Kypsytys: Mihin sitä nyt pitäisi uskoa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Pulipuli
Member
Member

Kypsytys: Mihin sitä nyt pitäisi uskoa?

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Eli. Jotkut väittää, että akvaario tulisi kypsyttää ympeillä, ammoniakeilla ja sen sellaisilla, mikä kuulostaa aloittelijoiden ja joidenkin muiden korviin aika vaikealta ja käsittämättömältä. Pitäisi testata vettä ja vaihtaa sitä jossakin välissä ja tunkea bakteereille ruokaa..

Toiset taas sanovat, että helpointa on heittää jokin bakteerivalmiste ja vähän jotain muuta sinne altaaseen niin kypsyy parissa päivässä.

Jotkut taas käyttävät pioneerikaloja ja vanhan akvaarion suodatinta/soraa/somisteita...

Mikä on siis paras vaihtoehto? Kaipaisin perusteluja. Olen lopen kyllästynyt jatkuvaan riitelyyn ja kinasteluun, jota täällä AW:ssä käydään koskien akvaarion oikeanlaista kypsytystä. Voisiko joku kertoa SUOMEN KIELELLÄ ja selkeästi, jokaisen vaiheen läpikäyden, miten se kypsytys tapahtuu?

Mielestäni tärkeintä kypsytyksessä on kalojen hyvinvointi ja siitä tulisi pitää kiinni - elämän suojelemisesta. Miten kypsytys tapahtuu parhaiten ALOITTELIJAN potentiaalilla ja ymmärryksellä, ja kuitenkin niin, että kalat ei kärsi?! 8O
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Tämäkin aihe varmaan menee taas kinasteluksi, pelkään pahoin :cry:.

Itse sanon, että älä ala ammoniakki ym. systeemeillä häseltämään, paljon helpommalla pääsee ilmankin. Yksi keino on (joka ainakin minulla on toiminut, tosin lisäsin alussa bakteeriainetta?*), että annat akvaarion vain olla toiminnassa ilman kaloja jotain kuukauden verran, ehkä vähän enemmänkin. Paljon kasveja+kotiloita. Sitä sitten vaan ihaillaan... Kun se on ollut yli kuukauden toiminnassa, mittaa nitriitti, jos 0, niin voi ostaa jo kaloja. Kuitenkaan ei ehkä heti koko suunniteltua kalastoa kerralla?

Tai toinen (tosi kiistelty) tapa on, että pystytetään allas ja lisätään bakteeriainetta annostusohjeen mukaan. Itse olen lisäillyt ainetta myös silloin tällöin vähän lisääkin. Seuraillaan nitriittiä (ja nitraattiakin mieluusti). Tällä tavalla altaan pitäisi kypsyä huomattavasti nopeammin kuin näillä "oikeilla" eli perinteisillä (vanhanaikaisilla?) menetelmillä.Itse olen nyt kypsyttämässä akvaariota bakteeriaineella, ollut käynnissä kohta puoliin 2 viikkoa, eikä nitriitistä ole näkynyt vilaustakaan.... Tiedä sitten, koska sitä pitäisi tulla.

Saat varmaan vielä vähintään 1000 linkkiä vanhoihin keskusteluihin, kuinka paljon laitetaan ymppejä ym. :roll:

* Aikaa tuosta edellisestä kypsytyksestä on useampia vuosia, joten en ole aivan varma lisäsinkö sitä silloin. Tuolloin minulla ei kuitenkaan ollut nitriittitestiä, joten ajattelin varmuuden vuoksi odotella tavallista pitempään ennen kaloja. Eli tuosta kypsytyksestä en voinut seurata nitriitin kehittymistä, ja jos lisäsin bakteeriainetta (muistelen,että lisäsin, en voi kuitenkaan 100% varmasti sanoa), akvaario saattoi olla kypsä jo paljon aiemmin.
Jättivesitähdikkiä+muita kasveja kaupan, kysy!
lilo
Senior Member
Senior Member

Re: Kypsytys: Mihin sitä nyt pitäisi uskoa?

