Täysin eriväristen kiekkojen "kudettaminen"?!?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Täysin eriväristen kiekkojen "kudettaminen"?!?

Viesti Kirjoittaja Misu »

Laitan tästä nyt oman viestiketjun, johon toivoisin saavani monelta kokeneemmalta kiekkoharrastajalta mielipiteen, kiitos siitä siis.

Altaassani kaksi kiekkopariskuntaa, joista toinen muninut pari kertaa mutta niistä ei ole kuoriutunut mitään. Toisen pariskunnan munat ovat kuoriutuneet muutamaan kertaan ja tämän parin olen muutaman kuukauden miettimisen jälkeen ajatellut siirtää erilliseen (136l) altaaseen kutemaan. En ala varsinaiseen kasvatustoimintaan mutta haluaisin kokea ja nähdä omien kalojen poikasia ja pitää ehkä pari itse ja myydä/luovuttaa loput, jos mitään edes tulee.

"Ongelma" on se, että pariskunta on merkkiä Royal Blue-naaras ja Sun Red-uros (toinen pari on Royal Blue-uros ja Pigeon Blood-naaras) eli täysin eri värisiä mutta ovat itse toisensa valinneet. Minua tämä ei haittaa lainkaan mutta ilmeisesti ei olisi suotavaa "kudettaa" näin erivärisiä kaloja keskenään (mm. akvaariomaailman artikkeli), jottei tulisi kovin haalistuneita epämääräisen värisiä kiekkoja.

Pitäisikö siis nyt siirtää tämä toisen parin Royal-nais ja toisen parin Royal-mies kudetusaltaaseen ja toivoa heidän pariutumistaan? Toisaalta akvaariomaailman artikkelissa sanottiin myös, että koko tässä tapahtumaketjussa oikean parin löytyminen on vaikein juttu koska kiekot ovat varsin ronkeleita. Onko toisaalta näin, ettei jo valittuja pareja kannata mennä sotkemaan?

Kiitos todella kaikille, jotka viitsivät vastata tähän mieltäni askarruttavaan asiaan. :D
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Voit aivan vapaasti kudettaa erivärisiä kiekkojasi ei siitä mitään haittaa ole.
In numbers of ten the power is in one.
hakis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hakis »

Joo ei niiden kudettamisessa ole mitää sen kummempaa, kuin poikasia tulee n50%toista ja n.50% toista. Mulla aikoinaa kuti malboro ja snake ja niitä tulee tolla suhteella. Jos haluaa että väri vaihtuu niin se oli tosi vaikeaa. Oli jotain poikaste poikaste poikaste..... ja jossain kymmenessä polvessa alkaa tuleen värivaihtuvuutta. En kyllä muista missä olin siitä lukenu, mut jotain sillein.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Hyvä juttu! :mrgreen:
varvassuk
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja varvassuk »

Ekat kiekkoni ovat asustelleet altaassa vasta pari kuukautta, mutta silti ainakin itseäni kiehtoo enemmän se muoto ja käytös sinänsä kuin tietty värimuoto. Tietysti hardcore-harrastajalle varmaan värilläkin on väliä (jos on vaara että erivärisistä emoista tulee jotain sekamuotoisia otuksia), minulle ainakaan ei.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

varvassuk kirjoitti:Ekat kiekkoni ovat asustelleet altaassa vasta pari kuukautta, mutta silti ainakin itseäni kiehtoo enemmän se muoto ja käytös sinänsä kuin tietty värimuoto. Tietysti hardcore-harrastajalle varmaan värilläkin on väliä (jos on vaara että erivärisistä emoista tulee jotain sekamuotoisia otuksia), minulle ainakaan ei.
Minäkin pidän kiekoissa paljon muustakin kuin väristä (kuten aivan varmasti Hardcoretkin...) mutta kyllä se väri on se mihin ensiksi kiinnitetään huomio. Ja kiekot ovat omia persooniaan mielestäni juuri sen värisinä kuin ovat. Pidän omistani juuri noinkin hullunkurisina pariskuntina. [;)]
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

hakis kirjoitti:Joo ei niiden kudettamisessa ole mitää sen kummempaa, kuin poikasia tulee n50%toista ja n.50% toista. Mulla aikoinaa kuti malboro ja snake ja niitä tulee tolla suhteella.
Ilmeisesti tietosi perustuu tuohon yhteen kudetuskertaan? Todellisuudessa jako 50-50 ei ole todellakaan varmaa.
Lopputulosta on melko vaikea ennustaa, koska ei todennäköisesti tiedetä mikä kala periyttää mitäkin väriä ja kuinka puhtaaksi viljelty värimuoto on kyseessä jne, joten lopputulos jää kokeiltavaksi. Jos kalojen perimästä on varmaa tietoa useamman sukupolven ajalta voi jo jonkin laista "arvailua" harrastaa.

T:Ville
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Hauskaa muttei voi mitään. Haluan "eriyttää" kalani jossain vaiheessa eri altaaseen ja nähdä poikasten kasvavan, jos se minulle sallitaan... :D Minua ei haittaa värit, koko juttu on muuten varmaan sen verran kivaa, ettei väri ole niin merkityksellinen. Tietenkin toivon jonkun haluavan ottaa niitä jos niitä paljon tulee mutta sittenhän sen näkee... 8-)
hakis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hakis »

Voin sanoa että kyseinen "tieto" perustuu aikoinaa täältä saatuun vastaukseen (nimeä en sano, mut väitän sen tietävän kiekoista tosi paljon) ja omiin kokemuksiin (kolmelta pariskunnalta).
Joo koskaan ei voi olla täysin varma mitä poikasia tulee, koska sitä suku historiaa ei voi tietää tai jos on tietoa jotain 10vuotta kalan sukupuusta taaksepäin. Eli siis et voi tietää vaikka sulla olisi pariskuntana punaturkoos, niin niiden poikasista ei voi vannoa että kaikki poikaset olisi punaturkooseja. Kyllä kahdella valkoihoisella ihmispariskunnallakin voi tulla täysin mustaihoinen lapsi.

Onnea kudetuksen yrittämiselle. :D
Misu
Advanced Member
Advanced Member

hakis kirjoitti:Kyllä kahdella valkoihoisella ihmispariskunnallakin voi tulla täysin mustaihoinen lapsi.
Tai siis yhdellä ihmispariskunnalla tai kahdella ihmisellä, heh...
hakis kirjoitti:Onnea kudetuksen yrittämiselle. :D

Kiitos, sitä kai tarvitaan varsinkin koska molemmat pariskunnat ovat juuri nyt kutemistauolla. :frown:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”