Silikonien vaihdosta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Silikonien vaihdosta

Viesti Kirjoittaja TeePapu »

Ostin 500 litraisen altaan käytettynä. Se on noin 6 vuotta vanha ja se kävi läpi kuljetuksen peräkärrissä Nilsiä-Kuopio välin. Eli kannattaako silikonit vaihtaa? Kuinkas se parhaiten käy? Pitääkö kaikki silikonijämät tosiaan poistaa? Eikö vanhoja silikoneja voi vaan puhdistaa alkoholilla ja pistää runsaasti uutta päällä?
Kiitos!
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tuskinpa on syytä vaihtaa. Silikonit kestävät kyllä paljon kauemmin. Ainakin jos akvaario on ollut sisällä eikä kosteassa ja kylmässä (pakkasessa). Tutki saumoja hyvässä valossa, ovatko ne kiinni kunnolla lasissa.

Haulla löydät tuhat ja yksi samaa kysymystä jo valmiine vastauksineen. [;)] esim silikon* and uusiminen

Päälle ei kannata laittaa, tarttuu vanhaan huonosti ja tulee ruma.
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Huomasin tuossa itsekin ottaa silmän käteen ja katsoa uudestaan, löytyihän niitä aiheita :)
Mutta eikös kaikki se tärinä ja kolhaisut ole vaikuttanut asiaa?
Jos siis täyttäisin tuon altaan ulkona ja tarkkailisin asiaa, kuinka kauan..? Ja ottaisin kotivakuutuksen.

---------------

Ja se on myös viettänyt ulkona pressu päällään nyt viitisen viikkoa ja vielä kolme viikkoa on edessä ennen uuteen kämppään muuttoa.
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Luotan siis vanhoihin jos koetäytössä vettä ei valu?
111na
Elite Member
Elite Member

Mahdoton vastata näkemättä ja sittenkin voisi olla vaikea antaa takuita - ja on monet altaat vuotaneet myös uusimisen jälkeenkin, kun silikonin kanssa työskentely on ollut uutta. Aivan kuten joskus jonkun altaat alkavat yhtälailla vuotaa.

Tarkastele saumoja hyvin tarkasti sentti sentiltä erittäoin hyvässä valossa. Ovatko ne kiinni hyvin lasissa.

Ei tärinät kuljetuksissa eikä säilytys ulkona jonkin aikaa merkitse mitään. Koetäyttö on tietysti paikallaan aina. (Huomioitava asiallinen alusta tietenkin.) [;)]
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos, eikun tutkimaan ja kokeilemaan.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Tuota, kannattaako sitä ruveta ihmettelemään ja kokeilemaan, vaihto on niin pieni vaiva ja kustannus? Minä ainakin vaihdan melkein poikkeuksetta käytettyihin altaisiin saumat kun tulevat meille. Leväiset ja rumat jos ovat niin omasta vielä vettä pitävästäkin altaasta vaihdan silikonit jos sattuu olemaan kuivillaan.Varmempi niin, kun nyt uskaltaa jo omiin saumauksiin luottaa. Aikaa menee tunnin verran, silikonia altaan koosta riippuen jopa tuubillinen.

Mika
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Mites kehysakvaarioiden silikoonien vaihto? Riittäkö silikonien vaihto vain sisältä vai tarviiko purkaa koko purkki? Onko vaikea homma vaihtaa itse? Vai voiko vaihdattaa jossain? Se tietysti sitten maksaa... :? Olisi edessä silikonien vaihto yhteen akvaan ja olen mietiskellyt, ett opettelisin tekemään sen ihan itse, että voi vastaisuudessakin sitten hoidella hommelit itse! :D
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Vaihda vain sisäpuoliset saumat ja varo niitä poistaessasi lasien välissä olevaa silikonia.

