Olen ostamassa ensimmäisen akvani (240l) ja olen ehkä vähän yli-innostunut (akvaariosta olenkin haaveillut vain viimeiset 15 vuotta). Tyypillisen aloittelijan lailla tietysti haluaisin tehdä kaiken oikein ja tätä foorumia onkin tullut lueskeltua aika paljon. Suodattimesta kai sen voisi sanoa, etta suodattimeksi tulee matto. Kypsytyskin on viela edessä, mutta kaloja tuohon kyselen kuitenkin jo, tai lähinnä kai niiden määrää, että miltäs näyttaisi:
- neontetroja (parven koko taysin hakusessa)
- katinkultamonneja 6-8 (liikaako? kuinka monta?) jos nyt näitä vaan jostain onnistun löytämään.
-mahtuisiko pohjalle vielä maatiaispartamonni?
-pari ruostekirjoahvenia.
-olisiko täysin hullua ottaa viela intiaanisulkia (veikkaan, että olisi, öhh?)
Täältä ja muualta luetuilla neuvoilla olen tullut siihen tulokseen, etta nuo kalat sopivat yhteen, mutta jos niin ei olekaa, olisin enemmän kuin onnellinen jos joku valaisisi jo etukäteen. Sitten vielä että mitäs kasveja tuonne kannattaisi ottaa? Huomasin tuossa pari päivää sitten, etta tuo kalasto on muodostunut aika etelä-amerikkalaiseksi ja vielä ihan vahingossa. Etta jos saisi kasviehdotuksia sen mukaan (ajattelin ryhtyä heti samantien perustamaan jonkinsortin biotooppia, mutta saa nyt nähdä mitä tulee... Ensimmainen akvaario ja kaikkea). Kasvien pitäisi lisaksi olla sellaisia, etta ne eivät tarvitse ihan hirveasti valoa ja pärjäävät muutenkin alottelijan akvaariossa.
Siinä kaikki asia tällä kertaa taisi ollakin. Vastauksia odotellaan jännittyneenä: tyrmätäänkö idea täysin vai meneekö se edes osittain läpi.