Ikävä tietysti sanoa, mutta isopurjepleko vaatisi aikuisena vähintään 500 litraisen akvaarion

Toivottavasti löytyy joku joka haluaa majoittaa.
Valvoja: Moderaattorit
Kohtuullinen en ikinä riitä. Ei koskaan. Tässä kohtaa jopa minä kelpaan jumalaksi sanomaan, että eläimen oikeudet eivät todellakaan toteudu.Taas nää kommentit ihmetyttää. Kuka on nähnyt 50cm isopurjeplekon ja missä se on kasvanut ? Jos kala elää pienemmässä altaassa hyvällä ruoalla, kohtuullisissa oloissa ja kasvaa kohtuullisesti, onko kala kärsinyt ja onko akvaristi laiminlyönyt eläinsuojelulakia. Kuka osaa olla oikea Jumala, ja sanoa totuuden.
Viime kesänä tuli käytyä Särkänniemen akvaariotalossa, ja alakerranDramicala kirjoitti:Eihän ne edes kasva 50 senttisiksi kuin vaan luonnossa!!
Petrillä on nelivuotias 40cm pitkä isopurje. Mikä on epäselvää? Jos tämä kala olisi ollut pienemmässä altaassa ja jäänyt alamittaiseksi niin mikä olisi enemmän todennäköistä kuin se että siinä altaassa on kalan pitäminen väärin? Kun kala jää alamittaiseksi sen olot ovat väärät. Siinä vaiheessa minusta ihminen nimenomaan leikkii jumalaa kun kääpiöittää kalan joka oikeissa oloissa kasvaisi suuremmaksi.Taas nää kommentit ihmetyttää. Kuka on nähnyt 50cm isopurjeplekon ja missä se on kasvanut ? Jos kala elää pienemmässä altaassa hyvällä ruoalla, kohtuullisissa oloissa ja kasvaa kohtuullisesti, onko kala kärsinyt ja onko akvaristi laiminlyönyt eläinsuojelulakia. Kuka osaa olla oikea Jumala, ja sanoa totuuden.
Jami kirjoitti:Kuka on nähnyt 50cm isopurjeplekon ja missä se on kasvanut ?
Veikkaanpa että tuo maksimimitta on ainakin useimmiten suurimman tunnetun yksilön koko tai sitten yhden varmuudella mitatun ja tunnistetun kalan koko.koh-i-nor kirjoitti:Mutta mistä silloin otetaan 'maksimimitat' luonnossa? Tulevatko kaikki isopurjeplekot syödyksi tavoittaessaan sen maagisen 50cm mitan?
137 cm FL (male/unsexed; Ref. 40637); 150.0 cm TL (female); max. published weight: 28.4 kg (Ref. 40637); max. published weight: 35 kg; max. reported age: 30 years
Jaahas, näitä asiantunjoitahan riittää, varmaan joku kalakaupan myyjä?Dramicala kirjoitti:Aijaa..?Minä kysyin kala-asiantuntijalta ennen akvaarion ottamista että voiko isopurjeplekoa pitää 200-litraisessa akvaariossa, ja hän sanoi että voi.
Kumpi nyt sitten on oikeaa tietoa??
Minulla on "keskenkasvuinen" isopurjepleko nimeltään Anoppi, ollut minulla vuodesta -97, oli jo aikuinen kala, kun muutti meille, n. 30-senttinen. Nykyään vonkale on reilu 40 senttiä ja varmasti kasvaa yhä. Allas, jossa oleilee, on 416 litraa, pituudeltaan 180 cm, joten pääsee kyllä uimaan pikku pyrähdyksen, mutta panee kyllä miettimään, onko sittenkään hyvä asustaa tuossa, kun uintimatkaa on vaan noin 4 kertaa oma pituusDramicala kirjoitti:Eihän ne edes kasva 50 senttisiksi kuin vaan luonnossa!! Vaikka ois 1000 litrainen akvaario niin ne jää silti 20 senttisiksi!Vai onko kalakirjassani muka joku virhe?
Tämä oli ehkä huonoin rinnastus mitä olen ikipäivänä lukenutEnkä usko että 500L allas olisi liian pieni tuon kokoselle eläimelle. Asuvathan ihmisetkin 18m2 luukussa kaupungin keskustassa jonkin aikaa elämästään. Syyllistyykö silloin valtiovalta tai vuokranantaja joka vuokraa niin pientä asuntoa? Heh naurattaa vaan välillä joidenkin kommentit.
No onhan se hyvä että Lasse Lainsäätäjä tietää että on kiellettyä lain mukaan käydä heittämässä kivi naapurin ikkunasta sisään mutta Lauri Lainsuojaton silti niin tekee. Annetaanko kaikkien kukkien kukkia ja Laurin heitellä kiviänsä rauhassa?Eiköhän ne lainsäätäjät ja lainoppineet tiedä mikä on sallittua ja mikä ei... tuskin tavallisen akvaarioharrastajan tarvitsee puuttua jokaiseen asiaan. Luulis näissäkin asioissa maalaisjärkikin jo sanovan että iso eläin tarvitsee isomman altaan ja mitä isommaksi elukka kasvaa sitä isompi allas pitää toiselle hankkia. Tai sitten myydä tai lahjoittaa kyseinen elukka.
