Kuinka perustella toinen akvaario?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Terve kaikille!
Ongelmani on seuraavanlainen:
Hankittiin noin 250 litranen akvaario, tai siis oikeastaan hankin vaimolle ja pojalle harrastukseksi. Valmis paketti edullisesti tutulta ilman kaloja.
Akvaario on melko lailla "perinteisen näköinen", soraa pohjalla, kasveja pari pikkuista ruukun palasta ja kaloja. Vaimo päättää mitä tehdään sisustuksen kanssa, minä hoidan vedenvaihdot ym. "raskaat työt".
Nyt kun olen lukenut järvij:n ym. nettisivuja niin inostaisi vähän itseäkin kokeilla omalla akvaariolla mattosuodatinta ym. ja sisustaa sitä oman maun mukaan [;)] .
Eli ongelma on se, että vaimo ei lupaa kokeilla minun ideoita hänen akvaariossaan, mutta ei myöskään hyväksy minun vaatimusta omasta akvaariosta. Mitä teen? Kuinka olette itse taivuttaneet paremman puoliskon samalle kannalle? :|
herttis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja herttis »

Mies ei meillä aikonu uskoa kun sain ilmaseksi oman altaan että osaan hoitaa sitä. Tällä hetkellä voin kehuskella :mrgreen: että kasvit ovat isompia minulla vaikkei kalat olekaan. Pienessä alkualtaassa oli pieniä kaloja ja nyt isossa ne samat pienet ui edelleen. Pieni kilpailu akvaarioiden hoidossa ystävyys hengessä piristää mukavasti elämää [;)] ja yhdessä on mukava puuhastella. Perustele hankintasi vaikka tältä pohjalta. Voin vain suositella. Ai niin olen perustamassa itselleni toista ja kolmaskin on haamusuunnitelmana. Eli kyllä koukkuun jää ja se on mukavaa :mrgreen:
H.E.R.T.T.I.S
Huomaamaton Etukuponkienkerääjä Rautainen Torikauppias ja Tahattoman Intohimoinen Salapoliisi
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

sehän on helppoa... menet ja ostat uuden akvaarion ja mielellään heti ison. Jos mahdollista niin passita vaimo vaikka mummolaan tai jonnekkin muualla ja sillä välin sisustat asunnon uudeella akvaariolla. :D
jorge13
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

meikäläisellä on taikka oli sellainen ongelma. 150:n tilalle pitäs saada isompi (n. 300-400 l). No nyt isompaan tankkiin on ns. lupa, piti vain tehdä keittiön ja olohuoneen väliseen seinään kulkuaukko. Tota reiän tekemistä jahkailtiin n. 3-4 vuotta. Onneksi seinä oli kipsilevystä tehty. Nyt on aukko seinässä ja isompi hakusessa.
Eli kannatta kokeilla vaihtokaupalla.
Tosin tosi mies ei kysy, vaan toimii. En minä, mutta muut.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Toisen akvaarion hankit tietenkin patun ehdottamalla menetelmällä. Parempi esitellä asia tapahtuneena tosiasiana, kuin kysellä etukäteen. Seuraavaksi tarvitsette tietenkin karanteenialtaan ja kun siihen vahingossa tulikin hankittua jotain vakkaripopulaa uimaan, niin sitten on hankittava uusi... jne. [;)]
Niin minäkin koiranpentujen suhteen tein. Eka piski mulla oli jo silloin kun muutettiin miehen kanssa yhteen ja alkoi tehdä mieli toista. Kysyin voinko ottaa toisen ja vastaus oli ei. Selvästi väärä vastaus... Niinpä kävin siis hankkimassa pennun. Pari päivää kuunneltiin mutinaa ja kiukuttelua ja sitten mies suli. Seuraavan kohdalla tuli mutinaa etukäteen, mutta tuli lupa. Sitten halusin kolmannen koiran ja ilmoitin että menen nyt hakemaan, tuletko mukaan. Tuli ja kuuntelin mussutusta koko menomatkan. Sitten istuttiin kasvattajan luona sohvalla ja pienet makkarat (mäyräkoiralapset) ryömivät edestakaisin miehen kenkien yli toisilleen äristen ja kengännauhoja nyhtäen ja käyttäytyen muutenkin kaikin puolin kuten pienet koirat tapaavat tehdä. Yllättäen mies heltyi ja kotimatkalla jo käyttäytyi niinkuin oltaisiin tulossa kotiin synnytyslaitokselta...
Menipä totaalisesti OT: ksi, mutta tulipahan lätistyä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Jos itse ajattelit akvaarion hoitaa ja ehkäpä jopa maksaa, etkä raivaa puolison omaa työpöytää parvekkeelle sen tieltä, niin hanki pois vain. :mrgreen:

Ja sitten teette jonkinlaisen "rajoitussopimuksen" meillä esimerkiksi on sovittu, että akvaarioiden määrä on korkeintaan sama kuin tietokoneiden. Tosin eilen kuulin pohdintaa mahdollisen uuden tietokoneen hankinnasta, joten tasapainon vuoksi voisin alkaa suunnitella neljättä allasta jo ennenkuin kolmaskaan on pystyssä. 8O
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä saan aina isomman altaan perusteltua ajan myötä mutisemalla ja toteamalla useasti ääneen kuinka pieni kalojen allas oikein onkaan ja että niille pitäisi hankkia suurempi, eläinrääkkäystä on pitää liian pienessä. Kahta allasta olen "upgradannut" tällä tavalla useaan otteeseen. Toinen allas tuli aikoinaan kun vastaan tuli mahdollisuus ottaa Oskareita ja valinta piti tehdä melkeinpä paikan päällä. Mies suostui siihen siinä hämmingissä ja sillä radalla ollaan edelleen. Tänään ukkeli viimein perusti ekan ihkaoman altaan ja jopa käski napakasti olemaan tuputtamatta apua :mrgreen: Ja suurempi allas on jo suunnitteilla, eli kyllä se siitä. Ehdottaisin jonkun liian suuren/sopimattoman kalan hankkimista ja sitten "vastuun kantamista" = tilojen hankkimista sille. :twisted:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Sateenkaari02 kirjoitti:Ehdottaisin jonkun liian suuren/sopimattoman kalan hankkimista
Kalat eivät ole leikkikaluja joita ostellaan, vaihdellaan ja myydään miten sattuu, vaan niiden hankinnan on oltava etukäteen suunniteltua ja asianmukaiset tilat ja hoitotiedot valmiina.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

maisu kirjoitti:
Sateenkaari02 kirjoitti:Ehdottaisin jonkun liian suuren/sopimattoman kalan hankkimista
Kalat eivät ole leikkikaluja joita ostellaan, vaihdellaan ja myydään miten sattuu, vaan niiden hankinnan on oltava etukäteen suunniteltua ja asianmukaiset tilat ja hoitotiedot valmiina.
Enpä olekaan väittänyt kaloja leikkikaluiksi, uusi akvaariopaketti voi hyvin olla jo valmiina odottamassa kotiinkuljetusta kaupassa [;)] Kyllä kala kotialtaassa pari viikkoa elää ihan nätisti vaimon suostumusta odottaessa kun vertaa oloja kauppojen myyntialtaisiin. Eikä näitä puoliletkautuksia kuitenkaan tarvitse tulkita niin otsa rypyssä, jokainen perustelee uuden altaan ostoa omalla tavallaan :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Kannatan Sateenkaari02:sen ajatuskuviota. 63 litraiseen oli hankittu aloittelijana ja tyhmänä 2 partamonnia.

