Sateenkaarikalojen kutu!

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Sateenkaarikalojen kutu!

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Hei!

Olen monen vuoden odottamisen jälkeen päätynyt siihen lopputulokseen, ettei Purpurasateenkaarikalan kutu onnistu pehmeässä vedessä. Kalani ovat aina kuteneet säännöllisesti vedenvaihtojen jälkeen, mutta kertaakaan en ole nähnyt mätiä (Sateenkaarten kohdalla yksittäisistä mätimunista mitkä sirotellaan kasvillisuuteen). Olen vetänyt johtopäätöksen että vaikka kalan kaikki tarpeet muuten vaikuttavat tyydytetyiltä niin mätiä/maitia yksinkertaisesti ei kehity pehmeässä vedessä (tms). Veteni on tyypillistä Helsinkiläistä vettä, GH 3-6 ja KH n.3.

Arvatkaa hämmästykseni kun sain tekstiviestin jossa kiiteltiin kasvien mukana tulleesta kalavauvasta! Kyseessä oli Intianvesitähdikki joka oli ryöpsähtänyt pinnalle ja jonka olin kerännyt sankoon talteen ja lahjoittanut eteenpäin. Kyseessä ei voi olla muu kuin Purppurasateenkaarikala, muilla kaloilla ei ole tällä hetkellä kumppania. Ilmeisesti olin onnistunut siirtämään mädin turvaan juuri oikealla hetkellä ja yksi pieni poloinen oli selvinny kylmässä ämpärissä ja vielä Joensuuhun asti kasvipussissa. Hieman kyllä harmitti että olin juuri tyhjentänyt sangon vedestä... Sateenkaaret ovat siis ilmeisesti vain niin vikkeliä ja ahnaita etten ennen ole ehtinyt nähdä häivähdystäkään mädistä saati poikasista (tarpeeksi suurta kutuallasta ei ole varsinaista kudettamista varten).

Minäkin siis lasken onnistuneen kudun olevan merkki kalan hyvinvoinnista, joten nyt istun siis erittäin tyytyväisenä katsomassa tulipunaisen uroksen ja kellertävän naaraan hääräämistä Anubias nanan yläpuolella tietäen että kalani voivat mainiosti veden pehmeydestä huolimatta! :D
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Äitini väitti että neonsateenkaarikalat olivat tehneet mätiä juuri intianvesitädikin lehdille, ehdotin hänelle että hankkisi kelluvan poikasaltaan jonne se voisi laittaa nuo mädit. Äiti on aina äiti ja se tekee oman pään mukaan. :)

En tiedä mitä mädille oli sen jälkeen tapahtunut, mutta äidillä veden kovuus on Gh 10 ja Kh 6
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Anna-Marjatta kirjoitti:Äitini väitti että neonsateenkaarikalat olivat tehneet mätiä juuri intianvesitädikin lehdille, ehdotin hänelle että hankkisi kelluvan poikasaltaan jonne se voisi laittaa nuo mädit. Äiti on aina äiti ja se tekee oman pään mukaan. :)

En tiedä mitä mädille oli sen jälkeen tapahtunut, mutta äidillä veden kovuus on Gh 10 ja Kh 6
Neonsattari tosiaan kutee puskaan. Se on kuitenkin purppurasattaria pehmeämmän veden kala, jolle stadin pehmovesi on omiaan. En osaa varmaksi sanoa, tuottavatko nuo mainitsemasi, vähän korkeammat kovuusarvot ongelmia mädin kehittymisessä. Kokeilla toki kannattaa!

Kelluva poikasallas voisi toimia, mutta sen pitää ehdottomasti olla tiheä verkkomalli, ei siis sellainen muovihäkki, koska poikaset ovat tosi pieniä ja mahtuvat helposti siitä ulos.

Kati
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Näitä juttuja lukiessani muistin yhden yli 10 vuotta sitten kuulemani jutun erään HASilaisen akvaarioista. Hänellä oli kultapyrstösattareita ja muistaakseni myös jotain muita sattareita, joita hän viljeli aina silloin tällöin. Kalat kutivat jatkuvasti. Vesi oli Hesan vettä, mutta en tiedä, oliko hän tehnyt sille jotain kovetustemppuja.

