Lajiakvaario taistelu- ja rihmakaloille

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kääpiöpallokala
Junior Member
Junior Member

Lajiakvaario taistelu- ja rihmakaloille

Viesti Kirjoittaja Kääpiöpallokala »

Haluisin tos kesällä perustaa taistelukaloille tai rihmakaloille oman lajiakvaarion. Harkitsen jotakin 150-200 -litrasta pyttyy. Riittääkö? Montako naarasta olis sopivasti yhelle taistelukala urokselle? Entä rihmakaloilla? Hhaluisin vaan kysyy, ku tonne 84-litraseen ei taida mahtua kumpaakaa lajia edes yks tai kaks!
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3 :D
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Kyllähän tuonne 84-litraseen tilan puolesta yksi taistis mahtuu. :roll: Riippuu lähinnä muista kaloista, että kannattaako laittaa. 8-)

Tuohon 150-200 litraseen en laittas kun yhden ison rihmakala haaremin tai sitten kaksi pienempää. [;)] Eli haaremi on usein yksi koiras ja 2-3 naarasta. Riippuu tietysti vähän tuon altaan muodosta, jos se on pitkän omainen niin parempi. Mitä olet ajatellut labyrinteille kaveriksi? :)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Kääpiöpallokala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kääpiöpallokala »

Siis tonne mahtuis yks taistis? :mrgreen: *itkee onnesta* En viä tiiä mitä mä laittaisin niiden seuraks.. ehdotuksii? :D Mul on siel 4 mustaneontetraa (1 kuoli), 5 kirsikkabarbia, 2 partamonnia ja 3 keltabarbia... Mut annan noi keltabarbit ja monnit mun serkulle.. :? Onnee ylioppilaskirjotuksiin!

Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella ja välimerkkifloodi kuuluu toisille keskustelupalstoille.
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3 :D
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Tuota noin, ainakin noi keltabarbit nyppii taistojen eviä, mutta hyvä jos saat ne pois. Noi kirsikat on sitten toinen juttu, ne kun saattaa joskus näykkiä taistiksia. :| Kannattas hankkiutua niistäkin eroon jos aikoo laittaa taistelukalan tohon, muuten se kyllä mahtuu. 8-)

Kiitos kiitos. Kohtahan nuo alkavat olla jo takana päin. :mrgreen:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Huhtis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Huhtis »

Liitytäänpä samaan ketjuun kun sopivasti sattui...

Elikkäs mulla on kans lajiakva taistolle suunnitteilla. Kokoa on semmonen 120L(80*40*40). Mahtaskohan tohon mahtua 1 koiras+3 naarasta?
Entäs sitte seuraksi, joku rauhallinen tetraparvi(pieniä), vaikkapa kardinaalitetroja.

Pohjalle täytys vielä löytää joku kiva pienehkö tonkijamonninen ja täytyy myös miettiä mikä olisi sopiva levänsyöjä, ehdotuksia?

Valmiiksi löytyy albiinomonosia ja partiksia...(niille tulee kyllä tommonen 250L, jos ammutte alas ajatuksen jättää niitä taiston kaveriksi) :)
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Mikäs se semmonen lajiakvaario on mihin tulee muitakin kaloja kuin kyseisen lajin edustajia. Ma kusun vaan?
Huhtis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Saapi kysyä ihan rauhassa... Tästähän saisi varmaan kivan pilkunviilaus-kisan aikaseks...

Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana. Jos olen liian laajakatseisesti asiaa ajatellut niin pyydän anteeksi kaikilta joiden verenpaine on asian takia noussut.

Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan. Esimerkiksi jos akvassa on vain 3-4 taistelukalaa, niin kaikki se ruoka mitä ne eivät ehdi pinnalta syömään, valuu pikkuhiljaa pohjalle ja jää kerrokseksi pohja-aineen päälle. Kerran viikossa vedenvaihto ei riitä pitämään altaan vesiarvoja tasapainossa, vaan mädäntyvä ruoka ja ulosteet rehevöittävät allasta kohtuuttomasti.

:twisted: kylläpä tuntu hyvältä oikein avautua...
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Huhtis kirjoitti:Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana.
Itse ymmärrän lajiakvaarion yhden lajin ehdoilla suunnitelluksi altaaksi johon ei muita häiritseviä tekijöitä suvaita. Näin "päähenkilöiden" elo ei häiriinny tai ne eivät pääse häiritsemään muita.
Huhtis kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan.
Biotooppiakvaariota ei kutsuta lajiakvaarioksi, eikä kardinaalitetrat elele samassa biotoopissa taistelukalojen kanssa :roll:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Huhtis kirjoitti:Saapi kysyä ihan rauhassa... Tästähän saisi varmaan kivan pilkunviilaus-kisan aikaseks....
Tjooh, täsmennetääs hieman..

Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana. Jos olen liian laajakatseisesti asiaa ajatellut niin pyydän anteeksi kaikilta joiden verenpaine on asian takia noussut.
Kyllä LAJIakvaario on yleisesti katsottuna sellainen jossa on vain sitä yhtä lajia, muuten siitä tulee joko seuraakvaario tai esim: biotooppi.
Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan.
Niin ja tällöin on kyseessä biotooppi, jossa kalat ja kasvit ovat samoilta seuduilta kotoisin.
Kerran viikossa vedenvaihto ei riitä pitämään altaan vesiarvoja tasapainossa, vaan mädäntyvä ruoka ja ulosteet rehevöittävät allasta kohtuuttomasti.
Tähänkin asiaan auttaa jos ei ole pohjakaloja niin pohjan säännööllinen lappoaminen tai esim: kierteissarvikotilot.
:twisted: kylläpä tuntu hyvältä oikein avautua..
Niinpä... [;)]
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Huhtis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Biotooppi oli hiukan huono sanavalinta, myönnettäköön...
Tarkoitin sillä enemmänkin että tasapainon ylläpitoon tarvitaan...

Olen enemmänkin seura-akvaario -harrastaja. Alkujaan kaikki lähti (reilu 10vuotta sitten) innostuksesta "mulle kans ku kaverillaki on...".

Omaani suunnittelen ajatuspohjalta "kalojen viihtyvyys ja ulkonäkö!", Tämä saattaa aiheuttaa lisää huutomyrskyä, mutta mulle akvaario enemmänkin koriste.

Mutta myönnän auliisti etten ajatellut asiaa kovinkaan perinpohjaisesti kun kerroin mielipiteeni lajiakva-asiaan [;)]

Ja tohon pohjan hoitoon... Oma akvani oli puolisen vuotta ilman pohjakaloja, ja voin kertoa että se p*****amäärä mikä sieltä viikottain lapottiin oli aika massiivinen (akvassa oli kotiloita). Kalastona oli rihmoja ja tetroja, yksinäinen keltabarbi.
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Huhtis kirjoitti: Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana. Jos olen liian laajakatseisesti asiaa ajatellut niin pyydän anteeksi kaikilta joiden verenpaine on asian takia noussut.
Okra. Verenpaine ei noussut, etkä muutenkaan saanut sappeani kiehumaan :mrgreen: . Itselleni vain särähti korvaan, se että altaaseen oltaisiin ottamassa muita kaloja ja vieltä toiselta puolelta maailmaa. Tässähän ei mitään vikaa ole, kunhan vesiarvot täsmää, mutta kyseessä minusta silloin ei todellakaan ole lajiakvaario eikä biotooppi. Erilaisille akvaariotyypeille kuitenkin on annettu eri nimiä, joten eikös pidettäisi niistä kiinni, helpottaisi keskustelua paljon ja näitä turhia pilkunviilauksia ja avautumisia ei tulisi.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Huhtis kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan. Esimerkiksi jos akvassa on vain 3-4 taistelukalaa, niin kaikki se ruoka mitä ne eivät ehdi pinnalta syömään, valuu pikkuhiljaa pohjalle ja jää kerrokseksi pohja-aineen päälle.
Pitääkö niitä kaloja ruokkia liikaa?
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Huhtis kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan. Esimerkiksi jos akvassa on vain 3-4 taistelukalaa, niin kaikki se ruoka mitä ne eivät ehdi pinnalta syömään, valuu pikkuhiljaa pohjalle ja jää kerrokseksi pohja-aineen päälle.
Miten niin jää kerrokseksi pohja-aineen päälle? Kyllähän taistelukalat nyt osaavat pohjaltakin syödä. Yleensähän niiden mielestä tuppaa olemaan se ruoka parasta, mikä ei ole niille tarkoitettu (esim. monnisten katkarapupelletit).
Huhtis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Meen nirppanokat eivät pohjalle ehtineeseen ruokaan koskeneet :roll:

ja kun antoi vaan minimin ruokaa, niin koirras rohmus kaiken-->naaraat oli ilman, jos anto enemmän niin oli pohjalla "kasassa". Ongelma ratkesi kun kaveri sano että hän on kyllästyny ja mä sain sen kaikki neljä partista...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”