lasasu kirjoitti:No mitä sää sitte kyselet tyhmiä ?
Onko tää yleinen tapa reagoida täällä forumilla? Kun en sinua tunne, Kati, niin pitäisikö mun vain olla hiljaa ja kunnioittaa noita tähtiä tuossa ylävasemmalla? Etkö itse ole koskaan kysynyt tyhmää kysymystä?
Voi hyvä tavaton

. Se poisleikkaamasi hymiö oli siinä tarkoituksella.
Itseasiassa, vastatakseni ekaan kysymykseesi, on. Toiseen kysymykseen, ei ja ei. Kolmanteen toteaisin, jotta taisin juuri esittää sellaisen sopivasti esimerkiksi, kun menin olettamaan vastakeskustelijani ymmärtävän asiatonta huumoria. Lällällää, en silti aio lopettaa sen viljelemistä

.
Jaa. Vesi laski 45 senttiä. Altaan korkeus on 50 ja suurin osa kasveista jäi kuiville.
...
Kyse on n. 20 eri suokasvilajista. Suurin osa akvaariokasveista on näitä.
...
Usko pois, mikään näistä ei ole vain veden alla kasvava (kuten ovat vaikka vesirutot ja vallisneriat), vaan kaikilla on vedenalainen ja maanpäällinen kasvumuoto.
No sh*t

... Eiku kunnioittavimmin tarkoitan siis, että tuskinpa tuo kellekään tämän keskustelun kasvisteista mikään uusi tieto on.
Siis kuiville ihan kokonaan, ts. pohjamateriaalia myöten? Kuinka pitkällä aikavälillä laskit vedenpinnan? Vaikka kasveilla onkin tapoja sietää erilaisia olosuhteita, olosuhteiden radikaali muuttuminen aiheuttaa silti ison kriisin. Veden alla kasvanut solukko tuskin pystyy toimimaan mitenkään tehokkaasti jouduttuaan yhtäkkiä kuiville, joten sopeutumisajan tulee olla pitkä (lonkalta heitän jotta viikkoja - riippuen tietysti lajista), jotta kasvu voisi parantua.
Saman näkee toisinpäin, kun menee ostamaan kaupasta kasvihuonekasvatettuja rehuja. Kyllähän ne sopeutuvat, kun niille antaa aikaa, mutta aika moni laji reagoi rumasti, esim. pudottamalla tai sulattamalla kaikki vanhat lehtensä ja pienenemällä murto-osaan ennenkuin alkavat toipua.
Sitten tuli mieleen ihan uusi pointti. Mistä kasvisi saivat makroravinteensa ennen ja jälkeen pinnan madaltamisen? Oliko altaassa kaloja (joita ruokittiin) ennen pinnan madaltamista? Entä sen jälkeen? Mistä siis typpi ja fosfori, ja paljonko? Ei ainakaan mainitsemistasi lannoitteista.
Ja tähän perään sellainen klassinen tyhmä kysymys, johon en heti osannut vastata itselleni: eikö olekin niin, että kasvit eivät osaa ottaa typpeä ilmasta ainakaan riittäviä määriä (joojoo, mä oon ihan daiju mitä tulee maalla eläviin rehuihin)?
En vain usko vaan tiedän , omin silmin näen sen vaikuttavan valon määrään.
Jep, en tajunnut, että olit lorottanut kaiken veden pois. Pointtinani se, että valo ei enää heijastu veden pinnasta poispäin, vaan sekin osa valosta päätyy sinne mihin pitää.
Enivei, samalla hajavalo kämpässä vähenee, kun on talvi. Altaan sijainnista riippuen sillä saattaa olla suurikin vaikutus. Varsinkin kun muistetaan, että päivänvalossa on paljon niitä kasvien diggaamia aallonpituuksia (niitäkin, joita ihmiset eivät näe, ja joita esim. loisteputkista ei aina niin hirveän hyvin irtoa).
Kati