Kalat ja kasvit 240-litraseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maa
Starting Member
Starting Member

Kalat ja kasvit 240-litraseen

Viesti Kirjoittaja maa »

Hei!

Olen ostamassa ensimmäisen akvani (240l) ja olen ehkä vähän yli-innostunut (akvaariosta olenkin haaveillut vain viimeiset 15 vuotta). Tyypillisen aloittelijan lailla tietysti haluaisin tehdä kaiken oikein ja tätä foorumia onkin tullut lueskeltua aika paljon. Suodattimesta kai sen voisi sanoa, etta suodattimeksi tulee matto. Kypsytyskin on viela edessä, mutta kaloja tuohon kyselen kuitenkin jo, tai lähinnä kai niiden määrää, että miltäs näyttaisi:

- neontetroja (parven koko taysin hakusessa)
- katinkultamonneja 6-8 (liikaako? kuinka monta?) jos nyt näitä vaan jostain onnistun löytämään.
-mahtuisiko pohjalle vielä maatiaispartamonni?
-pari ruostekirjoahvenia.
-olisiko täysin hullua ottaa viela intiaanisulkia (veikkaan, että olisi, öhh?)

Täältä ja muualta luetuilla neuvoilla olen tullut siihen tulokseen, etta nuo kalat sopivat yhteen, mutta jos niin ei olekaa, olisin enemmän kuin onnellinen jos joku valaisisi jo etukäteen. Sitten vielä että mitäs kasveja tuonne kannattaisi ottaa? Huomasin tuossa pari päivää sitten, etta tuo kalasto on muodostunut aika etelä-amerikkalaiseksi ja vielä ihan vahingossa. Etta jos saisi kasviehdotuksia sen mukaan (ajattelin ryhtyä heti samantien perustamaan jonkinsortin biotooppia, mutta saa nyt nähdä mitä tulee... Ensimmainen akvaario ja kaikkea). Kasvien pitäisi lisaksi olla sellaisia, etta ne eivät tarvitse ihan hirveasti valoa ja pärjäävät muutenkin alottelijan akvaariossa.

Siinä kaikki asia tällä kertaa taisi ollakin. Vastauksia odotellaan jännittyneenä: tyrmätäänkö idea täysin vai meneekö se edes osittain läpi. :roll:
Viimeksi muokannut maa, 16:40, 26.04.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lindan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lindan »

heippa!
Täysin aloittelija olen itsekin että en tiedä onko tästä vastauksesta sulle mitään iloa :D
mutta mulla oli aikoinaan intiaanin sulat ja partis samassa ja hyvin näyttivät viihtyvän.. kannaattaa kuitenkin odotella että joku kokeneempi vastailee ennen kun lyöt lukkoon suunnitelmia :)
Kai ton kokoseen mahtuu jo hyvä parvi neontetroja ja silloinhan ovatkin kauneinmillaan :)
onnea ja menestystä uudelle harrastukselle !
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Neontetrat ja katinkultamonnit käyvät. Kattikset jäävät kyllä pieniksi ja tykkäävät seurasta, joten 6-8 yksilön hankinta ei ole yhtään pöllömpi idea.
Kattikset ovat tehokkaita levänsyöjiä, joten maatiaispartikselle ei varsinaista "virkaa" ole. Parvi helppoja monnisia voisi olla vaihtoehto? Intiaanisulat eivät sinänsä ole hölmö vaihtoehto, mutta itse kyllä tyytyisin yhteen, tuplakokoiseen tetraparveen. Tämä on kuitenkin makuasia.

Kasveja kannattaa heti alkuun lätkäistä akvaarioon reilusti ja ensimmäisten kasvien kannattaisi olla nopeakasvuisia. On parempi ottaa monta saman lajin yksilöä kuin yksi tai pari yksilöä useita lajeja.

Suunnitelmasi kuulostaa oikein kivalta, ja kivaa on myös se että jaksat tehdä suunnitelmia ennen ostoksia. Tämä on hyvä alku harrastuksellesi! Ja meiltähän täällä saa kysyä mitä vaan. Tervetuloa minunkin puolestani.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalat ja kasvit 240-litraseen

Viesti Kirjoittaja Lisa »

maa kirjoitti:- neontetroja (parven koko taysin hakusessa)
- katinkultamonneja 6-8 (liikaako? kuinka monta?) jos nyt naita vaan jostain onnistun loytamaan.

