98l uusi kalasto.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

caro
Junior Member
Junior Member

98l uusi kalasto.

Viesti Kirjoittaja caro »

jepp eli nyt mä oon vähän ruvennu ajattelemaan et mitäs mä ottaisin sinne 98l kun nyt kaikki muut kalat paitsi partis muuttavat isompaan altaaseen....
mä en haluu mitään superhelppoa mut en myöskään mitään tosi vaikeeta...

Pitääks mun jotenkin alottaa kypsyttäminen alusta kun kalasto muuttuu??? tai voinks mä ihan vaan laittaa uudet kalat altaaseen?
entäs ku mul on ollu ehkä vähän liikaa kaloja siellä (mut nitriitti on kuitenkin 0) ja nyt kun kuormitus tulee vähenemään niin häiritseekö se jotenkin?
nekkis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Jos siinä akvaariossa on kaikki kunnossa etkä siis ala sitä mitenkään erityisemmin puhdistelemaan, niin sillonhan ei mitään uusia kypsytyksiä tarvita. Kun kerran kaikki pysyy ennallaan, paitsi ne kalat.

Laita korurihmakaloja! :mrgreen: Ihanimpia :)
caro
Junior Member
Junior Member

voishan niitä ajatella... muita ideoita?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Miten olisi partiksen seuraksi parvi ihastuttavia kirjosuppusuita sekä korumonnisia? :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
caro
Junior Member
Junior Member

Nättejä on... :P Eli laitetaan "harkintalistalle". Voisko tuonkokoiseen laittaa jotain kääpiökirjoavenpariskuntaa? Mähän päätin et mä en ota kirjoahvenia tohon isompaan joten ehkä voisin tähän pieneen? :P
lisää ideoita?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kolokutijaa tarvitaan - siis joku Apistogramma voisi olla ihanteellinen haaremina. Perhoskirjoahvenet eivät välttämättä pärjää partikselle kutiessaan.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
caro
Junior Member
Junior Member

JukkaV kirjoitti:Kolokutijaa tarvitaan - siis joku Apistogramma voisi olla ihanteellinen haaremina.
Mä en oikein tajuu mitään noista latinalaisista nimistä siis mistä kaloista sä puhut? :mrgreen:

Mä ajattelin et joku kääpiöahvenpariskunta, pieni parvi jotain tetroja (yhessä kirjassa sanottiin et se antaa jotenkin turvallisuudentunnetta kääpiöahvenille) ja partis. onko ok?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

caro kirjoitti:
JukkaV kirjoitti:Kolokutijaa tarvitaan - siis joku Apistogramma voisi olla ihanteellinen haaremina.
Mä en oikein tajuu mitään noista latinalaisista nimistä siis mistä kaloista sä puhut?
Eli Apistogrammat ovat kääpiökirjoahvenia. Kuten esimerkitsi loistokääpiöahven.
caro kirjoitti:Mä ajattelin et joku kääpiöahvenpariskunta, pieni parvi jotain tetroja (yhessä kirjassa sanottiin et se antaa jotenkin turvallisuudentunnetta kääpiöahvenille) ja partis. onko ok?
Kyllähän kirjoissa on noinkin väitetty. Mutta eikös täällä Aqua-Webissä joskus aikoinaan jotkut sanoneet että olisivat rohkeita ilman mitään parvikaloja.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
caro
Junior Member
Junior Member

Kiitos... Mulle ei kannata koskaan selittää mitään latinankielisiä nimiä koska mä en kuitenkaan tajua mitään :mrgreen:

Mut kai sinne nyt kuitenkin mahtuu pieni parvi jotain? kylhän se näyttäis aika tylsältä jos siel olis 3 kalaa :roll:

Mikä olis semmonen kiva kääpiöahven? Semmonen aika helposti kuteva, värikäs ja ei niin tarkka vesiarvoista?
Entäs minkälainen parvi olis sopiva sen kanssa?

-edit: Mä löysin just ton: http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=209. Onko kenelläkään kokemusta niistä ja kun siinä lukee et ajaa pohjakaloja niin luuetteko et partis kuitenkin osaisi pitää puolensa?-
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tuohon pyttyyn voisi mahtua elelemään loistokääpiöahvenet, pariskuntana tai mielummin haaremina (yksi ukkeli ja hälle kaksi morsmaikkua) ja seuraksi vaikkapa marmoritapparakaloja, jotka killuvat pinnassa ja ovat siis poissa affenten silmistä (ts. rauha saattaa pysyä altaassa). Ja joukon jatkoksi tietysti sitten se partis.

