiilidioksidista ja vedestä valon avulla. Eli mitä enemmän kasvit tuottavat happea eli kuplivat sitä paremmin ne myöskin kasvavat ja yhteyttävät ja käyttävät ravinteita vedestä. Ravinteita tarvitaan kasvisolujen rakennusosasiksi.

Siispä, kun kasvit kuplivat, ainakin tietää että ne toimivat hyvin ja kaikki on ok.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Ei ole ikinä kunnolla kuplineet ja silti voivat ja kasvavat hyvin.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Yhteyttäessään kasvit tuottavat myös happea oman hengityksensä tarpeisiin. Kun yhteyttäminen on niin nopeaa (paljon ja sopivassa suhteessa ravinteita, hiilaria ja valoa), että happea tulee yli oman tarpeen, se kuplii veteen. Tuon kuplimisen voisi siten ajatella merkkinä "maksimaalisesta" kasvusta, mutta monille vähempikin riittää...
Be merrier with a terrier!
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kaiku kirjoitti:Yhteyttäessään kasvit tuottavat myös happea oman hengityksensä tarpeisiin. Kun yhteyttäminen on niin nopeaa (paljon ja sopivassa suhteessa ravinteita, hiilaria ja valoa), että happea tulee yli oman tarpeen, se kuplii veteen.

Kyllä kasvit tuottavat happea yli oman tarpeensa vaikkei kuplia tulekaan. Tuo kupliminen kun riippuu myös siitä, paljonko vedessä on happea liuenneena. Vasta kun happea on niin paljon ettei sitä enää liukene, se kuplii pois.
LilChick
Starting Member
Starting Member

No sittenpä ainakin tietää, ettei allasta uhkaa happikato ihan äkkiä :D
akirpap
Member
Member

Tosiaan sen happipitoisuuden ja kasvien mainion kasvun lisäksi kupliva allas on minusta hieno. :mrgreen: Makuasia, siis. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”