Mikä levänsyöjäksi?
Valvoja: Moderaattorit
Mikä levänsyöjäksi?
Mikä kala sopisi mun 50 litran akvaarioon levänsyöjäksi...?
Nyt siellä on 3 platyä ja 2 piikkisilmää ph=7-7.5
Aattelin hankkii tänne vielä neontetraparven...
Nyt siellä on 3 platyä ja 2 piikkisilmää ph=7-7.5
Aattelin hankkii tänne vielä neontetraparven...
Re: Mikä levänsyöjäksi?
Levänsyöjärapu?aquarius kirjoitti:Mikä kala sopisi mun 50 litran akvaarioon levänsyöjäksi...?
http://www.suiso.com/v2/modules.php?nam ... icle&sid=2
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Leväkatkaravut (japonica carnika?), on hyvin rauhallisia, eivätkä häiritse muita. Ne ovat ihan eri luokkaa kuin marmoriravut. Todellisia leväpuimureita
Vähän toi kalasto ihmetyttää. Platyt ovat kovemman vedenkaloja ja vaatisivat parven. Piikkisilmät taas pehmeän veden asustajia

Vähän toi kalasto ihmetyttää. Platyt ovat kovemman vedenkaloja ja vaatisivat parven. Piikkisilmät taas pehmeän veden asustajia

" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Okei sori taisi tulla hieman ilkeästi sanottua
mutta nuo piikkarit ja neontetrat eivät taida sopia tuohon PH:n kanssa (jos nyt oli yhtään asiallisempi
) koska ne vaativat pehmeää vettä ja ainut mikä tuonne levänsyöjäksi sopisi olisi vain ne kotilot
(tietääkseni) voi myös olla että jotkut ravut menisivät mutta näistä ei minulla ole tietoa
siis ei mitään pehmeän veden kalaa tuonne ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ompuista löytyy paljon tietoa haku-toiminnolla. Pähkinänkuoressa: Viihtyvät keskikovassa/kovassa (?) ja emäksisessä vedessä (muistaakseni pH 7.5-8 parhaiten). Omassa omppualtaassani Kh on n. 8 ja pH n. 7.5. Hapan vesi syövyttää kuorta. Kaupasta voi ostaa esim. korallimurskaa ja kovetusaineita, jotka nostavat veden kovuutta. Tai sitten voi käyttää myös kipsiä (sen käyttöön en ole itse perehtynyt). Kaupoista voi löytää myös seepiansuomuja jota järsimällä kotilot saavat kalkkia jota ne tarvitsevat kuorensa vahvistamiseen. Jostain taisin lukea myös, että viihtyisivät hieman viileämmässä vedessä (23-24 astetta) paremmin kuin lämpimämmässä. Korjatkaa, jos olen väärässä
.
-Satu
-Satu
Leväkatkatkin menisivät mielestäni aivan hyvin (kuten Korvakin tuossa jo vinkkasi), ovat tosi pieniä. Caridina japonica ja Caridina sp. "Zeylanica" syövät levää kasveista ihan mukavasti, varsinkin useamman yksilön parvena. Tosin eivät taida yleensä laseja pahemmin putsailla, mutta nehän saa itsekin helposti siivottua. Näillä ravuilla ei ole saksia, joten ovat kala- ja kasviystävällisiä. Yhdessä eivät tosin taida mennä, vain toista lajia olisi otettava. Japonica on näyttänyt olevan paljon kalliimpi kuin zeylanica.
Itselläni on zeylanicoita 4 kpl 54-litraisessa, muutama enemmänkin voisi olla. Eipä niitä juuri koskaan erota tuolta kasvien seasta, mutta kasveissa on kyllä ollut vähemmän piilevää niiden tulon jälkeen.
Tuija
Itselläni on zeylanicoita 4 kpl 54-litraisessa, muutama enemmänkin voisi olla. Eipä niitä juuri koskaan erota tuolta kasvien seasta, mutta kasveissa on kyllä ollut vähemmän piilevää niiden tulon jälkeen.
Tuija
><((((('`>
-
- Starting Member
Hm, mulla on neontetroja 6 ja 2 piikkisilmää (toinen raidallinen malli, toinen tasaruskea) - sekä se selkäuimari, josta en ihan vielä taidakaan luopua... Omput jouduin siirtämään pois ja ovat nyt omassa altaassaan, myöskin minulla sieltä puuttuu ns. levänsyöjät. Löytyykö linkkiä sivustoon noista ravuista, jotta ei tulis hulluja ostoksia? Onneksi näilläseuduin ei turhan suuria valikoimia kaupasta löydy...
Kun kaikki on sanottu ja tehty - on yleensä enemmän sanottu kuin tehty!
jarvij:n sivuilta löytyy jotain: http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais/ayriais.phppojankossi kirjoitti:Löytyykö linkkiä sivustoon noista ravuista, jotta ei tulis hulluja ostoksia?
ja muualta netistä sitten enemmänkin noilla tieteellisillä nimillä.
Joitakin rapuja on vaikeaa/mahdotonta erottaa toisistaan pieninä paljain silmin. Vasta sitten kun kasvavat, näkee onko niillä sakset vai ei, ja miten suuriksi kasvavat. Minäkin ostin kerran marmorirapuja leväkatkoina, ja ihmettelin niiden kasvuvauhtia ja saksia kunnes silppusivat taistelukalan evät (onneksi eivät koko kalaa). Silloin ne saivat lähteä.
Leväkatkat ovat suurimmillaankin korkeintaan 4-5 cm mittaisia, eikä niillä ole saksia. Ja ainakin zeylanica-alalaji ennemminkin ui vedessä ja lepäilee/syö levää kasvien lehdillä kuin ryömii hiekassa. Se on poikasena niin pieni ja läpikuultava, että saa kyllä olla tosi hyvä näkö jos ne meinaa erottaa.
Marmorikatkaravusta taas olen kuullut ensi kertaa ihan vähän aikaa sitten, ehkäpä se sitten onkin samantapainen kuin nuo muut leväkatkat. Marmorirapuja taas kannattaa varoa, ellei ihan pelkkää rapuallasta halua perustaa.
Näissä ostoksissa on melkein pakko luottaa myyjään, ja säästää kassakuitti mahdollista palautusta varten jos onkin väärää lajia.
Tuija
><((((('`>
Toki ihan pienten kaverien tunistaminen on hankalaa, mutta japonican ja sp. "Zeylanican" erottaa kyllä melko helposti toisistaan. Japonicat ovat väriltään aina läpikuultavia vihertäviä, seelantilainen taas voi olla myös punertava tai sinertävä. Varmempi tapa tunnistaa veijarit toisistaan on kuitenkin kylki- ja selkäkuvionti. Japonicalla selässä menee pitkä raita eikä muuta, Zeylanicalla siinä taas on muutama poikkiraita lisänä. Muistaakseni (!) Zeylanican kyljet ovat puhtaat kuvioista kun japonicalla on pisteitä tai lyhyitä pituussuuntaisia viivoja, mutta näiden näkemiseen pitää työntää nenä aika lähelle katkaa ja se saattaa jo lievästi kauhistua lähestyvää mulkosilmäistä hirviötä.Tuija kirjoitti:Ja ainakin zeylanica-alalaji ennemminkin ui vedessä ja lepäilee/syö levää kasvien lehdillä kuin ryömii hiekassa. Se on poikasena niin pieni ja läpikuultava, että saa kyllä olla tosi hyvä näkö jos ne meinaa erottaa.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta