Sopivia kaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
little_star2003
Starting Member
Starting Member

Sopivia kaloja?

Viesti Kirjoittaja little_star2003 »

Sopiiko mun kalat toisilleen? On tässä tullut vähän osteltua.. ja akvaario on 160-litranen. Elikkäs nyt löytyy:
1 taistis poika
1 taistis tyttö
5 keltabarbia
1 partamonni
1 kuparimonninen (kaverit kuollu) :cry:
1 mustaneontetra (kaverit kuollu)
1 kiilakylki (kaverit kuollu)
1 pusukala
5 leväbarbia 8O

Edit: Lisätty isot kirjaimet
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Pusukala ja leväbarbit kasvavat liian isoiksi tähän akvaarioon, etenkin vauhdikkaaat leväbarbit tarvitsevat enemmän tilaa uimiseen. Taistelukalat voivat häiriintyä vilkkaista keltabarbeista, jotka nekin mielestäni vaatisivat isomman altaan. Kannattaa nuo yksinäiset parvikalat (kiilakylki, mustaneontetra ja kuparimonninen) joko lahjoittaa pois tai sitten ottaa niille reilusti kavereita. Kiilakylki on minusta kaunis ja varsin rauhallinen parvikala, menisi hyvin taistojen seurassa.

Kannattaisi aina ensin ottaa selvää kalojen sopivuudesta, ennen ostopäätöstä.
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Hmm...

Nämä pois:

Pusukala (tarvitsee enemmän tilaa koska kasvaakohtuu suureksi),
Leväbarbit myös pois (tarvitsevat myös enemmän tilaa ja niin kuin edellä mainittu vilkkaita kaloja), kuparimonnit, mustaneontetra ja kiilakyljet paitsi jos hommaat niille parvet muuten pois.

Yleisesti sanon vielä että akvassasi on aikamoinen soppa ja mieluummin taistolle useampi tyttö ja noita parvikaloja kannattaisi vähentää. Ei ole hyvä jos akvaarioon sijoittaa liiaan montaa eri lajia.

Tämmöiseksi voisit sen jättää:

Taistelukalat + tyttöjä kannattaa olla ainakin kaksi.
Partamonni, kuparimonnit mutta parveen ainakin 5 jäsentä lisää, sitten joku parvi noista parvikaloista mutta muuten suosittelen muitten poistoa.

edit: yhdistetty kaksi viestiä samalta kirjoittajalta - Lisa -
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Samaa mieltä kuin nannu eli pusukala (kasvaa liian isoksi), leväbarbit (kasvavat liian isoiksi) ja keltikset (isompi asunto olisi parempi, taistojen sekä keltisten lämpötilavaatimukset eivät käy yhteen, ei-hyvää seuraa taistoille vilkkautensa takia) pois. Kuparimonniselle lajitovereita (on kuitenkin parvikala) ja kiilakyljelle voisit ostaa kavereita pikkukiilakyljistä, jotka ilmeisesti sietävät paremmin korkeampaa veden lämpötilaa. Samoin mustaneontetrojen määrää tulisi lisätä.

Eli lopullinen kalasto voisi olla vaikkapa seuraavanlainen:

- 2 taistelukalaa
- 10-12 mustaneontetraa
- 10-12 pikkukiilakylkeä (+ se tavallinen kiilis)
- 6 kuparimonnista
- partis
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Voisin ottaa/ostaa ne leväbarbit yksinäisen kaveriksi isompaan akvaarioon jos aiot niistä luopua ja jos ne ovat jo isoja [;)]

En voi ostaa kaupasta niitä pieniä koska kyhmypallokalani voisivat pitää niitä välipaloina.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
little_star2003
Starting Member
Starting Member

Sitten mun kalakauppias on täysi huijari. Siltä kun kysyin asiaa niin "juuri loistavat valinnat", ja ehdotti pusukalalle kaveriksi lehtikaloja (joita kyllä en halua). Noi leväbarbit on vahinko, pistin äidin asialle ostamaan kuparimonnisia mutta myyjä oli sanonu että paremmin mulle sopis noi levikset :frown:
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

little_star2003 kirjoitti:Sitten mun kalakauppias on täysi huijari. Siltä kun kysyin asiaa niin "juuri loistavat valinnat", ja ehdotti pusukalalle kaveriksi lehtikaloja (joita kyllä en halua). Noi leväbarbit on vahinko, pistin äidin asialle ostamaan kuparimonnisia mutta myyjä oli sanonu että paremmin mulle sopis noi levikset :frown:
Heh!
Sama tarina meidän myyjällä..
Emännälle oli sanonut:"kala kasvaa akvaarion koon mukaan" :?
Mikä ihme pakkoomyynti niillä on leväbarbeja kohtaan, kun voisivat sopiviakin kaloja (hinnakkaampiakin jopa) myydä??
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
little_star2003
Starting Member
Starting Member

Juu, ja sitten se mun kala"asiantuntija" yritti myydä mulle samaan myös tiikeribarbeja taistiksen seuraksi. :mrgreen: Varmasti sopis. Kaveril on 200-l allas ja siel tiikeribarbei, ei voi pitää ees pusukalaa (joutu antaa takas kauppaan) ku ne kiusaa kaikkia :cry:
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Kehtaatko kertoa kyseisen kaupan nimen?
little_star2003
Starting Member
Starting Member

Mikäs siinä. Halikatti on paikan nimi.
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

little_star2003 kirjoitti:Juu, ja sitten se mun kala"asiantuntija" yritti myydä mulle samaan myös tiikeribarbeja taistiksen seuraksi. :mrgreen: Varmasti sopis. Kaveril on 200-l allas ja siel tiikeribarbei, ei voi pitää ees pusukalaa (joutu antaa takas kauppaan) ku ne kiusaa kaikkia :cry:
Niinpäniin, uskoisin että kauppiaasi ei tahallaan huijaa ja jätä kertomatta että kalat eivät sovi yhteen. Luultavasti hän hoitaisi omaa akvaariotaan aivan samojen oppien mukaan, mitä sinulle kertoo. Ei siis huijari, vain tietämätön. Jotain voisin tietysti sanoa väärän tiedon eteenpäin laittamisesta ja asioiden selvittämättäjättämisestä, mutta koska teksti olisi painokelvotonta, jätän sanomatta.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Timo kirjoitti:Kehtaatko kertoa kyseisen kaupan nimen.
Faunatar, Järvenpää
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viesti:

little_star2003 kirjoitti:Mikäs siinä. Halikatti on paikan nimi.
Käsittääkseni Halikatti on keskittynyt koirien ja kissojen tarvikkeisiin ja akvaariot ovat hyvin pienessä roolissa liikkeessä. Tosin en yhtään valittaisi jos eivät olisi minkäänlaisessa. Tässäkin kohtaa on sopiva paikka äänestää kukkarollaan. Jotain vihjettä suositetavista akvaarioliikkeistä pääkaupunkiseudulla saat keskustelusta http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=2628
laalaa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja laalaa »

Mä oon ostanut kaikki mun akvaarioon liittyvät systeemit Halikatista (paitsi altaan ostin käytettynä muualta), mut oon ottanu aina ite selvää asioista. Niiden myyjien asiantuntemukseen en oikeen luota, kuullut niin hurjaa juttua. Kuitenkin ainoa kalakauppa missä pääsen käymään, ja onpahan ainakin halvempi kuin Faunatar ja kun en mitään erikoisuuksia tarvitse niin mulle passeli kauppa :P
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

koh-i-nor kirjoitti:
Käsittääkseni Halikatti on keskittynyt koirien ja kissojen tarvikkeisiin ja akvaariot ovat hyvin pienessä roolissa liikkeessä. Tosin en yhtään valittaisi jos eivät olisi minkäänlaisessa.
Tämä on hyvin totta.
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

On täälläkin Halikatti tuttu tulee sieltä aika usein ostettua eninmäkseen ruokia kalat ja kasvit ostan yleensä muualta. Nythän Halikatti muuttaa kesällä uusiin tiloihin niin saa nähdä mitä akvaario puolelle taphtuu.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Timo kirjoitti:Nythän Halikatti muuttaa kesällä uusiin tiloihin niin saa nähdä mitä akvaario puolelle taphtuu.
Minäkin haluan nähdä, millaisessa kunnossa on se puoli uudessa paikassa.
Toivoisin että vähän parantuisi akvaario olot kuin nytten. Halikatin valikoima on tällä hetkellä sen vuoksi aika heikkoa koska ne ei tilaa uusia tuotteita ennen muuttoa. Kasvit on tosi surkeita, kasviallas oli tänään ihan likainen, minä en ainakaan osta kärsineitä kasveja. Monessa muussa liikkeessä on paremman näköisiä kasveja.

Se on kyllä kumma että saan ravata jokaisessa liikkeessä ostamassa jotain, kun toisessa ei sitä tai tätä. Bensaa siinä menee kivasti, ajat Järvenpäähän, Hyvinkäälle ja Helsinkiin. (eripäivinä tietysti, mutta mielummin ajan akvaariokeskukseen)
murmeli_85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Varmaankin kesällä akvaariopuolikin laajenee kivasti, kun uusi paikka paljon tilavampi. [;)]
Sun is shining, even when it's raining :)
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viesti:

murmeli_85 kirjoitti:Varmaankin kesällä akvaariopuolikin laajenee kivasti, kun uusi paikka paljon tilavampi. [;)]
Saisi jäädä laajentumatta. Ottaisivat valikoimiin vaikka oikein paljon erilaisia kissojen kilinähiiriä. Jos kauppiaan tietotaito on tasolla, jolla tiikeribarbit ja miljoonakalat laitetaan samaan myyntialtaaseen, voisi kuvitella että kalojen saamat hoito-ohjeetkaan eivät ole kovin päteviä.. Tarvikkeita ja ruokia pitää Klaukkalastakin saada, ei ihan joka kerta kun jotakin unohtuu jaksa lähteä jännittämään jos 339 olisi aikataulussa.
murmeli_85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Juu-u, mutta tuleehan Klaukkalaan vanhan Seppälän tilalle Musti ja Mirri. Myydäänkös siellä sitten kaloja/kasveja/akvaariotarvikkeita yleensä? :mrgreen: sitten jos Halikatista en saa tarvitsemaani (10% alennuksella tietenkin ;)) niin jos tuolta saa loput..? :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”