Akvaariokauppiaiden ahneus

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariokauppiaiden ahneus

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Heips kaikki!

En päässyt kesän aikana kirjottelemaan. Tuli oikein vierotusoireita [:I]

Ihan kyselen teidän kokemuksianne akvaariokauppiaiden ahneudesta. Jotkut myyvät ihan mitä vaan pieneenkin purkkiin saadakseen rahaa.

Muistelen n. kymmenen vuotta sitten takaisia tapahtumia. Olin silloin 13-vuotias aloittelija. Akvaarioni oli silloin 60-litrainen. Akvaariokauppias myi minulle 2 tiikerinuoliaista ja sanoi vielä, että hyvin ne sinne mahtuu. Oma vikanihan se oli kun otin, mutta olin silloin niin tyhmä ja uskoin ja luotin kauppiaaseen. No, yllätys yllätys, "nuokut" kasvoivat pian 15-senttisiksi. Onneksi sain ne kaverilleni, jolla oli iso akvaario.

Nyt olen viisaampi. Jos haen kaloja, mietin tarkoin mitä haluan ja kuinka paljon ja niitä myös otan. Kyllähän kauppias on vieläkin yrittänyt myydä vaikka mitä( viimeksi norsukalaa). Ei onnistu enää.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

80 litraiseen vanhan kouluni altaaseen myytiin 5 x sinirihma (kolme niistä koiraita) 3 x lehtikala ja x määrä kardinaalikaloja joista vain yksi selvisi (ilm. lehtikalat syöneet muut). Kävin kommentoimassa ja myyjä muisti altaan ja hymähteli vaan.

Samainen kauppa myi anopilleni 5 x kultamalawiahven (3 koirasta) 200 litraiseen altaaseen.

Kauppa on vieläkin pystyssä.
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Kävin tänään paikallisessa akvaarioliikkeessä katselemassa, oisko jotain uutta kivaa tullut tarjolle. Huomasin yhdessä altaassa monnisen, joka koetti uida heikosti ettenpäin mutta kaatuili kylelleen jatkuvasti ja muut kalat alkoi jo syödä sitä. Kala oli siis ihan kuolemaisillaan.
Viereen tuli myyjä töllisteleään ja sanoin tälle, että toi monninen on näköjään puolikuollut. Sen sijaan, että myyjä ois poistanut kalan altaasta ja päästänyt päiviltä, tokaisi vaan että "juu niin on" ja rupesi järjestelemään hyllyssä olleita tuotteita. 8O AARRGH!
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Aikoinaan eräs paikkakunnan lemmikkieläin liikkeen omistaja antoi akvaarion hoito-ohjeiksi veden vaihdon noin 3 kk välein jolloin kaikki pitää ottaa akvaariosta pois, pestä hiekat vedellä ja itse akvaario suihkun alla fairylla...että silleen...on edelleen paikkakunnalla akvaariokauppiaana...
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Jos tiedossanne on tuoreita tapauksia, niin olkaa hyvät ja pistäkää minulle liikkeiden nimiä (ja osoitteita, jos mahdollista) yv:nä lyhyen epäkohtakuvauksen kera. Eettisen eläinkaupan sertifikaattiprojektin koordinaattorina olen erittäin kiinnostunut pahoista eläinkauppiaista, ja pyrin järjestämään ko. liikkeisiin kartoitus/valistusvierailuja, joiden tavoitteena on saada ko. liikkeet mukaan projektiin (toisin sanoen parantamaan tapansa).
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
aquado
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquado »

Kyllähän näitä on sattunut. Kymmenisen vuotta sitten minunkin vanhemmillani olli akvaario, 150-litrainen, jossa uiskenteli ainakin yksi pusukala ja yksi kultakala ja ties vaikka mitä. Oli sisäsuodatin, yksi loisteputki (sama ties kuinka kauan) eikä lämppäriä. Ei kukaan neuvonut eikä kauppiaita kiinnostanut. Jos ei koskaan ole edes kuullut vihjettä siitä, etteivät kaikki kaupan olevat akvaariokalat siedä samanlaisia oloja, niin eihän sitä osaa kysyäkään.

