Ihan mielenkiintoista lisää tähän keskusteluun saadaan, kun muutkin ovat alkaneet siihen liittyä.
Teemu7117: mielestäni olet lähtenyt purkamaan ongelmaasi väärästä päästä, tuolla ruokasoodalla et ikinä saa karbonaattikovuutta pysymään tarpeeksi korkealla niin, että pH pysyy tasaisesti hiukan happaman puolella. Ruokasoodalla saat pH:n vakautumaan vain ja ainoastaan 8.2-8.4 paikkeille. Ja nyt puhun omasta kokoemuksesta.
Sen toki tiedän jo yksinkertaisten ämpärikokeilujen perusteella, että kun karbonaattikovuuden nostaa ruokasoodalla esimerkiksi kahteen niin pH nousee jo lähemmäs kahdeksaa. Tämän kirjoitin oikein numeroina jo ensimmäiseen viestiin, enkä mitään muuta ole missään vaiheessa väittänytkään, vai olenko?
Edelleen ideanani on siis se, että nostan KH:n johonkin arvoon, joka on riittävän korkea puskuroidakseen veden pH:n liiallista laskua ja tämän jälkeen yritän hiilidioksidilla laskea veden pH:ta lähemmäksi omaa käyttötarkoitustani.
Sehän on jo moneen kertaan todettu, että hiilidioksidin lisäys ei laske KH-arvoa.
Sinänsä en usko, että olen varsinaisesti lähtenyt ongelmaa purkamaan niinkään väärästä päästä. Tämä ruokasoodan lisääminen altaaseen karbonaattikovuutta nostamaan ja hiilidioksidin lisääminen pH:ta laskemaan eivät ole mitään uusia asioita. Käsittääkseni monet hardcore kasviharrastajat ovat vuosia tuijotelleet noita KH/pH/CO2 taulukoita ja viritelleet vettään sen avulla.
Esimerkiksi aikanaan kun asuin isäni luona Pohjois-Espoossa ja nyt tuossa puoli vuotta välissä kun akvaario asui taas siellä sain arvot pysymään erittäin vakaana. Siellä hallitsevat arvot hanavedessä olivat muistaakseni jotain KH 3 ja GH 4 ja tuolla pH pysyi juuri seiskan pinnassa ja joskus aikanaan sain sen pysymään 168 litraisessa ammeessa passiivisella hiilidioksidin levityksellä jopa hieman alle 7.
Samaa asiaahan minä täälläkin yritän, en mitään uutta. Ainoa erohan tässä on nyt se, että tuolta hanasta tulevassa vedessä nyt vain sattuu
olemaan KH 1 ja minulla on aikomus nostaa se tuonne 3 ja se onnistuu ruokasoodalla.
Mikäli minulla olisi käytössä tuollainen aiemmin mainittu pH-controlleri/kaasupullo systeemi olen täysin varma, että saisin ruokasoodan avulla nostettua KH:n vaikkapa 3.5 ja hiilidioksilla säädettyä pH:n haluamaani arvoon vaikkapa pH 6.8 ja pysymään siinä. Näinhän tekevät sellaiset ihmiset, joilla on mahdollisuudet kyseinen laitteisto hankkia.
Siitä olen samaa mieltä että ilman tuollaista laitteistoa minun on erittäin epätodennäköistä millään kiljupullo virittimillä saada arvoja pysymään täysin vakaana ainakaan pH 7 alapuolella.
Ja tähän minä voin omasta kokemuksestani tämän kokeilun perusteella todeta, että nyt olen saanut KH arvon nostettua ruokasoodalla 2.5-3.0 välille ja pysymään siellä sekä onnistunut saamaan pH-arvon jämähtämään välille 7.3-7.4.
Eli ratkaisu, kun hiilidioksidia on liikaa (alhainen ph ja KH), hiilidioksidia pitää saada pois vedestä tehokkaammin. => valaistus ajan pidentäminen, nopeasti kasvavien kasvien lisääminen (kasvit kuluttavat enemmän CO2:ta) sekä ilmastus ja voimakas pintaveden kierto.
Tämä ratkaisu varmasti toimi sinulla, mutta akvaariot, vesi ja olosuhteet ovat kaikilla omanlaisensa.
