L-018, L-081 ja L-177 erot?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

L-018, L-081 ja L-177 erot?

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Heips o/
Kaipaisin varmoja tunnistusmerkkejä näiden plekojen suhteen.
Miel. merkkejä joilla erottaisi samankokoiset nuoret yksilöt toisistaan? :)
Fishy fella.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

L 18 ja L 177 eroista en osaa sanoa, 177 saattaa olla poikasena kellertävämpi kuin L 18. Joku näitä plekoja omistava voi kertoa näistä lisää. Sen sijaan L 81 eroaa aiemmin mainituista pienemmillä valkoisilla pisteillään, joita on enemmän ja tiheämmässä kuin L 18 ja L 177:lla. L 81 on poikasena valkopilkullinen mutta muuttuu nuorena aikuisena keltapilkulliseksi. L 81 on helppo erottaa L 18 ja L 177:sta.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Ok :) Ostin nimittäin plekon L-177:na enkä ole 100% varma että onko se varmasti juuri se, vai kenties joku muu näistä sukulaisista. Myyjäkään ei näyttänyt olevan 100% varma ja tukusta tunnetusti tulee joskus väärillä nimillä kaloja. (huvittavana esimerkkinä helmikirjoahven sinikirjoahvenen nimellä, vaikka kyseessä niinkin erilaiset ja näköiset kalat.)
Fishy fella.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Mistä ostit ja koska? [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

pleko_88 kirjoitti:Mistä ostit ja koska? [;)]

Coralista perjantaina ;)
Myyjätyttö kun ensin ajatteli että onkohan se nyt kultajuova vai aurinkojuova joka tuo on, mutta aurinkojuova sen pitäisi olla... Ihmetystä minulle sekä myyjälle lisäsi kalan erittäin halpa hinta. :) Mitähän tämmöinen otus yleensä maksaa?
On kuitenkin suurin todennäköisyys että olisi L-177, koska on sinä myyty, mutta olisi itsekin kiva tunnistaa nämä kolme kaverusta toisistaan. :mrgreen:
Fishy fella.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Azimator kirjoitti:

Coralista perjantaina ;)
Myyjätyttö kun ensin ajatteli että onkohan se nyt kultajuova vai aurinkojuova joka tuo on, mutta aurinkojuova sen pitäisi olla... Ihmetystä minulle sekä myyjälle lisäsi kalan erittäin halpa hinta. :) Mitähän tämmöinen otus yleensä maksaa?
On kuitenkin suurin todennäköisyys että olisi L-177, koska on sinä myyty, mutta olisi itsekin kiva tunnistaa nämä kolme kaverusta toisistaan. :mrgreen:
No se on kultajuova L-18 sitten.. Semmoissia ainakin tilattiin ja kyllä niissä eron huomaa aurinkojuovaan. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

pleko_88 kirjoitti:
Azimator kirjoitti:

Coralista perjantaina ;)
No se on kultajuova L-18 sitten.. Semmoissia ainakin tilattiin ja kyllä niissä eron huomaa aurinkojuovaan. :D

Ok, toivotaan sitten niin :) Altaassa oli ainoastaan tämä minun ötökkäni ja se Eskon lemmikki(joka ei kait ole myytävänä:) ), näitä keltapilkkuisia Baryancistruksia. Lasissa vaan ei lukenut kultajuovasta, siinä luki vain aurinkojuova näistä kolmesta kaveruksesta...
Onkos näillä mitään rakenteellisia eroja vai onko erot vain kuvioinnin värisävyssä ja täplien koossa? Tuolla poikasella on todella kirkkaat räikeät suuret keltaiset pallot, mutta vanhetessa taitavat monistua ja pienentyä...
Fishy fella.
snake
Starting Member
Starting Member

L018?

Viesti Kirjoittaja snake »

mulla on ollut kotona sellaiset 5 vuotta L018. se on nyt reilut 10cm pitkä ja suklaanruskealla pohjalla isot, selvärajaiset pilkut. Tai sen ainakin pitäisi olla se L018 :)

on ollut todella kestävä ja kaikkiruokainen, suosittelen lämpimästi
I am a man who walks alone, and when i'm walking the dark road...
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Re: L018?

snake kirjoitti:mulla on ollut kotona sellaiset 5 vuotta L018. se on nyt reilut 10cm pitkä ja suklaanruskealla pohjalla isot, selvärajaiset pilkut. Tai sen ainakin pitäisi olla se L018 :)

on ollut todella kestävä ja kaikkiruokainen, suosittelen lämpimästi
Kaikki ei voi olla täysin kunnossa sille koska kyllä tuossa vuosimäärässä luulisi sitä pituutta olevan yli puolet enemmän eli ainakin 20cm. Mikä on akvaariosi läpötila? :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
snake
Starting Member
Starting Member