Viesti Kirjoittaja lilo »

Pulipuli kirjoitti:Mielestäni tärkeintä kypsytyksessä on kalojen hyvinvointi ja siitä tulisi pitää kiinni - elämän suojelemisesta. Miten kypsytys tapahtuu parhaiten ALOITTELIJAN potentiaalilla ja ymmärryksellä, ja kuitenkin niin, että kalat ei kärsi?! 8O
Jos haluat olla varma, että kalat eivät kärsi, teet kalattoman kypsytyksen (multaympillä ja ammoniakilla tai ottaen tarpeeksi bakteerikantaa jo toimivasta akvaariosta); lisäämällä ammoniakkia ja jos se samantein häviää akvaariosta niin: akvaariosi on kypsä. Nitriitin vaaraa ei enää ole.
Bakteerivalmisteissa, riittämättömässä bakteerikannassa toimivasta akvaariosta ja kalallisessa kypsytyksessä on aina riski, että nitriitti pääsee nousemaan kaloille vaarallisiin määriin. Se saattaa toki onnistuakin, jos olet erittäin varovainen kalastomäärien lisäyksissä ja ruokinnassa ja seuraat nitriittiä ja olet valmiudessa nitriitin kohotessa vaihtamaan vettä vaikka useaan kertaan päivässä.
Jokainen itse päättää, mikä on hänelle se riittävä varmuus kalojen hyvinvointia ajatellen. Esimerkkejä löydät varmasti täältäkin keskustelupalstoilta (ihan vaihe vaiheelta), kun selailet; samanlainen eipäs-juupas-väittely tästäkin aiheesta muuten tulee. [;)]
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamake »

Sekoitetaan soppaa oikein kunnolla.

Itse käytin altaan rakennusvaiheen hyödyksi laittamalla tulevan altaan suodattimet pyörimään vanhaan altaaseen. Lisäksi kippasin toimivan suodattimen pesuvedet kypsytysvaiheen ekanapäivänä altaaseen.

Ainoastaan silloin nitriitti nousi (viikko perustamisesta) kun suodatin oli pysähtynyt yön ajaksi ja silloinkin sitä tuli 0.5. Nitriitti hävisi parissa päivässä.

Sitä mikä oli oleellisin, 5 kertainen suodatus kypsillä(tai ainakin melkein) suodattimilla, hiekkaakin hieman kypsytin saavissa, ymppi vai kaikkien summa.

Itse laittaisin rahani suodattimen puolesta.

Onkohan siitä mitään tutkimuksia kuinka paljon suodatin pystyy nitriittiä poistamaan ja vaikuttaako suodattimen teho ja patruunan koko siihen kuinka paljon?
Toisin sanoen jos laittaisin esim. fluval4(1000l/h) kypsästä altaasta uuteen 100l altaaseen riittäisikö sen teho pitämään nitriitin kurissa?

Jos homma alkaa mennä mielenkiintoiseksi niin saatan testata homman ihan käytännössä että nähdään miten käy.
Vai olenko ihan hakoteillä?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Akvaariofani kirjoitti:Tämäkin aihe varmaan menee taas kinasteluksi, pelkään pahoin :cry:.

Itse sanon, että älä ala ammoniakki ym. systeemeillä häseltämään, paljon helpommalla pääsee ilmankin. Yksi keino on (joka ainakin minulla on toiminut, tosin lisäsin alussa bakteeriainetta?*), että annat akvaarion vain olla toiminnassa ilman kaloja jotain kuukauden verran, ehkä vähän enemmänkin. Paljon kasveja+kotiloita. Sitä sitten vaan ihaillaan... Kun se on ollut yli kuukauden toiminnassa, mittaa nitriitti, jos 0, niin voi ostaa jo kaloja. Kuitenkaan ei ehkä heti koko suunniteltua kalastoa kerralla?
Ohjeesi on varsin ontuva.. Mistä sitä nitriittiä pääsisi edes muodostumaan, jos altaaseen ei tule ammoniakkia mistään? Myös bakteeriymppi on jostain saatava.. Joko sitten kaupallisista valmisteista, kukkamullasta tai jonkun kypsän altaan suodattimesta tms.