Vähitellen alkoi ensin minulle ja sitten maksajalle selvitä, että kahden partiksen pito liian pienessä altaassa on aivan siis eläinrääkkäystä. Mistä yllättäen tuli mieleen, että isompi allas on saatava. Sitten näin livenä käärmekalan, joka oli aivan pakko saada. Ja myös sen osto 63 litraiseen oli mahdotonta. Joten, jos ihminen tulee loppuelämäkseen onnelliseksi siitä yhdestä kalasta, eikä koskaan enää mitään muuta halua, niin täytyyhän se kala nyt saada, sopivalla akvaariolla. Menet kalakauppaan, tulet sieltä hullunkiilto silmissäsi selittämään, että varasit juuri aivan täydellisen kalan, joka ikävä kyllä ei nykyiseen altaaseen sovellu.

Ja jos sinä teet työt, ja vaimo vähän ruokkii kaloja, ei hänellä taida olla sanavaltaa asiaan. Ei vaikka itse tekisi kaiken.
Tuohan on aivan sama kuin jos hän lähtisi lomalle Brasiliaan ja sinä jäisit Suomeen.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Villi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Villi »

Mitä ihmeen taivuttamista siihen tarvitaan, samat oikeudet kai sinulla on akvaarionpitoon kuin vaimollasikin :roll: Sehän on teidän yhteinen kotinne, siis sinunkin kotisi joten ilmoitat vain topakasti että sinä hankit itsellesi oman altaan ja sillä siisti. Jos vaimosi ei halua jakaa allastaan kanssasi muuta kuin työmielessä, niin omapa on häpeänsä.
Oikeuksia miehille!!! [;)]
When I grow up, there will be a day
When everybody's got to do it my way!
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Merenneito »

Kiitos kiitos kaikista perusteluvinkeistänne!
Mietin juuri kuumeisesti, miten perustelisin sen kolmannen, vielä auton takapenkillä olevan akvaarion.

Tai no... on mulla ihan oma perustelukin jo valmiina. Mä haluan saada mun karanteeniakvaarion taas vapaaksi vakituisesta käytöstä. Se kun tulee paljon halvemmaksi hoitaa kalat siinä 60-litraisessa kuin 337-litraisessa. Huomatkaa, tuo rahansäästömahdollisuus on yleensä pettämätön perustelu. Siis muistat vaan mainita, että pitkällä aikavälillä tämä on halvempi ratkaisu. Ja tottakai, niinhän se onkin! :mrgreen:
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Jep, itsekin olen vain tuosta noin päättänyt. Ja ilmoittanut vahemmilleni tyyliin "joo nyt ois iso akvaario myynnissä, mäpäs ostan sen."

No eipä ole vastaan sanoneet oikein, sanoivat vaan että harrastukset maksaa, kun maksoin itse. Mutta tekivätpä oikein erillisien akvaariohuoneen, missä nuo kaksi suurinta allasta on.

minä kun päätän akvaariojutuissa, niin päätän myös sitten, siinä tehdään eikä meinata. Ja muut menee juuri kuin sanon. Eli, toisin sanoen minä vien, muut vikisee (tuttu sananlasku kai).
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Tööti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tööti »

Tämä on kysymys, jota olen miettinyt jo ainakin vuoden! Miten saada taloon toinen akvaario? Esteitä tälle jalolle pyrkimykselle on kaksi: mies ja poika. Ja sitten se, ettei uudelle akvalle ole tilaa... mutta sehän on vain järjestelykysymys.

Haluaisin ainakin 250-litraisen (nykyinen on vain 100-litraa). Minulla on loistokkaita kalastosuunnitelmia, eikä rahastakaan ole kiinni, mutta kun on toi miesväki vänkäämässä vastaan!
mahven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mahven »

Tiedotusluontoisesti:

1. " Hei, eikös tuohon nurkkaan nyt sopisi hienosti semmoinen kulma-allas."
2. " Hei, nyt olisi käytettynä myynnissä yksi kulma-allas. "
3. " Hei, mä sovin että mennään nyt iltasella hakemaan se kulma-allas."