Maalaisjärki on kulunein sana mitä voidaan käyttää - etenkin tällaisessa tapauksessa missä tarvitaan enemmänkin tietoa. Emme me synny tieto persiissämme että isopurje kasvaa suureksi - saatikka aina usko sitä väitettä ellemme itse silmiemme edessä sitä näe. Maalaisjärjelläkö käsittelet pientä plekoa kaupan altaassa? Maalaisjärjelläkö sinä ratkaiset että kauppias sinua huijaa.Minusta maalaisjärkeä voi käyttää jos sitä vaan on annettu...![]()
Niinpä niin... Mitä itse olen lukenut näitä palstoja jonkin aikaa niin en voi yhtyä arvoisan Rääkyn mielipiteeseen. Jokaisella on oma mielipiteensä ja eikä arvoisa Rääkky tarvitse ihan jokaiseen sanaan tarttua!Rääkky kirjoitti:Tämä oli ehkä huonoin rinnastus mitä olen ikipäivänä lukenutThomas29Hki kirjoitti: Enkä usko että 500L allas olisi liian pieni tuon kokoselle eläimelle. Asuvathan ihmisetkin 18m2 luukussa kaupungin keskustassa jonkin aikaa elämästään. Syyllistyykö silloin valtiovalta tai vuokranantaja joka vuokraa niin pientä asuntoa? Heh naurattaa vaan välillä joidenkin kommentit.![]()
-ihminen kasvaa vain pienessäkin yksiössä
-ihminen liikkuu 18m2 luukusta ulos sisään
-valtiovalta tai vuokranantaja syyllistyy rikokseen jos lukitsee sinut sisään riippumatta kämpän koosta, kuten akvaristit tekevät kalalle joten rinnastus ei siksikään toimi. Lähtökohdat ovat aivan erilaiset.
Arvoisa Rääkky taas saivartelee... kysehän nyt ei ole kukkien kasvattamisesta saatikaan kivien heittelemisestä vai mitä mieltä olet? Oletkohan nyt hieman hypännyt liiaksi moisesta aiheesta!?Rääkky kirjoitti:No onhan se hyvä että Lasse Lainsäätäjä tietää että on kiellettyä lain mukaan käydä heittämässä kivi naapurin ikkunasta sisään mutta Lauri Lainsuojaton silti niin tekee. Annetaanko kaikkien kukkien kukkia ja Laurin heitellä kiviänsä rauhassa?Thomas29Hki kirjoitti:Eiköhän ne lainsäätäjät ja lainoppineet tiedä mikä on sallittua ja mikä ei... tuskin tavallisen akvaarioharrastajan tarvitsee puuttua jokaiseen asiaan. Luulis näissäkin asioissa maalaisjärkikin jo sanovan että iso eläin tarvitsee isomman altaan ja mitä isommaksi elukka kasvaa sitä isompi allas pitää toiselle hankkia. Tai sitten myydä tai lahjoittaa kyseinen elukka.
Niin ehkä ilmaisin huonosti itseni, mutta tarkoitukseni ei ollut todeta että muutaman sentin kokoinen Isopurjepleco asuisi koko ikäänsä saman kokoisessa altaassa! Ainakin itse ymmärsin omasta tekstistä sen verran että en ollut puhunut mistään elinikäisestä asumisesta!Rääkky kirjoitti: Sanoohan se maalaisjärki toki niin mutta entäs kun isopurje on pieni eikä tule kasvamaan isoksi altaassa joka oli sille aluksi "sopiva"? Isopurje jäisi siinä pienessä altaassa alamittaiseksi ja kituisi hengiltä ennen aikojaan.
Niin... näitä vertauksia näyttää täällä olevan monella muullakin... siis "kuluneita! heh! Toiseksi mun ei tarvitse käsitellä mitään... itse tiedän miten asia on... Aika naurettavaa tälläiset kommentit, mutta en jaksa nostaa tän enempää meteliä muuta kuin naurattaa vaan kommentit! Parempi näköjään olla hiljaa... kuin ilmaista mielipidettä. Sitähän täällä ei näköjään suvaita vaan arvoisat oppineetRääkky kirjoitti:Maalaisjärki on kulunein sana mitä voidaan käyttää - etenkin tällaisessa tapauksessa missä tarvitaan enemmänkin tietoa. Emme me synny tieto persiissämme että isopurje kasvaa suureksi - saatikka aina usko sitä väitettä ellemme itse silmiemme edessä sitä näe. Maalaisjärjelläkö käsittelet pientä plekoa kaupan altaassa? Maalaisjärjelläkö sinä ratkaiset että kauppias sinua huijaa.Thomas29Hki kirjoitti: Minusta maalaisjärkeä voi käyttää jos sitä vaan on annettu...![]()