Ulkosuodatin toimii muuten mahtavana ymppinä, itselläni pyöri muunmuassa 800l tankki kuukauden pelkästään yhdellä ulkosuodattimella.. Eipä näkynyt nitriittiä altaassa, vaikka ei ollu hiekkaa, mutta kaloja kylläkin..

Kypsytänkin nykyään kaikki altaani siten, että tulevan altaan suodattimen pistän kuukautta aikaisemmin pyörimään vanhaan altaaseen ja siirrän sitten vain uuteen. Mikäli ei ole suodatinta ymppinä, niin sitten olen käyttänyt kaupallisia bakteerivalmisteita, jotka ovat myös osoittaneet toimivansa.. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyseessä ei ole miltään osin uskon, vaan tiedon asia. Kaikki on testattavissa ja moneen kertaan jo testattu ja tulokset puhuvat puolestaan.
Kypsyttäminen vaatii sekä aikaa, että bakteerit kasvuunsa ravinteita.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Rasta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rasta »

Aiheen aloittajalle,itsekin täysin noviisina jjärven ohjeita noudattaen kypsytin altaani tammikuussa "häsläämällä näillä ammoniakeilla".

Mulla ei siis koskaan ole ollut akvaa enkä koskaa aikaisemmin näistä asioista mitään selvää ottanut.
Suurin moka mikä tapahtui oli se,että ostin ammoniakkia aika reilusti.
Kaikki sujui juuri niin kuin ohjeita seuraamalla pitikin ja kun kotiutin kalat,allas toimi kuin unelma ja toimii edelleen.

Ei se niin vaikeaa oikeasti ole.
Usko pois.Lue ohje huolella ja ajatuksella niin onnistut varmasti.Täällä AW:ssä niitä auttajia löytyy sitten henkiseksi tueksi jos tuntuu kypsytyksen aikana usko loppuvan.
Itselläni oli tiukinta siinä vaiheessa,kun eka ammoniakki laitettu eikä heti tapahtunut mitään ( siis nitriitti ei alkanut niinkuin välittömästi nousta ) , meillä nykyihmisisllä sellainen sanamuoto kuin odota on aika hankala :roll: Mutta kun aikani odottelin ja kalanruokaa pudottelin altaaseen koitti sekin päivä,että se nitriitti nousi.
Ja myös laski.

Kaverit siirsivät minut luokitukseen outo kun tulivat meille akvaa katsomaan. Hetken allasta katseltuaan sanoivat,että joo.Ymmäretään että on allas,ymmärretään että siellä on vettä mutta mitä helvataa siellä tekee sukkahousut missä mustaa multaa ?? Eikös siellä niitä kaloja ...??

Onnea yritykseen !

t.noviisi rasta
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Se, ettei heti alussa ala tapahtua mitään, johtuu sekä bakteerien totuttelusta uuteen ympäristöön, että niiden bakteereiksi hitaasta kasvusta. Nitrittiä alkaa toki muodostua heti, mutta kestää aikansa ennen kuin sitä on akvaarioanalyyseillä mitattavia määriä.

Nopeinta kypsyttäminen on kun bakteereilla on optimikasvuolosuhteet ja ymppi on kooltaan varsin suuri. Tällöin niiden ei tarvitse kasvaa yhtä paljon kuin pienen ympin seurauksena.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Mullan ei tarvitse olla missään pussissa, vaan sen voi huoletta lisätä suodattimeen sellaisenaan. Suodatinta ensimmäisen kerran huuhdottaessa ylimäärä multaa poistuu. Multahiukkaset toimivat mm. sessiilien bakteerien kasvualustana.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Aiheen aloittajalle: ohjeet kyllä aivan taatusti tuntuvat aluksi varsin monimutkaisilta, rämmin itsekin samassa suossa joulun aikoihin, hyvin on muistissa.

Tosi hyvä että otat asioista selvää ja mietit asiaa kalojen kannalta!

