Alhainen KH, pH:n heittely. Yritetään korjata asia.

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Edellä tuli keskusteluun monta ilmeisen tärkeää ja todellista tekijää. Tähän yhteen kohtaan haluaisin vain lisätä:
Höpötys kirjoitti:Tuota korallimursketta kannataa kokeilla, sillä sen pitäisi liueta vain happamassa vedessä ja siitä liukenee nimenomaan karbonatteja (GH ei ainakaan minulla noussut ollenkaan), eli pH:n ei pitäisi nousta kovinkaan emäksiseksi, toisin kuin ruokasoodalla.
Siitä liukenee karbonaatteja ja kalsiumia, joten GH nousee / voi nousta myös. (Kirjoitan voi nousta, koska tässä muistaisin hatarasti ja mahdollisesti piilevän minulle käsittämättömiä joitain saostumisia tms. suuntaan jos toiseen.) Eri asia on että jo pieni kalkin (koralli) liukeneminen tuo pienen karbonaattilisän veteen (kuin myös GH-lisänkin) ja jo pieni KH:n vahvistus on usein suuri apu pH-arvoon. GH:n mahdollinen nousu jää vain toteamatta tavanomaisilla testeillä ja tavanomaisin vedenvaihdoin, tulkitsen.

Ruokasoodalla ilmiö on tuttu, mihin myös viitattiin, että karbonaattien vaikutus on kovin jyrkkä pH arvoon (ei välttämättä enää emäksisen puolella). Kalkin heikon liukenevuuden johdosta sillä saa helpommin tarkoitukseen sopivan pienen vaikutuksen aikaan, mikä on vieläpä jatkuva.

Se on huomioitava kalkin kanssa että jos on pitkään vaihtamatta vettä, kannattaa seurata vesiarvoja. Homma voi toimia tietyllä annoksella sovitettuna tiettyihin vedenvaihtorutiineihin, akvaariokohtaisesti.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Ihan mielenkiintoista lisää tähän keskusteluun saadaan, kun muutkin ovat alkaneet siihen liittyä.
Teemu7117: mielestäni olet lähtenyt purkamaan ongelmaasi väärästä päästä, tuolla ruokasoodalla et ikinä saa karbonaattikovuutta pysymään tarpeeksi korkealla niin, että pH pysyy tasaisesti hiukan happaman puolella. Ruokasoodalla saat pH:n vakautumaan vain ja ainoastaan 8.2-8.4 paikkeille. Ja nyt puhun omasta kokoemuksesta.
Sen toki tiedän jo yksinkertaisten ämpärikokeilujen perusteella, että kun karbonaattikovuuden nostaa ruokasoodalla esimerkiksi kahteen niin pH nousee jo lähemmäs kahdeksaa. Tämän kirjoitin oikein numeroina jo ensimmäiseen viestiin, enkä mitään muuta ole missään vaiheessa väittänytkään, vai olenko?

Edelleen ideanani on siis se, että nostan KH:n johonkin arvoon, joka on riittävän korkea puskuroidakseen veden pH:n liiallista laskua ja tämän jälkeen yritän hiilidioksidilla laskea veden pH:ta lähemmäksi omaa käyttötarkoitustani. Sehän on jo moneen kertaan todettu, että hiilidioksidin lisäys ei laske KH-arvoa.

Sinänsä en usko, että olen varsinaisesti lähtenyt ongelmaa purkamaan niinkään väärästä päästä. Tämä ruokasoodan lisääminen altaaseen karbonaattikovuutta nostamaan ja hiilidioksidin lisääminen pH:ta laskemaan eivät ole mitään uusia asioita. Käsittääkseni monet hardcore kasviharrastajat ovat vuosia tuijotelleet noita KH/pH/CO2 taulukoita ja viritelleet vettään sen avulla.

Esimerkiksi aikanaan kun asuin isäni luona Pohjois-Espoossa ja nyt tuossa puoli vuotta välissä kun akvaario asui taas siellä sain arvot pysymään erittäin vakaana. Siellä hallitsevat arvot hanavedessä olivat muistaakseni jotain KH 3 ja GH 4 ja tuolla pH pysyi juuri seiskan pinnassa ja joskus aikanaan sain sen pysymään 168 litraisessa ammeessa passiivisella hiilidioksidin levityksellä jopa hieman alle 7.

Samaa asiaahan minä täälläkin yritän, en mitään uutta. Ainoa erohan tässä on nyt se, että tuolta hanasta tulevassa vedessä nyt vain sattuu
olemaan KH 1 ja minulla on aikomus nostaa se tuonne 3 ja se onnistuu ruokasoodalla.

Mikäli minulla olisi käytössä tuollainen aiemmin mainittu pH-controlleri/kaasupullo systeemi olen täysin varma, että saisin ruokasoodan avulla nostettua KH:n vaikkapa 3.5 ja hiilidioksilla säädettyä pH:n haluamaani arvoon vaikkapa pH 6.8 ja pysymään siinä. Näinhän tekevät sellaiset ihmiset, joilla on mahdollisuudet kyseinen laitteisto hankkia.

Siitä olen samaa mieltä että ilman tuollaista laitteistoa minun on erittäin epätodennäköistä millään kiljupullo virittimillä saada arvoja pysymään täysin vakaana ainakaan pH 7 alapuolella.

Ja tähän minä voin omasta kokemuksestani tämän kokeilun perusteella todeta, että nyt olen saanut KH arvon nostettua ruokasoodalla 2.5-3.0 välille ja pysymään siellä sekä onnistunut saamaan pH-arvon jämähtämään välille 7.3-7.4.
Eli ratkaisu, kun hiilidioksidia on liikaa (alhainen ph ja KH), hiilidioksidia pitää saada pois vedestä tehokkaammin. => valaistus ajan pidentäminen, nopeasti kasvavien kasvien lisääminen (kasvit kuluttavat enemmän CO2:ta) sekä ilmastus ja voimakas pintaveden kierto.
Tämä ratkaisu varmasti toimi sinulla, mutta akvaariot, vesi ja olosuhteet ovat kaikilla omanlaisensa.

