98l uusi kalasto.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Olenko aivan väärässä jos sanon että pandakääpiö on julmetun aggressiivinen tapaus?
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

hmm... Ne sano et se on vähän agressivinen mut et partis osaa kylla ihan hyvin pitää puolensa. Parven ottamisen mä keksin vasta äsken niin et siitä ei ollu silloin puhetta...

Millä tavalla se on agressivinen? Mitä pahoja kokemuksia teil on siitä?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Muistelisin että olisikohan ollut maisu jolla oli ollut ikäviä kokemuksia pandoista. Pitääpä huudella jos maisu sattuisi katselemaan tänne foorumiin päin. :D
Itselläni ei ole kokemuksia tästä lajista. Vain tuo yksi tarina jonka kuitenkin ensisijaisesti kuulisin mieluiten uudelleen kerrottuna kuin kertoisin itse koska en muista yksityiskohtia. :)
caro
Junior Member
Junior Member

Ai oliko se vanha aihe? mä kokeilen hakua jos jotain löytyis.. =)
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Taisi olla irkkikeskustelu jos oikein muistan. Taisin itse silloin harkita juuri pandaa ja näin minulle kerrottiin että eipä taida AW:sta löytyä mutta kokeilepa vain jos löytyisi kuitenkin :)

Lisäys: tälläinen löytyi missä Mari puhuu pandasta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... E4pi%F6%2A
caro
Junior Member
Junior Member

Odotellaan nyt vaan et mari tulee kertomaan koska tuol mari sano vaan et:
Mari kirjoitti:Pandoja en suosittele pidettäväksi alle 200 litraisissa altaissa missään tapauksessa, sillä kyseessä on todella temperamenttinen kala.
Ja mä haluiaisin enemmän tietoa.. =)
caro
Junior Member
Junior Member

Miten on niiden kääpiörasboroiden kaa? Syödäänkö ne? Miten oli seuraava kalastosuunnitelma:

98l:
mahdollisimman monta kääpiörasboraa (n. 10?)
loistokääpiöahvenpariskunta
partis puhdistajaksi
Mä en vielä tiedä et miten mun kannattais se sisustaa sen jälkeen kun vanhat asukkaat ja kasvit muuttaa 250-litraseen. Eikös loistot kude kukkaruukkuihin? Noh ainakin sinne tulee aika runsaasti kasveja. Ja jos mä en ota pandoja tonne 98-litraan niin sopiinko ne tuohon seuraavaan?

250l:
pandakääpiöahvenpariskunta
sinirihmakala (u)
4 verkkonuoliaista (mun toisessa vanhassa aiheessa sanottiin et käy niin kauan kun on pieniä kaloja)
1 partis puhdistajana.
9 kiilakylkeä (tai mahtuuko enemmän?)
Sisustus on todella runsaskasvinen mut pohjailaa löytyy kuitenkin (verkoille ja pandoille) sisällä on iso juurakko joka on aika korkea mut ei silti jyrkkä (se ei siit ota melkein yhtään tilaa puhjasta kun mä oon kääntäny sen sillein, ööm, tosi vaikeaa selittää) ja siin on tosi paljon piiloja (uurteita ja koloja) joten mä luulen et kaikille jää hyvin tilaa (partishan ei yleensä ole hiekalla ja verkot ei taas ole juurakoilla joten kaikille tulis hyvät reviirit). Mä muutan tietysti sisustusta jos sitä tarttee muuttaa pandoja varten (esim laakea kivi tai kukkaruukku kutemista varten)

Sinirihma on aivan ihana tapaus. Sille ei oo näköjään kukaan kertonut et sen pitäis olla aggressivinen :P Mut kai se osaa itteään puolustaa?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei yksinäinen sinirihma olekaan aggressiivinen mutta oman lajin edustajan lähellä on eli jos tekisit sen virheen että lykkäät sinne koiraan tai naaraan ni johan olisi hullunmylly altaassasi. Pidä se siis yksin siellä. Kyllä se ruokansa ottaa.

Mahtuu sinne kymmenisen kiilakylkeä vielä lisää mutta ei sitten muuta.

Toivottavasti noista pandoista tulee selko- sen aikaa ne vielä epäilyttää minua tossakin allaskoossa.
caro
Junior Member
Junior Member

Joo, en mä ainakaan vielä ole mitään hankkimassa. Mä haluun ensin kuulla vahän kokemuksia niistä ja sitä paitsi allas ei ole vielä kypsä. (Viimeeks kun mä mittassin nitriittiarvot niin ne oli noussu niin korkealle et mä päätin evakuoida kasvit pikkualtaaseen ja ämpäreihin. Siis siinä tippatestissä oli punanen 8O).