Hapanta, lämmintä & pehmeää vettä ja paljon piilopaikkoja esim. kantojen, kivien sekä kasvitiheikköjen avulla. Loistokäppänöiden ehdoilla on nyt tanssittava ;)

Palettikalaa ei ihan välttämättä kannata ottaa sen poikastehtailija-luonteen takia (poikasista on ylitarjontaa ja akvaristi voi joutua pissiin "lapsiensa" kanssa). Pienessä pytyssä myös jokaisella allastoverilla on hyvä mahdollisuus ottaa turpiinsa, paletti kun ei ole niitä hellämielisimpiä otuksia.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
caro
Junior Member
Junior Member

Lisa kirjoitti:Palettikalaa ei ihan välttämättä kannata ottaa sen poikastehtailija-luonteen takia (poikasista on ylitarjontaa ja akvaristi voi joutua pissiin "lapsiensa" kanssa). Pienessä pytyssä myös jokaisella allastoverilla on hyvä mahdollisuus ottaa turpiinsa, paletti kun ei ole niitä hellämielisimpiä otuksia.
Hmm... Entäs josliiat poikaset syöttais ahnaalle sinirihmalle? vois aina liikoja poikasia ottaa haavilla kiinni ja sit laittaa toiseen akvaarioon :twisted: Samalla sais toiset kalat elävää ravintoa..

Ja jos mä ottaisin kaupan pienimmät ja pelokkaimmat kalat niin silloinhan niiden ei pitäis olla niin agressivisiä?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Hmm... Entäs josliiat poikaset syöttais ahnaalle sinirihmalle? vois aina liikoja poikasia ottaa haavilla kiinni ja sit laittaa toiseen akvaarioon Samalla sais toiset kalat elävää ravintoa..
Eläinsuojelulain vastaista. Eläviä et saa syöttää.

Minusta jokseenkin moraalitonta muutenkin ostaa poikaskone. Ota kaksi naarasta mieluummin kuin pariskunta.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

caro kirjoitti:
Lisa kirjoitti:Palettikalaa ei ihan välttämättä kannata ottaa sen poikastehtailija-luonteen takia (poikasista on ylitarjontaa ja akvaristi voi joutua pissiin "lapsiensa" kanssa). Pienessä pytyssä myös jokaisella allastoverilla on hyvä mahdollisuus ottaa turpiinsa, paletti kun ei ole niitä hellämielisimpiä otuksia.
Hmm... Entäs josliiat poikaset syöttais ahnaalle sinirihmalle? vois aina liikoja poikasia ottaa haavilla kiinni ja sit laittaa toiseen akvaarioon :twisted: Samalla sais toiset kalat elävää ravintoa..
Ei suotavaa toimintaa ja pian varmasti ihmiset tulevat kertomaan syynkin.
caro kirjoitti:Ja jos mä ottaisin kaupan pienimmät ja pelokkaimmat kalat niin silloinhan niiden ei pitäis olla niin agressivisiä?
Omassa pytyssä lajitovereiden ulottumattomissa näistä pelokkaista & pienistä voi ihan hyvin tulla suuria tyranneja, joten en näe ratkaisuna tuota toimintamallia.
caro
Junior Member
Junior Member

Okei ymmärrän eli ei palettikaloja...
Mua vaan houkutteli se et tuol faunattaren sivulla sanottiin et on helppo ja et ei ole tarkka vedestä.
Mä haluun kuitenkin pariskunnan siks et mä haluun seurata kun ne vanhemmat vahtii poikasia :P
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Töyhtökääpiöahven on kiva ja nätti.
Kaveria löytyy monella eri värityksellä mutta tässä on yksi
http://www.aqua-web.org/users/satuj/kuvat/apisto3.jpg
caro
Junior Member
Junior Member

Onko tarkka vesiarvoista? Lisääntyykö helposti? Onko agressiivinen muita kaloja kohtaan? Minkä kokoiseks kasvaa?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Onko tarkka vesiarvoista? Lisääntyykö helposti? Onko agressiivinen muita kaloja kohtaan? Minkä kokoiseks kasvaa?
Kokemuksia on vain yhdestä kappaleesta - ei pariskunnista mutta omien kokemuksieni mukaan on hyvin kestävä ja kiltti kala. Ei ärhentele muille kaloille ja seitsemän sentin pintaan jääpi. Ymmärtääkseni ei lisäänny helposti mutta hyvin mahdollista se on.

Kutiessaan kuitenkin kirjoahven eli voi ajaa aggressiivisesti muita kaloja pois reviiriltään.

PH:lta ei tarkka ja kovuuskaan ei ole - kunhan ei kovaan pistetä. Lämpötilavaatimukset siinä 25 tuntumassa.
caro
Junior Member
Junior Member

Mä tarkistin muiden kokemuksia googlella ja ei oikein näyttäny piristävältä... Siis ei töyhtöä.
Ei taida olla olemassa mitään helppoa, vaatimatonta, helposti kutevaa ja kaunista ahvenlajia joka sopis tonne :(
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei oikein tohon allaskokoon. Ei kalat nappia painamalla kude vaikka helposti kutevia olisivatkin. Akvaariosta on pidettävä huolta silti vaikka kestäviä kaloja olisikin. Altaan koko asettaa hirmuset vaatimukset tässä tapauksessa kalalajille - suurempaan altaaseen voi ottaa huolettomammin noita kääpiöahveniakin jos ei aivan jämpti vedenvaihtaja ole mutta minkä tahansa kalalajin pito onnistuu jos pidät huolta siitä että vedenvaihdot ovat kohdallaan ja vesi on sopivaa myös vesiarvoiltaan. Kun vesiarvot ovat kunnossa niin sitten voi tulla yllätyskutijoitakin. :)
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

