Silikonien vaihdosta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

marjukka1 kirjoitti:Minulla kaksi vuotta vanha akvaario, joka ollut vuoden pois käytöstä ja nyt mietityttää noi silikonit sillä ajattelin laittaa sen toimimaan taas
Itselläni oli paljon vanhempi akvaario ja ollut pari vuotta kuivilla varastossa. Viikon vedenpitävyystesti osoitti, että pitää vettä, eli säästyin silikonien vaihtamiselta :)
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeePapu »

Minä alan pikkuhiljaa päätyä vaihtamattomuuteen, jos tuo purkki sen muutaman päivän kestää koetäytössä. Olin meinaan aika kädetön hommassa viimekerrallakin.. [:I]
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Eli teenpä sen testin ensin ja katson pitävätkö saumat vettä! Hyvä, jos säästyisi silikonien vaihdolta! :D
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Ei se nyt niin hirveän kamalaa ole se vaihto. Minulla on tuo 528-litrainen, jonka laitoin juovapallolle ja ostaessa silikonit näyttivät ihan hyviltä. Siis oikein kimmoisilta ja siisteiltä, ei rispaantumaa. Veitsen reunalla nostelemalla huomasin kuitenkin, että se tiivistyssauma oli paikoin irrallaan lasista, mutta vähänkään kosteana sitä ei pelkästään katsomalla huomaa. Sitten kun rupesin kaapimella työntelemään saumoja irti, huomasin että riitti kun jostain irrottaa, loput lähtee vetämällä irti. Eli ulkonäkökin saattaa pettää.

Niinpä olen itse tullut siihen tulokseen, että vaihdan hiukankaan epäilyttävät silikonit jos vaan allas sattuu olemaan kuivillaan. Se on ihan älyttömän paljon pienempi vaiva kuin käyttöönotetun altaan uudelleen tyhjentäminen korjausta varten. Vaikka sitten näin kävisi vain 1/10 tapauksista.

Mika
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Pitääkö ne ylälaidassa olevat silikonitkin poistaa? Alan taas kallistua vaihdon puoleen. Ostin jo silikonia ja mattoveitsen. Mikäs se ihmevekotin saumojen poistamiseen olikaan?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

TeePapu kirjoitti:Pitääkö ne ylälaidassa olevat silikonitkin poistaa? Alan taas kallistua vaihdon puoleen. Ostin jo silikonia ja mattoveitsen. Mikäs se ihmevekotin saumojen poistamiseen olikaan?
Ikkunakaavin. Jos yläreunan silikoneilla tarkoitat lasin ja yläkehyksen välissä olevaa, niin sillä nyt ei vedenpitävyyden kannalta ole väliä. Itse en yleensä vaivaudu. Kaikki pohjasaumat ja päätyjen pystysaumat vaihdetaan ja mieluiten kerralla.

Mika
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Plaah. Tavallista tarinaa, tilanne on nyt tämä:
Vaihdoin siis silikonit, hikistä hommaa. Meni kaksi päivää ja kipeytti jokaisen lihakseni (miten, en itsekään ymmärrä).
Annoin kuivua viikon ja täytin sen. Vesi oli altaassa vuorokauden, ei vuotoa. Aloin pestä hiekkoja. Tyhjensin altaan hiekoitusta varten, pohjalle jäi noin sentti vettä. 25 kiloa hiekkaa altaassa ja kuulen kohtalokkaan *TIP*-äänen. Kurkistan takanurkkaan ja aivan oikein. Nurkasta tippuu vettä. Että per***e. Mistään ei löytynyt tarpeeksi isoa astiaa, joten kasasin hiekan toiseen päätyyn. Imeytin veden rätillä pois, imuroin vuotavan kulman puhtaaksi ja poistin epäilyttävältä alueelta silikonit. Asetoni kehiin ja lisää silikonia, uusi yritys.
Eli ei se niin helppoa kaikille ole.
Olisi pitänyt olla vaihtamatta, nyt [sensuroitu]**aa niin paljon että vaikeaa sanoin kuvailla. Alkaa tuntua siltä että heitän vesilintuparvea erinäisellä akvaariotarpeistolla.
avain
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja avain »

Otan osaa. Minunkin silikoonaukseni meni pieleen. Ja otti päähän. Ajattelin jo kalojen myymistä.
Kehysakvaariosta kun ei voi edes sanoa mikä kohta on huono kun vesi lorottaa kehystä pitkin ja saattaa tulla toisesta päästä ulos. Tyhjäsin uudelleen altaan ja vedin päälle uuden kerroksen kaikkialle paitsi ylös.

Halvemmaksi olisi varmaan tullut vaihdattaa nuo silikoonit jossain asiantuntevassa liikkeessä. Kalaparatkin joutuivat olemaan melkein viikon saavissa.

Mutta nyt allas on täynnä ja kaikki kalat ja hiekat yms. sisällä eikä vuoda...kop kop :mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
zakka
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja zakka »

Heippa!
omat silikoonin vaihdot meni nätisti ja helposti 500 litraseen tossa edellispäivänä, viikonpäästä katotaan pitääkö vettä mutta eiköhän kun ei ennekään näissä hommissa ongelmia ole ollut. pitänee tarkastaa vielä alustan suoruus kunhan saan sisään hiukan vettä painetta tasaamaan.
viime kämpässä vedin jalat suoraan pytty täynnä pikkuhiljaa muutaman päivän aikana mittaamalla vedenpinna ja kehyksen yläreunan välisen matkan 8O, joo pytyssä on 8 säätöjalkaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”