Oletan, että sinulla ei ole toista akvaariota josta ottaa ymppi. Siispä joudut käyttämään ymppinä jotain muuta. Tässä vähän rautalankamallia:

-laita akvaarioon pohjahiekka, suodatin ja vesi.
-mene apteekkiin ja pyydä pullo ammoniakkiliuosta sekä muoviruisku. (Tässä vaiheessa saat pitkiä katseita, sano ettet tahdo neulaa...pelkkä 2ml tai 5ml ruisku riittää). Ruisku maksaa alle 0,5e, ammoniakki n. 7e (250ml). Jos kysyvät miksi niitä tarvit, kerro että aiot käynnistää typen kierron akvaariossasi.
-hanki kalanruokaa, aivan sama mitä, ehkä sellaista jota voit syöttää tuleville kaloillesi (kypsytyksessä ei kulu tätä kovin paljon). Hanki samalla ainakin no2, no3 ja pH-testit.
-ellei ole äitiä tai tyttöystävää joilta pihistää, mene kauppaan ja osta sukkahousut, sellaiset naisten ohuet... (ja taas pitkiä katseita...)
-ota jostakin huonekasvin ruukusta multaa 2-3 kourallista ja tunge se sukkahousuihin. Sido sukkahousut kiinni ja plumpsauta paketti altaaseen. Nyt siellä on ymppi.
-valmistaudu henkisesti pahaan hajuun. ota ruisku ja ammoniakki esille, häivytä pikkulapset ja lemmikkieläimet lähettyviltä.
-laita altaaseen 5ml 10% ammoniakkia per 100l vettä (eli 1 ml kymmenenprosenttista ammoniakkia per 20 litraa), ruiskun avulla saat mitattua oikean määrän näpsäkästi
-ripota perään hitusen kalanruokaa

Kypsyminen käynnistyy tämän jälkeen. Nopeudesta ei voi sanoa, riippuu ympistä. Minulla koko prosessi vei noin 3 viikkoa.

Jotkut lisäävät ammoniakkia niin kauan (=joka päivä) kunnes nitriittiä alkaa muodostua, toiset vain yhden kerran. Itse lisäsin sitä 3 ensimmäisenä päivänä, nitriittiä ilmaantui n.5-6 pv:n kuluttua kypsytyksen aloittamisesta. Ruokin koko ajan allasta kalanruualla (joka päivä ihan vähän hituja). Mittasin vesiarvot aluksi päivittäin, ensin vain nitriitin, mutta sitten kun sitä oli alkanut muodostua, ryhdyin mittaamaan myös nitraattia.

Kun nitriitti on kokonaan hävinnyt ja nitraattia muodostunut, allas on kypsä. Sen voit vielä varmistaa pienellä ammoniakkimäärällä (muuttuuko n. vuorokaudessa nitraatiksi).

Kun kypsyys on varmistettu, mitataan nitraatti ja vaihdetaan vettä jotta saadaan nitraattitaso sopivaksi. Eli altaasta vettä viemäriin ja hanasta uutta tilalle. Tavallaan siis laimennetaan sitä akvaariovettä, tai sen nitraattipitoisuutta. Tavoitteena voi olla vaikkapa nitraattiarvo 10-15 mg/l. Kun se on kohdillaan, allas on valmis vastaanottamaan uusia asukkeja.

Ennen kalojen kotiuttamista on kuitenkin hyvä sisustaa allas, ts. laittaa sinne kaikki kasvit, juurakot yms (mitä nyt aikoo laittaa). Kasvit voi laittaa altaaseen jo kypsytyksen aikana, mutta ei ehkä niitä ihan herkimpiä kasveja. Uuteen (vasta perustettuun) altaaseen on hyvä laittaa ainakin jonkin verran nopeakasvuisia kasveja. Niitä on monenlaisia, valitset vain mieleiset. Vinkkejä löydät täältä aw:sta ja tuolta linkit-listan kautta harrastajien sivuilta.

Kaloja ei ehkä kannata tuoda kaikkia kerrallaan uuteen altaaseen. Hankit niitä pikku hiljaa, aloita kalastosuunnitelmasi kestävimmistä lajeista.

Auttoiko yhtään?

---------------------

Lisätään vielä perusteluja:

Kypsytyksessä on siis kyse typen kierron käynnistämisestä. Periaatteesa on (ainakin) kolme tapaa miten sen voi tehdä.

