Siskolle palvelus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Jos ei ole nitriittiä niin ei ole nitraattiakaan? Niin no ei kypsymättömässä altaassa...

Suosittelen ihan totta tutustumaan edes vesikemian alkeisiin ennen akvaarion hankkimista.
ultimate
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ultimate »

No myyjä tiesi, että mulla on kypsytetty allas. Ja et siellä on kalojaki. Ne vissiin pitäa tehdä uudestaan.
Zoo
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

ultimate kirjoitti:No myyjä tiesi, että mulla on kypsytetty allas. Ja et siellä on kalojaki. Ne vissiin pitäa tehdä uudestaan.
Itse asiassa, sulla ei pllu todellakaan kypsä allas alunperin, vaikka siellä kalat olikin, vai muistanko ihan väärin?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Jos et tiedä testeistä ja vesiarvoista hölkäsenpöläystäkään, niin kannattaa varmaan opetella jonkunverran myös niitä asioita, ennenkuin esimerkiksi ottaa lisää eläimiä. Elävistä eläimistähän tässä on kyse -ei ole kivaa jos joku sanoo ettei tiedä hölkäsenpöläystäkään vaikkapa kissasta, ei tiedä minkälaisissa olosuhteissa sitä tulee pitää ja miten hoitaa, mutta aina vaan täytyy hankkia uusi pentu kun entinen kuolee.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Mitenkähän sen altaan kypsymisen kanssa kun et edes nitriittiä ja nitraattia tunne?
ultimate
Member
Member

No siis silleen, et se oli jo kypsä, eikä kypsymätön. Tai siis nii, ymmärtääkö mua kukaan, vai onko mun logiikka jotenki epäselvä? [;)]
Zoo
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

ultimate kirjoitti:No siis silleen, et se oli jo kypsä, eikä kypsymätön. Tai siis nii, ymmärtääkö mua kukaan, vai onko mun logiikka jotenki epäselvä? [;)]
Täällä kerroit 18.1., että "Tuo vähän yli 110L akva on ollut n.viikon toiminnassa".

Altaan kypsyttämiseen menee viikkoja. Todennäköisesti se ei ole kypsä vieläkään.
Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

cube122 kirjoitti:Itse olen aina ottanut selvää (jo ensimmäiseen altaaseeni) sopivista kaloista ja sen jälkeen ostanut/tilannut kyseisiä fisuja. Eli en lähtisi kaikkea vastuuta myyjän niskaan laittamaan. Mielestäni pitäisi olla jo kotona mielessä mitä sieltä lähtee hakemaan ja jos ei ole niin tilataan, mutta ei mitään herätteitä varsinkaan jos ei tiedä lajista mitään.
Tämä! En tarkoita että myyjät olisivat syyttömiäkään kaikkea heitä kohtaan esitettyä kritiikkiä vastaan, mutta välistä tuntuu että itse ei haluttaisi ottaa minkäänlaista vastuuta. Melkein mistä tahansa kalasta/kasvista/ongelmasta saa helposti tietoa nykyään internetin kautta, monen meistä ei tarvitse olohuonetta pidemmälle raahautua kun tiedon valtameri jo vyöryy päällemme. Kalojen pitäminen lemmikkinä ei kumminkaan hirveästi eroa mistään muusta lemmikistä. Samalla lailla pitäisi pystyä tarjoamaan elikolle ympäristö missä elää, oli kyse sitten koirasta, kääpiösiilistä, gekosta tai kalasta. Mutta siinä missä koiraa ostettaessa jutellaan mukavia kasvattajan kanssa, keskustellaan rodusta muiden samanrotuisten omistajien kanssa, tutustutaan rodun historiaan, perehdytään oikeaoppiseen ruokintaan ennen ostopäätöstä jne. on kalojen kohdalla tilanne yleensä se, että ostaja menee kalakauppaan, näkee siellä kalan , ostaa sen ja vie kotiin. Sitten ruvetaan katsomaan mitä uuden kalasen kanssa pitäisi tehdä.
Miksi näin? Väitän, että yleisin syy ostaa tietty kala on sen ulkonäkö. Sitten tulee syyt. Eksoottisia lemmikkejä (käärmeet, liskot, muut matelijat ja heidän kaltaisensa) ostettaessa suurin syy on todennäköisesti kiinnostus lajiin, erikoinen käyttäytyminen, statusarvo jne (ei missään järjestyksessä). Nisäkäslemmikki tulee yleensä perheenjäseneksi, lisäksi esim. koira on veikeä otus, rodulliset eroavaisuudet, status jne jne.