Mahtuisiko pohjalle viela maatiaispartamonni? pari ruostekirjoahvenia. Olisiko taysin hullua ottaa viela intiaanisulkia
Kaksi pikkukalojen parvea, pariskunnallinen ruosteita, katinkultaisten joukkio sekä partis onnistuvat kalastona ihan ok, mutta olisi ehkä fiksumpaa ottaa vain jompaa kumpaa pikkufisua. Saat suuremman parven samaa lajia ja näin menetellen kalasetkin viihtyvät paremmin.
Jos ajattelit partista levien eliminoimiseen, niin se on tarpeetonta - katinkultaiset hoitelevat nuo vedenvaivat pois ihan tarpeeksi tehokkaasti.

Rehuiksi voisit ottaa vaikkapa pikkurasvalehteä, karvalehteä (tämä kasvaa vinhasti eikä vaadi juuri mitään), liuskavesisaniaista tai vesisaniaista, karttulehteä, konnanputkea ja etualalle vaikkapa nättiä brasiliankääpiöruohoa ja/tai kapeakeiholehteä sekä altaan komistukseksi kauniin punerva ruusumiekkakasvi tai Echinodorus x barthii. Pinnalle voisi harkita esim. amerikankilpukkaa, pistiaa tai kellustähtisammalta.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
maa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja maa »

Kiva, että kalat sopivat yhteen muittenkin mielestä [;)]

En minä tuota maatiaispartamonnia niinkään puhdistustöihin ajatellut. Ne vaan ovat minusta ihan kivan näköisiä, ja haluaisin pohjalle jonkun vähän isomman kalan, kun tuo kalasto on muuten aika pienikokoista. Niin että mitten on, mahtuuko se sinne vai eikö noiden katinkultien lisäksi?

Toisaalta se ehdotettu monnisparvi partamonnin tilalle toisi vähän eloa, kun olen ymmärtänyt, että ovat kai aika vilkkaita (kuinkas monta niitä sitten mahtuisi katinkultien seuraksi?). Partis sitten kai toisi vähän rauhallisuutta ja jyhkeyttä kun vähän kasvaa… Täytyy painaa mietintämyssy päähän korville asti.

Sitten noista tetroista. Olen itsekin miettinyt, haluanko vaan yhden parven ja sen sitten isommaksi vai vähän enemmän akvaarioon väriä ja kaksi pienempää tetraparvea. Kuinka monta noita tetroja tuonne mahtuisi yhteensä, jos nyt oletetaan, että siellä kavereina on nuo yllä olevat kalat? Tiedän sen sentti/litra säännön, mutta en kuitenkaan haluaisi tunkea akvaa ihan täyteen. Eli siis vähän “väljä” arvio, jos joku sellaisen viitsisi miettiä.

Kasvejahan löytyi paljon. :D Täytyy tässä vähän surffailla ja etsiä noista vielä kuvia ja tietoja niin sitten osaa päättää helpoiten. Ei varmaan olisi yhtään hullumpi idea käydä tarkastelemassa niitä kaupassa ihan livenä.
maa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja maa »

Tämä minun ongelmani on näyttänyt painuneen täysin unholaan, kun uutta juttua on tullut paljon sen jälkeen kun kyselin. [;)] Nyt on jo tankki kypsymässä ja vähitellen olisi kiva saada valaisua noista kalamääristä. Niin, että jos joku viitsisi vastailla millä määrillä tuo akva näyttäisi parhaalta ja vastata tuon edellisen viestini kysymytsiin, niin kiitän ja kumarran. :mrgreen:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Pari alustavaa suunnitelmaa:

a.)

- 10-12 x neontetra
- 10-12 x intiaaninsulka
- 6 x katinkultamonni
- maatiaispartamonni
- 2 x ruostekirjoahven

b.)

- 20-25 x neontetra
- 6 x katinkultamonni
- 6 x kuparimonninen
- 2 x ruostekirjoahven

c.)

- 15-20 x intiaaninsulka
- 6 x katinkultamonni
- 6 x leopardimonninen
- 2 x ruostekirjoahven
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”