Akvaarioon hankittiin kerran sellainen hauska luikero, rumankaunis monni. Kun pikkukaloja rupesi katoamaan ja monnin vatsa oli aina pullea kuin pallo, ei ollut vaikea arvata yhteyttä. Hyvää vauhtiahan se sillä ravinnolla kasvoikin. Hetken selvittelyn jälkeen otuksen lajiksi opittiin konnamonni ja se saatiin lahjoitettua isompaan altaaseen.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
greippi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

Behemot kirjoitti:Eettisen eläinkaupan sertifikaattiprojektin koordinaattorina olen erittäin kiinnostunut pahoista eläinkauppiaista, ja pyrin järjestämään ko. liikkeisiin kartoitus/valistusvierailuja, joiden tavoitteena on saada ko. liikkeet mukaan projektiin (toisin sanoen parantamaan tapansa).
Kuulostaa aivan liian loistavalta projektilta! Lisää informaatiota?
Citrus paradisi
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Mikähän paikallinen akvaariokauppias oli saanut kaupattua naapurin rouvalle 2 tiikerinuoliaista, leväbarbin, neontetroja 30 litraiseen akvaarioon?
Naapuri kun ei juurikaan tiennyt akvaarioista mitään (niin kuin en itsekään akvaariota hankkiessani), halunnut vaan mukavan näköisiä kaloja. He joutuivat luopumaan kaloista akvaarion hajoamisen takia.

Kalat on meillä, osa väliaikaisesti, tiikerinuoliaisista olisi tarkoitus hankkiutua eroon jossakin vaiheessa, kun ne taitaa olla liian isoja meidän 250-litraiseen.

Eipä nuo kaloja ostaessamme olleet kovinkaan asiantuntevia myyjiä, en sen kummemmin tunne akvaarioliikkeitä, käyty vain kahdessa saman ketjun myymälässä.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

No, kaverille oli tarjottu 80-litraiseen tiikerinuoliaisia. Kasvavat kuulemma n. 5 senttisiksi :roll: Tiedä sitten oliko myyjän tietämättömyyttä vai mitä..

Toisessa liikkeessä taas myytiin kaksi tummaleväplekoa 100-litraiseen altaaseen, yksi ei olisi kuulemma pystynyt hoitamaan levänsyöntiä niin "suuressa" altaassa 8O

Meidän isälle on myyty 2 keltarihmaa ja 2 helmirihmaa samalla kertaa 100-litraiseen. Olihan ne hienoja, enkä silloin edes tiennyt sopivatko. No tuosta laumasta on jäljellä vieläkin yksi helmirihmauros.
Behemot kirjoitti:Jos tiedossanne on tuoreita tapauksia, niin olkaa hyvät ja pistäkää minulle liikkeiden nimiä (ja osoitteita, jos mahdollista) yv:nä lyhyen epäkohtakuvauksen kera. Eettisen eläinkaupan sertifikaattiprojektin koordinaattorina olen erittäin kiinnostunut pahoista eläinkauppiaista, ja pyrin järjestämään ko. liikkeisiin kartoitus/valistusvierailuja, joiden tavoitteena on saada ko. liikkeet mukaan projektiin (toisin sanoen parantamaan tapansa).
Hei tuohan kuullostaa hyvältä! Paitsi että Suomi on kuitenkin kohtalaisen suuri maa kierrettäväksi.. täällä päin valistusta saisi jakaa jokaisessa eläinkaupassa [;)]
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Eräästä Helsingin keskustassa sijaitsevasta isosta tavaratalosta noita kärsiviä kaloja kyllä löytyy. Kun viimeksi kävin siellä, huomasin kaksi kultakalaa (niitä pallosilmämutaatiota), joilta oli toinen silmä miltei lähtenyt irti! Sanoin asiasta myyjälle ja hän vain totesi, että nuo ovat niitä pitkälle jalostettuja kaloja, niillä nyt on kaikenlaisia ongelmia. Sitten hänen pitikin jo kiirehtiä kassaa hoitamaan.
-Satu
Mimmi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Yksi esimerkki ahneudesta (ja huonosta asiakaspalvelusta) on mielestäni
akvaariokauppa Vaasassa. Menin ostamaan kardinaalitetroja. Myyjä tuli pyydystämään kaloja, mutta otti ne eri akvaariosta, kun mitä minä aikaisemmin olin katsonut. Tyhmänä en sanonut mitään, vaan ajattelin, että kaipa sielläkin sitten oli samoja kaloja. Virhe, jota en tee enää.