Noh, hän oli jo kyllästynyt sattareiden viljelyyn ja oli kovin innoissaan, kun joku hänen monneistaan lopulta kuti - taisi olla joku vähän erikoisempi monninen, en muista enää lajia. Mutta vaikka hän kuinka otti tätä kutua talteen eri altaaseen ja hyysäsi sitä parhaansa mukaan, kaikki kasvuun lähteneet poikaset olivat edelleen pelkkiä sateenkaarikaloja! Koska sattarit roiskivat jatkuvasti mätiä kaikkialle, hän oli monninmunien lisäksi saanut vahingossa sattarinmunia poikasakvaarioonsa.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Liisa S kirjoitti:Koska sattarit roiskivat jatkuvasti mätiä kaikkialle, hän oli monninmunien lisäksi saanut vahingossa sattarinmunia poikasakvaarioonsa.
Heh, tuttua... Olen kudettanut neonsattareita ja sinisattareita paitsi tarkoituksella, myös täysin tahattomasti siirtämällä kasveja altaasta toiseen. Ja hyvin ovat sinisetkin kasvaneet ihan vaan Helsingin vesijohtovedessä.

Kultapyrstöjäkin mulla on, ja nekin kutevat. Niiden poikasia ei kuitenkaan ole koskaan ilmaantunut, ei edes vähemmän tahattomien kutualustan siirtämisten jälkeen. Voi olla kovuuskysymys, tahi sitten jotakin ihan muuta.

Kati
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Kati kirjoitti: Kelluva poikasallas voisi toimia, mutta sen pitää ehdottomasti olla tiheä verkkomalli, ei siis sellainen muovihäkki, koska poikaset ovat tosi pieniä ja mahtuvat helposti siitä ulos.
Kati
Minulle tuli mieleen verkkomallinen poikasallas lenkillä tässä yksi ilta, täytyy ehdottaa sitä jospa äitini saisi kasvatettua edes muutaman poikasen isoksi. Aina sitä voi kokeilla.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kati kirjoitti:Kultapyrstöjäkin mulla on, ja nekin kutevat. Niiden poikasia ei kuitenkaan ole koskaan ilmaantunut, ei edes vähemmän tahattomien kutualustan siirtämisten jälkeen. Voi olla kovuuskysymys, tahi sitten jotakin ihan muuta.
Samoin olin varma siitä että kyseessä oli kovuuskysymys tms, mutta taitaapi kavereiden oma ahneus olla kyseessä [;)] Omasta mielestäni kutu ja onnistunut kutu (todetusti kuoriutuneita poikasia) on eri asia...
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Sateenkaari02 kirjoitti: Samoin olin varma siitä että kyseessä oli kovuuskysymys tms, mutta taitaapi kavereiden oma ahneus olla kyseessä [;)] Omasta mielestäni kutu ja onnistunut kutu (todetusti kuoriutuneita poikasia) on eri asia...
Juu, kyllähän ne pistävät jälkikasvunsa parempiin suihin, jos vain tilaisuus annetaan. Ei niitä ilman omiin oloihinsa eristämistä kasvateta.

Kutu on, IMHO, se tapahtuma, jossa sukusolut lasketaan. Se on onnistunut, jos edes osa mätimunista hedelmöityy. Lisääntyminen/viljely on onnistunut vasta sitten, kun poikasia on todistettavasti olemassa.

Kati
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kati kirjoitti:Kutu on, IMHO, se tapahtuma, jossa sukusolut lasketaan. Se on onnistunut, jos edes osa mätimunista hedelmöityy. Lisääntyminen/viljely on onnistunut vasta sitten, kun poikasia on todistettavasti olemassa.
Eli en tätä ennen ole tiennyt onko itse kutu edes onnistunut, sillä en ole ehtinyt näkemään mätiä... Ymmärsin siis että kutukäyttäytymistä ei siis vielä voi kutsua varsinaiseksi kutemiseksi, hyvä tietää.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mites, ku tarkoitus olis omaan altaaseeni hankkia 4 neonin lisäksi muutama kultapyrstö ja sinisateenkaari. Tiedän että kovempaa vettä ne tarvitsevat, kuin mitä mulla on (kokonaiskovuus 1-2) ja karbonaattikovuus samoilla hujakoilla, joten riittääkö (tässä vedessä ollut myös kultapyrstöjä. Olen miettinyt, että pitäisikö mun hieman kovettaa sitä, kun mielestäni muut kalat eivät siitä häiriinny (pitää kyllä tarkistaa mutta näin muistelen)? Ei vaan jaksais alkaa pelaileen vesiarvojen kanssa jos ne näinkin kelpaa...kasvattamisesta en kuitenkaan ole ainakaan nyt kiinnostunut.
-Chyental-
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Chyental kirjoitti:Mites, ku tarkoitus olis omaan altaaseeni hankkia 4 neonin lisäksi muutama kultapyrstö ja sinisateenkaari. Tiedän että kovempaa vettä ne tarvitsevat, kuin mitä mulla on (kokonaiskovuus 1-2) ja karbonaattikovuus samoilla hujakoilla, joten riittääkö (tässä vedessä ollut myös kultapyrstöjä. Olen miettinyt, että pitäisikö mun hieman kovettaa sitä, kun mielestäni muut kalat eivät siitä häiriinny (pitää kyllä tarkistaa mutta näin muistelen)? Ei vaan jaksais alkaa pelaileen vesiarvojen kanssa jos ne näinkin kelpaa...kasvattamisesta en kuitenkaan ole ainakaan nyt kiinnostunut.
Ovat voineet stadin pehmeässä vedessä ihan mainiosti, ei yhtään kuolonuhria so far. Sinisattarit lisääntyvät, ja poikaset ovat kasvaneet ripeästi.

