Kuparimonnisen kutu ja -poikaskuvia [Ks 6kpl]

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

MKL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MKL »

Onko nyt joku monnisten yleinen kutuaika? 8O Mullekin noita pikkuisia siunaantui viikko-pari sitten, mutta en ole (vielä) ottanut asiasta sen kummempaa stressiä. Vaihtelevalla menestyksellä olen niitä laskenut hiekan joukosta ja viime laskelman mukaan 9 vipeltäjää on saavuttanut 0.5 - 1 cm:n koon. Onneksi on mahdollisille selviytyjille jo koti tiedossa :)
Life's way too short to stay on topic.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Joo sama kysymys: onko joku monnisten kutuaika? Kaverini monniset kutevat ja mulla kanssa melkein nyt kahdesti viikkoon? :roll: Eilen oli kutu ja tänään oli...ne annoin taistojen popsia kun on kaksi poikashäkkiä killumassa jo akvassa.
Muuten tuon ymmärtäisin mutta mulla on vain kaksi (taitanee jo olla kolmaskin) kutuikäistä naarasta...ja samat rouvat koko ajan :roll: ja kaksi aikuista urosta...pikkuvaavi (s. 16.9.) häslää kyllä jo mukana, ei oikein vielä tiedä kumpi on, pituutta kohta 3 senttiä.
Viola & eläintarhantynkä
Hasse
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Olipa noita tullut tonne toiseenkin altaaseen valtava määrä 8-)

Kuva
akvaario
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akvaario »

Oma tilanne: kuparimonnisen poikasia on (laskelmieni mukaan) kuoriutunut 68 kpl. Oikein virkkuja ovat. Mutta nyt mietityttää, että kärsivätkö ne hapenpuutteesta esim. yöllä, kun siinä karkkilaatikko-viritelmässäni ei ole ilmastusta. Kuinka tärkeää se happi poikasille on, ja hidastaako vähäinen happimäärä pikkuisten kasvua? 8O
Sitten vielä poikasten ruokinnasta. En viitsisi alkaa viljelemään ötököitä (paitsi jos on pakko), joten mitä ruokaa suosittelette? Myydäänkö jossain "syöttövalmista" artemiaa ja kuinkahan paljon moinen eines maksaa? Voisinko pilkkoa esim. pakastettuja survareiden toukkia ja tarjota sitä poikasille?
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

JBL:llä on nestemäistä artemiaa, ja sitä olen antanut poikasille aina kun en ole jaksanut/viitsinyt/ehtinyt itse kasvatella. Minulla oli myös alkuun epäluulo artemian kasvatusta kohtaan, tuntui ällöltä ajatukselta kasvattaa öttiäisiä. Nyt kun olen niitä poikasille kasvattanut ja huomannut, kuinka helppoa se on, ja kuinka hyvin pikkuiset sillä kasvavat, niin harmittaa etten kasvattanut sitä jo aiemmin.

Artemian lisänä olen antanut ihan tavallisia pohjatabuja hienoksi hienonnettuna. Hyvin nuo leopardimonnisen poikaset ovat näillä konsteilla kasvaneet. Likoeläimiä antaisin myös, mutta jostain syystä en osaa niitä viljellä. Tuloksena on aina vain limaista vettä. :?
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Hasse
Starting Member
Starting Member

Hain juuri JBLn NovoTemia artemiamunia, purkissa 20g/40ml, hinta vaivaiset 25,30€ (kilohinta 1265€) :roll:
Siihen pari tyhjää pulloa virvoitusjuomaa mistä tein hautomon :mrgreen:, litra vettä, pari t-lusikallista merisuolaa, hohkakivi pohjella pyörittämään vettä ja perään 5 mitallista munia, nyt sitten odotellaan äyriäisiä ruuaksi.

Kuva
akvaario
Junior Member
Junior Member

No onpa arvokasta tavaraa nuo artemiamunat! Mulla ei oo tollasta "hohkakiveä". Paljonko sellainen maksaa ja minkä merkkinen sulla lienee, Hasse? Voiko sitä käyttää muuhunkin kuin artemian viljelyyn? Ja vielä tärkein: kuinka pitkäksi aikaa tuollainen 40ml artemiamuna purkki riittää, jos on esim. 50 poikasta? 8-)
Hasse
Starting Member
Starting Member

Artemian munat 25,30€, ilmaletku 2,50€/m, takaiskuventtiili 5,70€, pikku hohkakivi 2€, letkukiristin 1€, t-jako x2 maksaa 2,50€ , käytän poikaslaatikossa pillisuodatinta ja senkin takia tarvii kiristimen, että sitä letkua saa kiristettyä, koska hohkakivessä on enemmän vastusta ja muuten se ei saa ilmaa, ilmapumppu mitä voi käyttää akvassa pulputtimena maksaa varmaan 10€ kieppeillä.