(Ai miten niin pitäisi perustella...?)
(Nii ja tuo oli vasta kolmas.)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

En tiedä miten tämä homma toimii toiseen suuntaan, mutta meillä ainakin pitää selityksen olla mahdollisimman monimutkainen. Silloin äijä ei voi väittää vastaan kun ei oikein tiedä mistä tässä nyt puhutaan (onko akvaarion hankinta nyt itse asiassa hyödyksi vai haitaksi) koska putosi kärryiltä jo ensimmäisessä virkkeessä.
Selittelyssä pitää muutenkin käyttää mahdollisimman naisellista ajatusten kulkua, eli parempi aloittaa juttu lopusta ja edetä siitä alkuunpäin ja aina välillä perustella sitä kuinka sen hetkinen selvityksen kohta juontaa myöhemmin tapahtuvaan ja miksi jokin tehdään siten kuin tehdään, koska jos se tehtäisiin toisella tavalla, pitäisi taas toimia siten että silloin taas joutuisi käyttämään tätä ja tuota tekniikkaa, mutta silloin nämä kalat eivät voisi asua tässä altaassa vaan se toinen allas pitäisi sisustaa näin... ja pälä-pälä... juttua pitäisi jatkua vähintään puolen tunnin ajan ilman taukoja ja erittäin innostuneesti selittäen.

Toinen näköjään ihan menestyksekäs keino harrastusvälineiden hankitaan on tuolla ukolla. Se kun keräilee mökille nurkkiin kaiken maailman ruosteläjiä joita anoppi vastustaa henkeen ja vereen. Anoppi on sikeäunista tyyppiä joten autot kuljetetaan paikan päälle yöllä ja laitetaan samantien pressu päälle. Juju on siinä, että koska autoja oli ennestään jo niin paljon ja kaikissa pressu päällä, ei äippä huomaa että sinne on taas ilmestynyt uusi murheen kryyni.
Eli suosittelen akvaarion salakuljettamista. Vaikea siinä on vaimon enää mitään virkkaa kun akvaario on jo siinä ja kaikki tekniikkakin mukana...eihän sitä siitä kuitenkaa pois saa ainakaan pariin viikkoon ja siinä ajassa jo varmaankin on luovuttanut.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Olen yrittänyt puhua että saisin ostaa tähän työpöytäni viereen mielenrauhottajaksi akvaariota, sellaista pientä 200 litraista, jonka kanssa saisi värkkäilä ja kokeilla kaikkea hienoa mattosuodatinta, sisustusta ym. insinöörimielessä kokeneenna tee-se-itse-miehenä..

Nyt sitten vaimo alkoikin puhua että järjestellään tätä mun työhuonetta uusiksi ja pitäisi saada pakastin eri paikkaan, vaatekaapin ja sivuseinän väliin akvaario. Onneksi tämä nykyinen ei siihen mahdu, joten taitaa olla nykyisen siirto olohuoneeseen olla edessä ja uuden hiukan pienemmän hankkiminen työhuoneeseeni.

Mielenkiintoisia kommentteja tuli kaiken kaikkiaan. Ei vaan auta tuo rahalla perusteleminen, kun auto, tietokone, jääkiekko, kalastus (ulkona, ei akvaariossa) yms. vievät kuulemma niin paljon rahaa.