Mutupohjalta luulen, että vanhempi kirjallisuus suosittelee sitä kovaa vettä, koska silloisten suositusten mukaisilla vedenvaihdoilla pehmeä vesi ehtii hapantua aika lailla, ja sitä taas sattarit eivät kestä, ei edes neonsattari. Eräs tuttu kauppias sanoi, ettei mielellään ottaisi niitä myyntiin, vaikka ne periaatteessa ovat helppoja kaloja, koska se tavallinen ostaja eli "perusakvaristi" harvemmin vaihtaa vettä viikoittain. Neonitkin kuulemma tuppaavat sairastumaan ja heittävät veivinsä tosi helposti joutuessaan vähänkin laiminlyötyyn altaaseen, jossa vesi on vanhaa, nitraatit koholla, pH alhaalla ja usein vielä se suodatuskin vähän alitehoista.

Kati
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Kati kirjoitti: Ovat voineet stadin pehmeässä vedessä ihan mainiosti, ei yhtään kuolonuhria so far. Sinisattarit lisääntyvät, ja poikaset ovat kasvaneet ripeästi.

tavallinen ostaja eli "perusakvaristi" harvemmin vaihtaa vettä viikoittain. Neonitkin kuulemma tuppaavat sairastumaan ja heittävät veivinsä tosi helposti joutuessaan vähänkin laiminlyötyyn altaaseen, jossa vesi on vanhaa, nitraatit koholla, pH alhaalla ja usein vielä se suodatuskin vähän alitehoista.
No tuohon voisin sanoa, että kun mulla oli vielä kultapyrstöjä ja ne aiemmat neonit, niin nitraatti oli koholla, kun en ollut testiin silloin vielä investoinut. Vettä kyllä vaihdoin viikottain, mutta tuo kohoaminen taisi nousta, kun olin muualla töissä ja altaan siivoukset hoidin viikonloppuisin,ja kuitenkaan joka viikonloppu en päässyt... ja "pieni" ylikansoitus..suodatin oli alitehoinen, en raaskinu uutta ostaa kun tiesin, että altaan vaihto on ajankohtainen lähiaikoina. No vesilaitoksen vesiputken rikkoutuminen ja veden ottaminen kokemäenjoesta tappoi siis kuudesta sateenkaarestani 5....:( Nyt kuitenkin on isompi allas, tehokkaat suodattimet, viikottaiset vedenvaihdot jne. Jahka Rohmu ja Tytsi muuttaa, niin sitten on ajankohtaista uudet sateenkaaret.
-Chyental-
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kati kirjoitti:Mutupohjalta luulen, että vanhempi kirjallisuus suosittelee sitä kovaa vettä, koska silloisten suositusten mukaisilla vedenvaihdoilla pehmeä vesi ehtii hapantua aika lailla, ja sitä taas sattarit eivät kestä, ei edes neonsattari.
Olen Katin kanssa harvinaisen samaa mieltä! Heti jos vedenvaihto lipsuu, niin alkavat suunympärykset vaalenemaan... (joskus sitä sattuu [:I] ) Mutta kun vedet on säännöllisesti vaihdettu niin ah, sitä loistoa!! Että elä sitä kovuutta pelkää! Kohta kunhan itselläni on kunnon kudetusallas pystyssä niin katsotaan kuinka purppurat lisääntyy :mrgreen:

Keskustan Stockalla on muuten pikkusateenkaaria Melanotaenia macculochi, en ole nähnyt pitkään aikaan, melkein teki mieli hankkia. Mutta olen kuitenkin päättänyt, että kun joskus pääsen ulkomaan apajille (vuonna kuuraketti ja tuubiruoka) niin ostan jonkun Melanotaenia splendidan, mieluiten splendida inornatan. *huokailee syvään* voi sitä väriloistoa!!
zamppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Laitoin itse purppurasateenkaarikala pariskunnan 60L missä hiekka pohjalla ja 2 pientä melalehtipuskaa keskellä akvaariota kutupaikaksi.Sijoitin akvaarion ikkunen läheisyyteen mihin aamuaurinko paistaa pari kolme tuntia.Uros hyökkäili aamusta naaraan kylkeä hipoen nopeita syöksyjä ja meni aina sen jälkeen puskan tuntumaan kummallisesti sätkimään.Klo 13:00 huomasin että siellähän roikkuu jotain pieniä lasikuulia(kutua)lehdistä pienen rihman varassa alaspäin.Siirsin kalat takaisin isoon altaaseen ja yöksi laitoin läpinäkyvän kuvun puskan päällä johon tein selkeät aukot ja aukkokohtien paikkaamiseen käytin sukkahousuja.Jaa miksikö laitoin kuvun?koska laitoin pariskunnan uudestaan samaiseen altaaseen yöksi ja niillä oli uusi puska tarjolla,joten ne kutivat taas aamulla uudestaan.Kalat siirsin taas takaisin isoon altaaseen missä ne saavat nyt ollakkin.Molemmissa altaissa on ison akvaarion hiekkapohjaa sekä isosta altaasta vesi sekä lämpötila on sama,joten kalat eivät stressaantuneet siirrosta.Nyt on mennyt ekoista kuduista 4 päivää ja toisesta 3.Ekat kudut ovat muuttuneet ja niissä näkyy 2 pientä mustaa pistettä mitä epäilen silmiksi tuossa kehitysvaiheessa.Minulla on kaupungin vesijohtovesi,mihin aina laitan Start Right nimistä vedenparannusainetta.PH 7,5/KH 3 /GH 6 / N02 0,1/NO3 20 / CO2 2,9 .Joka viikko vaihdan ~30% vedestä ja mulla 190L kulma-akvaariossa eheim 2026 ulkosuodatin massoilla,jonka putsaan ~3 kuukauden välein suurimmat roskat.Kannattaa kuulemma pitää muutama päivä naaraita ensin siinä kutuakvaariossa ja sitten vasta siirtää nuo koiraat,niin kutevat enemmän.Kudut muuten menevät nopeasti parempiin suihin joten jatkuva aamuseuraaminen olisi paikallaan.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kuulostaa erinomaiselta järjestelyltä. Kututapahtumaa kannattaa kyllä, kuten aikaisemmin jossain olen maininnut, vahtia aika tarkkaan kun on noin pieni purkki ja isot kalat kyseessä, itselläni vastaavankokoisessa tuli raatoja. Tuo kutu kuulostaa jo siltä, että kannattaisi täyttää viljelyraportti (jos on jonkun seuran jäsen), sen verran hyvin dokumentoitu tapahtuma!

(nyt vasta huomasin että ketju on minun aloittama joskus aikojen alussa, kivaa :mrgreen: Olenpa selkeästi oppinut jotain pientä niistä ajoista. Ehkä.)
zamppa
Starting Member
Starting Member

Sateenkaarikalat kudusta liikenteeseen

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Huomenta Alix!
Tänään se päivä on koittanut kun ekasta kudusta on lähtenyt sateenkaarikaloja liikenteeseen,siis niitä on paljon siihen nähden mitä kutuja näin.Noissa meni semmoinen 6-7 päivää vaikka odotin kuulemani perusteella mennä vaikka 12 päivää.Olen todella innoissani,onko artemiat riittävän pieniä näiden syötäväksi muutaman päivänhän ne syövät kuiutenkin ruskuaispussista?.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Onnittelut! 6-9 päivää on 25 asteessa normaali kehitysaika kudulle. Olethan tutustunut näihin sivustoihin? Alempi linkki on tarkka kuvaus sateenkaarivauvojen ruokinnasta.

http://members.optushome.com.au/chelmon/Contents.htm
http://members.optushome.com.au/chelmon/FeedFry.htm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”