Puuttuuko kaloilta siis tuommoista elintärkeän näköistä statusarvoa? Kyllähän esim. kiekkokaloilla ja piraijoilla saa statusta nostettua muiden harrastajien keskuudessa, mutta tavan tallaajille kala edustaa vieläkin ruokaa. Koska siis akvaario-harrastuksella ei saa nostettua itseänsä sosiaalisessa arvoasteikossa mitenkään korkeammalle (en tarkoita että lemmikkien omistajat olisivat jotenkin parempia ihmisiä), harva siihen puuhaan jaksaa sen syvemmin painaitua sen jälkeen kun on saatu vesi virtaamaan olohuoneen nurkkaan ja se näyttää omaan silmään kivalta. Tämän jälkeen voikin vetäytyä sohvan nurkkaan kaloja katselemaan, ja jos ongelmia tulee niin se on akvaariokauppiaan syy.
teksti taitaa olla luonteeltaan enemmänkin tajunnanvirtaa kuin selkeä kokonaisuus, mutta koittakaa kaivaa se villakoiran ydin sieltä
ultimate
Member
Member

No mistä tietää että allas on todella kypsä?.. Vesiarvoista, millaiset niiden pitää olla?
Zoo
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

martipa1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja martipa1 »

Ultimate ei tainnut mainita kauanko vanha akvaario (40 litraa) on ollut toiminnassa. Muistelen siitä tulleen vettä ja (kypsä) suodatin. Sehän on voinut auttaa isompaa allasta kypsymään aiemmin.
Eikös sitä vettä testattu myös akvaario liikkeessä. Minusta tässä on nyt painotettu vääriä asioita, myös Ultimate eli kerran tekee kuin neuvottu; voisi ehdottaa millainen jatko-ohjeistus kalastolle, miten jakaa eri altaisiin myöhemmin ja mitä allasseuraa voisi olla.
Nuorena on turhankin innokas joskus :) . Tosin olen muiden kanssa samaa mieltä, että kaloista kannattaa etsiä tietoja itsekseenkin, eikä vain turista mukavia :roll: .
kaloja, kotiloita, kissa
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Palaanpa sitten vielä siihen kalastoehdotukseen. Jos se taistelukala on se kala, mitä siskosi haluaa, niin ei sitten missään tapauksessa pariskuntaa. Joko vain yksi taisto tai sitten uros+2-3 naarasta. Tai vaikkapa kaksi naarasta :D
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Knirppu kirjoitti:Jos se taistelukala on se kala, mitä siskosi haluaa, niin ei sitten missään tapauksessa pariskuntaa. Joko vain yksi taisto tai sitten uros+2-3 naarasta. Tai vaikkapa kaksi naarasta :D
Noh noh, eipäs nyt lauota ehdottomia totuuksia ;)

Taistoja voi myös pitää pariskuntana jos tilaa on väh. se 100 litraa, tankki muistuttaa enemmän viidakkoa kuin akvaariota ja jos molemmat taistot ovat säyseitä. Ja kyllä nuo tytötkin osaavat tapella jos osuu kaksi tuittupäätä vastakkain. :)
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Jokaisen akvaarioharrastajan tulee mun mielestä muistaa, että akvaariossamme uivilla kalalajeilla on vähintään tuhansien, kymmenien tuhansien tai satojen tuhansien vuosien kehityshistoria takanaan; ne ovat siis mukautuneet kaikin tavoin vallitseviin ympäristöolosuhteisiin.
Hyvä pointti, mutta korjaan tätä hieman. Natural history magazine kirjoittaa:

As early as the middle Miocene, about 15 million years ago, the tropical American fish fauna was essentially like today’s. It included many living groups: stingrays, lungfish, pirarucú, piranha, goliath catfishes, some electric fishes, and cichlids...
One well-preserved fossil fish about 59 million years old looks like, and is indeed related to, the Corydoras catfish popular today in the aquarium trade. And some fossil catfishes, lungfishes, and characins date back to the Late Cretaceous, 70 million years ago.

Eli akvaariokalalajiemme todellinen ikä on miljoonia, tai kymmeniä miljoonia vuosia.
ultimate
Member
Member

Joo'o. Se ei oo vielä vastannut mikä on lempparikala, mut kuulemma haluaa eksoottisen värisiä, kuten erivärisiä platyjä. Huom., se oli esimerkki. Laitan tänne heti sen kalan, kun se kertoo.
Zoo
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeePapu »

Allas on kypsä siinä vaiheessa kun sinne joutunut ammonium hapettuu bakteerien toimesta nitriitin kautta nitraatiksi niin nopeasti ettei nitriitti ehdi vahingoittaa kaloja.

Joten, jos altaassa ei ole nitraattia ei se melko varmasti ole lähelläkään kypsää. Se voi todeta aika selvästi myös siitä että kalat ovat sairastelleet, sillä altistuminen myrkyllisille yhdisteille heikentää vastustuskykyä taudeille. Näin altaasta tulee sopivan elinympäristön sijaan kalojen keskitysleiri...

Miksi ei voi hoitaa asioita kerralla kunnolla, etsiä tietoa ja toimia sen mukaan harkintakykyään käyttäen? Miksi pitää uhrata eläinten hyvinvointi?
Rottweiler - probably the best breed in the world
ultimate
Member
Member

En ole tarkoituksella uhranut kalojen hyvinvointia. Alussa luotin akvaariokaupan myyjien sanaan, mutta kuten kävi ilmi, kaikki niistä ei tiedä mistään mitään. Kaikki oli suoraan sanottuna jo päin p*rsettä, ennen kuin löysin nämä sivut.
Zoo
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Tosi hyvä että löysit tänne ja kyselet. Minkä ikäinen siskosi on? Osaisikohan hän kenties ottaa itsekin vähän selvää eläimistä, joita on itselleen hankkimassa? Miettiä vaikka juuri sitä lempikalaa.
10 vuoden harrastuksen aikana olen huomannut, että kaikkein kauimmin samaa kalastoa jaksaa katsella ja hoitaa kyllästymättä, jos ne valitut kalat ovat todella "lempikaloja" ja huolella valittu yhteensopiviksi ja tarpeeksi suureen akvaarioon. 160 litraahan on jo oikein hyvän kokoinen aloittelijalle.

Minua häiritsee ihmisissä noin yleensäkin se asia, että ihan aikuiset ihmisetkään eivät ota vastuuta hankkimistaan eläimistä sen verran, että hankkisivat tietoa ja ottaisivat selvää mitä heidän lemmikkinsä tarvitsevat voidakseen hyvin. Auta armias, jos ottaisit kissan tai koiran ilman että tietäisit mitä se syö, minkä kanssa sitä voi pitää ja missä sitä voi pitää. Ihmiset olettavat, että jokainen kissan-ja koiranhankkija ottaa itse selvää lemmikkinsä tarpeista, ja myös luo hyvät olot lemmikille. Mutta kun kyseessä ovat kalat, niin sittenhän sillä ei ole väliä miten niitä pitää, kunhan ovat kivan värisiä ja jos ne kuolevat jatkuvasti niin se on kyllä huonon kaupan vika. Jos aikuiset käyttäytyvät näin, niin miten voidaan edes olettaa, että lapset olisivat vastuullisempia? Onneksi monet lapset ja nuoret ovat vastuullisempia, ja lukevat mielellään paljon tietoa omasta lemmikistään.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
ultimate
Member
Member

Siskoni on 17 ja sillä on kone ja netti kotona, joten hän voi itse hakea tietoa.
Zoo
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Eli akvaariokalalajiemme todellinen ikä on miljoonia, tai kymmeniä miljoonia vuosia.[/quote]

Kiitos Inialle korjauksesta, viestiä kirjottaessa vähän pelkäsinkin, että joku fiksumpi vielä puuttuu tuohon [:I]. Voin vain vedota "fuksikorttiin", joka selittää tietämättömyyttäni - mitäs me nyt muutamien kymmenien miljoonien vuosien heitoista välitetään [;)]. No joo, mutta tarkoitushan oli vaan kuuluttaa akvaarioharrastajan vastuun ja kalojen luonnollisten tarpeiden (vesiolosuhteet ja -kemia, ravinto, ympäristö, sosiaalisuus yms.) tärkeyttä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

ultimate kirjoitti:Siskoni on 17 ja sillä on kone ja netti kotona, joten hän voi itse hakea tietoa.
Siperia on opettanut ainakin mulle sellasen jutun, että jos aikuinen ihminen (vaikkakin virallisesti alaikäinen) ei itse viitsi nähdä vaivaa tylevien lemmikkiensä eteen niin eipä juuri kannata muidenkaan. Itse näin vaivalla ja kovalla rahalla lahjaksi perustamani ~100l noin 4kk sitten viimeeksi: Kuolleita kaloja, valtavasti levää, allas haisi ihan kamalalle, 50% vedestä haihtunut vaikka siinä oli kansilasit (vettä ei varmaan siis vaihdettu kertaakaan) ja rakas rihmakalapoikani riutunut kamalan näköiseksi, täynnä haavoja ja hometta :( . Siihen jäi se into laittaa enää yhtään allasta kenellekkään, paitsi no äidin allas nyt on ollut poikkeus ;).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”