1. kalallinen kypsytys
allas laitetaan pystyyn ja sinne hommataan muutamia kaloja. Mm. kalojen ulosteissa oleva ammoniakki muttuu ensin haitalliseksi nitriitiksi ja sitten vaarattomaksi nitraatiksi. Typen kierto käynnistyy hitaasti ja kalat joutuvat kestämään ainakin lievän nitriittimyrkytyksen. On hyvin mahdollista että ainakin osa kaloista kuolee myrkytykseen.

2. kalaton kypsytys nro 1.
allas laitetaan pystyyn, sinne lorautetaan bactozymiä tms. bakteerivalmistetta. vikana tässä se, että bakteerivalmisteet eivät useinmiten sisällä ainoatakaan elävää bakteeria (ne kun eivät kestä oikein hyvin säilömistä) . Jos kalat tuodaan jo parin päivän kuluttua (kuten pullossa sanotaan), lopputulos on kuitenkin se, että allas kypsyy ns. kalallisen prosessin kautta.

3.kalaton kypsytys nro2.
Toimitaan kuten edellisessä viestissäni selitin. Allas kypsyy taatusti, joskin odottavan aika voi tuntua pitkältä. Tämä on kuitenkin ainoa varma keino säästää kalat nitriittimyrkytykseltä ja saada typen kierto toimimaan jo ennen kuin asukit ovat altaassa.

Viisaammat paikatkoon, jos olen ymmärtänyt jotain väärin tai selitin jotain päin metsää.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Itse olemme käyttäneet kolmeen altaaseemme bakteerivalmistetta. Ohjeiden mukaan sitä on altaaseen laitettu ja seuraavana - tai jopa samana - päivänä sitten kalat. Yksikään kala ei ole kuollut. [;)]

Pienimpään (neljänteen) altaaseen emme laittaneet mitään litkuja ja hyvin sielläkin kalat voivat, yhtään ei ole hengestään päässyt. Että meillä ainakin tuo bakteerivalmiste toimii enkä jatkossakaan rupea "aikaani tuhlaamaan" perinteiseen kypsytykseen. :roll:
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Tallulah kirjoitti:Itse olemme käyttäneet kolmeen altaaseemme bakteerivalmistetta. Ohjeiden mukaan sitä on altaaseen laitettu ja seuraavana - tai jopa samana - päivänä sitten kalat. Yksikään kala ei ole kuollut.
Seurasitko yhtään nousiko nitriitti missään vaiheessa ja mihin lukemiin?
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

MKM kirjoitti:
Auttoiko yhtään?
Tuhannet kiitokset MKM:lle hyvin selkeästä ja ytimekkäästä kuvauksesta. Nyt minä ymmärsin edes jotakin tuosta pidempiaikaisesta kypsytyksestä.. KIITOS! [;)]
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Junior Member
Junior Member

pleko_88 kirjoitti:Ohjeesi on varsin ontuva.. Mistä sitä nitriittiä pääsisi edes muodostumaan, jos altaaseen ei tule ammoniakkia mistään? Myös bakteeriymppi on jostain saatava.. Joko sitten kaupallisista valmisteista, kukkamullasta tai jonkun kypsän altaan suodattimesta tms.
Jaa, noin minä ensimmäisen altaani kypsytin, en ole 100% varma lisäsinkö bakteeriainetta. Tulihan sinne kuitenkin eläinkaupasta kasveja ja niiden mukana bakteereita. Samoin tuli sora, mutta tuskinpa siinä mitenkään älyttömästi typpibakteereita tuli, kun se oli ihan kuivaa, jostain säkistä. Mene ja tiedä, mutta lopputulos oli hyvä ilman näitä lisää sitä ja tätä ja vielä sitä-systeemeitä. Alkaa vaan pikku hiljaa ärsyttää nämä keskustelut "oikeasta" kypsytystavasta. Jotkut vaan ei usko sitten millään, joten turha kai sitä on jankata tuhat kertaa, että kyllä on ainakin minulla toimineet muutkin tavat kypsytyksessä ja akvaarion hoidossa yleensäkin kuin tällä foorumilla esitetyt "ainoat ja oikeat" tavat... :frown:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

itse olen vanhan ja pitkän kalattoman kypsytyksen kannalla.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Monella tavalla voi todellakin kypsyttää. Joissain kalat kärsivät, joissain eivät. Riittävän pitkän ajan kuluessa akvaarion kypsyy kaikilla tavoilla. Mitä parempi ymppi ja optimaaliset kasvuolosuhteet tuottaa parhaan lopputuloksen.