Kassalla kuitenkin huomasin, että nämä kalat eivät ole kardinaalitetroja, vaan neontetroja. Sanoin tästä myyjälle, joka sanoi, että "luulin ettei meillä ole kardinaalitetroja, niin ajattelin, että neonit käy varmasti sinulle yhtä hyvin". Siis kysymättä minulta mitään, hän päätti myydä minulle eri kaloja, kun pyysin. [}:)]

Sillä kertaa lähdin kaupasta kardinaalitetrat mukanani, mutta sen jälkeen olen tuota kauppaa karttanut. Onneksi Vaasassa on toinenkin akvaarioliike, jossa olen aina saanut loistavaa palvelua.
Villi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Villi »

maspe kirjoitti: en sen kummemmin tunne akvaarioliikkeitä, käyty vain kahdessa saman ketjun myymälässä.
Hyvänä neuvona: lopeta heti kyseisissä liikkeissä asiointi, niistä nimittäin todellakin myydään ihan mitä sattuu, sopimattomia lajeja, sairaita kaloja... Asiantuntemusta saa hakea suurennuslasilla ja hinnat ovat kiskontaa muihin liikkeisiin verrattuna.
Paljon luotettavampaa palvelua saat Senegalista ja Lilzoosta.

Mitään liikettä mustamaalamatta... :twisted:
When I grow up, there will be a day
When everybody's got to do it my way!
Quick
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Quick »

Valitettava tosiasia on se että aina on ollut ja tulee aina olemaan kauppiaita joiden ainoa vaikutin on raha.. niin akvaariokauppiaissa kuin muussakin liike-elämässä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Villi kirjoitti:Hyvänä neuvona: lopeta heti kyseisissä liikkeissä asiointi, niistä nimittäin todellakin myydään ihan mitä sattuu, sopimattomia lajeja, sairaita kaloja... Asiantuntemusta saa hakea suurennuslasilla ja hinnat ovat kiskontaa muihin liikkeisiin verrattuna.
Kannattaa kuitenkin aukoa päätään siellä liikkeessä ennenkuin äänestää jaloillaan, ja käydä tsekkaamassa tilanne myöhemmin. Jos ongelmat johtuvat lähinnä tietämättömyydestä ahneuden sijaan, jotain voi tapahtuakin. Monet asiakkaista ovat joka tapauksessa tietämättömiä ja voivat pitää liikkeen pystyssä epäkohdista huolimatta.

Kati
alini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alini »

Tossa helsingin keskustassa yhdessä tavaratalossa kuuntelin kerran myyjän palopuhetta kolojen yhteen sopivuudesta, ja vieläkin harmittaa etten saanut mentyä väliin. Asiakas kysyi myyjältä kultakaloista, eikö olekin totta, että nämä pitkälle jalostetut kalat ovat niin heikkoja, etteivät kovin suuriksi kerkeä kasvaa, ennenkuin kuolevat. Myyjä myönteli, etteiväthän ne kovin suureksi useinkaan tule, ja väritkin sopivat kauniisti sen taistelukalan kanssa, joka lämmittämättömässä purkissa jo uiskentelee.
Asiakas onneksi sanoi vielä miettivänsä hetkisen.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Mimmi kirjoitti:Yksi esimerkki ahneudesta (ja huonosta asiakaspalvelusta) on mielestäni
akvaariokauppa Vaasassa.
Tarkoitatko sitä.. keskustammassa olevaa? Siellä ei tiedetä akvaarioista juuri mitään, tyypillinen eläinkauppa siis. Mulla ois siitä paljonkin pahaa sanottavaa, mutta.. no minäkin olen siirtynyt enemmän sen toisen kaupan asiakkaaksi :)
Villi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Villi »

Kati kirjoitti: Kannattaa kuitenkin aukoa päätään siellä liikkeessä ennenkuin äänestää jaloillaan, ja käydä tsekkaamassa tilanne myöhemmin. Jos ongelmat johtuvat lähinnä tietämättömyydestä ahneuden sijaan, jotain voi tapahtuakin. Monet asiakkaista ovat joka tapauksessa tietämättömiä ja voivat pitää liikkeen pystyssä epäkohdista huolimatta.
Tässä tapauksessa kyse onkin silkasta ahneudesta. Jos omistajan on kuultu sanovan että hänen kohderyhmäänsä eivät kuulu ne jotka ymmärtävät jotain akvaarionhoidon tai hintojen päälle, voi tästä kai päätellä että kohderyhmänä ovat helposti huijattavat aloittelijat?
When I grow up, there will be a day
When everybody's got to do it my way!
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Villi kirjoitti:Tässä tapauksessa kyse onkin silkasta ahneudesta. Jos omistajan on kuultu sanovan että hänen kohderyhmäänsä eivät kuulu ne jotka ymmärtävät jotain akvaarionhoidon tai hintojen päälle, voi tästä kai päätellä että kohderyhmänä ovat helposti huijattavat aloittelijat?
Huhhuh. Onko kukaan pelotellut eläinsuojeluviranomaisilla?

