Lajiakvaario taistelu- ja rihmakaloille
Valvoja: Moderaattorit
-
Kääpiöpallokala
- Junior Member

Lajiakvaario taistelu- ja rihmakaloille
Haluisin tos kesällä perustaa taistelukaloille tai rihmakaloille oman lajiakvaarion. Harkitsen jotakin 150-200 -litrasta pyttyy. Riittääkö? Montako naarasta olis sopivasti yhelle taistelukala urokselle? Entä rihmakaloilla? Hhaluisin vaan kysyy, ku tonne 84-litraseen ei taida mahtua kumpaakaa lajia edes yks tai kaks!
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3 
-
Fisustaja
- Senior Member

- Viesti:
Kyllähän tuonne 84-litraseen tilan puolesta yksi taistis mahtuu.
Riippuu lähinnä muista kaloista, että kannattaako laittaa.
Tuohon 150-200 litraseen en laittas kun yhden ison rihmakala haaremin tai sitten kaksi pienempää.
Eli haaremi on usein yksi koiras ja 2-3 naarasta. Riippuu tietysti vähän tuon altaan muodosta, jos se on pitkän omainen niin parempi. Mitä olet ajatellut labyrinteille kaveriksi? 
Tuohon 150-200 litraseen en laittas kun yhden ison rihmakala haaremin tai sitten kaksi pienempää.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
-
Kääpiöpallokala
- Junior Member

Siis tonne mahtuis yks taistis?
*itkee onnesta* En viä tiiä mitä mä laittaisin niiden seuraks.. ehdotuksii?
Mul on siel 4 mustaneontetraa (1 kuoli), 5 kirsikkabarbia, 2 partamonnia ja 3 keltabarbia... Mut annan noi keltabarbit ja monnit mun serkulle..
Onnee ylioppilaskirjotuksiin!
Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella ja välimerkkifloodi kuuluu toisille keskustelupalstoille.
Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella ja välimerkkifloodi kuuluu toisille keskustelupalstoille.
Evanescence... Rammstein.. Dimmu Borgir.. ja Children Of Bodom... <3<3 
-
Fisustaja
- Senior Member

- Viesti:
Tuota noin, ainakin noi keltabarbit nyppii taistojen eviä, mutta hyvä jos saat ne pois. Noi kirsikat on sitten toinen juttu, ne kun saattaa joskus näykkiä taistiksia.
Kannattas hankkiutua niistäkin eroon jos aikoo laittaa taistelukalan tohon, muuten se kyllä mahtuu.
Kiitos kiitos. Kohtahan nuo alkavat olla jo takana päin.
Kiitos kiitos. Kohtahan nuo alkavat olla jo takana päin.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
Liitytäänpä samaan ketjuun kun sopivasti sattui...
Elikkäs mulla on kans lajiakva taistolle suunnitteilla. Kokoa on semmonen 120L(80*40*40). Mahtaskohan tohon mahtua 1 koiras+3 naarasta?
Entäs sitte seuraksi, joku rauhallinen tetraparvi(pieniä), vaikkapa kardinaalitetroja.
Pohjalle täytys vielä löytää joku kiva pienehkö tonkijamonninen ja täytyy myös miettiä mikä olisi sopiva levänsyöjä, ehdotuksia?
Valmiiksi löytyy albiinomonosia ja partiksia...(niille tulee kyllä tommonen 250L, jos ammutte alas ajatuksen jättää niitä taiston kaveriksi)
Elikkäs mulla on kans lajiakva taistolle suunnitteilla. Kokoa on semmonen 120L(80*40*40). Mahtaskohan tohon mahtua 1 koiras+3 naarasta?
Entäs sitte seuraksi, joku rauhallinen tetraparvi(pieniä), vaikkapa kardinaalitetroja.
Pohjalle täytys vielä löytää joku kiva pienehkö tonkijamonninen ja täytyy myös miettiä mikä olisi sopiva levänsyöjä, ehdotuksia?
Valmiiksi löytyy albiinomonosia ja partiksia...(niille tulee kyllä tommonen 250L, jos ammutte alas ajatuksen jättää niitä taiston kaveriksi)
Saapi kysyä ihan rauhassa... Tästähän saisi varmaan kivan pilkunviilaus-kisan aikaseks...
Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana. Jos olen liian laajakatseisesti asiaa ajatellut niin pyydän anteeksi kaikilta joiden verenpaine on asian takia noussut.
Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan. Esimerkiksi jos akvassa on vain 3-4 taistelukalaa, niin kaikki se ruoka mitä ne eivät ehdi pinnalta syömään, valuu pikkuhiljaa pohjalle ja jää kerrokseksi pohja-aineen päälle. Kerran viikossa vedenvaihto ei riitä pitämään altaan vesiarvoja tasapainossa, vaan mädäntyvä ruoka ja ulosteet rehevöittävät allasta kohtuuttomasti.
kylläpä tuntu hyvältä oikein avautua...
Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana. Jos olen liian laajakatseisesti asiaa ajatellut niin pyydän anteeksi kaikilta joiden verenpaine on asian takia noussut.
Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan. Esimerkiksi jos akvassa on vain 3-4 taistelukalaa, niin kaikki se ruoka mitä ne eivät ehdi pinnalta syömään, valuu pikkuhiljaa pohjalle ja jää kerrokseksi pohja-aineen päälle. Kerran viikossa vedenvaihto ei riitä pitämään altaan vesiarvoja tasapainossa, vaan mädäntyvä ruoka ja ulosteet rehevöittävät allasta kohtuuttomasti.
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itse ymmärrän lajiakvaarion yhden lajin ehdoilla suunnitelluksi altaaksi johon ei muita häiritseviä tekijöitä suvaita. Näin "päähenkilöiden" elo ei häiriinny tai ne eivät pääse häiritsemään muita.Huhtis kirjoitti:Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana.
Biotooppiakvaariota ei kutsuta lajiakvaarioksi, eikä kardinaalitetrat elele samassa biotoopissa taistelukalojen kanssaHuhtis kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
Valmont
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Tjooh, täsmennetääs hieman..Huhtis kirjoitti:Saapi kysyä ihan rauhassa... Tästähän saisi varmaan kivan pilkunviilaus-kisan aikaseks....
Kyllä LAJIakvaario on yleisesti katsottuna sellainen jossa on vain sitä yhtä lajia, muuten siitä tulee joko seuraakvaario tai esim: biotooppi.Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana. Jos olen liian laajakatseisesti asiaa ajatellut niin pyydän anteeksi kaikilta joiden verenpaine on asian takia noussut.
Niin ja tällöin on kyseessä biotooppi, jossa kalat ja kasvit ovat samoilta seuduilta kotoisin.Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan.
Tähänkin asiaan auttaa jos ei ole pohjakaloja niin pohjan säännööllinen lappoaminen tai esim: kierteissarvikotilot.Kerran viikossa vedenvaihto ei riitä pitämään altaan vesiarvoja tasapainossa, vaan mädäntyvä ruoka ja ulosteet rehevöittävät allasta kohtuuttomasti.
Niinpä...kylläpä tuntu hyvältä oikein avautua..
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Biotooppi oli hiukan huono sanavalinta, myönnettäköön...
Tarkoitin sillä enemmänkin että tasapainon ylläpitoon tarvitaan...
Olen enemmänkin seura-akvaario -harrastaja. Alkujaan kaikki lähti (reilu 10vuotta sitten) innostuksesta "mulle kans ku kaverillaki on...".
Omaani suunnittelen ajatuspohjalta "kalojen viihtyvyys ja ulkonäkö!", Tämä saattaa aiheuttaa lisää huutomyrskyä, mutta mulle akvaario enemmänkin koriste.
Mutta myönnän auliisti etten ajatellut asiaa kovinkaan perinpohjaisesti kun kerroin mielipiteeni lajiakva-asiaan
Ja tohon pohjan hoitoon... Oma akvani oli puolisen vuotta ilman pohjakaloja, ja voin kertoa että se p*****amäärä mikä sieltä viikottain lapottiin oli aika massiivinen (akvassa oli kotiloita). Kalastona oli rihmoja ja tetroja, yksinäinen keltabarbi.
Tarkoitin sillä enemmänkin että tasapainon ylläpitoon tarvitaan...
Olen enemmänkin seura-akvaario -harrastaja. Alkujaan kaikki lähti (reilu 10vuotta sitten) innostuksesta "mulle kans ku kaverillaki on...".
Omaani suunnittelen ajatuspohjalta "kalojen viihtyvyys ja ulkonäkö!", Tämä saattaa aiheuttaa lisää huutomyrskyä, mutta mulle akvaario enemmänkin koriste.
Mutta myönnän auliisti etten ajatellut asiaa kovinkaan perinpohjaisesti kun kerroin mielipiteeni lajiakva-asiaan
Ja tohon pohjan hoitoon... Oma akvani oli puolisen vuotta ilman pohjakaloja, ja voin kertoa että se p*****amäärä mikä sieltä viikottain lapottiin oli aika massiivinen (akvassa oli kotiloita). Kalastona oli rihmoja ja tetroja, yksinäinen keltabarbi.
Okra. Verenpaine ei noussut, etkä muutenkaan saanut sappeani kiehumaanHuhtis kirjoitti: Itse ymmärrän lajiakvan akvana, joka on suunniteltu yhden lajin tarpeisiin ja tämä sama laji on siellä pääasukkaana. Jos olen liian laajakatseisesti asiaa ajatellut niin pyydän anteeksi kaikilta joiden verenpaine on asian takia noussut.
-
Ville K.
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Viesti:
Pitääkö niitä kaloja ruokkia liikaa?Huhtis kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan. Esimerkiksi jos akvassa on vain 3-4 taistelukalaa, niin kaikki se ruoka mitä ne eivät ehdi pinnalta syömään, valuu pikkuhiljaa pohjalle ja jää kerrokseksi pohja-aineen päälle.
-
millia
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Miten niin jää kerrokseksi pohja-aineen päälle? Kyllähän taistelukalat nyt osaavat pohjaltakin syödä. Yleensähän niiden mielestä tuppaa olemaan se ruoka parasta, mikä ei ole niille tarkoitettu (esim. monnisten katkarapupelletit).Huhtis kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on että akvarioon tarvitaan biotoopin ylläpitoon eri vesikerrosten kaloja, tai ainakin joitain eliöitä asiaa hoitamaan. Esimerkiksi jos akvassa on vain 3-4 taistelukalaa, niin kaikki se ruoka mitä ne eivät ehdi pinnalta syömään, valuu pikkuhiljaa pohjalle ja jää kerrokseksi pohja-aineen päälle.