Tässä yksi hyvä keino: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Se ei edellytä uskoa mihinkään [;)] Olosuhteet typpibakteereille vain on pyritty optimoimaan.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Akvaariofani kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:Ohjeesi on varsin ontuva.. Mistä sitä nitriittiä pääsisi edes muodostumaan, jos altaaseen ei tule ammoniakkia mistään? Myös bakteeriymppi on jostain saatava.. Joko sitten kaupallisista valmisteista, kukkamullasta tai jonkun kypsän altaan suodattimesta tms.
Jaa, noin minä ensimmäisen altaani kypsytin, en ole 100% varma lisäsinkö bakteeriainetta. Tulihan sinne kuitenkin eläinkaupasta kasveja ja niiden mukana bakteereita. Samoin tuli sora, mutta tuskinpa siinä mitenkään älyttömästi typpibakteereita tuli, kun se oli ihan kuivaa, jostain säkistä. Mene ja tiedä, mutta lopputulos oli hyvä ilman näitä lisää sitä ja tätä ja vielä sitä-systeemeitä. Alkaa vaan pikku hiljaa ärsyttää nämä keskustelut "oikeasta" kypsytystavasta. Jotkut vaan ei usko sitten millään, joten turha kai sitä on jankata tuhat kertaa, että kyllä on ainakin minulla toimineet muutkin tavat kypsytyksessä ja akvaarion hoidossa yleensäkin kuin tällä foorumilla esitetyt "ainoat ja oikeat" tavat... :frown:
Sattumoisin tiedä nmuutaman tapauksen, kun ihmiset ovat "kypsyttäneet" allastaan kuukauden päivät, jonka jälkeen ovat hakeneet turvallisin mielin akvaariokaupasta kaloja.. Onpa mieli muuttunut , kun uudet kalat ovatkin alkaneet kuolemaan yhtäkkiä "ilman mitään syytä".. (Nitriittimyrkytys)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Pääasia kuitenkin taitaa olla se, että varmistuu siitä, että nitriittipiikki on tullut ja mennyt testien avulla, jotta voi olla varma, että bakteerikanta on kunnossa. Joku tekee tavalla ja toinen toisella tavalla. Lopputulos se pääasia on, ei se tekotapa.
Junior Member
Junior Member

pleko_88 kirjoitti: Sattumoisin tiedä nmuutaman tapauksen, kun ihmiset ovat "kypsyttäneet" allastaan kuukauden päivät, jonka jälkeen ovat hakeneet turvallisin mielin akvaariokaupasta kaloja.. Onpa mieli muuttunut , kun uudet kalat ovatkin alkaneet kuolemaan yhtäkkiä "ilman mitään syytä".. (Nitriittimyrkytys)
Minullapa eivät kuolleet, se on itselleni tärkeintä. Ja kylläpä aika monelle on tullut ongelmia, mikä minkäkin laisia, vaikka ovat tehneet niin kuin "oikeasti" pitää(?) tehdä(=orjallisesti seuraten näitä monimutkaisia ohjeita, mitä asiasta kuin asiasta melkeinpä annetaan).

Maspe puhuu täyttä asiaa, tärkeintä on kuitenkin aina lopputulos.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Mikähän tuossa ammoniakin lisäämisessä ruiskulla mahtaa niin monimutkaista olla :roll:
Ongelmia ei tule, kun oikein tehdään, mutta kuten kypsytysketjujen pituus osoittaa, niin ei jostain syystä haluta tehdä.
jossuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Minä vielä lisäisin sen, ettei se multaymppikypsytyskään välttämättä kestä kauaa. Itselläni meni vajaa kaksi viikkoa. Oli kunnollista multaa omien (rakkaudella vaalittujen) huonekasvien juurelta, lisäksi kalanruokaa ja hirvensarvisuolaa. Mittailin aamuin, illoin vesiarvoja, ja ennen kuin kaksi viikkoa oli täynnä, oli aavistuksenomainen nitriittipiikki havaittavissa, joka oli parissa päivässä ohi. Sen jälkeen en ole koskaan mitannut (tai olen mitannut mutten havainnut :)) minkäänlaista nitriitin kohoamista akvaariossa.

