Altaassani kaksi kiekkopariskuntaa, joista toinen muninut pari kertaa mutta niistä ei ole kuoriutunut mitään. Toisen pariskunnan munat ovat kuoriutuneet muutamaan kertaan ja tämän parin olen muutaman kuukauden miettimisen jälkeen ajatellut siirtää erilliseen (136l) altaaseen kutemaan. En ala varsinaiseen kasvatustoimintaan mutta haluaisin kokea ja nähdä omien kalojen poikasia ja pitää ehkä pari itse ja myydä/luovuttaa loput, jos mitään edes tulee.
"Ongelma" on se, että pariskunta on merkkiä Royal Blue-naaras ja Sun Red-uros (toinen pari on Royal Blue-uros ja Pigeon Blood-naaras) eli täysin eri värisiä mutta ovat itse toisensa valinneet. Minua tämä ei haittaa lainkaan mutta ilmeisesti ei olisi suotavaa "kudettaa" näin erivärisiä kaloja keskenään (mm. akvaariomaailman artikkeli), jottei tulisi kovin haalistuneita epämääräisen värisiä kiekkoja.
Pitäisikö siis nyt siirtää tämä toisen parin Royal-nais ja toisen parin Royal-mies kudetusaltaaseen ja toivoa heidän pariutumistaan? Toisaalta akvaariomaailman artikkelissa sanottiin myös, että koko tässä tapahtumaketjussa oikean parin löytyminen on vaikein juttu koska kiekot ovat varsin ronkeleita. Onko toisaalta näin, ettei jo valittuja pareja kannata mennä sotkemaan?
Kiitos todella kaikille, jotka viitsivät vastata tähän mieltäni askarruttavaan asiaan.