Tuskin kannattaa itse koko akvaariota hajottaa. Saattaa uuden käytetyn ostaminen olla edullisemmaksi kuin akvaarion hajottaminen osiin, silikonien poisto ja akvaarion uudelleen kasaaminen.
Hattivatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hattivatti »

Mä nyt vaihtelin tuossa eilen silikoonit 325 litraseen ja huomasin tänään, että siinä on pari kohtaa johon tarviis laittaa pikkasen lisää. Voiko sitä silikoonia lisätä nyt tämän uuden päälle kun olen sen ensin puhdistanut, pysyykö se? Vai pitääkö kaikki vetää pois ja alottaa alusta 8O ?
Entäs kun en älynny käyttää sitä maalarinteippiä ja ne reunat ei oo järin tasaset, niin uskaltaako vetää mattoveitsellä tasasemmaksi vai lähteekö rispaantumaan?
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Voi kakki, minä olin jo siinä uskossa ettei tarvitse vaihtaa, akvaario on nyt koe-täytettynä tuolla ulkona, ei ainakaan vielä ole räjähtänyt. Ilmeisesti silti pitäisi sitten uusia?

Vääntäkääs nyt rautalangasta, mikä on sisäpuolen sauma, kuinka paljon? [;)] Siis tuleeko se uusi silikoni siis kuitenkin osittain vanha päälle? Eikö riitä että ottaa vain siitä lasin päälle tulevasta osasta ne ohuet osat ja vetää uudet päälle? Siis tietenkin putsauksen jälkeen.

Ja kuinka paljon minä sitä ostan, montako purtiloa, kuinka isoa? Ja muita tarpeita siis puhdistusaine (mitä ostan ja mistä?), astianpesuaine, sormi, entäs muuta?

Yhdet silikonit olen uusinut muutama vuosi sitten pikkuakvaariosta, mutta mitään en muista, olo on toivottoman tyhmä. Kamalaa kun oman olemattoman taidon varassa on koko uusi kämppä sekä tietysti akvaario. :(
Välillä tekee mieli sanoa että aargh.
111na
Elite Member
Elite Member

Silikoneja ei kannata muuten vain vaihtaa. Vain jos ne alkavat irtoamaan ja näyttävät epäilyttäviltä. Silikoni ei vanhene sillä lailla itsessään.

Mutta jos on vähääkään syytä vaihtaa, silloin vaihdetaan. Kukaan ei ole kuitenkaan seppä syntyessään. [;)] http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=31941 (Ehkä siinä vähän liioitellaan, mutta tiedän tunteen. [;)] )

Tärkeää on olla hyvä terä, jonka saa lasia myöten ja viiltää silikonit pois. Samalla varotaan ettei terä uppoa lasien väliin yhtään, vaan vedellään laseja pitkin puolin ja toisin aina syvemmälle, kunnes vanha silikoni irtoaa vetämällä.

Seuraavaksi puhdistetaan terällä lasiin jääneet kaikki silikonit pois tarkasti. Sitten pyyhitään liuottimella huolellisesti joka kohta.

Maalarinteipit asetellaan paikoilleen. Siihen menee aikaa, mutta tarkkuus linjoissa määrää paljolti siisteyden. Kehysakvaariossa ei tarvitse olla ihan millintarkka, jos kerran kehys kuitenkin peittää silikonin. Silloinkin kyllä kannattaa asettaa teipit, sillä yli levinnyttä silikonia ei hyvin saa kuivana pois. Pitäisi olla terä jolla saa vedettyä saumasta ulospäin, muuten rikkoo tehtyä sauman reunaa.

Sitten pyyhitään vielä sormenjäljet liuottimella ja uudella paperilla.

Nyt voidaan pursottaa silikoni. Tarvitaan silikonipuristin ja oikeanlaista silikonia patruuna. Patruunassa on muovinen kärki, joka leikataan sopivassa kulmassa sopivan paksuiseksi. Tämä on hyvin tärkeää hyvän sauman saamiseksi. Sauman paksuus, silikonin määrä, on makuasiakin, mutta leikkaisin noin 8 millin levyiseksi kärjen ja 45 asteen kulmassa.

