Mikä levänsyöjäksi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aquarius
Starting Member
Starting Member

Mikä levänsyöjäksi?

Viesti Kirjoittaja aquarius »

Mikä kala sopisi mun 50 litran akvaarioon levänsyöjäksi...?
Nyt siellä on 3 platyä ja 2 piikkisilmää ph=7-7.5
Aattelin hankkii tänne vielä neontetraparven...
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Eipä ne neontetrat taida tuolla viihtyä, mutta levänsyöjäksi omenakotilo tai kaksi.
aquarius
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aquarius »

Miten tollasten kotiloitten kanssa toimitaan...?
Tarviiko erikois hoitotoimia tai jotain...???
Tuleeko sitten toimeen vain levää syömällä?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mikä levänsyöjäksi?

Viesti Kirjoittaja KtMan »

aquarius kirjoitti:Mikä kala sopisi mun 50 litran akvaarioon levänsyöjäksi...?
Levänsyöjärapu?
http://www.suiso.com/v2/modules.php?nam ... icle&sid=2

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Miten meneekös nua ravut piikkarien kans? :? jotka kyllä muutenkin taitavat olla liian pienessä altaassa (jos ei kenenkään muun niin ainakin mun mielestä 8O )
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Leväkatkaravut (japonica carnika?), on hyvin rauhallisia, eivätkä häiritse muita. Ne ovat ihan eri luokkaa kuin marmoriravut. Todellisia leväpuimureita :mrgreen:

Vähän toi kalasto ihmetyttää. Platyt ovat kovemman vedenkaloja ja vaatisivat parven. Piikkisilmät taas pehmeän veden asustajia :roll:
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo mitä ihmettä noi piikkarit sielä tekee?
jfrimodig
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jfrimodig »

tai se suunniteltu neonterta parvi 8O
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Äläkä vastaa että uivat koska eivät luultavastikkaan ui/tule uimaan kauaa :(
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Mikäs teilaus täällä on menossa? Lopetetaanpa nyt ihan jo alkuun nämä ilkeilyt ja neuvotaan asiallisesti.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Okei sori taisi tulla hieman ilkeästi sanottua [:I] mutta nuo piikkarit ja neontetrat eivät taida sopia tuohon PH:n kanssa (jos nyt oli yhtään asiallisempi 8-) ) koska ne vaativat pehmeää vettä ja ainut mikä tuonne levänsyöjäksi sopisi olisi vain ne kotilot [;)] (tietääkseni) voi myös olla että jotkut ravut menisivät mutta näistä ei minulla ole tietoa :| siis ei mitään pehmeän veden kalaa tuonne [;)]
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Ompuista löytyy paljon tietoa haku-toiminnolla. Pähkinänkuoressa: Viihtyvät keskikovassa/kovassa (?) ja emäksisessä vedessä (muistaakseni pH 7.5-8 parhaiten). Omassa omppualtaassani Kh on n. 8 ja pH n. 7.5. Hapan vesi syövyttää kuorta. Kaupasta voi ostaa esim. korallimurskaa ja kovetusaineita, jotka nostavat veden kovuutta. Tai sitten voi käyttää myös kipsiä (sen käyttöön en ole itse perehtynyt). Kaupoista voi löytää myös seepiansuomuja jota järsimällä kotilot saavat kalkkia jota ne tarvitsevat kuorensa vahvistamiseen. Jostain taisin lukea myös, että viihtyisivät hieman viileämmässä vedessä (23-24 astetta) paremmin kuin lämpimämmässä. Korjatkaa, jos olen väärässä [;)] .
-Satu
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

haxa87 kirjoitti:...koska ne vaativat pehmeää vettä...
Hmm.. Missä kerrotaan veden olevan kovaa? Oma veikkaukseni on että vesi tuossa altaassa olisi hyvinkin pehmeää [;)]

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Tuija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Leväkatkatkin menisivät mielestäni aivan hyvin (kuten Korvakin tuossa jo vinkkasi), ovat tosi pieniä. Caridina japonica ja Caridina sp. "Zeylanica" syövät levää kasveista ihan mukavasti, varsinkin useamman yksilön parvena. Tosin eivät taida yleensä laseja pahemmin putsailla, mutta nehän saa itsekin helposti siivottua. Näillä ravuilla ei ole saksia, joten ovat kala- ja kasviystävällisiä. Yhdessä eivät tosin taida mennä, vain toista lajia olisi otettava. Japonica on näyttänyt olevan paljon kalliimpi kuin zeylanica.