Kati
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kati kirjoitti:
Villi kirjoitti:Tässä tapauksessa kyse onkin silkasta ahneudesta. Jos omistajan on kuultu sanovan että hänen kohderyhmäänsä eivät kuulu ne jotka ymmärtävät jotain akvaarionhoidon tai hintojen päälle, voi tästä kai päätellä että kohderyhmänä ovat helposti huijattavat aloittelijat?
Huhhuh. Onko kukaan pelotellut eläinsuojeluviranomaisilla?

Kati
Minä olen. Myyjän vastine oli, että jos he eivät myy, niin kuluttajansuojaviranomaiset tulevat sitten. Asiakas kun tahtoo ostaa, on sille myytävä. Uskomatonta mutta totta?
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

Ei ole pakko myydä, myyjän vastuulla on eläinten myyminen henkilölle jolla on mahdollisuus hoitaa niitä oikein. Myyjä ei siis saa täydellisesti boikotoida asiakasta mutta saa kyllä kieltäytyä myymästä jotain tiettyä kalaa jos tietää että sen olot eivät tule olemaan asianmukaiset.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Esa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Esa »

Tampereen seudun liikkeissä olen törmännyt seuraaviin asioihin: Lielahdessa oleva Reporanka: Akvaariot on levän valtaamia ja kalat ei näytä kovinkaan hyvinvoivilta. Helppo huomata, että liike keskittyy lähinnä muihin lemmikkeihin kuin akvaariokaloihin.

Keskustassa olevassa Coral aquariumissa olen muutaman kerran joutunut huomauttamaan "ihan ohimennen" akvaariossa kelluvasta kuolleesta kalasta. Reaktio lähinnä " Ai jaa.. oho " tyyliä...
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mysli kirjoitti:Minä olen. Myyjän vastine oli, että jos he eivät myy, niin kuluttajansuojaviranomaiset tulevat sitten. Asiakas kun tahtoo ostaa, on sille myytävä. Uskomatonta mutta totta?
Yksi huh lisää. Kuten Marikki jo kertoikin, ei todellakaan ole pakko myydä.

Kati
Mimmi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Blue kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Yksi esimerkki ahneudesta (ja huonosta asiakaspalvelusta) on mielestäni
akvaariokauppa Vaasassa.
Tarkoitatko sitä.. keskustammassa olevaa? Siellä ei tiedetä akvaarioista juuri mitään, tyypillinen eläinkauppa siis. Mulla ois siitä paljonkin pahaa sanottavaa, mutta.. no minäkin olen siirtynyt enemmän sen toisen kaupan asiakkaaksi :)
Kyseessä oli nimenomaan se "keskustammassa" oleva, suurempi liike. Kappas, kun heti tiesit, että kumpaa liikettä tarkoitin [;)]
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Joopa joo. Kun minä viimeksi viime viikolla juttelin kuluttajaviranomaisten kanssa, he ilmaisivat huolensa nimen omaan siitä, että kuluttajasuojan toteutuminen eläinkaupassa on heikkoa juuri siksi, että asiakkaalle myydään mitä sattuu eikä tuotteista (mm. kalat) anneta oikeaa informaatiota. Valitettavasti akvaariokauppa on erikoiskauppaa, johon monellakaan kuluttajaviranomaisella ei ole mahdollisuutta puuttua tehokkaasti ilman että tapaus selvitetään hänelle hyvin yksityiskohtaisesti.
Kuluttajasuoja ja eläinsuojelukysymykset eivät missään tapauksessa ole vastakkaisia näkökulmia eläinkauppaan, vaan ne voidaan yhdistää oikein mukavasti ja vieläpä niin, että kauppias hyötyy pitkällä tähtäimellä. Tämä vaatii vain monialaista asiantuntemusta, tehokasta argumentaatiota ja hippusen arvovaltaa. Eläinkaupan epäkohdille yritetään parasta aikaa tehdä jotain, joten uudemman kerran: otan vastaan yksityisviestinä ilmoituksia eläinkaupoista, joiden eettisyydessä olisi mielestänne korjaamisen varaan. Ilmoitettuihin eläinkauppoihin pyritään järjestämään kartoituskäynti jota käytetään eläinkauppiaiden koulutussuunnitelman laatimisen pohjana, ja kaupat yritetään houkutella mukaan eettisen eläinkaupan sertifikaattiprojektiin.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”