Harmi, ettei minulla ollut käytössä hiilidioksidi testiä, mutta olen täysin varma siitä että meillä tuo alhainen pH ja KH ei missään tapauksessa johtunut liiasta hiilidioksidista vedessä. Uskon että lähinnä päin vastoin.

Altaassa on kohtuu pieni kalasto, melko paljon kasveja ja julmettu virtaus. Ennen kokeilun aloittamista myös kasvit eivät olleet kasvaneet juuri lainkaan ja tupsu/puna/partalevä olivat alkaneet saamaan nopeasti valtaa akvaariossa.

Olenkin melko varma, että altaassa on ollut hyvin vähän hiilidioksidia ja sen vähän kuluttua loppuun ovat kasvit ja muu toiminta alkaneet ottamaan hiiltä karbonaateista.

Tähän viittaisi myös jo ensimmäisessä viestissä kirjoittamani viikottainen kierto jossa vedenvaihdon jälkeen KH oli 0.5-1.0 ja pH~7 (Hanavedessä 1.0-1.5). Viikonmittaan KH sitten tippui nollaan ja tällöin veden puskurointikyvyn kokonaan hävittyä pH tuonne 5.

Ja se että nitraattiarvo oli noussut selkeästi koholle vaikka kalasto, ruokinta ja vedenvaihtorutiinit eivät mitenkään ole muuttuneet esimerkiksi siitä kun akvaario majaili puoli vuotta hieman vakaamman veden alueella. Uskon että esim. kasvit lakkasivat kasvamatta hiiliyhdisteiden puutteen takia ja eivät näin pystyneet käyttämään normaaliin tapaan myöskään typpiyhdisteitä hyödykseen ja samalla poistamaan niitä vedestä.

Kuten myös nyt se että kun olen alkanut nyt ruokasoodaa lisäämään niin sitten ensimmäisinä päivinä KH arvo laski noin puoli pykälää/12 tuntia, vaikka nostin sen aina tuonne 3 päälle ja vaikka aloitin hiilidioksidin lisäämisen veteen passiivisilla menetelmillä samaan aikaan. Nyt kun olen saanut hiilidioksidia viimein veteen edes jonkin verran ei KH enää laske. Niin ja edelleen hiilidioksidin lisäys ei siis laske karbonaattikovuutta.

Ja nyt tähän päivään ja tilanteeseen.

Tänään tein normaalin viikottaisen vedenvaihdon ja lisäsin ruokasoodaa vaihtoveteen siten, että KH arvo on nyt edelleen sama, kuin tässä pari päivää eli 2.5-3.0. Koko operaation aikana pH pysyi tuossa 7.4:ssä. Niin ja nyt sain nitraatitkin tippumaan tuonne normaaliin lähemmäs 12.5 mg/l.

Pienenä miinuksena tuossa toinen hiilarisysteemi hieman petti ja jouduin sitä vähän korjailemaan. Elikkä nyt minulla on käytössä ainoastaan yksi levitin, johon on johdettu kaksi kiljupulloa. Eiköhän tosin tuo toinenkin taas huomenna ala toimimaan ja minä tämän fantapullon särvittyäni saan ensimmäistä kertaa kaikki 4 kiljupulloa, jotka tässä systeemissä on kiinni käymään yhtäaikaa.

Katsotaan sitten miten käy. Lähteekö tuo pH tuosta hieman hiipimään alaspäin. Jos ei lähde niin sitten alan mietiskelemään jonkinlaisia pienimuotoisia aktiivilevitin systeemejä, josko niillä saisi hiilidioksidia veteen näitä flipperilevittimiä tehokkaammin liukenemaan.

Havaintoja tästä ensimmäisestä vajaasta viikosta:
-Harmillinen leväinvaasio on pysähtynyt.
-Nopeakasvuiset kasvit (vesirutto, vesitähdikki) ovat ottaneet taas normaalin kaltaisen kasvuvauhdin.
-Sterbait kutivat 2 päivää putkeen.
-Kierteissarvikotiloiden määrä lisääntyi aivan järkyttävän paljon. Varsinkin aivan pienten ja erittäin suurten yksilöiden määrä on kasvanut valtavasti.
-Monniset tosiaan siis kutevat, liikkuvat aktiivisesti ovat normaalimman värisiä (ei hailakoita) ja kalat eivät enää hinkkaa!!!
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Ja kokeilu jatkuu.

Tuo KH-arvo tahtoo näköjään kuitenkin vieläkin tulla alaspäin hieman, mutta laskunopeus on vähentynyt. Eilen illalla KH oli juuri ja juuri 2 päällä ja lisäsin taas hieman ruokasoodaa, että se siellä 2 päällä myös pysyy.

Aiemmin esittämääni teoriaa siitä miksi KH-arvo laskee en heitä romukoppaan, vaan katselen ja mittailen innolla mitä tapahtuu, pitäen kuitenkin näistä reunaehdoistani kiinni elikkä siis ruokasoodaa lisäilen aina tarpeen mukaan että KH-arvo pysyy 2 ja 3 välillä, mutta kuitenkin sillä rajoituksella, ettei pH nouse yli 7.5.

Nyt pH arvo on laskenut 7.3 päivällä ja 7.2 yöllä eli lähestytään tavoitteita koko ajan. Olen huomannut, että vaikka KH arvon nostaa 3 niin pH ei silti nouse tuon 7.4 päälle.