Tuo leikkauskulma asetetaan tiiviisti lasin kulmaan ja testataan liike, kuinka pitkälle päästään missäkin asennossa. Putkiloa käännetään sopivaan asentoon, jotta päästään vetämään mahdollisimman pitkä sauma. Pieni akvaario on hankala, koska puserrin törmää jatkuvasti johonkin. Kärki ja puristin ovat joka vedolla muuttumattomassa kulmassa akvaarioon nähden. Ahtaissa kohdissa tästä voi joutua tinkimään, mikä heti näkyy makkarana silikonissa.

Tärkeää on pursottaa ja liikuttaa tasaisesti. Kun leikattu kärki on oikeassa asennossa tulee kerralla valmista. Mitä enemmän tasoittelua joutuu tekemään sitä huonompi lopputuloksesta yleensä tulee. Teipit auttavat kuitenkin.

Ilmakuplia ei jää ollenkaan kun pursotetaan oikein: Pursotetaan aina vähän kärjen 'edelle'. Nimittäin silikoni plastisena aineena työntyy joka rakoon ja liikkeen suuntaankin kärjen edelle pikkuisen. Silloin ei tasoitukselle jää kuin pinnan tasauksen tehtävä. Tuota on kokeiltava johonkin vastaavaan kulmaan ensiksi koekappaleeseen. Sopiva pursotus suhteessa liikkeeseen on kaiken a & o. Silloin työ muuttuu helpoksi.

Melkeinpä suosisin parhaana kuivalla sormella tasoittamista tiiviillä vedolla. Yksi veto usein riittää. Ilmakuplia ei saa jäädä.

Tosin jos on pursottaminen onnistunut hyvin, voisi käyttää saippuavettä sormiin (tai sylkeä :P ) ja enempikin vain taputella ja kevyesti vedellä pinta tasaiseksi.

Teipit voi poistaa heti kun tasoitus on tehty, mutta kyllä ne hyvin vielä lähtevät varmaan lähemmäs tunninkin päästä aloituksesta.

Jos allas tämän jälkeen vuotaa, tiedät ketä syyttää. :) Ei minua! :D
____

Harjoittelu tekee mestarin ja todellakin kannattaa kokeilla johonkin ensin. Mutta kyllä tätä ihan turhaan sanotaan helpoksi. Mikä on toiselle helppoa, voi toiselle olla vaikeaa.
Viimeksi muokannut 111na, 20:36, 03.10.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hattivatti
Starting Member
Starting Member

Oiskohan joku ystävällinen sielu osannut auttaa mua tuossa mun yllä esittämässä ongelmassa [:I] ?
111na
Elite Member
Elite Member

Joo Hattivatti, juuri lisäsin tuonkin kohdan edelliseen. Rispaantuuhan se reuna herkästi. Tarkkaa ja hidasta työtä on tuossa vaiheessa. Pitäisi vedellä terällä tasa ulospäin saimasta, jotta silikonin reuna leikkaantuu poikki. Eikä siihen terä oikein mahdu. Tuttu juttu.

Oikein tarkka ja kevyt veto terällä leikaten ylimääräinen silikoni saumansuuntaisesti. Sitten pikkutarkasti saumaan päin, niin ettei terä lipsahtele yhtään siihen jäävään saumaan.

Menee aikaa moninkertaisesti teippienasetteluun nähden. Koita kestää. Täydellinen tulee sitten ensi kerralla! [;)] Tai no, pikkutarkalla työskentelyllä voit saada oikein hyvänkin.

Kun akvaario on käytössä saumoja ei kyllä huomaakaan. .
Hattivatti
Starting Member
Starting Member

Juu kiitos. Mutta mitenkäs tuo silikoonin lisääminen, uskallanko vetää päälle hieman lisää? Pysyykö vai teenkö sen sauman kokonaan uudestaan?
111na
Elite Member
Elite Member

Kun se kerran on tuoretta puhdasta silikonia alla, voisi varmaan lisätäkin. Varsinkin jos kyse on enempi ulkonäköseikasta ja vain sauman paksuuden vaihtelusta.

