Kertokaa keltabarbeista

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kertokaa keltabarbeista

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Eli kertokaa omia kokemuksianne keltabarbeista kuinka käyttäytyvät akvan muita asukkaita kohden yms..

Kiitoksia jo valmiiksi
hohto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hohto »

Käyttäytyivät kiltitsti toisia kaloja kohtaan evät olleet ollenkaan agressiivisiä vaan liikuskelivat parvena siellä sun täällä. Kasvoivat himukoikoisiksi lyhyessä ajassa joten päätin luopua niistä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Keltabarbi [Barbus semifasciolatus ’schuberti’]

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

haxa87

Tuolta löytyy jonnimoista tietoa:
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=147
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Omien kokemuksien mukaan erittäin mukava barbi, joka tosiaan viihtyy jos sille tarjotaan riittävän iso allas (kasvaa kuitenkin 8cm) ja lajitovereita parvellinen. Meillä oli kymmenkunta keltistä 412 l seura-akvaariossa ja meno oli aika vauhdikasta, kun suurinpiirtein joka toinen päivä vedettiin kuturallia, suosituin naaras oli n.7cm Elvis :D Muistaakseni altaassa oli ainakin täplä ja kuparimonnisia seurana ja keltabarbit eivät välittäneet niistä tuon taivaallista.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Andy85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Andy85 »

Erittäin ahneita barbeja, joista ainakin minä olen saanut tarpeekseni. Söivät jopa monnisten ruuat pohjalta. Ruokahalu tuntui olevan loputon. Sen seurauksena vesi oli usein sameaa ja huono kun joutui antamaan ruokaa sen verran reilusti, että muutkin kalat saivat osansa.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Mitäs mieltä olette menisikö n15kpl:n parvi 317L :seen akvaan? kavereina 2 turkoosikirjoahventa 6piikkisilmää 1banjomonni ja joku muu monni (en tiedä lajia)

Ja kertokaa toki vielä niitä omia "käyttökokemuksia" :mrgreen:
Ankku123
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Minulla on 10kpl parvi keltabarbeja ja en ole kyllä niin ahneita kaloja koskaan nähnyt. Hyvä etteivät altaasta pois hypi kun on ruoka-aika. Kokonsa ovat triplanneet ihan alle parissa kuukaudessa. Tosiaankin pitää ruokkia reilusti että muutkin kalat saavat osansa ja maha on pohjaton näillä veijareilla. Ne ovat aina kerjäämässä lisää ruokaa, vaikka vasta olisivat syöneet. Syövät myös kädestä!
Sarita
Starting Member
Starting Member

keltabarbit

Viesti Kirjoittaja Sarita »

Minulta löytyy näitä ahmatteja myös ja voin kyllä sanoa samaa tuosta ruokapolitiikasta :twisted: Kaikki menee mitä akvaarioon vaan laitat! Kilttejä ovat muita asukkaita kohtaan, mutta rauhalliset kalat varmasti häiriintyisivät villistä menosta.

Mites kudetustouhut? Oletteko onnistuneet saamaan vaaveja näiltä aikaiseksi? Miten olette järjestäneet asian?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

http://laura.varusteleka.fi/kalat.php?nayta=1
Mun kokemukseni keltabarbeista.
Ihan mielettömän kiva barbi kyllä.
hs75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Tosi kiva barbi, jos seura sopivaa. Kuten mainittukin, älytön ahmatti. Kaikki ruoka maistuu, mutta ruumiinmuoto pysyy sopusointuisena isonkin aterian jälkeen. Tykkää näykkiä kaikkea, joskus voi kokeeksi näykkäistä esim. pallokotilon tuntosarvia tai rihmakalojen rihmoja (tai mitä ne nyt olikaan). Ei arkojen kalojen seuraan. Pienenä kaupassa haalea väri, mutta tulee todella hienon väriseksi vähän kasvettuaan.
Nica
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nica »

Todella kiva kala joka ainakin minulla pysyi parvessa vaikka yksilöitä oli vain seitsemän. Muut kokemani parvikalat vaativat useamman yksilön (ainakin minun ei-niin-valtavassa tankissa) jotta uisivat parvessa. Oli se komea näky kun 7 isoa barbia uiskenteli akvaariota edes takas porukassa :) .
Jouduin kuitenkin luopumaan keltabarbeistani niiden kuuluisan ahmattimaisuuden takia; pallokalat häiriintyivät liikaa barbien riehumisesta eivätkä saaneet ruokaa. Joten ei herkkänahkaisten/hitaiden kalojen kanssa (siis ruokailun suhteen).
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Öö?