Annan toistaiseksi olla noiden flipperilevittimien, enkä vielä ole alkanut kehittelemään mitään aktiivisia levitysmenetelmiä. Katsellaan arvojen kehittymistä rauhassa hieman pidempi aikaväli ja tutkaillaan vaihtoehtoja.

Kaloilleni tämä nykyinen tilanne näyttäisi sopivan sillä sterbait kutivat tänään kolmannen kerran viikon sisään. Minulla on poikasallas (100) litraa paraikaa kypsymässä, kun en jaksa enää alkaa pelaamaan sen 20 litran lasikipon kanssa missä viimeeksi sterbaita kasvatin alkuun, joten munat ovat saaneet jäädä pääaltaaseen kalojen ruoaksi. Siinä vaiheessa kun satanen on kypsä nuo monniset tuskin taas tulevat kutemaan pitkään aikaan.

Kalojen hinkkaaminen on loppunut myös täysin. Mikäli vesiarvot vakauttamalla todella saan tuon ongelman häviämään tyystin niin voin sanoa, että olen kyllä helvetin onnellinen. Sen verran pitkään on tuo hinkutus stressannut, vaikka puolen vuoden tauko siinä olikin. Olin kääntynyt sen ajatuksen puoleen että hinkkaus johtuu jostain meidän hanaveden ominaisuudesta ja pikkuhiljaa hiljaa hyväksynyt, että kalat tulevat hinkkaamaan niin kauan kuin täällä asumme.

Tuossa linkki yhteen pitkään keskusteluun kalojeni hinkkaamisesta, mikäli jollain intoa riittää lukea.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Hyvä juttu, että ongelma alkaa ratketa! Jospa se sitten tosiaan tuo hiilarin lisääminen yhdessä soodan kanssa oli se taikasana... Eli juuri tuon jjärven sivuilla ollut juttu, jonka mukaan hiilidioksidin vähäinen määrä saa vetykarbonaatit saostumaan ja KH:n laskemaan. Jos hiilidioksidi ei tunnu riittävän, niin täällähän on ollut paljonkin juttuja noista aktiivilevittimistä. Lähinnä siihen kai tarvitaan tuo kiertovesipumppu / suodatin + limupulloja, mattosuodatinpalasia jne. Kertoilehan vielä tilanteen kehittymisestä.

Kumma kyllä, että itselläni tuo KH 2 (GH on 3) on pitänyt pH:n sitkeästi hieman yli seitsemässä ja vasta hiilarin avulla olen sen saanut painumaan noin 6,5:een. Luultavasti akvario on niin monimutkainen kokonaisuus (erilaiset kalat, kasvit, pohja, suodattimet, lannoitteet, ruokinta jne. jne...), etteivät näin yksinkertaiset mittaukset riitä kertomaan koko totuutta vesiarvoista ja niiden muutoksista.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Juu eli testaus jatkuu. Tänään päivällä KH oli taas vähän kahden päällä ja pH on laskenut arvoon 7.1. Kun edelleen haluan pitää tuon KH arvon kahden päällä ja kun vieläkin jostain syystä se laskee hieman itsekseen lisäsin taas tuota ruokasoodaa tänään ja hieman ehkä tavoiteltua reilummin. KH nousi noin arvoon 3.5, mutta pH-arvoon tuo nosto ei vaikuttanut eli pH pysyy nyt siis arvossa 7.1.

Kaikin puolin kokoajan tässä mennään parempaan suuntaan. Vielä kun tuo KH arvo nyt suostuisi pysymään siellä mihin sen nostan eikä valuisi enää alaspäin niin ruokasoodaakaan ei tarvitsisi lisätä kuin vedenvaihdon yhteydessä. Nyt kun joutuu vielä ruokasoodaa lisäilemään silloin tällöin ja se kuitenkin vaikuttaa pH-arvoon aina pikkaisen niin sen suurempaa yhteenvetoa arvojen kehittymisestä on hankala vetää.

Niin ja vaikka menee hieman itsensä toistamiseksi, niin arvatkaapa mitä tänään tapahtui?

- No ei tarvitse arvata Helmimonniset kutevat jälleen.

4. päivä viikon sisään. Nyt täytyy rehellisesti sanoa etten ole enää pysynyt laskuissa mitkä yksilöt vauhdissa on kun kaikki naaraat ovat laihtuneet tuossa kuturumbassa sen verran, ettei niitä meina enää erottaa toisistaan.

Altaassa on siis 2 kutuikäistä koirasta ja 3 naarasta ja näiden lisäksi 10 omaa tuotantoa olevaa poikasta, jotka alkavat olemaan siinä 3.5 cm paremmalla puolella järjestään.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minulla on kolme allasta, ja asun Helsingissä eli vesijohtoveden KH 1 ja pH noin 7.5. GH testiä en omista. Isossa altaassa 430l on kaksi kiljupulloa liitettynä aktiivilevittimeen, ja KH on 2 ja pH noin 7.2. Arvot pysyvät vakaina, pH ei heittele. 140 litraisessa 1 kiljupullo liitettynä suodattimen diffuusoriin, jonka olen huomannut olevan melko tehoton. Siellä KH 1 ja pH 7.5. Nyt tulee merkillinen juttu: 130 litraisen altaani KH on 10 ??? pH on 7.5 ja kiljupullo hohkakivellä (=yhtä tyhjän kanssa) Kaikissa lähes samanlaiset vedenvaihtorutiinit ym. mutta suurin ero tässä viimeisessä akvassa on se että siellä on laavakiviä, (niitä punertavia kevyitä huokoisia kiviä). Ne ovat ilmeisesti niin kalkkipitoisia, että nostavat KH -arvoa noin paljon. En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta kuhan kerroin.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Vieläkin tuo KH arvo hakee vähän alaspäin. Eilisestä 3.5 tämän päivän 2.5-3. Mistä lie johtuu. pH on ollut tuossa arvossa 7.1 päivällä ja illalla ja 7.0 se oli aamulla.