Testauksen jälkeen mä tajusin et mä olin lisänny nitriittiä 2 kertaa samana päivänä. Ensin aamulla niin et mä mittäisn päivällä. Sit mä lisäsin illalla ja mittasin aamulla. En ole laittanut eilisen ja tän päivän annosta vielä. Mä en edes tiiä nykyisiä vesiarvoja kun mun oli tarkotus hankkia se testi (vanhat loppu) ja sit mä unohdin [:I] Eli mä pidän nyt kasveja evakossa ja huomenna (kaupat on kai sit auki?), niin mä meen ostamaan sen testin että mä tiiän mitä mun kannattais tehä seuraavaksi.
caro
Junior Member
Junior Member

Nitriitti on poissa, kasvit on muuttanu isoon akvaarioon ja mä olin ostamassa uusia sinne 98-litraseen. Mukaan tuli 2 jaavansaniaista, 2 jonkunlaista anubiasta (Anubias barteri var. barteri) ja jokin kasvi, jonka nimeä mä en muistanu kysyä. Latinalainen nimi on Cryptooryne x willisii lucens. Sit mä aloin hitaasti sisustamisen ja lopulta mä huomasin et mä olin luonu joenpohjan. Sisällä on 3 juurakkoa, valtavasti erikokoisia ja näköisiä kiviä, kasvit ja hiekan päälle mä oon heittäny ensin vähän isompirakeista hiekkaa ja siihen päälle vielä kourallinen akvaariosoraa. Vaikka itsekin sanon niin vau! :mrgreen: Jos jostain löytyis vielä jotain lehtiä, joita mä voisin laittaa pohjalle niin taidetos olis valmis.

No nyt sitte pääsen kysymykseeni. Miten esim. loistokääpiöahven viihtyisi tollasessa sisustuksessa? Sehän asuu luonnossa tieheissä kasvustoissa, mutta mä en mielelläni tuhoaisi mun kaunista taideteosta. Pitääkö ajatella muuta kalastoa? Ja siitä pohjaporukasta: mahtuuko tonne mitään muuta kuin se partis? Mä oon aivan ihastunu piikkisilmiin ja monnisiin. Mutta kuitenkin partis on ainoa koko kalastossa, mitä en voi muuttaa. Sen on jäätävä ja muuta kalat suunnitellaan sen ympärille. (Tosin sillähän ei ole niin tarkat vaatimukset et valinnanvaraa kyllä on.) Ja ei nyt ole niin tärkeetä, että niitä loistoja saataisi tonne, kun mä saan kääpiöahvenia joka tapauksessa sinne isompaan, mut pienessäkin ne olis kivoja.

Oikeastaan tärkeintä on kalojen viihtyvyys. Suojaa on paljon, tai no okei, vaan pohjalla ja vähän joillakin kohdilla myös keskialueilla juurakoiden ja kivien seassa, kun nuo kasvit on vielä niin pieniä. Kyllähän ne tosta kasvaa, mutta kuitenkin hitaasti ja mä en halua, että kalat kärsivät suojattomuuden tunteesta vuoden ennen kuin ne on ehtiny kasvaa riittävän isoiksi antamaan jotain suojaa. Mä en mielelläkään myöskään ostais enempää kasveja, koska mä oon jo ruvennu tykkämään pikku "joenpohjastani", ja en mielelläni haluaisi tehdä siitä semmosta perinteistä kasvipusikkoa.

Ajattelin kyllä äsken, että mä laittaisin semmosen juurakon, että se olisi pystyssä seinää vasten ja näyttäisi vähän jonkun puun juuristolta. Mä näin jossakin aivan todella kauniin piirroksen, missä oli esitelty tätä sisustusmahdollisuutta Eikö se ole aika luonollista, että puut tunkevat juurensa jokiin? Siinä olisi kyllä aika mukavasti suojaa kaloille.

Tärkeistä asioista yhteenveto:
- Mitkä kalat sopis tuonne ja viihtyisivät, vaikka suojaa ei ole paljon muualla kuin pohjalla? (Noh, ainakaan ennen kuin mä saan ton puunjuurisisustusidean tehtyä)
- Kalastoon pitää ainakin kuulua partisnaaras, mutta muut te saatte ihan ite päättä mulle :mrgreen:
- Jos päätätte mulle jonkun parven, niin pitäis olla semmonen, joka pysyy tiukasti parvessa, koskapa en tykkää katella, kun kalat on levittäytyny ympäri akvaariota. Kiilakyljet ei käy, koska niitä mulle tulee tonne isoon.
- Kaikkien kalojen pitäis ehdotomasti olla pehmeän ja happaman veden kaloja siksi kun laitan niitä lehtiä ja en jaksa ruveta muuttamaan vesiarvoja.
- Mahtuuko pariksen lisäks mitään pohjakaloja? Koloja riittä kyllä vaikka kuinka monelle kalalle mut on sit eri asia, jos 98 litraa riittää niille. Jos mahtuu, niin mä tykkäisin erityisen paljon piikkisilmistä tai monnisista.

Oikeestaan en mä taida sittenkään ottaa loistoja. Voisitteko te suunnitella mukavan ja kauniin kalaston jotka sopis tonne? Vaikka parvi rasboroita ja jos pohjalle mahtuu jotain niin piikkisilmiä tai monnisia? En halua, että se näyttää ahtaalta, joten mielellään pieniä lajeja, jotka on kotoisin tuosta ympäristöstä niin että ne viihtyvät.
caro
Junior Member
Junior Member

Mahtuuko partiksen kanssa piikkisilmiä tai monnisia? Mä oon täs ajatellu et jos mä tekisin siitä pienikokoisen paludaarioon jossa vedenpinta olisi n.15 cm korkeudessa. Pohjapinta-ala on siis 70x35cm ja siin on todella paljon piiloja eri kerroksissa (kivet ja juurakot muodostaa piiloja). Mitä mieltä ootte?
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Tarpeeksi painokkaasti sitä ei voi sanoa: unohda palettikalat lopullisesti!

Itsellä oli ensin 2 palettikalaa ja joukko muita kaloja kauniissa akvaariossa. Lopulta oli n. 20 palettikalaa, dynastia jonka jäsenet syntyivät ja kuolivat reippaaseen tehtiin jatkuvien yhteydenottojen vuoksi ja olivat tappaneet kaikki muutkin. Se lisääntyiminen oli kuin kauhuelokuvasta.onneksi niistä nyt viimein päästiin, kun yksi akvaarioliike suostui ottamaan ne kaikki.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
caro
Junior Member
Junior Member

Sillipurkki kirjoitti:Tarpeeksi painokkaasti sitä ei voi sanoa: unohda palettikalat lopullisesti!

Itsellä oli ensin 2 palettikalaa ja joukko muita kaloja kauniissa akvaariossa. Lopulta oli n. 20 palettikalaa, dynastia jonka jäsenet syntyivät ja kuolivat reippaaseen tehtiin jatkuvien yhteydenottojen vuoksi ja olivat tappaneet kaikki muutkin. Se lisääntyiminen oli kuin kauhuelokuvasta.onneksi niistä nyt viimein päästiin, kun yksi akvaarioliike suostui ottamaan ne kaikki.
Mähän unohdin ne kauan sit.
Nyt mä harkitsen et jos mä laitan sinne ainoana kalastona partiksen ja piikkisimiä/monnisia jos mahtuu ja teen siitä pienen paludaarion. Olisit kattonu näitä uusimpia viestejä :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Rääkky kirjoitti:Muistelisin että olisikohan ollut maisu jolla oli ollut ikäviä kokemuksia pandoista. Pitääpä huudella jos maisu sattuisi katselemaan tänne foorumiin päin. :D
Niin, minulla nuo pandakääpiöahvenet asuivat runsaskasvisessa 250-litraisessa. Alkuperäinen pariskunta tuli suunnilleen toimeen keskenään, mutta lopulta lähti muistaakseni naaraalta nirri keskinäisissä kahinoissa. Sen jälkeen kaikki yritykset haaremin tai pariskunnan löytämiseksi päättyivät aina yhtä traagisesti, sekä naaraat että koiraat olivat yhtä kiukkuisia eli molempia sukupuolia pistettiin paloiksi, ja luovuin lopulta toivosta. Mielelläni kuulisin jos näitä joku on onnistunut pitämään pitempään ja sopuisasti, mutta itselleni jäi kyllä mielikuva sen sortin pikkupiruista etten ihan heti suosittele lajia kenellekään.
caro
Junior Member
Junior Member

Minkälaisia ne oli muita kaloja kohtaan?
-edit: Niin ja mahtuuko tonne 98-litraiseen partiksen lisäksi monnisia tai piikkisilmiä? Kuinka monta?
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Katsotaanpas... sulla oli siis kasveina jaavansaniaista, anubiasta ja se Cryptocoryne willisii on siis kääpiömelalehti. Haaveilit jokimaisemasta ja hetken ainakin "paludaariosta".
Sanoisin, että kannattaako se paludaario, kun äkkisältään laskien akvaariosi koko (vesitila) olisikin enään n. 40 l, mikä taas vähentää kalaston määrän lähes olemattomiin...?! Sinuna käyttäisin kyllä koko 98 litraa hyväkseni, koska kyllähän sinä sen jokimaiseman saat kuitenkin vaikka vettä on enemmän. Ja silloin niitä kalojakin mahtuisi.

Kannon asettaminen pystyyn kulmaa vasten (katso, että se tulee tukevasti!) on ihan hyvä idea ja noilla kasveilla voisi tulla hyväkin, sillä esim. jaavansaniaista voisit kiinnittää siimalla (aluksi, voi poistaa myöhemmin, kun kasvaa kantoon kiinni) pitkin kantoa ja näin tulisi rehevyyttä ja suojaa kaloille pintaa kohti. Samoin anubiasta voi kasvattaa kantoihin.

Parvikalojen (tai ahventen) valintaan en puutu, mutta pohjalle voisit sitten partiksen lisäksi ottaa JOKO piikkisilmiä parven (sanoisin 3-5) tai monnisia samoilla määrillä. Piikkisilmät piilottelee, monniset touhuaa esillä... valinta on sinun! Kannattaa miettiä ja valita rauhassa, että on sitten tyytyväinen, kalat kuitenkin elävät jokusen vuoden.
caro
Junior Member
Junior Member

Okei. Mä ajattelin sitä veden laskua mut heti kun mä itekin rupesin laskemaan et miten paljon vettä sinne oikein jää niin mä päätin unohtaa koko jutun. Ahvenia en ota tonne pieneen mut ehkä loistohaaremi olis kiva lisä 250-litraseen :P . Mä teen siis tommosen kalaston:
-Partis
-4 monnista (joku pieni laji esim. Sysievämonniset on aivan ihania :P )
-parvi kääpiörasboroita (Saa kaiken näyttämään aivan valtavalta ja tilavalta :P ) Kuinka monta voisin ottaa? Mä en halua semmosta jättiparvea mut en myöskään ihan pientä. Minten olis 15? Minkälaisia ne on? Kaupassa ne on pysyny suurimmaks osaks parvessa mut välillä myös levittäytyny. Mä haluisin kyl mieluiten jonkun lajin joka pysyy koossa.

Piikkisimät tulee sit johonkin tulevaan altaaseen niin et mä saan niitä riittävän monta. Akvaariolinnan piikkisilmäakvaariossa ne on kokoajan yhessä kasassa etulasin vieressä :P (tosin siellähän niitä on ehkä 100) Ehkä sit kun mä ostan isomman akvaarion (ehkä helmikuussa) niin 250 litranen tulee vaan piikkisimien ja jonkun parven käyttöön :P
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

caro kirjoitti:Minkälaisia ne oli muita kaloja kohtaan?
-edit: Niin ja mahtuuko tonne 98-litraiseen partiksen lisäksi monnisia tai piikkisilmiä? Kuinka monta?
En muista että olisivat kiukutelleet kuin toisilleen, mutta toisaalta minulla ei muita ahvenia tainnut ollakaan.
caro
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti:
caro kirjoitti:Minkälaisia ne oli muita kaloja kohtaan?
En muista että olisivat kiukutelleet kuin toisilleen, mutta toisaalta minulla ei muita ahvenia tainnut ollakaan.
Miis häh? Miten ahvenet kuuluu asiaan? Enhän mä mitään ahvenia aijo ottaa. Mä meinasin tossa et jos mä ottaisin niitä 250 litraseen niin minkälaisia ne olis siellä. Kannattaa lukea edelliset viestit niin ymmärtää kaiken paremmin. [;)]

kalasto on:
1 naaras partis
5 sysievämonnista/toista pientä lajiketta
10 kääpiörasboraa

Eli ei ahvenia tai piikkislmiä tonne. =)
250 litraseen tulee:
-loistokäpiöpariskunta
-4 verkkonuoliaista
-sinirihmakala
-15 kiilakylkeä.

Mä otan sit johonkin tulevaan altaaseen niitä piikkisilmiä. :P
caro
Junior Member
Junior Member

Miten olis jos 98-litrasen kalasto olis seuraava:
-kääpiöakarapariskunta
-10 kääpiörasboraa
-naaraspartis
-pieniä monnisia esim. sysievä :P (kuinka monta? Kiusaako akarat?)
Onko liian täyttä?
caro
Junior Member
Junior Member

Okei mä päätin nyt vähän ajatella ja mä en ota mitään monnisia. Tonne tulee siis kääpiöakarat,partis ja pieni parvi jotain (yläkerroksissa viihtyvä) jos mahtuu. =)
Mä tietysti voisin siirtää kääpiöakarat tonne 250 litraseen mut mä luulen et ne viihtyis paremmin tuolla pienessä ku ne on jo kutenu sinne jne.
eläintenystävä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eläintenystävä »

Mäkin ajattelin ehdottaa noita kääpiöakaroita. Kutevat helposti, eivätkä ole kovin tarkkoja veden suhteen. Itselläni on 70-litraisessa elellyt akarapariskunta sulassa sovussa jo vuoden. Nyt sitten ajattelin ostaa tuon tilalle 98-litraisen. Siirrän sitten neonit ja pikkupartiksen myös sinne.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”