Akvaariokauppiaiden läsnäolo

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Re: Akvaariokauppiaiden läsnäolo

Viesti Kirjoittaja Kati »

Tommi kirjoitti:Toinen syy miksei suomalaisia kauppiaita jaksa hirveästi kiinnostaa tämän foorumin keskustelu, on nuo suosituimmat aiheet, eli "kimppatilaus Saksaan" jne. -> saksalaiset nettikaupat ovat ylivoimaisen halpoja eikä suomalaisella kauppiaalla ole mitään keinoa vastata tuohon haasteeseen. Hinnat ovat yksinkertaisesti niin halpoja, että kauppiaiden kannattaisi itsekin tilata esim Eheimin suodattimet suoraan sieltä.
Noh mutta. Elleivät tietyt vermeet olisi Saksassa sen verran halvempia kuin ovat (suodattimet etunenässä), tuskin meikäläisenkään kämppään olisi näin monta pönttöä (tällä hetkellä 7) kerääntynyt.

Suomesta olen hankkinut ja hankin tulevaisuudessakin kaikkiin systeemeihini altaat, valaisimet, kalat, kasvit, jotkut kuivaruuat, kaikki elävät ja pakasteruuat, juurakot, jotkut jalustoista, puhumattakaan hädän hetkellä tarvittavista lääkkeistä.

Pointtini on, etten ymmärrä, miksi suomalainen kauppias ylipäätään haluaa kilpailla suodattimien ja muiden Saksasta selvästi halvemmalla hankittavien vermeiden myynnissä, kun muutakin myytävää on. Pikemminkin lähtisin siitä, että tiettyjen hintojen putoaminen tekee tästä harrastuksesta helpommin aloitettavan - ja se tarkoittaa automaattisesti kassavirtaa myös kotimaisiin taskuihin, vaikka se suodatin Saksasta tilattaisiinkin. Täysin kajahtaneisiin harrastajiin (kuten allekirjoittanut) pätee lisäksi se, ettei harrastukseen käytetty raha yleensä vähene siitä, että keksitään, miten jossain asiassa säästetään, se säästetty raha vain käytetään johonkin muuhun.

Sama pätee tietyin osin myös "ininään" siitä, että ihmiset oppivat tekemään asioita itse, esim. mattosuodattimet, räkmix, jalustat.


Kati
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Akvaariokauppiaiden läsnäolo

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mari kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti:
saksalaiset nettikaupat ovat ylivoimaisen halpoja eikä suomalaisella kauppiaalla ole mitään keinoa vastata tuohon haasteeseen. Hinnat ovat yksinkertaisesti niin halpoja, että kauppiaiden kannattaisi
Kyllä luulen, että on ihan kauppiaasta kiinni. Saahan toisista paikoista Suomessakin "edullisesti" suodattimia.
Asia ei ole aivan noin yksioikoinen. Satun tietämään, että saksalaisesta nettikaupasta saa suodattimen parhaimmillaan halvemmalla, kuin mitä se maksaa Suomessa kauppiaalle sisään. Sitä vastaan on aika vaikea kilpailla. Kaupias tekee sitä kauppaa elääkseen ja ostovoima on noilla tuotteilla niin pieni, että oman katteen raju leikkaaminen ei maksa itseään takaisin riittävässä määrin lisääntyneenä myyntinä.
Viittasin tuohon volyymiin myöhemmin kirjoituksessani, mutta kyllä se silti kumma on jos parhaimmillaan n. 70-100e:n hintaero löytyy suomalaisten kauppojen kesken samasta suodattimesta.

Tuohon ei mutkuttelu auta, kun on pieni maahantuoja vielä pienemmässä maassa - ei ne hinnat tule alas sitten itkemälläkään.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Re: Akvaariokauppiaiden läsnäolo

Viesti Kirjoittaja Jaani »

aqua2002 kirjoitti:Viittasin tuohon volyymiin myöhemmin kirjoituksessani, mutta kyllä se silti kumma on jos parhaimmillaan n. 70-100e:n hintaero löytyy suomalaisten kauppojen kesken samasta suodattimesta.
Noin todellakin on.

Itse kysyin Eheim Prof. II 2028 suodattimesta tarjouksia ja suurimmillaan hintaeroa tarjousten välillä oli yli 140 euroa. Kysymyksessä oli vain yksi suodatin ja molempiin tarjouksiin sisältyi samat massat.

Eheim Aquaball 2212 mallissa hintaeroa on ollut noin 50 euroa ja sehän on jopa yli puolet suodattimen hinnasta. Kallein hinta minkä olen tuosta suodattimesta nähnyt pyydettävän on 99 euroa.

Kannattaa siis kysellä niitä hintoja ennen kuin menee tekemään hankintoja. Noin minäkin opin sen, että missä kannattaa asioida ja missä ei.

Näin tuotteita hinnoitellaan pääkaupunkiseudulla sijaitsevissa liikkeissä.

-Jaani-
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Kawai kirjoitti:... ilman paikallista akvaario-/lemmikkieläinliikettä ei minulla koskaan olisi akvaariota ollut. Siinä toinen tosiseikka.

