Pikatestien luotettavuudesta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
TwB
Starting Member
Starting Member

Pikatestien luotettavuudesta

Viesti Kirjoittaja TwB »

Uitin äsken Tetran testiliuskaa enkä oikein voi uskoa sen antamia tuloksia.
Väitti kaiken olevan oikein hyvin, vaikka en voi edes muistaa milloin olen viimeksi kunnolla vaihtanut vettä... [:I]

OK, tiedänhän minä että se on lähinnä suuntaa-antava, mutta voisiko joku kertoa
1) minkä arvot heittävät pahiten
2) mihin suuntaan.

Liuskat on säilytetty tiiviisti suljetussa purkissaan huoneenlämmössä.
"The universe," said Arthur. "is big enough and old enough to look after itself for an half an hour."
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

No ainakin ph näyttää minulla pikatestillä vähän yli kuutta mutta tippatestillä ph on 7. Nitriittikin on aina nolla pikatestillä vaikka vedenvaihdosta on viikkokin.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Eikös tuon nitriitin kuulukin olla hyvin lähellä nollaa jos altaan bakteerikanta on kunnossa? :? Ehkä olisi veden vaihtojen kannalta tärkämpää mitata nitraattia. 8-)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Fisustaja kirjoitti:Eikös tuon nitriitin kuulukin olla hyvin lähellä nollaa jos altaan bakteerikanta on kunnossa? :? Ehkä olisi veden vaihtojen kannalta tärkämpää mitata nitraattia. 8-)
No tottakai, mutta kun esim. kypsytysvaiheessa olen testannut näitä keskemään niin pikatesti näyttää nollaa ja tippatesti että nitriittiä on.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Selvä, luulin että tarkoitat kypsytettyä allasta :mrgreen:
Antin & Annen kotisivut
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Fisustaja kirjoitti:Selvä, luulin että tarkoitat kypsytettyä allasta :mrgreen:
No ihan sama kumpaa, voihan jollakin olla nitriittiä vanhassakin altaassa. Kyse on vain siitä, että itse olen saanut nitriitistä epäluotettavia tuloksia pikatestillä.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Selvä sehän se sinun asiasi oli. [;)] Olen itsekin siirtynyt jo aikoja sitten noihin tippatesteihin juuri tuon "tikkujen" epätarkkuuden takia. 8-)
Antin & Annen kotisivut
Tevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Fisustaja kirjoitti:Selvä sehän se sinun asiasi oli. [;)] Olen itsekin siirtynyt jo aikoja sitten noihin tippatesteihin juuri tuon "tikkujen" epätarkkuuden takia. 8-)
Eipä nuo tippatestitkään autuaaksi tee :roll:
Minulla on kaksi eri merkkistä tippa pH-testiä - JBL ja Tetra. Tetra antaa pH:ksi 7,2 ja JBL 6,8. Että sillee. Asteikot noissa menee 0,2 välein joten pari pykälää menee vinoon :frown: ja vielä tuossa neutraalin molemmin puolin. Toinen sanoo hapan ja toinen emäs - tuon luulisi olevan se kriittisin kohta asteikolla.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tevi kirjoitti:Eipä nuo tippatestitkään autuaaksi tee
Minulla on kaksi eri merkkistä tippa pH-testiä - JBL ja Tetra. Tetra antaa pH:ksi 7,2 ja JBL 6,8. Että sillee. Asteikot noissa menee 0,2 välein joten pari pykälää menee vinoon ja vielä tuossa neutraalin molemmin puolin. Toinen sanoo hapan ja toinen emäs - tuon luulisi olevan se kriittisin kohta asteikolla.
No mutta antaahen se tuloksen sinne päin. Eikös tippatesteissäkin ole virhemarginaali aika suuri? :? Itselläni on Seran testi ja se mittaa 0,5 tarkkuudella, mikä on ihan riittävä. Jos pH pitää tietää kymmenesosan tarkkuudella, kannattaa ostaa digitaalinen pH-mittari. :roll:
Antin & Annen kotisivut
Tevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Fisustaja kirjoitti: No mutta antaahen se tuloksen sinne päin. Eikös tippatesteissäkin ole virhemarginaali aika suuri? :? Itselläni on Seran testi ja se mittaa 0,5 tarkkuudella, mikä on ihan riittävä. Jos pH pitää tietää kymmenesosan tarkkuudella, kannattaa ostaa digitaalinen pH-mittari. :roll:
Jos nyt aletaan tarkkuuksista saivartelemaan niin minulla ei noissa paketeissa ainakaan puhuta mitään virhemarginaalista. Tästä voisi olettaa että mahdollinen mittausvirhe on ilmoitettuun asteikkoon nähden häviävän pieni. Minulla asteikko on 0,2 pykälin ja ero mittauksissa 0,4 [}:)]

Noh nytpä osaan suhtautua noihin testeihin oikealla "kunnioituksella". Ajattelin vaan muillekkin tästä kertoilla...
TwB
Starting Member
Starting Member

Eli jatketaan sitten näppituntumalla...

Viesti Kirjoittaja TwB »

:?

Näyttää siltä että tässä saa jatkaa entiseen malliin näppituntumalla, elektronisia testihärveleitä tuskin tulen hankkineeksi...
Niin kauan kun kasvit rehottaa ja kalat kutee voin kai luottaa siihen että vesiarvot ovat suunnilleen kohdallaan.

Katsellaan sitten testien eroja uudelleen kunhan tippatestisalkkuni palaa maailmalta...
"The universe," said Arthur. "is big enough and old enough to look after itself for an half an hour."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”