Lisäilen siis edelleen aina tarpeen mukaan tuota ruokasoodaa jotta pysyy tuolla kahden päällä vähintään. Loppuelämääni en kyllä tahtoisi tuota ruokasoodaa joka toinen päivä lisätä, mutta kaiken järjen mukaanhan tuon KH-arvon nimenomaan ei pitäisi vaeltaa alas.

Ajatuksena on se, että KH-arvo jossain vaiheessa asettuisi eikä enää hakisi alaspäin ja tämän jälkeen voisin miettiä miten tuota pH:ta saisin vielä hetken verran alaspäin. (Lähinnä uusia ja tehokkaampia hiilidioksidin levitystapoja).

Nytkin ollaan mielestäni jo melko loistavassa tilanteessa tuohon alkuasetelmaan nähden.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Elikkä ei mitään varsinaista uutta ole tähän aiheeseen tullut. Veden pH pysyy nyt välillä 7.0-7.2 ja KH tuppaa vieläkin hieman laskemaan itsekseen ja olen sitä aina nostanut ruokasoodalla tuonne 3 päälle, kun arvo on ollut lähellä vajoamassa 2 alle. KH laskee nyt sen 1 pykälän per kolme päivää. En ole keksinyt siihen vieläkään mitään syytä.

Kasvit ovat alkaneet hurjan kasvun ja tuo "puna"levä ongelma on poistunut. Helmimonniset kutevat joka toinen/joka kolmas päivä ja nyt nitraatin sain laskettua yhdellä ylimääräisellä vedenvaihdolla tuonne tetran testin 12.5 mg/l ja se ei sieltä merkittävästi nouse vedenvaihtovälillä.

Ajattelin jatkaa kokeilua samoilla eväillä vielä jonkin aikaa ja toivon, että tuo KH pikkuhiljaa asettuisi sen mukaan kuinka paljon ruokasoodaa lisään vedenvaihdossa eikä luisuisi alaspäin. Hiilidioksidin syöttöä olisi toki vieläkin paljon varaa parantaa ja voipi olla että kehittelen tuon toisen flipperin tilalle, jonkinlaisen aktiivilevittimen joka sitten ei pelaa kuin päivällä ja jätän tuon toisen flipperin jatkuvaan käyttöön. Katsellaan mitä tapahtuu.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Sen aikaisemmin linkittämäni Järven sivun mukaan juuri tuo hiilidioksidin lisäys saattaisi olla se juttu, mikä saa KH:n pysymään vakaana. Kertoilehan viimeistään sitten tilanteen kehittymisestä, jos / kun saat tuon aktiivilevittimen viriteltyä!
Be merrier with a terrier!
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Eli nyt tilanne on jotakuinkin sama, kuin aina ennenkin. pH pysyy 7.0 ja 7.2 välillä kokoajan ja KH arvo laskee vedenvaihdon jälkeisestä arvosta ~3 parissa kolmessa päivässä tuonne hilkun päälle arvoon 2 jolloin ruokasoodalla nostan sen taas tuonne kolmeen. Kaksi kertaa joutuu vedenvaihtovälilläkin siis lisäämään ruokasoodaa, mikä sinänsä onnistuu kätevästi samalla kun korvaan haihtunutta vettä altaaseen.

Sterbait (kutenut 2-4 kertaa viikossa kokeilun aloittamisen jälkeen) ja kasvit tuntuvat viihtyvän kovin paljon paremmin kuin ennen kokeilua. Pahasti orastava tai jopa päälle käynyt tupsu/puna/partalevä epidemia on nyt myös pysähtynyt ja nitraatti pysyy vedenvaihtovälin tuolla Tetran testin 12.5 mg/l tuntumassa.

Sen verran olen kuitenkin asiassa edistynyt, että sain tilattua kuopion nettikaupasta tuon Tunzen aktiivilevittimen, kun ei kotoa enää löytynyt mitään sopivaa vapaata pientä pumppua jonka avulla olisi viritellyt omatekoisen levittimen. Virittelen sen sitten, kun se tulee, ja on aikaa näpeltää ammeen kanssa käyttöön toisen flipperin tilalle ja katsotaan miten käy, josko pH vielä hieman tippuisi tai vaikka ei niin jos KH arvo lakkaisi sitten valumasta.

Kohtuu tasaiseen hiilidioksidin syöttöön näyttää pystyvän kun olen viritellyt kaksi kiljupulloa y kappaleella samaan flipperiin ja aina muistaa vuoron perään kumpaakiin pulloon vaihtaa säännöllisin väliajoin kiljutarpeet, joten melko luottavaisin mielin odotan tuota Tunzen saapumista. Olen laittanut siten kiljupullot että kummankin pullon ja y-kappaleen välissä olevassa letkussa on takaiskuventtiili, joten mikäli toisen pullon irroittaa systeemistä ei hiilidioksidi karkaa toisen pullon korkin kautta vaan menee edelleen levittimeen. Yksi takaiskuventtiili on myös y-kappaleen ja levittimen välillä altaan yläreunan korkeudella.

Tuliko siihen muuten mitään selvyyttä lähteekö tuo Tunze-levittimen pumppu käyntiin oikealla tavalla jos sen sammuttaa yöksi? Siitä näytti olevan kaksi eri mielipidettä.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 48&start=0
Sitä, onko parempi sammuttaa laite yöksi vai antaa pyöriä jatkuvasti toki selviää vasta kokeilemalla, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, jotta kerkeää alkaa miettimään muita vaihtoehtoja hiilidioksidin katkaisuun, mikäli tarve vaatii.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Tänään sain sitten viriteltyä tuon Tunzen aktiivilevittimen ammeeseen ja katsellaan miten käy. Ajattelin kokeilla pitää tuota päällä yötä päivää, joten ensi yö menee osittain valvoessa ja pH arvoja mittaillessa, ettei käy mitään ylläriä. Tämän aamun arvot olivat KH ~2.5 ja pH 7.2.

Tuosta tunzen levittimestä täytyy kyllä sanoa sen verran, että lievä pettymys laite on siihen verrattuna, että sitä täällä paljon kehuttiin. Sinänsä laite oli melko edullinen verrattuna moniin muihin harrastukseen liittyviin kustannuksiin ja pääasia eli hiilidioksidi näyttää liukenevan hienosti veteen.

Miinuksena voin veikata että tuon itse pumppuosan elinikä minun hellässä käytössä tulee olemaan varmaankin melko lyhyt. Aivan liian kevyttekoinen paskarimpula tuo pumppu on ja onnistuinkin hajottamaan sen jo osittain ennenkuin laite kerkesi edes veteen.

Lisäksi tuo mukana tullut kiinnityskisko systeemi on todella hanurista ja sen asentaminen oikeasti suoraan ja siistinnäköisesti altaaseen oli liian hankalaa, joten tyydyin tuuppaamaan kiinnityskiskon lopulta kahdella imukupilla lasiin kiinni ja jostain syystä tuo toinen imukuppi tarttuu kuin tauti ja toinen imukuppi sattuu olemaan jokin maanantaikappale ja ei jää kiinni lasiin millään mihinkään kohtaan, eli laite on nyt siis käytännössä yhdellä imukupilla kiinni.

Pumpun ja tuon osan jossa hiilidioksidi liukenee toisiinsa kiinnitys on myös aivan rempula ja jouduin meneen kertaan vaihtamaan laitteen paikkaa altaassa, kunnes löytyi kohta jossa virtaus ei kääntänyt "imeytysputkea" vaakatasoon.

Voipi hyvin olla, että ensi saksan tilauksesta tulee mukaan eheimin 300 litraa pumppaava compacti tuon tunzen horopumpun tilalle hommattua.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Mielenkiinnolla odottelen tuloksia... Harkitsin itsekin tuon levittimen tilaamista, mutta nuukuuden iskiessä tilasin sitten vain JBL:n varion. Hyvä näin. Jos ja kun tehokkaampaa levitystä olen joskus vailla niin tiedänpähän tämänkin! Onko tuo viritelmä siis kuitenkin sellainen, että siihen voi pumpun vaihtaa? Ja korjaantuvatko havaitsemasi puutteet sillä?
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Mielenkiinnolla odottelen tuloksia... Harkitsin itsekin tuon levittimen tilaamista, mutta nuukuuden iskiessä tilasin sitten vain JBL:n varion. Hyvä näin. Jos ja kun tehokkaampaa levitystä olen joskus vailla niin tiedänpähän tämänkin! Onko tuo viritelmä siis kuitenkin sellainen, että siihen voi pumpun vaihtaa? Ja korjaantuvatko havaitsemasi puutteet sillä?
Eli tuo laitehan on itsessään kovin yksinkertainen. Kiertovesipumppu joka antaa tuollaiseen T-kirjaimen malliseen putkiloon, jonka alapäässä on paikka 4/6 letkulle, josta johdetaan hiilidioksidia pömpeliin. Hiilidioksidi nousee ylöspäin ja kohtaa pumpun aiheuttaman virran liukenee veteen ja hiilidioksidipitoinen vesi tulee alapäästä sihvilän läpi altaaseen.

Tuo kiinnityskohta on sellainen että pumpun ulostulo vain tökätään tuohon T putken toisessa sakarassa olevaan aukkoon, jossa on sellainen tiivisteen tapainen, eli ei mitään kierrettä tms. vastaavaa. Varmasti tuo toimisi millä tahansa pumpulla esim compact 300 l/h ja jos toisen pumpun ulostulo on sitten vähän erikokoinen, jollain eri paksuisella letkun pätkällä varmasti pääsee samaan lopputulokseen.

Joku muukin tohelo oli hajoittanut tuon pumpun vanhassa keskustelussa ja laittanut pienitehoisen ulkosuodattimen ulostuloon tuon levitinosan kiinni. Eipä laitteessa sinänsä mitään vikaa ole, mutta kun en ole tottunut siihen, että kiertovesipumppu leviää koskiessa käsiin niin melko hempula tuo on. Esim compact pumput kun taas ovat sellaisia, ettei niitä saa välillä avattua, vaikka kuinka haluaisi ja siihen on tavallaan tottunut.

Enpä toisaalta näe mitään syytä miksei tuollaista voisi tehdä itsekin kun olen nyt nähnyt miten tämä toimii. Tuossa tunzen vehkeessä on 300l/h pumppu ja samantehoinen compact maksaa saksasta alta 10 euroa. Onhan tuolla noita ohjeita aktiivilevittimien teosta siten että levitysosana on ollut limsapulloja yms ja kunhan kehittelee laitteesta sellaisen että hiilidioksidi veteen sekoittuu ainakin lähes kokonaan niin täysin samantehoinen aktiivilevitin on helppo tehdä kuin tämä tunze.

Varsinaiseen asiaan niin eipä tämä levitin meillä mitenkään mielettömän tehokkaaksi ole osoittautunut tai levitin sinänsä on ihan tehokas sillä lähestulkoon kaiken hiilidioksidin mitä pystyn kahden kiljupullon systeemillä levittämään ammeeseen kyllä liukenee, mutta vaikutus on tässäkin vielä vähäinen. Toinen samanmoinen kahden pullon systeemi antaa edelleen hiilidioksidia tuohon toiseen passiiviflipperilevittimeen, eli toisen flipperin nyt korvasin tuolla tunzella. Taitaa se hiilidioksidi karata tuon kovan virtauksen mukana vieläkin pihalle.