Jospa tässä jatkan suunnittelua ja joskus ostan sen vaikka synttärilahjaksi itselleni, enää reilu kolme viikkoa siihen... tai sitten joululahjaksi.
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Mari kirjoitti:Toisen akvaarion hankit tietenkin patun ehdottamalla menetelmällä. Parempi esitellä asia tapahtuneena tosiasiana, kuin kysellä etukäteen. Seuraavaksi tarvitsette tietenkin karanteenialtaan ja kun siihen vahingossa tulikin hankittua jotain vakkaripopulaa uimaan, niin sitten on hankittava uusi... jne. [;)]
Niin minäkin koiranpentujen suhteen tein. Eka piski mulla oli jo silloin kun muutettiin miehen kanssa yhteen ja alkoi tehdä mieli toista. Kysyin voinko ottaa toisen ja vastaus oli ei. Selvästi väärä vastaus... Niinpä kävin siis hankkimassa pennun. Pari päivää kuunneltiin mutinaa ja kiukuttelua ja sitten mies suli. Seuraavan kohdalla tuli mutinaa etukäteen, mutta tuli lupa. .
*nauraa kikattaa* Juuri noin meillä kävi altaiden kanssa, mutinoineen päivineen! Ensin yhteishankinta 84L. No, se kävi jo heti alta vuoden pieneksi ja yhteishankintana teetettiin 214L. Sitten oli hiljaisempaa akvaariorintamalla, vanha 84Lkin oli tyhjillään.

Viime syksynä repesi; sain rescuekaloja ja laitoin 84l pystyyn. Sitten ostin salaa 128L, seuraavaksi 85L, jonka kanssa jäin kiinni ovensuussa. Paha mutina, mökötys ja mihin-se-nyt-vielä-mahtuu ja kuka-ne sitten-hoitaa -taivastelut (tuttua eikö vain?). Onneksi elettiin joulun aikaan ja tein altaasta hetkeksi tonttulaarion (pohjalle pumpulia, piparkakkutalo ja puiset tontut kirmaamaan pumpulin päälle, varsin viehättävä!). Heltyihän tuo siippa ja sain pitää sen.

Seuraavaksi aloin tv:n katsomisen ohessa jokailtaisen huokailun, lattioiden mittailun ja alituisen taivastelun "kuinka 325L olisi hieno, ajattele nyt, eikö olisi, olisihan?!" Kai tuo raukka halusi jo jonkinmoisen ilta-rauhan ja antoi yllättäen luvan vannottaen, että SE SITTEN ON VIIMEINEN. Joo joo. Sitten lopetin lupien kyselemisen ja hankin 63L, 17L (kotiloallas) ja 128L vaihtui 250L....

Tämä kaikki tapahtui puolenvuoden sisällä ja viimeisien altaiden kohdalla olen saanut osakseni vain päänpyörityksellä toteamuksen "A-ha, meillä on taas uusi allas, onhan tuo nyt sitten viimeinen????". Ei muuten ole, mutta älkää kertoko kenellekään... :mrgreen:
"A-haa" sanoi Nasu, eikä vieläkään ymmärtänyt yhtään mitään.
Merenneito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Merenneito »

Ei siis voi muuta kuin nauraa! Ja ääneen vielä, tämä nauru tuli oikein sydämen pohjasta. Kiitos Minttu!

Ja minä kun olen luullut, että minulla on tahti ollut kova, kun kolme akvaariota olen puolessa vuodessa hankkinut. Hmm... voisihan tänne ehkä vielä johonkin nurkkaan se neljäskin mahtua... eikä se ole akvaristi, eikä mikään, jos altaita on alle viisi.

Kolmannesta akvaariosta ei muuten tullut mitään huomautuksia. Puolison tullessa kotiin sanoin, että äläpäs vielä otakaan kenkiä pois, kun mennään hakemaan akvaario auton takapenkiltä. Katsos kun heikkona naisihmisenä en sitä yksin saanut kuljeteltua, ja tarvitsen sinun apuasi siihen. [;)] Tietysti minulla oli hyvä selitys mihin se tulee ja minkälaiset pöytäjärjestelyt pitää ensin tehdä, sitten joskus. (Eli ensi viikonloppuna :mrgreen: )

Minulla on tunne, että se, joka perusteluja uuteen akvaarioon tarvitsee, saisi sen luvan ihan helposti, jos printtaisi tämän keskusteluaiheen ja näyttäisi sen kumppanillensa (siis sille tulevalle yhteistyökumppanille uudessa akvaarioprojektissanne. :mrgreen: )
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”