Aloittelijalle sopivia kaloja ym?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Haukkakala ei näytä miltään noista, lähinnä se "spotted", mutta ilman niitä kahta "palloa". Valkoisella pohjalla ruskeita täpliä ja yläpiikkien kärjet punaiset. Hauska veijari, jatkuvasti vauhdissa, (olemme nimenneet sen Hessuksi.)

Välskäri muistuttaa lähinnä: (Reefimages.com), Longnose surgeonfish, Zebrasoma rostratum, (nimetty Kaleviksi)

Levää ei kyllä liiemmälti kasva, makrolevää jonkinverran kivissä kyllä...

---------------------

Niin, ja ravut ovat kivien mukana tulleita taskurapuja, en osaa sanoa lukumäärää mutta kaksi ainakin. Eilen yhden kiven alta tuli kuin "savua", joku siellä ilmeisesti hääräsi ja rikkoi kiveä. Silloin tällöin olen ne nähnyt, mutta ei niitä joka päivä bongaa. Ovat ehkä 1cm (leveys) kokoisia, joten tuskin Hessu niitä syö [;)]
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

No jos söisi keltatokon niin saattaisi henkikin lähteä, sehän on myrkyllinen, tai ainakin todella pahanmakuinen, petokalat ei niihin koske. [;)]
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No sepä hyvä, en tiennytkään. Voiko Tokkoja ottaa useita? Nehän eivät taida kovin isoiksi kasvaa.
TheMrs
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TheMrs »

Nyt mulla on kaksi ehdotusta mikä sun haukkakala voisi olla: Falco eli kääpiöhaukkakala Cirrhitichthys falco (kuva) http://www.divegallery.com/hawkfish.htm
tai pitkänokkainen haukkakala (Oxycirrhites typus) (kuva)
http://www.marinedepotlive.com/543594.html.

Kääpiö vastaa paremmin kuvaustasi, pitkänokka taitaa olla suomessa yleisempi.

Miksi lajin tunnistamisella on väliä ? Esim. siksi että tuo pitkänokkainen voi hypätä ulos akvaariosta ja vaatii laidat/peitinlasit tai muun järjestelyn, kun taas Falco viihtyy lähellä pohjaa. Ja Falco on vähän vähemmän vaaraksi muille pikkukaloille.

editoitu: kuvalinkkejä korjattu
Viimeksi muokannut TheMrs, 15:16, 16.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://eriutta.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Lusse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lusse »

Moi !

Luulen että se sun välskäri on Zebrasoma scopas !

http://www.akwafoto.pl/fotoreport/krako ... copas3.jpg

Ja olisiko se sun haukkakalasi tälläinen Spotted hawkfish ?

http://www.resochdyk.nu/sudan/bilder/3-5.jpg
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

ealex kirjoitti:No jos söisi keltatokon niin saattaisi henkikin lähteä, sehän on myrkyllinen, tai ainakin todella pahanmakuinen, petokalat ei niihin koske. [;)]
Aina oppii uutta - eipä ollut kertomaasi tietoa siinä lähteessä josta itse otin selvää keltatokoista. :) No, siksipä ne sitten saavat olla rauhassa myös komeettakalalta jonka suuhun ne sopisivat paljon paremmin kuin haukkakalan suuhun.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Mikael kirjoitti: No, siksipä ne sitten saavat olla rauhassa myös komeettakalalta jonka suuhun ne sopisivat paljon paremmin kuin haukkakalan suuhun.
Ai kato, sulla on kanssa marine betta? "ihmekala" taitaa olla nimi nykyään.. hauska epeli.

Tosin, tuota fisua kun olen itse katellut jotain 6v, se nyt on niin hidas syömään, että monet otukset saavat olla siltä senkin takia rauhassa.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Taitaa olla niin, että tuo ihmekala on vanhempi nimi ja komeettakala se uusi.
Joo, tosiaan ihan hauska veikko vaikka hiukan arka. Kun ketään ei ole aivan akvaarion vieressä niin se uiskentelee ympäriinsä mutta katsojan paikalle tullessa vetäytyy sivummalle. Hanakka on hyökkäilemään katsojaan päin pyrstö edellä.
En ole nähnyt syövän korvaavaa ruokaa mutta pienet ravut kylläkin ovat kadonneet akvaariosta melko tarkkaan.
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Menee vähän offtopic, mutta menköön..
Mikael kirjoitti: Taitaa olla niin, että tuo ihmekala on vanhempi nimi ja komeettakala se uusi.
Okei, mä luulin että toisinpäin.. noh, näiden merivetisten fisujen nimet nyt on vähän miten sattuu.
Mikael kirjoitti: Hanakka on hyökkäilemään katsojaan päin pyrstö edellä.
Jep, sama täällä :)
Mikael kirjoitti: En ole nähnyt syövän korvaavaa ruokaa mutta pienet ravut kylläkin ovat kadonneet akvaariosta melko tarkkaan.
Mulla ainakin koralleissa elävät ravut ovat säilyneet. Noh, ei se varmaan niitä sieltä kovin hyvin pääsisi napsimaankaan.

Toi mun yksilö syö ihan hyvin pakasteita. Ja on se nykyään joskus kuivasapuskaakin maistellut, tosin en kyllä tiedä eksyykö mahaan asti. Oppii aika hyvin sapuskarytmin ja sen minnepäin sitä sapuskaa tulee. Pumput vaan kannattaa sammuttaa, kun on sen verran hidas syömään.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Fisutytteli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisutytteli »

Mulla ainakin vuokkokala pariskunta on adoptoinut sijaiskodin ERITTÄIN hyvin (silikonivuokko), käyttäytyvät kuin oikeassa vuokossa asustavat.
Vaikka saa alan harrastajilta kuulla haukkuja siitä silikonivuokosta mutta toistaiseksi näin on parempi! :D
Calo anor na ven
KAH-loh AH-nore nah vehn
may the sun shine on your road
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lusse, noi kuvat stemmaa hyvin, kiitos!

Muita kuvia en saanutkaan auki.. :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”