Altaassa pintaan antaa toinen 2252:nen (1200 l/h) ja mattosuodattimen pumppu (1000l/h) ja toinen 2252:nen aiheuttaa virtausta pohjalle. Altaassa ei ole kansilaseja, koska en pidä niiden käytöstä ylipäätäänkään ja lisäksi meillä on asunnossa niin kuuma ympäri vuoden (talvella huonelämpö 25-26 astetta) ettei allasta edes saisi viileämmäksi ilman mitään erisysteemejä kuin tuo nykyinen 27 astetta.

Laitteet olivät yön päällä ja alimmillaan pH kävi 6.9:ssa ja nyt valojen oltua muutaman tunnin päällä niin pH on noussut 7.0. Passiivilevittimillä ollan liikuttu välillä 7.0-7.3. Kasvithan kasvaa nyt muutenkin ihan riittävästi, mutta toivon kovasti että tuo uutena tullut pieni lisä hiilidioksidin määrässä olisi riittävä lisä siihen, ettei KH enää laskisi. Mikäli pH vaihtelisi esim tuolla välillä 6.9-7.1 ja KH ei hiipisi alas olisin hemmetin tyytyväinen.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Seuraa vuodatusta vesiarvojen heittelystä :roll: :
Mittasin äsken pH:n taas pitkästä aikaa (varmaan kuukausi sitten mitattu viimeksi). Jokaisessa kolmessa altaassa pH oli sama: 7,5. Viimeksi kun mittasin, yhdessä altaassa pH oli n. 6.3, toisissa lähellä neutraalia. Saman verran on lisätty soodaa ja muita härpäkkeitä. Vesijohtoveden pH oli 8, korkein tulos, mitä olen koskaan mitannut hanavedestä.

Veden kh-ja pH-arvot aiheuttavat jatkuvaa päänvaivaa. Välillä vesi on kahdessa altaassa liian hapanta, pH on tippunut jopa 5.5:een. KH on ilman ruokasoodan lisäystä 0 ja kun nostan sen 1:een, pH nouseekin helposti jo neutraaliin. Yli yhden ei hirveästi viitsi nostella kun pH on heti jotain 7.5-8.

Huvittavinta tässä ehkä on, että yhdessä altaassa on aktiivinen hiilidioksidilevitin hyvällä pumpulla ja CO2:n määrä on tasaisesti 16 mg/l. Lisäksi altaassa on tammenlehtiä. Eli nämäkään eivät näytä vaikuttavan pH:ta alentavasti. Tässä altaassa pH on pysynyt koko ajan sinnikkäästi yli seiskan ja siitäkös pH 2:ssa viihtyvät ruosteguramit tykkäävät [}:)] .
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Ok, selvensi tuon Tunzen toimintaa kovasti. Taidan sitten joskus rakennella levittimen itse, kun ei tuon ihmeellisempää "rakettiteknologiaa" ollut.

Sulla on kyllä niin paljon tuota virtausta, ettei siellä tosiaan taida hiilarit pysyä millään konstilla. Mitenköhän olisi se "nestemäinen hiili". Se oli ainakin viimeisimmässä Aponogetonissa mainittu jonkun kasvijutun yhteydessä. Tässä linkki ko. tuotteeseen. Aika kalliiksihan sen käyttö tulee, mutta josko sitä saisi jostain (saksasta) isommissa / halvemmissa pulloissa...
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Eli samoilla kuvioilla mennään kuin ennenkin. pH vaihtelee yön 6.9 päivän 7.1-7.2. Liian vähän on aikaa kulunut tuosta että mitään osaisi sanoa tuon KH-arvon mahdollisesta liukumisesta alaspäin. Todennäköisesti jatkaa menoaan edelleen. Meneehän tämä tilanne toki näinkin, kun jaksaa jatkuvasti (vähintään joka toinen päivä) mitata sekä pH:ta että KH:ta ja reagoida niiden muutoksiin. Jos esimerkiksi haluaisin kahden viikon lomalle lähteä niin melko suurissa ongelmissa varmaankin oltaisiin.

Seuraava yritys on rakentaa tuota tunzea vastaava toinen aktiivilevitin eheimin pienen pumpun varaan jonka ajastaisin toimimaan sitten ainoastaan päivisin. Pientä kehittelyä ja hienosäätöä idea vaatii vielä kun pyrkisin tekemään laitteesta sellaisen, ettei sitä tarvitsisi ilmata aamuisin, jos laitteen sammuttaa yöksi. Ideapohjaa olen jo hieman kehitellyt. Saa nähdä miten onnistuu.

Tuosta nestemäisestä hiilestä sen verran ettei sen käyttö tule kyseeseen, kun yritän näitä ammeita pyörittää sillä periaatteella, että mitä vähemmän kaikkia ihme mömmöjä veteen menee sen parempi.

Tuota altaan virtausta tulen pienentämään myöhemmin huomattavasti, kun nyt on alkanut näyttämään siltä että saan noille L-134:lle viimein hankittua sen oman altaan. Kasvipohjaa ja sisustusta tulen muuttamaan pääaltaassa radikaalisti. Iso osa kivikosta ja juurakoista tulee poistumaan, kun altaaseen jää ainoastaan 3 imumonnia tuon jälkeen ja tämäkin mahdollistaa hieman fiksumman näköisen altaan ylläpidon ja erilaisien ja tyylisten kasvien pitämisen.