Senkin vielä haluan sanoa, että mieluummin tiedän kuin uskon tai luulen tai oletan että kalat ovat kunnossa ja nitrifikaatiobakteereita on akvaariossa. Kun kerran itse omakätisesti omasta kukkapurkista niitä bakteereita siirrän akvaarioon ja ruokin niitä, niin tottakai niitä siellä on. Kun vielä seuraan, että niiden määrä kasvaa, ei minun tarvitse tyytyä uskomukseen siitä, että kaikki ehkä on kunnossa, vaan tiedän. Jos kerran tiedetään, etteivät typpibakteerit kestä kuljetusta, miksi suotta luottaisin hyvään tuuriin ja uskotteluun, että niitä saattaa olla valmisteissa? Ja kaiken lisäksi niitä bakteereita saa vielä ilmaiseksi omalta ikkunalaudalta.

Ja kyllä, minusta myös tuntui alkuun hankalalta tuo multaymppikypsytys, mutta on monia "selkokielisiäkin" ohjeita kuinka se kannattaa suorittaa (vrt. MKM tuossa aikaisemmin), ja toisaalta sehän on vain omasta perehtymisestä kiinni se ymmärrys :). Loppujen lopuksi kyse on siitä, että saat oikeita, eläviä bakteereita akvaarioon ja ruokit niitä, jotta ne alkavat voimaan hyvin. Testeillä tarkistat, tapahtuuko mitään ja milloin. Sitten ei tarvitse pelätä sitä, onkohan akvaariossa typpikierto käynnistynyt vaiko ei. Onnea ja pitkää hermoa vaan harrastuksen alkuun, ja toisaalta voihan sen "säätämisen" ottaa hauskana puuhasteluna (ks esim. tämä ketju :D )
Junior Member
Junior Member

Kyllä se minusta on monimutkaista kypsyttää allas lisäämällä ymppejä ym. Ensinnäkin pitää ostaa sitä ammoniakkia. Sitten sitä pitää vielä lisäillä päivittäin. Pitää myös laittaa akvaarioon kukkamultaa, joka pitää imuroida vielä poiskin. Ja lisäillä kalanruokaa. Päivittäisiä mittauksia unohtamatta... :roll: Ja jos ammonium/nitriittipitoisuudet nousee liikaa, on vaihdettava vielä runsaasti vettä jne. No thanks. Teen asiat paljon mieluumin omalla tavallani! (Ja pääsen paljon helpommalla :mrgreen:)

----------------------

Niin ja lisään vielä. Minusta on loukkaavaa se, että täällä suoraan sanottuna teilataan, jos uskaltaa poiketa aquahoito.infon ohjeista. Ja heti on sitten jotenkin huono akvaristi, joka rääkkää kalojaan! Omilla myönteisillä kokemuksilla ei ole mitään merkitystä, koska ne ovat olleet vain moukan tuuria, eivätkä mitenkään edes mahdollisia. (Jaa, omat kalani näyttävät voivan ihan hyvin, vaikka tuskinpa tällainen halpisakvaristi osaa edes nähdä voivatko ne hyvin, onkohan täällä missään kuvia, joista näkisi, miltä tyytyväiset kalat näyttävät? Aquahoidossa ehkä...? [}:)] )Vaikka hyviä kokemuksia olisi ties kuinka monella muullakin akvaristilla.
:x
Minä teen asiat omalla tyylilläni jatkossakin, ja suosittelen muitakin tekemään, sillä olen ollut aivan tyytyväinen.

