Sinileukakirjoahven + muu kalasto

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirre68
Senior Member
Senior Member

Sinileukakirjoahven + muu kalasto

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Haaveemme on käymässä toteen ja olemme ostamassa 348 litraisen pytyn (155 x 45 x 50). Mukana saisimme kalaston jämät eli:

2 x sinileukakirjoahven (toinen varmasti naaras, toisesta ei varmuutta)
Tunnistamaton pleko, ehkä L-104 (kuulemma kiltti)
Kymmensenttinen partisukko
Kerritetraparven loppu = 3 fisua
1 katinkultamonni

Omasta 128 litraisesta olisimme siirtämässä tähän isoon pyttyyn:

Perhokirjoahven-pariskunta
9 x kuparitetra
10 x lyhtytetra

Pohjalle tulee hiekka, vesiarvot säädettäis tarpeen mukaiseksi. MUTTA MUTTA: Millainen kala on sinileukakirjoahven? Hirveän vähän löysin mistään tietoa, olisko kellään kokemuksia? Vesivaatimukset, luonne ym.

Ennen kaikkea kovasti tarvitsisimme nyt ehdotuksia koko kalaston kokoonpanosta. Mistä luopua, mitä lisätä, ottaako yleensä noita kalaston jäämiä? Asia pitäisi päättää pian, joten auttakaa rakkaat ystävät!

:P :P :P
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
pinkku
Starting Member
Starting Member

Kalastosta

Viesti Kirjoittaja pinkku »

Hassua vastata viestiinne kun itse olen myymässä teille sitä allasta. Infoilkaapa muut vedänkö liikaa kotiinpäin... :mrgreen:

Altaan arvot ovat tällä hetkellä:
Lämpötila:+ 28
Ph: n.7
Kh: 2
No3: 12,5
No2:0

Haaveilin itse jokin aika sitten perhoskirjoahvenpariskunnasta mutta minulle sanottiin että saattaisivat stressaantua sinileukojen kanssa. Jos muilla on eriäviä mielipiteitä/kokemuksia tästä niin kertokaa ihmeessä. Sinileuat ovat rauhallisia kirjoahveniksi, kasvitkin ovat saaneet olla rauhassa. Kutuaikana ongelmia saattaa hieman syntyä ja nämä kutevat hyvissä oloissa käsittääkseni aika tiheään.

Sinileukakirjoahvenet ovat ensimmäisenä norkoilemassa ruokaa jos lasin lähelle menee ja omani ainakin tulevat syömään kädestä. Pari kertaa ovat kättänikin luulleet ruoaksi(Ei se satu kun nipsaisevat mutta arvatkaa säikähdinkö ensimmäisellä kerralla... 8O )Veden pitäisi näillä ahvenilla olla neutraalia, pehmeää ja lämpötilan 27:n paikkeilla. Aikuiskoosta on ristiriitaista tietoa mutta nämä minun yksilöni ovat n. 11 ja 14-senttiset.

Plekon ja partiksen voisit mielestäni ottaa, ne kävisivät muun kalaston kanssa yhteen. Plekon ja tetrojen lämpötilavaatimukset saattaisivat olla yhteneväiset 27:ssä asteessa. Sen plekon ei muuten pitäisi kasvaa yli 12-senttiseksi mutta koska tarkka lajitunnistus puuttuu niin mene ja tiedä...

Eiköhän 2 tetraparvea riitä, muuten tulee aikamoinen sekametelisoppa.

Katinkulta varmaan kaipaisi kaltaistensa seuraan.

Kalastoehdotus:

2 x Perhoskirjoahven
10 x Lyhtytetra
9 x Kuparitetra (nämä juuri ja juuri menisivät neutraalissa vedessä?)
L-104
partis

Lisäksi altaaseen sopisi vielä esim appelsiinipleko, eikä kalasto sittenkään vielä olisi täynnä, eli tetraparvia voisi kasvatella tms.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Re: Kalastosta

pinkku kirjoitti:Hassua vastata viestiinne kun itse olen myymässä teille sitä allasta. Infoilkaapa muut vedänkö liikaa kotiinpäin... :mrgreen:
Ei ollenkaan hassua :mrgreen:
Altaan arvot ovat tällä hetkellä:
Lämpötila:+ 28
Ph: n.7
Kh: 2
No3: 12,5
No2:0
Lähes samanlaiset kuin meillä nyt, PH vaan alempi.
Sinileuat ovat rauhallisia kirjoahveniksi, kasvitkin ovat saaneet olla rauhassa. Kutuaikana ongelmia saattaa hieman syntyä ja nämä kutevat hyvissä oloissa käsittääkseni aika tiheään.
Kovasti nämä sinileuat kiinnostavat! Ollaan hankkimassa tämän totaalisen akvaariokärpäsen puremina myös noin satalitraista ja ehkäpä 160 litraista, ja kun ennestään on jo 128 l, niin eiköhän perhoset löydä kodin esim. tosta 160 litraisesta (eivät tunnu mahtuvam 128 litraiseen, hirveää jahtaamista [}:)] ).
Veden pitäisi näillä ahvenilla olla neutraalia, pehmeää ja lämpötilan 27:n paikkeilla. Aikuiskoosta on ristiriitaista tietoa mutta nämä minun yksilöni ovat n. 11 ja 14-senttiset.
Entistä enemmän viehättää!
Plekon ja partiksen voisit mielestäni ottaa, ne kävisivät muun kalaston kanssa yhteen.
Ne sitten ainakin otetaan :)
Eiköhän 2 tetraparvea riitä, muuten tulee aikamoinen sekametelisoppa.
Kas kun kuparit ja lyhdyt muodostavat yhdessä parven, ovat jonkin verran jopa samannäköisiä.. varsinkin naaraskupareita on välillä vilskeessä vaikea erottaa lyhdyistä. Pidän niitä siis yhtenä parvena. Joo, jollakin varmaan eriäivä mielipide ulkonäöstä, omhan fisujen ruumiinrakenne ihan erilainen, mutta luonne sitäkin samanlaisempi.
Katinkulta varmaan kaipaisi kaltaistensa seuraan.
Sammaa miältä.

Kalastoehdotus:
2 x Perhoskirjoahven
10 x Lyhtytetra
9 x Kuparitetra (nämä juuri ja juuri menisivät neutraalissa vedessä?)
L-104
partis
Tai sitten:

Sinileuat
10xlyhtytetra + 9xkuparitetra
15 kerritetraa (nam, niin ihanan sinisiä)
L-104
Partis
Sitten kun rahaa, appelsiinipleko
+ mahtuisko joukkoon iso tuhinalauma monnisia???

HUH, onpa pyörittelyä!!! Perhikset siis pääsevät siihen toisiksi isoimpaan akvaan, niille sitten pitää miettiä kans seuralaisia.. rauhallisia sellaisia! Mutta siitä sitten joskus myöhemmin.

Kommentoikaahan muutkin :)
pinkku
Starting Member
Starting Member

Vielä sinileuoista

Viesti Kirjoittaja pinkku »

Piti vielä semmoista kertoa että kun tuo meidän affenet kutee niin äiti-affen muuttuu melkein kokonaan mustaksi(hyvän näköinen kun silmät ja selkäevä loistavat kellertävänä kun koko muu kala on aivan musta), silloin saa plekokin kyytiä. Musta väri toki häviää kudun jälkeen vähitellen ja kalasta tulee normaalin värinen. Luin jostain myös että nämä ahvenet hoitaisivat poikasiaan ja puolustavat ainakin kutuaan kiitettävästi.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Päätin luopua sinileuoista, joten keskustelun saa lukita :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”