L018

mulle pleko tuli sellaisena 3,5 sentin sinttinä ja aluksi luulin ettei se kasva lainkaan. Nyt se on asustellut 750 litran altaassa puolitoista vuotta ja kasvanut todella reippaasti sinä aikana. Lämpötila on vaihdellut vuodenaikojen mukaan 24-26C. se on erittäin hidaskasvuinen verrattuna esimerkiksi helmivampyyriplekoon ja kultaplekoon, jotka kasvavat silmissä :mrgreen:
snake
Starting Member
Starting Member

vielä L018 koosta

L018 jää muuten melko pieneksi, 18-25cm uusimman aqualogin mukaan, joten ei sille edes pitäisi olla tullut sitä 20 senttiä lisää tossa ajassa
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Nyt on lapsi asunut kotona viikon verran, ja kotiutunut suht hyvin. Näyttäisi että on tullut kokoa hiukkasen viikonkin sisällä.

snake: eikö 24-26 astetta ole hiukan liian vähän? :)
Itselläni tuolla on lämpöä tällähetkellä 29 (vuodenmittaan 27,5-30,5C), ja hiukan harmittaa kun muu kalasto ei salli kovasti lämpimämpää, kun luonnossahan näillä vesi on parhaimmillaan 32 astetta... Lämpötila ja kasvunopeushan kulkevat usein käsi kädessä, tiedä sitten tässä tapauksessa.
Fishy fella.
snake
Starting Member
Starting Member

lämpötilasta

niin minäkin aluksi luulin, että noilla L018 ja L177 pitää olla tosi lämmintä, sellaiset kiekkojen olosuhteet, mutta kuinkas ollakkaan. Juttelin saksassa messuilla käydessäni erään plekoharrastajan kanssa ja hän oli saanut paljon parempia tuloksia kun oli vähän viileämpää. Samoja lämpötilalukemia näyttäisi olevan myös aqualogissa. Kaverillani L177 asuu kiekkojen kanssa eikä ole kasvanut lainkaan tuossa korkeammassa lämpötilassa. Eli ainakin mun tilanteessa vaihto isompaan ja viileämpään altaaseen auttoi L018 kasvamaan. L014 taas tykkää juuri tosta korkeammasta lämpötilasta, helmivampyyrillä ei näyttäisi olevan kovinkaan tarkkaa tuon lämpötilan suhteen. Mulla on 12 eri plekoa kotona ja suurin osa tykkää korkeammasta kuin 26, mutta on pari sellaista että niillä ei näytä olevan väliä. Tai sitten nämä mun kalat ovat vaan karaistuneet :D
IderG
Junior Member
Junior Member

Re: vielä L018 koosta

Viesti Kirjoittaja IderG »

snake kirjoitti:L018 jää muuten melko pieneksi, 18-25cm uusimman aqualogin mukaan, joten ei sille edes pitäisi olla tullut sitä 20 senttiä lisää tossa ajassa
Mikähän mahtaa tuo uusin Aqualog olla? Itselläni ei ole kuin tuo paksu "All L-numbers", joka taisi ilmestyä tuossa vuoden vaihteessa ja siinä kyllä komeilee 30 cm, tosin ?-merkillä varustettuna. Luotettavana pitämässäni DATZissa mitaksi kyllä mainitaan aina vähintään 30 cm.

Mitä tulee lämpötilaan, niin Rio Xingun lämpö ei kyllä juuri paljonkaan 30 asteen alapuolella pistäydy.
Ivan der Grausame

"Gott erbarmt Sich, Ich nicht"
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Re: lämpötilasta

snake kirjoitti:niin minäkin aluksi luulin, että noilla L018 ja L177 pitää olla tosi lämmintä, sellaiset kiekkojen olosuhteet, mutta kuinkas ollakkaan. Juttelin saksassa messuilla käydessäni erään plekoharrastajan kanssa ja hän oli saanut paljon parempia tuloksia kun oli vähän viileämpää.