caro kirjoitti:Mä tarkistin muiden kokemuksia googlella ja ei oikein näyttäny piristävältä... Siis ei töyhtöä.
Ei taida olla olemassa mitään helppoa, vaatimatonta, helposti kutevaa ja kaunista ahvenlajia joka sopis tonne :(
Onhan töyhtökäppänä nyt miljoona kertaa hienompi kuin joku palettikala. Ja töyhtökääpiöahvenen kudettamisessa onnistuminen on oikeasti hienoa ja poikasille löytyy ottajia, palettikaloja taas ei voi estää lisääntymästä parhaallakaan seksivalistuksella. Sitäpaitsi palettikalojen poikasista jotuu maksamaan jätteenkäsittelymaksun halutessaan niistä eroon.

Jos nimenomaan töyhtökääpiöahvenessa tökkii jokin, löytyy kääpiöahvenia vaikka millä mitalla muitakin:
http://apistogramma.free.fr/galerie.html
http://www.thekrib.com/Apisto/
caro
Junior Member
Junior Member

Joo no vedenvaihdot ei oo ongelma ku mä oon ehkä jopa yli-innokas vedenvaihtaja :mrgreen: Mä tykkään häärätä akvaarioiden kanssa ja ja joskus mä vaihdan vettä parin päivän välein ja joskus kun mä oikein innostun niin mä saatan vaihtaa vettä joka päivä [:I] mut ku akvaarioita ei voi muuten "hoivata" ja ison vettä mä en ainakaan vielä saa vaihdella kunnolla kun se kypsyy vielä.. Vesiarvojen kanssa ei ole kul mitään ongelmia kun akvaario on jo kypsä aika suureen kuoormitukseen (nyt se on ehkä vähän liian täysi mut kohta pitäis 250l olla valmis niin et sit muuttaa kaikki paitsi se yks partis sinne isoon)
Mä halusin helpon ihan vaan siks et mä en haluu koko aikaa olla kyttäämässä siin edessä et ei vaan kalat kuole... Ja sit on se et mä en oo kovinkaan innokas koskemaan niihin eläviin matoihin joita pitäis vaikeammille syöttää.. mul on kauhea ötökkätrauma (pienenä mä nostin mun leogekon terrassa yhtä kiveä ja alla oli heinäsirkka ja mä liiskasin sen mun sormella... Hyihyihyi!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Voisit caro miettiä vaikka kääpiöakaraa sinne pyttyysi. Pariskunnan lisäksi menisi ne marmoritapparat sekä partis.
fleedu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fleedu »

caro: Kääpiöpallokaloja

Kuva 1
Kuva 2

8O 8O
caro
Junior Member
Junior Member

koh-i-nor kirjoitti:Jos nimenomaan töyhtökääpiöahvenessa tökkii jokin,
Eieiei. Se on vaan se et kaikilla niillä sivuilla minne mä jouduin niin selitettiin et ei syö millään kuivaruokaa (miltäköhän planeetalta rääkky tuo sinun kalasi oikein on [;)] ) jne.
Se et se ei syö kuivaruokaa on oikeestaan se ainoa syy joka vaan tuntu epämukavalta. Mä oikeesti pelkään kuollakseni ötököitä... [:I]

Mut mä päätin nyt et mä aijon yrittää päästä eroon mun ötökkäkammosta ja otan niitä. Ja jos mä en kykene syöttämään niitä ötököitä niin joku muu (luultavasti äiti :mrgreen: ) saa luvan ruokkia. Tartteeko ne haaremin vai pariskunnan?

viimeeks kun mä mittasin vesiarvot nin ne oli:
pH: 7.o
KH: 2
GH: 3
NO2: <0.01
NO3: 12
CO2: 5.9
sähkö: 98

Siis miten pitäis tosta muuttaa jos niitä tulis? Ph ainakin alemmas...
Ja sit olis kiva jos siel olis joku pieni parvi. Ideoita?
caro
Junior Member
Junior Member

Mä kysyin akvaariokeskuksessa ja ne suositteli pandakääpiöahventa. mitä mieltä ootte? Sanoivat et on mukavan rohkea ja ei sillein pelkää kättä. Petri jopa syötti niitä kädestä ihan vaan näyttääkseen et kyllä uskaltavat tulla! :P Aivan ihania muutenkin... Varsinkin naaraat on todella kauniita...

Äsken mä katoin läpi lajiesittelyitä ja myös Loistokääpiöahven alkoi kiinnostamaan. :P Nyt pitäis päättää et kummasta mä tykkään enemmän...

Muuten onko kääpiörasbora niin pieni et se syötais? Mä vaan ajattelin et olis ihanan näköstä kun olis aika iso parvi pieniä kaloja ja kaks "jättiläistä"... :P Kaikki näyttäis isommalta..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”