-----

Vielä siitä silikonin kestävyydestä. Seuraavassa puhutaan todella outoja vain muutamasta vuodesta, mutta jos se on totta ei silikoni ole kyllä oikeanlaatuista siinä akvaariossa tai lasit ovat huonosti liuottimella pestyjä tehtaalla. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 93#3493393

Kyllä väittäisin ettei kymmenenkään vuotta ole vielä aika eikä mikään silikonille.
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Heh, tuossa olen pari päivää raaputellut vajaa 600 litraista erkkeri akvaariota ... onpahan muuten homma, varsinkin ne "erkkeri kulmat" joista silikonia sauman päältä siis ei saa mitenkään järkevästi kokonaan pois ...

Muuten vaikka kuinka hinkkaisin ja hioisin ja pesisin (ihan sama millä) niin lasiin jää kuitenkin jäljet vanhasta silikonista, tiedä sitten mistä johtuu.

Mutta kun tuon saan valmiiksi niin mietin kyllä moneen kertaan ennenkuin tekisin uudestaan vastaavan kokoiselle / isomalle altaalle, hermot menee :mrgreen:
Beati pauperes spiritu
111na
Elite Member
Elite Member

Pieni ikkunanpuhdistaja on hyvä. Ja siihen varateriä. Terä kun on terässä, niin pienellä kitkuttamisella edestakaisin kaikki lähtee.

Sellaisessa on viitisen senttiä leveät terät. Samalla kapineella saa alkuunkin vanhat pois aika hyvin. Tosin siinä viiltohommassa terä tahtoo halpamallista helpolla lähteä liukumaan sivulle irti (niin kuin se vaihdetaan), mutta kyllä sillä on pärjännyt.

Maksaa ehkä euron halpahallin maalaustarvikkeissa ja varateräpaketti vähän enemmän.
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Juu, on noita raaputtimia, veitsiä, teriä, jne jne jne ...

Mutta kun ne erkkeri kulmat eivät ole 90 vaan 45 niin siinä on pieni tenkkapoo kun ei voi suoraan lasiin tukea terää (viiltäisi sen välissä olevan sauman) todnäk joudun tyytymään siihen että jää muutaman millin levyinen vanha sauma siihen alle.
Beati pauperes spiritu
Hattivatti
Starting Member
Starting Member

Mitäs jos se terä tosiaan lipsahtaa siihen sauman ja lasin väliin, onko katastrofaalista 8O ? Mulle on tainnu parissa kohtaa käydä niin, ei pahasti mut silti :frown: .
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Hattivatti kirjoitti:Mitäs jos se terä tosiaan lipsahtaa siihen sauman ja lasin väliin, onko katastrofaalista 8O ? Mulle on tainnu parissa kohtaa käydä niin, ei pahasti mut silti :frown: .
Ei ole katastrofaalista, kunhan ei ole pala pois siitä saumasilikonista. Itsellekin kävi niin kun kaverin akvaarion silokoneja poistettiin, eikä vuotanut pisaran pisaraa uuden silikonin laittamisen jälkeen :)
Hattivatti
Starting Member
Starting Member

Huh helpotus, minä jo täällä olin ihan sydän kurkussa. Vierähti ISO kivi sydämeltä, kiitos :mrgreen:
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Minulla kaksi vuotta vanha akvaario, joka ollut vuoden pois käytöstä ja nyt mietityttää noi silikonit sillä ajattelin laittaa sen toimimaan taas! Mistä tiedä varmasti, että tarviiko silikoonit vaihtaa ja uskallanko, vaikka tuntuisi, että nykyiset silikonit ovat hyvät laittaa siihen vettä vaihtamatta silikoneja! Siinäpä meikäläisen pulmaa!

Eikö silikoni ole kuitenki sellaista "kimmoista" ja jos se ei irtoile ja on siistiä, ni uskaltaako iskeä siihen vettä? Tietty koekäyttö ensin saunassa vaikka, ettei sitte olkkarin lattialla lainehdi!

Mielipiteitä!?! :mrgreen:
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Sanoisin että uskaltaavarsinkin jos saumat näyttävät hyviltä, ja varsinkin jos sitä ei ole säilytetty säiden armoilla tai kylmässä. Kokeile vaikka jollain tylsällä tikulla saumojen kimmoisuutta.

Parin vuorokauden koetäytössä vaikka sanomalehden päällä vuotamattomuus selviää. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”