Kuva

Tällä artemiasta lotoonkielistä juttua
http://www.captain.at/artemia/
amanda
Senior Member
Senior Member

Minulla on artemian hautomisessa käytössä köyhän naisen karvalakkimalli. :mrgreen:

Eli laitan suolaveden laakeaan astiaan (ison pakasteastian kansi), heitän artemiat perään, ja nostan koko komeuden akvaariolampun päälle lämpimään. Aina muistaessani sekoittelen keitosta lusikalla (noin 6-10 kertaa päivässä) ja niin ne artemiat vaan kuoriutuu.

Yksinkertaisempaa ei juuri voisi olla. [;)]
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Silloin harvoin kun olen artemiaa kasvattanut: artemian munat + suolavesi purkkiin, lämpimään akvan päälle ja aina ohikulkiessa käynyt ravistelemassa. Elävien toukkien ilmestyttyä olen kaatanut litkun Melitasuodattimeen mikä on vuorattu norm. suodatinpaperilla, huuhtelu hanan alla ja suodatinpussi nurinpäin ja huuhtelu poikasakvaan.. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
akvaario
Junior Member
Junior Member

Kiitokset vastauksista jälleen! Saitte pääni käännettyä, eli taidanpa ostaa niitä artemiamunia ja perustaa ötökkäfarmin.:roll: Mitä vain kalavauvojen vuoksi!:mrgreen: Siispä, osaako joku kalakasvattaja-expertti kertoa, paljonko kuparimonnisvauvat syövät niitä artemiamunia? Eli ts., millaisen määrän niitä munia kaupasta tuon?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niitä myydään ihan vakipurkeissa...tuo 23€/prk...joissain kaupoissa on sellasia pikkupusseja, missä on suola mukana...jos löydät noita pikkupusseja, yksi pussi riittää alkuun että poikaset oppii syömään muutakin. Kesällä sain sellasen pikkupussukan täältä, tein siitä ainakin 6 erää poikasille. Enää noita ei ole saanut...vain noita kalliita. Saa nähdä nyt miten omani selviävät ilman artemiaa...pitäiskö laittaa niille taiston kutua... [:I]
Viola & eläintarhantynkä
amanda
Senior Member
Senior Member

Täällä Lahdessa ainakin myydään myös kahdeksan euron purkkeja. Itse ostan mieluummin pelkkiä munia, niistä valmiista paketeista kun maksaa aina suhteessa enemmän.

Alkuun kannattaa antaa vähän kerrallaan, ja tarkkailla mitä poikaset jaksavat syödä. Hiljalleen sitten oppii antamaan oikean määrän. Alussa kannattaa olla myös tarkkana ettei ylijäänyt ruoka pääse pilaamaan vettä.

Muutakin ruokaa kannattaa tarjota välillä, meillä ainakin kelpaa. Minä tosin syötän artemiankin useimmiten pakastimen kautta, joten ei sekään ole enään elävää siinä vaiheessa kun poikasten eteen päätyy.
Hasse
Starting Member
Starting Member

Kuva
Siitä ensimmäisestä satsista eli 19.11.2005 tietämillä kuoriutunnut poikanen.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juuh..mullakin on tommosia albiinokupareja 13.11. munituista. Söpöjä kun viiksisäikeet ja evät näkyvät. Reilun sentin mittasia. :mrgreen:
Viola & eläintarhantynkä
Voda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Voda »

Pistänpä tähän samaan topicciin, kun meilläkin kuparit kuteneet ja poikaset nyt kymmenettä elinpäiväänsä viettävät.

Pienokaiset ovat tällä hetkellä 8L muovilaatikossa, jota ei sen kummemmin keretty kypsyttelemään. Hieman pohjahiekkaa ja kaikki vesi otettiin vanhasta altaasta, suodatinta en tuon kokoiseen ole laittanut, kun purkkia kuitenkin 2-3 kertaa päivässä puhdistelen ruuantähteistä ja kuolleista poikasista. Nyt tuo pikkuallas on kuitenkin alkanut hieman haiskahtamaan, ei kovin voimakkaasti, mutta vettä vaihdellessa tuntee pistävän hajun. Mistähän voisi tuo johtua?
Ensimmäisenä tuli mieleen kuolleet poikaset jotka siellä haisisivat, mutta niitäkään en pohjaa tutkiessani löytänyt ainuttakaan.
57L & 155L
akvaario
Junior Member
Junior Member

Artemian viljelystä ja poikasten ruokinnasta vielä kyseltävää!

