Siskolle palvelus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

ultimate
Member
Member

Siskolle palvelus

Viesti Kirjoittaja ultimate »

Joo, sisko innostu kans akvaarioharrastuksesta :). (En mitenkään liity asiaan :D hih )
Kalaston suunnittelussa autoin minkä kykenin, mutta nyt jos joku auttaisi tarkistaan onko kalasto sopiva. Allas on 160 Litranen.
Kalastona olisi:

Partamonni
Mustamolli 1 + 3
Neontetra x 5
Platy 2 + 4
Miljoonakala 1 + 3
Taistelukalapariskunta
Töyhtökääpiöpariskunta

Onko kalasto hyvä? Tai siis että sopiiko?

Niin ja muistinko oikeen, että taistelukala ja töyhtökääpiöahven ovat sellaisia kaloja, että käy pariskunnissa?

Kiitos oikeen paljon niille, jotka vastaa! Auttakaa nyt, kun pitäähän sitä siskoa auttaa, te varsinkin joilla sisaruksia on :D . Heh.
Zoo
tetranen_
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Ei, ei ja ei. Ei kovan veden ja pehmeän veden asukkeja sekaisin. :|

Kovaan veteen:

mustamollit
platyt
miljoonakalat
partamonni?

pehmeään veteen:

neontetra
taistelukalat
töyhtökääpiöt
partamonni

Lisäksi näiden kalojen vesiarvot ovat erilaisia, joten EI näitä kaloja samaan akvaarioon. :roll:
ultimate
Member
Member

Mitä netistä luin, niin ph ja lämpötila ainakin ovat aika lähellä toisiaan. Siis niin kun esim. platyn ja töyhtökääpiöahvenen. Meillä kyllä on neontetroja ja platyja, eikä mitään ongelmia ja vesiarvot ok. Eli ei käy. Hmm.. Nyt pitää miettiä taas uusiksi.
Zoo
niccis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja niccis »

Eikä taistelukala koirasta miljoonakalojen kanssa samaan koska taisto ukko hermostuuu liehueväisistä ( ei siedä lajinsa muita koiraita) ja ryhtyy tappajaksi, eli siinä käy millis uroksille huonosti. Ja eikö noilla töyhtökääpiö ahvenilla ole aika värikkäät ja suuret evät? Siitä ei taisto pitäisi...
mä vaan tykkään mustatetroista<3 ja tietenkin mun akvaarion muistakaloista kuten partiksista jne.
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeePapu »

Miksi pitäisi väkisin sulloa samaan purkkiin kaloja jotka eivät todistetusti samanlaisissa vesissä viihdy? Pitääkö kaikki oppia kantapään kautta ja elävien olentojen kustannuksella? Kaloja löytyy varmasti kymmeniä sopivia kun vaan viitsi vähän nähdä vaivaa ja _uskoa_ kun neuvotaan hyvää hyvyyttään.

Onnea siskolle uuteen harrastukseen.
Rottweiler - probably the best breed in the world
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

TeePapu kirjoitti:Miksi pitäisi väkisin sulloa samaan purkkiin kaloja jotka eivät todistetusti samanlaisissa vesissä viihdy? Pitääkö kaikki oppia kantapään kautta ja elävien olentojen kustannuksella? Kaloja löytyy varmasti kymmeniä sopivia kun vaan viitsi vähän nähdä vaivaa ja _uskoa_ kun neuvotaan hyvää hyvyyttään.
Eihän tässä olla mitään väkisin sullomassa, kun vaan kysytään neuvoja, juuri niinkuin kannattaakin tehdä jos ei itse ole varma. Asiahan olisi ihan toinen jos kalat olisi neuvoista huolimatta jo ostettu, mitä tässä tapauksessa ei ole vielä tehty.

Kalaston mietinnässä minua on auttanut tällainen "kaava". Ensin mietitään mikä on se lempikala, jonka välttämättä haluaa, otetaan selville sen vesiarvot, lämpötila, pH, veden kovuus ja mahdolliseen sisustukseen liittyvät vaatimukset, reviirikäyttäytyminen ym. Sitten sen ympärille rakennetaan muu kalasto näiden vaatimusten perusteella. Hyvä kokoonpano 160 litraiseen olisi esim. yksi pariskunta tai haaremi reviirikaloja, iso parvi parvikaloja tai kaksi pientä parvea ja sitten pohjakaloja, partis ja vaikka parvi monnisia jos sopii vesiarvoihin.