PS. Mikähän siinäkin oikein on, että tuossa Hoito, ongelmat ja kalataudit-osiossa on niin paljon viestejä? Eihän ongelmia koskaan pitäisi tulla, jos tekee niin kuin täällä sanotaan?
PPS. Mitkä ovat tuon aina niin kehutun aquahoito.info -sivuston lähteet?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

akvaariofani: et ole ihan perillä kypsytyksestä. Tai siis en väitä niin, mutta kerron omia mielipiteitäni... kyllä, pitää ostaa ammoniakkia tmv. apteekista (ei maksa paljoa), testejä pitää ostaa, mutta täytyy muistaa että niistä on hyötyä myös akvaarion kypsymisen jälkeen etenkin akvaarioharrastuksen alkutaipaleella. Ympin akvaarioon voi kaivaa pihamaaltakin (mielestäni parempi vaihtoehto, kuin kaupan kukkamulta) ja ei sitä multaa tarvitse akvaariosta imuroida. Akvaarion kypsymisen aikana multa pikkuhiljaa kulkeutuu suodattimeen. Ja sitäpaitsi mikä on ihanampaa, kun mittailla akvaarion vesiarvoja :mrgreen: . Sitä vettä ei tarvitse vaihtaa, kun vasta loppuvaiheessa, juuri ennen kuin kalat saapuvat akvaan.
jossuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

akvaariofani: ) kirjoitti:Niin ja lisään vielä. Minusta on loukkaavaa se, että täällä suoraan sanottuna teilataan, jos uskaltaa...
Silti itse olet valmis teilaamaan toisia mielipiteitä esittävät, ainakin naljailemaan ja piikittelemään.

Itse esitin ainakin vain oman näkemykseni kypsytystavoista, enkä mielestäni syyttänyt/teilannut/leimannut ketään toisella tavalla ajattelevaa. Jokainen taaplatkoon tyylillään, minäkin omallani. Minun puntarissani ratkaisevat perustelut ja niiden luotettavuus, jonka itse arvioin.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

itse kypsytin akvani järven sivujen ohjeiden mukaisesti. Ehkä hieman pitäisi vielä selittää tarkemmin noilla sivuilla, kun en alussa oikein ymmärtänyt niistä ohjeita mitään. Tulin tälle palstalle kysymään apua ja ihan kivasti neuvottiin...
Itse pidän "eläinrääkkäyksenä" akvaarion kypsyttämistä kaloilla. Täytyy olla todella tarkka jos aikoo tuoda kalat heti melkein akvaarioon vesien laiton jälkeen. Enemmänhän siinä on veden vaihtoa ja mittaamista!
Junior Member
Junior Member

wantukka kirjoitti:akvaariofani: et ole ihan perillä kypsytyksestä. Tai siis en väitä niin, mutta kerron omia mielipiteitäni... kyllä, pitää ostaa ammoniakkia tmv. apteekista (ei maksa paljoa), testejä pitää ostaa, mutta täytyy muistaa että niistä on hyötyä myös akvaarion kypsymisen jälkeen etenkin akvaarioharrastuksen alkutaipaleella. Ympin akvaarioon voi kaivaa pihamaaltakin (mielestäni parempi vaihtoehto, kuin kaupan kukkamulta) ja ei sitä multaa tarvitse akvaariosta imuroida. Akvaarion kypsymisen aikana multa pikkuhiljaa kulkeutuu suodattimeen. Ja sitäpaitsi mikä on ihanampaa, kun mittailla akvaarion vesiarvoja :mrgreen: . Sitä vettä ei tarvitse vaihtaa, kun vasta loppuvaiheessa, juuri ennen kuin kalat saapuvat akvaan.
Järven sivuilta vilkaisin nopeasti ja kokosin tuohon jotain, mitä siellä sanottiin. Totta, en ole tarkkaan perillä noista "oikeista" kypsytystavosta, en välitäkään olla. Miksi välittäisin? Teen jatkossakin niin, miten itse olen havainnut parhaaksi.
Ja jossuliini, olenko joskus väittänyt, että Järven sivuilla oleva kypsytysohje ei voi toimia? En tietääkseni. Sillä on monia kannattajia, ja uskon, että se myös toimii. MUTTA en usko siihen, että se on AINOA toimiva tapa. Toimivasta akvaariosta otettavien suodattimen+soran ym. lisäksi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”