Harmi, ettei minulla ollut käytössä hiilidioksidi testiä, mutta olen täysin varma siitä että meillä tuo alhainen pH ja KH ei missään tapauksessa johtunut liiasta hiilidioksidista vedessä. Uskon että lähinnä päin vastoin.
Altaassa on kohtuu pieni kalasto, melko paljon kasveja ja julmettu virtaus. Ennen kokeilun aloittamista myös kasvit eivät olleet kasvaneet juuri lainkaan ja tupsu/puna/partalevä olivat alkaneet saamaan nopeasti valtaa akvaariossa.
Olenkin melko varma, että altaassa on ollut hyvin vähän hiilidioksidia ja sen vähän kuluttua loppuun ovat kasvit ja muu toiminta alkaneet ottamaan hiiltä karbonaateista.
Tähän viittaisi myös jo ensimmäisessä viestissä kirjoittamani viikottainen kierto jossa vedenvaihdon jälkeen KH oli 0.5-1.0 ja pH~7 (Hanavedessä 1.0-1.5). Viikonmittaan KH sitten tippui nollaan ja tällöin veden puskurointikyvyn kokonaan hävittyä pH tuonne 5.
Ja se että nitraattiarvo oli noussut selkeästi koholle vaikka kalasto, ruokinta ja vedenvaihtorutiinit eivät mitenkään ole muuttuneet esimerkiksi siitä kun akvaario majaili puoli vuotta hieman vakaamman veden alueella. Uskon että esim. kasvit lakkasivat kasvamatta hiiliyhdisteiden puutteen takia ja eivät näin pystyneet käyttämään normaaliin tapaan myöskään typpiyhdisteitä hyödykseen ja samalla poistamaan niitä vedestä.
Kuten myös nyt se että kun olen alkanut nyt ruokasoodaa lisäämään niin sitten ensimmäisinä päivinä KH arvo laski noin puoli pykälää/12 tuntia, vaikka nostin sen aina tuonne 3 päälle ja vaikka aloitin hiilidioksidin lisäämisen veteen passiivisilla menetelmillä samaan aikaan. Nyt kun olen saanut hiilidioksidia viimein veteen edes jonkin verran ei KH enää laske. Niin ja edelleen hiilidioksidin lisäys ei siis laske karbonaattikovuutta.
Ja nyt tähän päivään ja tilanteeseen.
Tänään tein normaalin viikottaisen vedenvaihdon ja lisäsin ruokasoodaa vaihtoveteen siten, että KH arvo on nyt edelleen sama, kuin tässä pari päivää eli 2.5-3.0. Koko operaation aikana pH pysyi tuossa 7.4:ssä. Niin ja nyt sain nitraatitkin tippumaan tuonne normaaliin lähemmäs 12.5 mg/l.
Pienenä miinuksena tuossa toinen hiilarisysteemi hieman petti ja jouduin sitä vähän korjailemaan. Elikkä nyt minulla on käytössä ainoastaan yksi levitin, johon on johdettu kaksi kiljupulloa. Eiköhän tosin tuo toinenkin taas huomenna ala toimimaan ja minä tämän fantapullon särvittyäni saan ensimmäistä kertaa kaikki 4 kiljupulloa, jotka tässä systeemissä on kiinni käymään yhtäaikaa.
Katsotaan sitten miten käy. Lähteekö tuo pH tuosta hieman hiipimään alaspäin. Jos ei lähde niin sitten alan mietiskelemään jonkinlaisia pienimuotoisia aktiivilevitin systeemejä, josko niillä saisi hiilidioksidia veteen näitä flipperilevittimiä tehokkaammin liukenemaan.
Havaintoja tästä ensimmäisestä vajaasta viikosta:
-Harmillinen leväinvaasio on pysähtynyt.
-Nopeakasvuiset kasvit (vesirutto, vesitähdikki) ovat ottaneet taas normaalin kaltaisen kasvuvauhdin.
-Sterbait kutivat 2 päivää putkeen.
-Kierteissarvikotiloiden määrä lisääntyi aivan järkyttävän paljon. Varsinkin aivan pienten ja erittäin suurten yksilöiden määrä on kasvanut valtavasti.
-Monniset tosiaan siis kutevat, liikkuvat aktiivisesti ovat normaalimman värisiä (ei hailakoita) ja kalat eivät enää hinkkaa!!!