Viesti Kirjoittaja Akvanen »

Ankku123 kirjoitti:Syövät myös kädestä!
Mitä sä niille kädestä syötät? 8O
160l & 63l
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Öö?

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Akvanen kirjoitti: Mitä sä niille kädestä syötät? 8O
Veikkaisin että kalanruokaa :mrgreen:. Itselläni Kuisma syö kädestä, johtuen tosin varmaan siitä, että on niin pirun ahne. Tänäänkin iltapalaksi Kuisman poikamiesboksiin sujautin tubifex -matoja, niin tämä ahne pirulainen tuli ryystämään niitä sormien välistä kuin spagettia. Tuli vielä vahingossa tungettua altaaseen aikasen paljon liikaa matoja, joten päätin jättää piikkisilmien pohjatabletit tältä illalta pois. Kuisma kuitenkin "siivosi" altaan ennenkuin vedenvaihdon aristamat piikkisilmät edes kerkesivät apajille 8O.
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Ok...

Viesti Kirjoittaja Akvanen »

Tpip kirjoitti:
Akvanen kirjoitti: Mitä sä niille kädestä syötät? 8O
Veikkaisin että kalanruokaa :mrgreen:. Itselläni Kuisma syö kädestä, johtuen tosin varmaan siitä, että on niin pirun ahne. Tänäänkin iltapalaksi Kuisman poikamiesboksiin sujautin tubifex -matoja, niin tämä ahne pirulainen tuli ryystämään niitä sormien välistä kuin spagettia. Tuli vielä vahingossa tungettua altaaseen aikasen paljon liikaa matoja, joten päätin jättää piikkisilmien pohjatabletit tältä illalta pois. Kuisma kuitenkin "siivosi" altaan ennenkuin vedenvaihdon aristamat piikkisilmät edes kerkesivät apajille 8O.

Ahaa... :) Mä vaan ajattelin että annatko sä niille jotain erikoisempaa. Itsekkin tuli sitten loppujen lopuksi kokeiltua. Mulla ei kyllä taistoa ole, mutta kun on noita keltabarbeja... Niillä kun nyt ei ole niin... No pieni ruokahalu :mrgreen: Mä olin lomalla ja antanut sitten kai huonot ruokinta ohjeet, kun kalojenhoitaja sanoi, että ne olisi ollu koko ajan syömäs ja rupes antaa niille sitten lisää ruokaa. Noh... Siinä oli sitten käynyt niin, että ne oli syönyt yhdeltä kalalta pyrstön ja yhdestä aika isosta kasvista, jossa on aika pienet lehdet niin ne lehdet oli saanu lämpimän paikan niitten masusta 8O Ne on kokoajan syömässä ja niille ei voi pitää paastopäiviä tai muut kalat menettää pyrtönsä [}:)]
160l & 63l
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itselläni on ollut noita mukavia veijareita ja ne sopivat lähestulkoon joka altaaseen. Olen myös omistanut messinkibarbeja eli lajin alkuperäismuotoa! Mistähän niitä saisi nykyään?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

haxa87 kirjoitti:Mitäs mieltä olette menisikö n15kpl:n parvi 317L :seen akvaan?
Mulla on nyt 15 keltabarbia 450-litraisessa.
Viikon verran jouduin pitämään niitä 140-litraisessa ja silloin repivät
millisurokset kappaleiksi. Tuossa isommassa ei ole ollut ongelmia.
Kasvavat kuitenkin sen verran isoksi (ja näkyviksi värinsä puolesta),
joten ehkä annan luonnollisen poistuman kautta parven koon laskea
kymmeneen, ennenkuin alan uusia hankkimaan.
Akvaarion lehtikalat kyllä pitävät pintaruokinnassa huolen omasta osuudestaan, yhtä ahneita kun ovat (suositusten mukainen 'anna ruokaa niin paljon kuin pystyvät kahdessa minuutissa syömään' ei kyllä päde täällä, paremminkin 'niin paljon kuin kahdessa sekunnissa'...).
Avainkirjoahvenilleni ja piikkisilmilleni täytyy huolehtia ruoan saannista
pohjatableteilla.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”