Nyt allasta peittävät isot miekkakasvit tulevat vähenemään yhteen tai kahteen ja myös vallisneriaa tulen vähentämään selkeästi. Nuo miekat ja vallisneriat kun tuntuvat viihtyvän tuossa virrassa kohtuu hyvin. Samat suodattimet ammeessa tulen kuitenkin säilyttämään mutta toiseen 2252:seen ja maton pumppuun tulee suihkuputki viritykset ja virtauksia tulen muuttamaan selkeästi pienemmäksi. Kohtuu kova pintakierto täytyy toki säilyttää, kun lämpötilan lasku ei kuitenkaan tule kyseeseen ammeessa kalaston ja asunnon korkean lämpötilan takia.
niisku-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niisku- »

Tuosta ruokasoodan lisäilystä kysymyksiä. Kannattaisiko minun ottaa vaikka 10-litran ämpäriin vettä akvasta, mitata siitä arvot, ja ruveta lisäilemään vähän kerrallaan ruokasoodaa. Sitten mitata arvoja uudestaan, siis jokaisen lisäyksen jälkeen. Laskea kuinka paljon lisäsin ruokasoodaa jotta sain arvot halutuiksi tai lähelle niitä. Ja sitten laskea kuinka monta kymmentä litraa altaaseeni mahtuu, joka on siis 220-litrainen.

Oletetaan että laittaisin ämpärilliseen kaksi ruokalusikallista, laittaisinko siis jokaista kymmentä litraa kohti sen kaksi ruokalusikallista altaaseen? Eli tässä tapauksessa 2*22?

Vai kannattaako minun suoraan annostella sitä vähän kerrallaan altaaseen ja mittailla arvoja?
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Ehdin juuri kirjoittaa taas kauhean pätkän tuonne sinun ketjuusi. Meneepä sekavaksi. Korjatkoon joku näitä ketjuja jos tahtoo.

Tuosta ruokasoodasta on olemassa sellainen nyrkkisääntö, että 1 teelusikka ruokasoodaa nostaa KH:ta yhden asteen per sata litraa vettä.
Teelusikka on oma mittansa ja minulla käytössä oleva tavallinen kahvilusikka on oma mittansa. Kahvilusikallisella nousee tuo KH enemmän kuin teelusikallisella.

Noista ämpärikokeilusta huomaa lähinnä miten vesi käyttäytyy kun sinne lisää ruokasoodaa. Itselläni ei ainakaan äly riitä laskeskelemaan mitään tuollaisia, että paljonko ämpäriin ja paljonko altaaseen.

Ruokasooda on sitten vain ruokasoodaa ei leivinjauhetta, poronsarvijauhetta tai jotain jossa purkissa lukee isolla ruokasooda ja sisällössä on jotain muutakin. Purkin kyljessä tuoteselosteessa tulee lukea joko natriumbikarbonaatti tai natriumvetykarbonaatti. Sama asia kumpi ja ei mitään muuta.

Kannattaa huomata se jos alat ruokasoodaa lisäämään niin pH nousee tuolta sinun alle kuudesta sitten tosi pienillä lisäyksillä nopeasti todennäköisesti 7 tai yli. Enemmän lisätessä KH nousee edelleen, mutta pH ei nouse enää niin paljon. Jos pelästyt sitä että KH nousee vaikka vain 1 ja pH on jo 7 päälle etkä laita lisää sitä niin seuraavan päivänaikana se todennäköisesti laskee taas nollaan ja pH tuonne 6 alle.

pH:ta kannattaa mitata siis myös. Itselläni on käytössä digimittari joka on pirun hyvä apuväline näihin kokeiluihin. Tippatesteilläkin pärjää, mutta äkkiä kuluu paketti.

Itselläni olen siis huomannut sen, ettei valitettavasti pelkkä KH:n nosto auta vaan yhtätärkeää on ollut hiilidioksidin lisääminen. Jollain ihmisillä jossain tilanteissa on pelkkä hiilidioksidin lisääminen itsessään nostanut KH:ta ja vakauttanut.

Ja sen, ettei tuo ruokasoodan lisäys ole mikään kuoleman kysymys. Meillä kalat eivät ole oireilleet mitenkään näiden kokeilujen aikana, jos ei helmimonnisten jatkuvaa kutemista lasketa oireeksi.

Ruokasoodaa lisätessä kannattaa aloittaa vaikka ihan tosi naurettavan pienellä määrällä. Mitata arvot ja lisätä sen mukaan määrää.
niisku-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mistä tuota ruokasoodaa saa? Löytyykö sitä ihan tavallisesta elintarvikekaupasta?
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

niisku- kirjoitti:Mistä tuota ruokasoodaa saa? Löytyykö sitä ihan tavallisesta elintarvikekaupasta?
Joo, saa. Sitä löytyy leivontatarvikehyllystä. [;)]

Muista vain katsoa purkin kyljestä, että se on puhdasta soodaa, eli siinä lukee natriumbikarbonaatti.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Nyt olen huomannut mielenkiintoisen asian tuossa kakkosammeessa, joka on kypsytetty silmällä pitäen jatkuvasti kutevien sterbaiden tulevia poikasia. Kypsytin altaan ammoniakilla ja loputkin nitriitit sain häviämään vedestä viimeviikolla ja kypsyyskin testattiin vielä pari kertaa ammoniakilla.

Sääli vain, että monniset kutivat tällä viikolla vain kerran kunnolla ja lopettelivat siltä kertaa, kun tulin töistä kotiin. Talteen sain vain kymmenkunta munaa ja kun enempää ei löytynyt laitoin ne takaisin pääaltaaseen. Selviää tai ei. ~10-20 erimittaista sterbain vahinkoa on nyttenkin taas tuolla pääammeessa seurauksena tuosta viimeaikojen jatkuvasta kutemisesta.