Itselläni on zeylanicoita 4 kpl 54-litraisessa, muutama enemmänkin voisi olla. Eipä niitä juuri koskaan erota tuolta kasvien seasta, mutta kasveissa on kyllä ollut vähemmän piilevää niiden tulon jälkeen.

Tuija
><((((('`>
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Hmmm...minulla ovat kyllä leväkatkat ja piikkarit eläneet yhteiseloa jo pitkän aikaa eikä kummatkaan näytä toisiaan häiritsevän.
pojankossi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pojankossi »

Hm, mulla on neontetroja 6 ja 2 piikkisilmää (toinen raidallinen malli, toinen tasaruskea) - sekä se selkäuimari, josta en ihan vielä taidakaan luopua... Omput jouduin siirtämään pois ja ovat nyt omassa altaassaan, myöskin minulla sieltä puuttuu ns. levänsyöjät. Löytyykö linkkiä sivustoon noista ravuista, jotta ei tulis hulluja ostoksia? Onneksi näilläseuduin ei turhan suuria valikoimia kaupasta löydy...
Kun kaikki on sanottu ja tehty - on yleensä enemmän sanottu kuin tehty!
Tuija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuija »

pojankossi kirjoitti:Löytyykö linkkiä sivustoon noista ravuista, jotta ei tulis hulluja ostoksia?
jarvij:n sivuilta löytyy jotain: http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais/ayriais.php
ja muualta netistä sitten enemmänkin noilla tieteellisillä nimillä.

Joitakin rapuja on vaikeaa/mahdotonta erottaa toisistaan pieninä paljain silmin. Vasta sitten kun kasvavat, näkee onko niillä sakset vai ei, ja miten suuriksi kasvavat. Minäkin ostin kerran marmorirapuja leväkatkoina, ja ihmettelin niiden kasvuvauhtia ja saksia kunnes silppusivat taistelukalan evät (onneksi eivät koko kalaa). Silloin ne saivat lähteä.

Leväkatkat ovat suurimmillaankin korkeintaan 4-5 cm mittaisia, eikä niillä ole saksia. Ja ainakin zeylanica-alalaji ennemminkin ui vedessä ja lepäilee/syö levää kasvien lehdillä kuin ryömii hiekassa. Se on poikasena niin pieni ja läpikuultava, että saa kyllä olla tosi hyvä näkö jos ne meinaa erottaa.

Marmorikatkaravusta taas olen kuullut ensi kertaa ihan vähän aikaa sitten, ehkäpä se sitten onkin samantapainen kuin nuo muut leväkatkat. Marmorirapuja taas kannattaa varoa, ellei ihan pelkkää rapuallasta halua perustaa.

Näissä ostoksissa on melkein pakko luottaa myyjään, ja säästää kassakuitti mahdollista palautusta varten jos onkin väärää lajia.

Tuija
><((((('`>
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Tuija kirjoitti:Ja ainakin zeylanica-alalaji ennemminkin ui vedessä ja lepäilee/syö levää kasvien lehdillä kuin ryömii hiekassa. Se on poikasena niin pieni ja läpikuultava, että saa kyllä olla tosi hyvä näkö jos ne meinaa erottaa.
Toki ihan pienten kaverien tunistaminen on hankalaa, mutta japonican ja sp. "Zeylanican" erottaa kyllä melko helposti toisistaan. Japonicat ovat väriltään aina läpikuultavia vihertäviä, seelantilainen taas voi olla myös punertava tai sinertävä. Varmempi tapa tunnistaa veijarit toisistaan on kuitenkin kylki- ja selkäkuvionti. Japonicalla selässä menee pitkä raita eikä muuta, Zeylanicalla siinä taas on muutama poikkiraita lisänä. Muistaakseni (!) Zeylanican kyljet ovat puhtaat kuvioista kun japonicalla on pisteitä tai lyhyitä pituussuuntaisia viivoja, mutta näiden näkemiseen pitää työntää nenä aika lähelle katkaa ja se saattaa jo lievästi kauhistua lähestyvää mulkosilmäistä hirviötä.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”