Itselläni on 140 litraisessa vain parvi viisraitabarbeja ja parvi kirsikkabarbeja ja todella kauniilta näyttää, mutta ei ole kovin mielenkiintoista seurattavaa pidemmän päälle. Kannattaa katsella kalojen kuvia ja käydä liikkeissä katselemassa kaloja ennenkuin päättää kalaston, ettei sitten myöhemmin kaduta. Maltti on valttia :D
ultimate
Member
Member

Kiitos. Ja nuo neontetrat tulivat altaan mukana, jonka sisko osti ja minä sitten otin ne, tai otan puolet. Miten se nyt siskolle sopii, joka jo aiemmin sanoi, että sille pitää antaa! :D Puhun sen kanssa ja sanon, että täytyy valita mieleisensä ja sitten muut. Ihana, kun täällä on noin ystävällisiä ja auttavia, jotta vähemmän kokeneet tekevät oikein :mrgreen:
Zoo
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Jos noita neontetroja ottaa, niin eikö niitä kannattaisi ottaa enemmän kuin 5? Nehän ovat parvikaloja, ja tulevat hyvin hermoraunioiksi pienissä parvissa.
ultimate
Member
Member

Sitä mie siskolle sanoinki, että ne on parvikaloja, mutta jos haluaa ottaa ne viisi niin ostaa lisää ja minä myös. :)
Zoo
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Meillä kyllä on neontetroja ja platyja, eikä mitään ongelmia ja vesiarvot ok.
Tuosta vain ymmärsin että samassa altaassa olisi sekä neontetroja että platyja. Mutta mikäs siinä jos on sitä mieltä että viihtyvät. Itse en kyseisiä kaloja samaan altaaseen laittaisi vaikka kuinka hyvältä näyttäisi, koska taustalla olisi aina kysymys siitä ovatko oikeassa paikassa. Kalojen hyvinvoinnista on kuitenkin niin vaikeaa sanoa mitään varmaa, ennen kuin tosiaan asiat ovat vialla.

Tarkoitukseni ei ole kettuilla mutta niin usein törmää "mutku mä haluun" ja "näin mä olen aina toiminut"-asenteisiin ja siihen että asioita pitää jatkuvasti käydä läpi ja silti toimitaan kalojen edun vastaisesti, että joskus tulee sanottua kipakastikin.
ultimate
Member
Member

Niin.. Täytyy taas katsoa ja funtsia. Mut pitää sille systerille sanoa että miettii kans noita kaloja uusiks.
Zoo
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Meillä kyllä on neontetroja ja platyja, eikä mitään ongelmia ja vesiarvot ok.
Viestejäsi selaamalla huomasin, että olet saanut moneen kertaan jo tietää, että hammaskarpit vaativat kovaa vettä, kun taas nuo muut pehmeää. Luulisi nyt sen verran muistavan, vai onko edes halua? Huomasin myös ongelmat, taudit jotka ovat kalasoppiasi vaivanneet jo ilmeisesti useampaan kertaan, mutta silti olet sitä mieltä, että sinulla ei ole ollut ongelmia ja vesiarvot altaassa ovat ok.

Mille ne vesiarvot ovat ok? Jos on kaloja jotka vaativat aivan erilaiset "ok" vesiarvot, jolloin niitä ei voi pitää samassa altaassa, niin en käsitä kuinka ne vesiarvot voivat edes olla ok.

Kuvitella, että olit jo ottamassa yhdessä välissä omaan 240l altaaseesi(?) about 200e kappaleelta maksavia seepraplekoja ja "herkkiä" kiekkoja, suosittelen laskemaan kierroksia ja lukemaan aikaisempia keskusteluja alkeet palstalta. Hiljaa hyvä tulee!

Anteeksi jos olin liian töykeä, modet saa poistaa viestin tarvittaessa. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
ultimate
Member
Member

Kävin tekemässä vesitestit akvaarioliikkeessä ja ne sanoivat että ok, vaikka eihän ne vissiin siellä tiedä mitään.. Sitä paitsi, kerran ollut pilkkutauti ja se hoidettiin.
Zoo
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

ultimate kirjoitti:Kävin tekemässä vesitestit akvaarioliikkeessä ja ne sanoivat että ok, vaikka eihän ne vissiin siellä tiedä mitään. Sitä paitsi, kerran ollut pilkkutauti ja se hoidettiin.
Ei se mitään kerro tuo vastaus "ok" muutakuin akvaarioliikkeen tasosta. Niiden pitäsi kysellä koko altaasi kalasto, jotta osaavat antaa kommenttia, ja kyllähän nyt luulisi selittävän hieman arvoista asiakkaalle, miten ne nyt ovat ja miten niiden pitäisi olla.

