Mittaappa kraanavetenne ominaisuudet sellaisenaan. Antaa hieman osviittaa siitä onko esim. ph alhainen vaiko korkea. Vedenvaihtojen yhteydessä on helpompaa laskea vesi vedenparannusaineella mixattuna suoraan altaaseen, kuin alkaa pelleilemään turvesotkujen tai muiden veden ominaisuuksia muuttavien aineiden kanssa.
Mieti sitten pari hyvää ja aloittelijoille sopivaa kalastoa tuota arvoa ajatellen.
Sitten vain eläinkauppaan tutkailemaan, mitä sen altaista löytyy. Noin niinkuin tutkinta mielessä. Jos kaupasta sai lisää ideoita tai vaihtoehtoja, muuta rauhassa kokoonpanoa. Se on tässä vaiheessa helppoa kun mitään ei ole vielä hankittu.
Tässä vaiheessa suunnittelisin akvan sisustuksen kohdilleen ja heittäisin veden ja pohjahiekan akvaan muhimaan. Muutaman päivän siinä poristuaan (ja vaden kirkastuttua, mikäli hiekassa oli vielä pölyä huuhtelusta huolimatta) mittaat vesiarvot ja sen jälkeen voikin sitten lähteä kasviostoksille. Kasvit ja lannoitteet laatikkoon.
Muutaman päivän kuluttua mittailet vesiarvot uusiksi ja suunnittelet kalastoa tarpeen vaatiessa uusiksi.
Anna akvan kypsyä vielä pari päivää ja käytä jotain ymppiä, jos mielesi tekee. Sitten vain ostamaan ensimmäiset fisut ja katsomaan kalasopan syntyä.
Näin olen akvani aloittanut. Koskaan en ole liikakansoittanut allastani, joten kalat ovat voineet hyvin.
Uusia kaloja olen tuonut vähitellen parin viikon välein. Karanteenaus kannattaa, joten kun ensimmäiset kalat on purkissa, kannattaa uusien kalojen tuontia ajatellen laittaa karanteeniakvaario kuntoon ja kypsymään. Ei tarvitse sitten kiireellä sössiä, kun kaloja tulee lisää.
Olen siis pitänyt yhtä pienempää akvaariota rinnalla muutaman kuukauden, jolloin kaloja tulee pikkuhiljaa jatkuvasti. Ehkä hölmöä jonkun mielestä, mutta ihan toimivaa mulla.
Tällä hetkellä on jo vuoden ollut projektina erään akvan kansoittaminen. Kiireessä voi sekin venyä hieman...
Saitkos mitään selvää?
Kirjastossa on lainattavissa opuksissa paljon kaloja käsitteleviä niteitä. Samoin kannattaa tutkia netistä eri saiteilta. Niistä voi helposti bongata helppohoitoiset, aloittelijoille sopivimmat kalat ja etsiä se juuri omaan akvaan sopiva fisumix.
Akvan sisustuksessa otetaan huomioon sellaiset seikat, että luolissa kuhkivalle, piilossa viihtyvälle kalalle löytyy omat piilopaikat. Kasveja kaipaavalle löytyy runsaat kasvipöheiköt ja uimatilaa kaipaavalle avointa uimatilaa, jne. Silloin kalat viihtyy. Biotooppiasioita voi miettiä jos haluaa, mutta niihin ehtii perehtymään myöhemminkin.
hauskaa harrastuksen alkua!
Puutteita ja virheitä tekstissäni saa vapaasti korjata.