Ohos :O Hassua. Luulisi että luonnonolot olisi paras vaihtoehto, mutta ei se kai aina pidä... :)
Fishy fella.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Re: lämpötilasta

Azimator kirjoitti:Ohos :O Hassua. Luulisi että luonnonolot olisi paras vaihtoehto, mutta ei se kai aina pidä... :)
Juups näin minäkin olen aina kuvitellut. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Raaka-Arska
Member
Member

plekot

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Kyllä kuujuovall ja kultajuovalla on kuviollisia eroja.
snake
Starting Member
Starting Member

vielä plekoista

Ostin aqualogin all-numbers keväällä -04 saksasta ja suurin osa näistä "tutuista plekoista" on korjattuja, eli tarroilla tee-se-itse-meiningillä. Kantta en voi kuvailla, kun koira pisteli sen poskeensa ja osan etusivuja, mutta melko uudelta se näytti. Voihan se olla että mulle on myyty possua pussissa :?

Tiedän toki että nämä plekot tarvitsevat normaalisti erittäin lämmintä vettä, mutta koska tuloksia ei tullut lämpöisessä, niin vaihdoin viileämpään. Kuitenkin jokainen saa pitää plekojansa vaikka ammeessa, yksi lysti mulle, mutta itse olen huomannut suuren muutoksen kalassa kun alensin vähän lämpötilaa. Ei se varmaan siellä altaassa lämpimikseenkään ui :D
IderG
Junior Member
Junior Member

Re: vielä plekoista

Viesti Kirjoittaja IderG »

snake kirjoitti:Ostin aqualogin all-numbers keväällä -04 saksasta ja suurin osa näistä "tutuista plekoista" on korjattuja, eli tarroilla tee-se-itse-meiningillä. Kantta en voi kuvailla, kun koira pisteli sen poskeensa ja osan etusivuja, mutta melko uudelta se näytti.
Kysäisin monnifanitutultani. Onhan tuo askartelukirja melko uusi, ilmestynyt 1995. Ja sisältö täyttä roskaa. Juuri mikään ei siinä pidä paikkaansa. Kultajuovaplekonkin mitat olivat juuri nuo mainitsemasi. Niinpä Aqualogin piti tehdä uusi kirja, joka ilmestyi lopulta tänä vuonna.

Kultajuovaplekoon palatakseni, niin L-welse sivusto ilmoittaa pituudekai 25 cm akvaariossa, 35 cm luonnossa. Näin sen verran vaivaa, että kaivelin vanhoja DATZeja. Niissä joku kaveri, nimeltä Ingo Seidel, lienee jonkinlainen tuntija, kun nimi tulee vastaan jokapuolella, väitti nimenomaan kultajuovan kasvamattomuuden syyn olevan liian alhaisen lämpötilan ja väärän ruoan. Mutta on se hyvä, että meillä täällä Suomessa on parempaa tietoa.
Ivan der Grausame

"Gott erbarmt Sich, Ich nicht"
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

snake kirjoitti:Ostin aqualogin all-numbers keväällä -04 saksasta ja suurin osa näistä "tutuista plekoista" on korjattuja, eli tarroilla tee-se-itse-meiningillä. Kantta en voi kuvailla, kun koira pisteli sen poskeensa ja osan etusivuja, mutta melko uudelta se näytti. Voihan se olla että mulle on myyty possua pussissa :?
No se on joku vanha versio ilmeisesti! Uusimmassa on kovat kannet ja L-numeroita muistaakseni yli 350, joista jokaisesta useita kuvia. LDA_numeroden lukumäärää en muista..

Oletteko muuten näitä bonganneet jostain suomesta? Coral Aquariumista saa Tampereelta, vaikka en ole näitä vielä edes netissä nähnyt.. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

pleko_88 kirjoitti:Uusimmassa on kovat kannet ja L-numeroita muistaakseni yli 350, joista jokaisesta useita kuvia. LDA_numeroden lukumäärää en muista..

Pitää ostaa! :mrgreen:
Fishy fella.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Azimator kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:Uusimmassa on kovat kannet ja L-numeroita muistaakseni yli 350, joista jokaisesta useita kuvia. LDA_numeroden lukumäärää en muista..

Pitää ostaa! :mrgreen:
Joo minullakin on käyny mielessä, mutta hintaa on ihan kivasti, kun tuo on niinkuin vanha kaikilla lisälehdillä, mutta korjattuna ja kunollisena kovakantisena.. Maksaa muistaakseni jotain 60€ :D

Tuolla on siitä tietoa: http://www.aqualog.de/site/produkten/re ... s/b021.htm

Pikavertailu vanhaan:

Uusi:
L-numeroita = 350
LDA-numeroita = 76
Sivuja = 272
Kuvia = 1800

Vanha:
L-numeroita = 204
LDA- numeroita = ?
Sivuja = 112
Kuvia = 450