Eli kuinka monta päivää mahtaa mennä, että munista kuoriutuu ötököitä? Entä voivatko ne artemiat "ylikypsyä" tai mennä syömäkelvottomiksi? Olisi surkeaa, jos kesken kaiken ei olisikaan pikkuvauvoille ruokaa.
Muuten, sattuuko sellaista, että poikaset eivät suostu syömään mitään? Mikä sitten neuvoksi? :frown: Hirvittää ajatuskin!

BTW, lastentarhassa menee hyvin. Yhden kuolleen poikasen tosin olen noukkinut pois. Mutta minua häiritsee karkkilaatikon pohjalla lilluvat roskat: miten ne saisi tehokkaasti pois? Onko niksejä? Täytyy varmaankin hankkia minilappo ja varoa imuttamasta poikasia mukaan!
amanda
Senior Member
Senior Member

akvaario kirjoitti:
Eli kuinka monta päivää mahtaa mennä, että munista kuoriutuu ötököitä? Entä voivatko ne artemiat "ylikypsyä" tai mennä syömäkelvottomiksi?
Artemia kuoriutuu lämpötilasta riippuen 24-30 tunnissa. Minä laitan aina iltapäivästä satsin tulemaan, ja sitten seuraavana iltana kun lapset ovat menneet nukkumaan, siivilöin ja pakkaan ötökät pakkaseen. Hätävarjelun liioittelijana siis syötän artemian aina pakastettuna.

Artemia on parhaillaan heti kuoriutumisn jälkeen (on ravintorikkainta). Pari-kolme päivää ne elävät tavallisessa vedessä, mutta sitten ne rupeavat kuolemaan. JOs niitä haluaa kasvattaa pitemmälle, on hommattava "oikeaa" merisuolaa. Eli sitä mitä merivesi akvaarioissa käytetään.

akvaario kirjoitti: Mutta minua häiritsee karkkilaatikon pohjalla lilluvat roskat: miten ne saisi tehokkaasti pois? Onko niksejä? Täytyy varmaankin hankkia minilappo ja varoa imuttamasta poikasia mukaan!
Minulla on käytössä pikkulasten lääkeruisku (saa apteekista). Sillä on kätevä varovasti imaista ylimääräiset töhnät laatikon pohjalta. Niksipirkka. :mrgreen:
akvaario
Junior Member
Junior Member

WOW! :mrgreen: Lääkeruiskusta on moneksi, enpä olisi itse keksinyt moista! Kiitoksia Amandalle (korvaamattomista) neuvoista!
amanda
Senior Member
Senior Member

Eipä kestä! :D

Itse kun kokeilee kantapään kautta, niin siitä on se hyöty, että voi neuvoa muille helpomman tien. [;)]

Onnea kasvatteluun!
Hasse
Starting Member
Starting Member

Hasse kirjoitti:Kuva
Siitä ensimmäisestä satsista eli 19.11.2005 tietämillä kuoriutunnut poikanen.
Kuva

Saman satsin poikasia löyty tuolta aikuismonnisten altaasta ainakin 3kpl hengissä.
Jännä että kokoa ja väriä on enemmän, vaikka erillään kasvavat ei joudu piilottelemaan ja ruokaa on tarjolla kokoajan. 8-)
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Altaassasi näyttää olevan sorapohja. Oletko koskaan harkinnut vaihtavasi hiekkapohjaan? Monniset rakastavat hiekkaa, ja sora on vahingollista monnisten viiksille. [;)]
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Hasse
Starting Member
Starting Member

Naanu kirjoitti:Altaassasi näyttää olevan sorapohja. Oletko koskaan harkinnut vaihtavasi hiekkapohjaan? Monniset rakastavat hiekkaa, ja sora on vahingollista monnisten viiksille. [;)]
Monniset saa mun puolesta rakastaa hienoa hiekkaa juuri siellä missä muualla ne asuukaan, itselläni kyseisessä asunnossa asuvat monniset ovat voinneet ilmeisen erinomaisesti ja vallan hyvin ilman että viiksikarvat olisivat kärsineet yhdelläkään omistamallani monnisella ja siksi pidän näillä omilla monnisilla vielä edellee ja jatkossakin erittäin karkean ja isorakeisen soran pohjamateriaalina!
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Fine. :roll:
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Hasse
Starting Member
Starting Member

Kuva
Kuva
9.12.2005 kuoriutuneista vielä pari hengissä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”