Mulla olis ehkä hieman sanottavaa jos kuulisin aloittelijan saavan tuollaisen vastauksen. Siksi pyrinkin ainakin itse auttaessani pitkälti opastamaan ja antamaan tarvittaessa arvot kotiin paperille. Toisinsanoen tavis ihmisille täytyisi yleensä opastaa liikkeen puolesta mitä ovat käsitteet pH, GH, KH, NO2, NO3, NH3/NH4 ja sähkönjohtavuus, jotta voi sitten jatkaa kertomalla miten niiden arvot riippuvat toisistaan ja miten ne vaikuttavat mihinkin kaloihin.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Valitettavan suuri osa liikkeistä ei taida osata/haluta antaa kommenttia vaikka koko kalaston tuntisikin. Välillä se menee niinpäin että se tavis selittää niille myyjille mitä ne vesiarvot meinaa...

Aloittajalle, istuta se siskosi itse netin ääreen lukemaan erilaisten kalojen erilaisista vesiarvovaatimuksista.
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Joo, "ok" on kyllä mahdottoman laaja käsite. Jokaisen akvaarioharrastajan tulee mun mielestä muistaa, että akvaariossamme uivilla kalalajeilla on vähintään tuhansien, kymmenien tuhansien tai satojen tuhansien vuosien kehityshistoria takanaan; ne ovat siis mukautuneet kaikin tavoin vallitseviin ympäristöolosuhteisiin. Jokaisen, joka kaloja pitää, on kunnioitettava tätä. Toki toiset lajit ovat sopeutuvaisempia kuin toiset, mutta rajansa kaikella. On eri asia saada kalat pysymään hengissä, kun todella viihtymään - silti pitää pyrkiä jälkimmäiseen. Kuitenkin aika monet akvaariokauppiaatkin laiminlyövät vastuutaan syystä tai toisesta.
Mun mielestä ei ole liioiteltua katsoa peiliin ja kysyä mitä annettavaa itsellään on lemmikkinään pitämälle luontokappaleelle.. Ei kai ole oikeutettua pitää eläintä huonommissa olosuhteissa kuin minkälaisissa se luonnossa elää. Tähän kaikkeen tarvitaan toki tietoa ja onkin hyvä, että ultimate on sitä lähtenyt hakemaan!
ultimate
Member
Member

Otin paperille ylös ja laitan ne myöhemmin. Sanoivat että tekee kolme "tärkeintä", joilla kuulemma pärjää.
Zoo
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Mielenkiinnolla odotan mitkä arvot kyseinen kauppias on tässä tapauksessa tärkeimmiksi raakannut ja minka lajin mukaan ne arvot ok:ksi todettiin...
ultimate
Member
Member

Ku mie en nyt löyä enää sitä lappua :/ . Se on varmaan jossakin mun pöydällä sellasen miljoonan metrin korkusen paperiläjän keskellä. :( Hmm..
Zoo
cube122
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cube122 »

Sori, pakko vähän avautua olen 4v kyseisessä liikkeessä asioinut, ja tiedän että osa myyjistä todella tietää kaloista ja osa ei senkään vertaa, tarpeeksi kun asioi niin oppii tuntemaan myyjät. Itse olen aina ottanut selvää (jo ensimmäiseen altaaseeni) sopivista kaloista ja sen jälkeen ostanut/tilannut kyseisiä fisuja. Eli en lähtisi kaikkea vastuuta myyjän niskaan laittamaan. Mielestäni pitäisi olla jo kotona mielessä mitä sieltä lähtee hakemaan ja jos ei ole niin tilataan, mutta ei mitään herätteitä varsinkaan jos ei tiedä lajista mitään. Itsekkin olen myyjä (ei kaloja), ja tiedän kyllä että jos asiakas jotain välttämättä haluaa hän sen saa, jos ei meiltä niin muualta. Loppujen lopuksi sitä itse päättää mitä siellä ui...
Uutta matoa koukkuun...
ultimate
Member
Member

Oli miten oli, pakko funtsia uudelleen. Ja siskolle sama homma, et lähtee lempparikalasta miettimään sitten muut, jotka sopii.
Zoo
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Ja kannattaa ostaa ainakin pH-, NO2- ja NO3-testit.
ultimate
Member
Member

Mikä on NO2- ja NO3-testi? Vedestä katottiin ph, nitriitti ja oliko kokonaiskovuus vai karbonaattikovuus.. Vai onko se nyt sama asia?
Zoo
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

NO2 - nitriitti, NO3 - nitraatti.
ultimate
Member
Member

Joo. No liikkeessä pyysin tekemään ne viis testiä: nitriitti, nitraatti, kovuus, ph ja.. En nyt muista sitä viimistä, mut siellä se sano, et jos ei ole nitriittiä, ei ole nitraattiakaan. Mä en noista testeistä tiiä hönkäsenpöläystäkään. :roll:
Zoo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”