Summa summarum: Paikallisuus on valttia, vaikka hyvinkin usealla alalla markkinat ovat levähtäneet pitkin maailmaa mm. internetin ansiosta.
Täytyy sanoa että ainakaan minun kohdallani ei pidä paikkansa. Tuon lähes kaiken akvaariotarvikkeen ja elävän muista kuin asuinkaupungistani, jopa pakasteruoan vaikka se ehtiikin reilun tunnin bussimatkalla sulaa jonkin verran. Pääasiassa ostan pakasteruoan kuitenkin lähieläinkaupasta, ja se onkin ainoa mihin tätä kauppaa tarvitsen. Tämän kyseisen liikkeen suurin vika on aukioloaika.

Miten voit viedä rahasi liikkeeseen joka sulkee ovensa ennenkuin ehdit koulu/työmatkalta paikalle? 8O

Toinen vika on myytävät merkit tai siis oikeammin merkki. Jos haluat jotain tietyn merkkistä ruokaa tai laitteita, ei merkin vaan ominaisuuksien vuoksi, millä ostat niitä lähieläinkaupasta kun siellä ei niitä ole?
Haen ne sitten muualta. Ja tämä pätee tietysti kaloihin ja kasveihin, niitä haluttuja lajeja ei voi olettaakaan löytyvän pikkuliikkeestä.

Onhan se työlästä raahata itsensä pituista kaksiputkista valaisinta julkisilla pitkin helsinkiä ja sieltä pikavuoroon ja viimein kotiin, mutta minkäs teet kun ei lähempääkään saa?

Mielestäni ennemmin asiakaspalvelu on valttia!
Sen perusteella olen valinnut liikkeet joihin rahani jätän. Käydä voi muissakin mutta yleensä ei tee mieli palata.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Ymmärrän sekä kauppiaita että ostajia. Itse olen ostanut muutaman ison ostoksen saksasta(suodatin, lämppäri..) samallahan on toki tullut muutama ruokapurnukkakin yms. Mutta pääsääntöisesti olen kyllä tukenut tampereen liikkeitä. En tunne huonoa omatuntoa siitä että olen tilannut saksasta, loppujen viimeksi minä ajattelen kalojen hyvin vointia. Eli jos minulla on rahaa käyttää x verran akvaarion suodattimeen ja saan sillä hinnalla saksasta paremman suodattimen/useampia suodattimia kuin sieltä, niin aivan varmasti käytän sen hyödyksi. Taas kasvi ja kala asioissa käännyn suomalaisiin liikkeiden puoleen, pääsääntöisesti tamperelaisiin. Pääsääntöisesti ostan myös ruuat, vedenparannusaineet, lääkkeet yms. suomesta ja tarkemmin tampereelta.


:|
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Tommi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 09:19, 31.01.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Tommi »

oppo kirjoitti:Ymmärrän sekä kauppiaita että ostajia. Itse olen ostanut muutaman ison ostoksen saksasta(suodatin, lämppäri..) samallahan on toki tullut muutama ruokapurnukkakin yms. Mutta pääsääntöisesti olen kyllä tukenut tampereen liikkeitä.
:|
Hienoa että pointtini herätti keskustelua, mutta toivottavasti henkilökohtaisen mielipiteeni ilmaisu ei karkoittanut loppujakin asiakkaitamme :)
-> nimittäin tässä saattaa olla kanssa yksi syy mikseivät kauppiaat oikein ilkeä osallistua näihin keskusteluihin, kun he pelkäävät karkoittavansa asiakkaansa.
Haluaisin kuitenkin täsmentää, etten itse syyllistä Saksasta tarvikkeensa ostavia, sehän on kaupan evoluutiota "sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan" , mutta tämä on yleisesti monia kauppiaita harmittava seikka - paitsi Suomessa niin muissakin maissa.
Kuulin viime syksynä eräältä alan ammattilaiselta, että myös Saksassa erikoisliikkeet kaatuvat nettikauppojen ja ketjujen takia.

Kun kävin viime keväänä Saksassa säntäsin tietenkin tavalliseen lemmikkieläinkauppaan vertaillekseni hintoja. Yllätyksekseni ne olivat aika lailla samaa tasoa kun meidän putiikissa niin tarvikkeiden kuin kalojenkin osalta.

Yritin tuoda kirjoituksellani vain esille kauppiaiden yleistä näkökulmaa, mikseivät he aktiivisesti osallistu tämän forumin keskusteluun. Itse näen nettikaupan erittäin suurena mahdollisuutena, johon on kauppiaana vain sopeuduttava. Jo pelkästään valikoimat ovat niin suuret, että maksaisi maltaita pitää sellaista määrää tavaraa nurkissa...
Ratala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 08:53, 27.02.2003
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Ratala »

Tommi kirjoitti: Itse näen nettikaupan erittäin suurena mahdollisuutena, johon on kauppiaana vain sopeuduttava. Jo pelkästään valikoimat ovat niin suuret, että maksaisi maltaita pitää sellaista määrää tavaraa nurkissa...
Kauppiaat voisivatkin hyödyntää tällaisia keskustelupalstoja juuri oman valikoimansa täsmentämistä ajatellen. Tämän palstan keskusteluissa esimerkiksi mattosuodatin on nyt keskeisellä sijalla. Tästä voisi ottaa vihjeestä vaarin ja hommata omaan myymäläänsä mattoa ja muutamia pumppuja. Varmasti kävisivät kaupaksi ja tuotetta voi sitten jälleen vaihtaa, jos keskustelu kääntyy muualle...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”