Niin siihen altaaseen ja aiheeseen. Kakkosallas on 100 litrainen ja siinäkin on mattosuodatin mallia pääty, joka antaa virtauksen pohjalle ja eheimin vanha "leluball" pyörittämässä pintavettä. Viikonloppuna vaihdoin vettä ammeesta reilusti, jotta sain nitraatit normaalilukemiin ja laitoin ammeeseen kymmenkunta pätkää vesitähdikkiä ja yhden miekkakasvin sekä tuosta isosta ammeesta vapautuneen flipperilevittimen yhden kiljupullon päähän. Nostin myös tuossa ammeessa ruokasoodalla KH:n tuonne 2 ja 3 väliin.

Se yllätys mikä tässä itselleni tuli oli se että tuossa pienessä altaassa ilmeisesti saan jäämään tarpeeksi hiilidioksidia tuonne veteen sillä KH arvo ei ole viikossa laskenut niinkuin se pääaltaassa tekee.

Arvot:
440 litraa: pH 6.9-7.2 ja KH 2-3 joka laskee siten että 2 kertaa viikossa olen joutunut sitä nostamaan pienellä määrällä ruokasoodaa tuosta ~2 tuonne 2 ja 3 väliin.

100 litraa pH 6.8-7.0 ja KH pysynyt koko viikon tuolla 2 ja 3 välillä nostamatta sitä.

Elikkä tuon poikasaltaan kanssa ollaan nyt siinä tilanteessa johon tuon ison altaan kanssa tahtoisin päästä.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Eli se isomman altaan kova virtaus näyttäisi olevan ongelmien syy? Hankala juttu ratkaistavaksi, jos / kun kalat kerran vaativat sekä kovaa virtausta että tasaisia vesiarvoja...
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Eli se isomman altaan kova virtaus näyttäisi olevan ongelmien syy? Hankala juttu ratkaistavaksi, jos / kun kalat kerran vaativat sekä kovaa virtausta että tasaisia vesiarvoja...
Niin enpä kyllä toisaalta tiedä yhtään kalalajia, joka vaatisi heitteleviäkään arvoja. :)

Tuo pintavirtaushan se näyttää tuossa noita ongelmia omalta osaltaan tekevän, mutta kun kova halu on saada nuo lämpimän veden kalat hapessa pysymään ja toki tuokin osa kalastoa, joka viihtyisi jopa viileämmässäkin (sterbait, haarniskammonnit). Parhaimpina hetkinä tuossa altaassa antoi vielä toinenkin 2252:nen virtauksen pintaan, nyt sentään pohjalle ja toisessa oli diffuusori kiinni eli pintakiertoa ollaan sekä vähennetty, että vedenkiertoa ylipäätään järkeistetty.

Tosiaan tuo lajiallas noille L-134:lle on tuloillaan, joten jossain vaiheessa pääsen laittamaan tuon pääaltaan remonttiin, mistä kerroin jo aiemmin. Virtaus tulee suihkuputkien avulla vähenemään ja maton pumpun paikka muuttumaan. Saa sitten nähdä millaisiin ongelmiin joudutaan tuon plekovaarion kanssa, koska siihen on tulossa kohtuullinen pintavirtaus, mutta toisaalta siihen on tarkoitus laittaa huomattavasti vähemmän kasveja kuin tähän nykyiseen.

Kovasti olen myös tutkinut noita automaattisia hiilidioksidijärjestelmiä ja voipi olla kuitenkin, että jollain aikavälillä ainakin isoon altaaseen sellaisen hankin. Sitten vain tarpeeksi tehokas levitin hankintaan niin uskon, että näistä huolista sen osalta päästään, mutta toistaiseksi yritetään näillä pärjäillä. Seuraavana tulen melko varmasti puuhaamaan kuitenkin tuohon pääaltaaseen passiivilevittimen tilalle sen toisen aktiivilevittimen, joka pyörii vain päivisin.
niisku-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ruokasooda on nyt hankittu ja jo kaupassa tarkistin että siinä ei ole muuta kuin sitä tiettyä :) Nyt iski vaan pieni paniikki, uskallanko tosiaan lähteä sitä suoraan pieniä määriä lisäämään altaaseen? Tehden tietysti joka lisäyksen välissä testejä.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Ruokasooda on nyt hankittu ja jo kaupassa tarkistin että siinä ei ole muuta kuin sitä tiettyä Nyt iski vaan pieni paniikki, uskallanko tosiaan lähteä sitä suoraan pieniä määriä lisäämään altaaseen? Tehden tietysti joka lisäyksen välissä testejä.
No siis periaatteessa uskallat kyllä. Pieniä määriä kerrallaan lisätessä ja arvoja mitatessa en oikein näe mitään mahdollisuutta minkään katastrofin syntyyn, mutta vastuu on toki sinulla.

Niin itse teen muuten siten, että liuotan tarvittavan määrän ruokasoodaa 10 litran ämpärilliseen vettä ja kaadan tämän altaaseen (yleensä lisään siis haihtuneen veden tilalle/vedenvaihdossa, kannattaa huomioida ettei lämmitin jää veden alle, jos sellainen malli ja toki, ettei vesi tule altaasta yli). Pienempikin määrä vettä riittää, mutta mielestäni etukäteen liuotus tuntuu turvallisemmalta kuin jauheen ripottelu ammeeseen.

Ruokasooda kyllä liukenee veteen todella nopeasti, vettä ämpäriin, ruokasooda ripotellen veteen ja pieni sekoitus riittää.

Meillä ei siis tuo pelkkä ruokasooda ole tuonut mitään varsinaista ratkaisua, mutta se yhdessä hiilidioksidin kanssa on ollut avain eli olosuhteista riippuen saat melko varmasti pH:n tavallaan hieman liian korkeaksi (yli 7 helposti) ja KH:n tuonne jonnekin 2 päälle, mutta voi olla että seuraavana päivänä KH on sitten jo taas laskenut ja kun se tarpeeksi laskee, laskee pH myös.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”